Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.11:02

Autor Wątek: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B  (Przeczytany 27168 razy)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« dnia: 03 Wrzesień 2007, godz.18:47 »
Witam
Dzięki uprzejmości użytkownika STRK  z forum modeli www.kartonwork.pl mam przyjemność zamieścić tutorial modelowania atomowego okrętu podwodnego projektu 971 Szczuka B.
Bardzo serdecznie autorowi dziękujemy  :).




     Korzystając z okazji, jaką było zdobycie planów-a w zasadzie prostego rysunku przedstawiającego rzuty owego okrętu, postanowiłem sprawdzić czy możliwym jest zaprojektowanie i wykonanie kartonowego modelu we własnym zakresie. Efekty przeszły moje oczekiwania-z racji prostej formy projektowanie modelu okazało się łatwe, a jego wykonanie również nie zapowiada się na skomplikowane...

     Przedstawię wam teraz krótką drogę do powiększenia mojej kolekcji okrętów w skali 1:200, aktualnie składającej się z jednej fregaty ZOP-ORP Gen. K. Pułaski-jako żywo będzie to piękny sposób ukazania współczesnej wojny morskiej, ustawionej w gablocie  :) .


  Na samym początku zwrócę waszą uwagę na fakt, że plany zamieszczone w Modelarzu z roku 2000 autorstwa p.Wiśniewskiego z których pozwoliłem sobie skorzystać, są błędnie opisane, bowiem nie mają one skali 1:100 i 1:200, tylko 1:200(maszty, peryskopy) i 1:400(reszta)-patrz lewy górny róg skanu.





    W tej relacji nie będę szczegółowo opisywał wykonania kolejnych komend, czy tworzenia poszczególnych elementów-zajęło by to zbyt wiele miejsca-osoba która nie zna Rhino(lub podobnego programu) nic nie zrozumie, a ci którzy go znają, tego nie potrzebują. Polecam zaznajomienie się z tutorialami dostępnymi w sieci, jak i z manualem programu. Opanowanie Tutorial Level 1 jest w zupełności wystarczające ale i niezbędne do stworzenia takiego modelu we własnym zakresie.


   Zaznaczam również, że wykorzystywanie nielegalnego oprogramowania jest jak sama nazwa wskazuje, nielegalne, toteż ci, którzy legalnego nie mają, są skazani na trial'e-lub wersje darmowe, ewentualnie na porzucenie marzeń o własnych projektach...




1. Jako pierwsze jest przeniesienie papierowego rysunku do komputera-skaner jest tu konieczny. Zalecam jednak najpierw wykonanie w Corelu linijki 100mm (widocznej na skanie),pozwoli nam to na określenie przekłamania wydruku naszej drukarki w osi x,y, a po zeskanowaniu jej razem z planami-na przekłamanie skanera w osi x,y.



2. Kolejnym krokiem jest import skanu jako tła do projektu poleceniem view/background bitmap i wyskalowanie jej. Wykonujemy to w prosty sposób: w oknie widoku Right rysujemy linię o długości odpowiadającej wymaganej długości modelu(w tym przypadku 54cm-108m w skali 1:200) i rozciągamy bitmapę tła poleceniem view/background bimap/scale tak aby rozmiar bocznej sylwetki okrętu spotkał się z długością linii. Skalowanie gotowe.


3. Następnie obrysowujemy sylwetkę kadłuba i zaznaczamy charakterystyczne punkty w których zmienia się profil kadłuba- w tych miejscach umieściłem niebieskie linie i zielone punkty pomocnicze-punkty te pozwolą nam na wykreślenie i umiejscowienie wręg. Tutaj należy wykorzystać funkcje Snap z odpowiednimi parametrami.



4. wręgi o przekroju kolistym narysowałemn wykorzystując funkcję circle diameter, gdzie punktami zahaczenia były naniesione na wzdłużnicę punkty charakterystyczne-w efekcie otrzymałem wręgi o odpowiednim rozmiarze w odpowiednim miejscu (zwróćcie uwagę na okno layers po prawej stronie skrina- nota bene warstwy to niezwykle przydatne narzędzie, z którego należy korzystać!)
Gdy nie daj Boże wręgi "rozjadą" wam się w przestrzeni i nie będziecie mogli ich wycentrować, wykorzystajcie chałupniczy sposób-zazaczcie daną wręgę, i wykonajcie funkcję dimension/radial dimension. Doda to do projektu promień i środek kolistej wręgi (który należy zgrupować z wręgą)-tak przygotowane wręgi z precyzyjnie wyznaczonym środkiem, należy po kolei złapać i umiejscowić w osi poprzecznej oraz w osi wzdłużnej-tak aby ich środki się pokrywały. 100% skuteczności.





5.Modelowanie pozostałych elementów, takich jak stery, kiosk i dyspenser anteny holowanej wykonuje się dokładnie w ten sam sposób, czyli obrysowując rzut danej części, i tworząc jej przekroje w kolejnych punktach charakterystycznych.





6. Tworzenie powierzchni rozwijalnych do druku to już łatwizna, choć czasami rhino nie daje rady. podstawowe komendy jakie wykorzystałem to surface loft, extrude i sweep 2 rail. W przypadku loft powierzchni należy zwrócić szczególną uwagę na równoległe/prostopadłe ułożenie tzw seams, czyli strzałek kierunkujących powierzchnię-pomyłka skutkuje skręceniem wzdłużnym danego segmentu kadłuba. Funkcja extrude jest prosta więc jej nie opiszę, natomiast wielce pomocna w wykonaniu przejścia kadłub kiosk(obło) okazała się funkcja sweep 2 rail. Wykonuje ona powierzchnię pomiędzy dwiema głównymi krzywymi (rail) przy zadanym przekroju (cross section curves). Pozwala to na stworzenie powierzchni wklęsłej owiniętej na danym obwodzie, w tym wypadku przedniej części kiosku (czy będzie ona sklejalna, tego jeszcze nie wiem :) ).





7. Tak stworzone powierzchnie(surface, polysurface) rozwijamy poleceniem unroll developable surface. Gdy program wydali komendę unable to unroll, sugeruję sprawdzić daną powierzchnię poleceniem analyze/surface/curvature analysis. jakiekolwiek zaczerwienie zielonej powierzchni jest przyczyną tego unable... Wtedy należy taką powierzchnię przemodelować-do skutku. Czasem warto poeksperymentować z pojedynczym elementem w osobnym projekcie, ponieważ rhino głupieje w pewnych warunkach. Mnie zdarzyło się to z modelowaniem obła kiosku-po kilkunastu próbach na osobnym modelu znalazłem przyczynę i bezbłędnie stworzyłem powierzchnię we właściwym projekcie.
Rozwinięte powierzchnie zaznaczamy w widoku Top oraz zapisujemy w formacie *.ai poleceniem export selected. Koniecznie zaznaczyć należy opcję skali 1mm=1mm. Przygotowujemy części do druku, otwierając w Corelu(ungroup all, usuwamy zbędne linie), a potem drukujemy do pdf, tak jak w tym oto pliku (wykonanym nota bene przy pomocy świetnego programiku freeware pdfCreator).


http://www.fileden.com/files/2007/9/2/1401865/dyspenser.pdf


    W końcu drukujemy nasze wypociny na papierze o gramaturze 160-180 i już możemy cieszyć się pięknym modelem-niestety białym co w przypadku okrętu podwodnego to bluźnierstwo. Wobec tego należy drukować model w odcieniach szarości na czarnym brystolu odpowiedniej gramatury, lub malować czarnym matowym sprayem duplicolor poszczególne elementy przed sklejeniem. Szczegóły powierzchni kadłuba(luki, włazy, otwory zbiorników balastowych) albo pomijamy, albo bawimy się w Rhino.



   Mój sposób to wykonanie polecenia edit/split, gdzie wskazując powierzchnię danego segmentu jako obiekt do splitu i odpowiednio umieszczone na kadłubie"pudełko"(odpowiadające wymiarom włazu, luku itp) jako cutting surface otrzymamy piękny zarys wyciętego obszaru na rozwiniętej powierzchni segmentu kadłuba. Przygotowanie do tego widoczne jest na foto nr 3-w konstrukcji kiosku widoczne są "pudełka" które wytną wymagane luki na urządzenia obserwacyjne.


   Zapraszam chętnych do sklejenia elementów zamieszczonych w pliku dyspenser.pdf. W pliku tym znajduje się część usterzenia pionowego z dyspenserem anteny holowanej sonaru-nie ma żadnego opisu składania ani rysunku,ale każdy powinien poradzić sobie z tym elementem, oznaczenia powinny wystarczyć. Dodam, że sklejki z ząbkami należy wykonać samodzielnie poprzez odrysowanie krawędzi danej części.
 




Fakt, że powyższy segment kadłuba ma łączenie z boku a nie od spodu(Rhino tak rozwija segmenty) jest ściśle związany z łączeniem krzywych-jak z tym walczyć dowiecie się z tego forum(dzięki userowi _sea)

http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,74.0.html

Ciąg dalszy nastąpi, a jeśli ktoś z was ma plany Los Angeles, Virginia, Seawolf, Trafalgar, Astute, lub jakieś SSBN(oprócz Typhoon) to podzielcie się-spróbuję zaprojektować kolejną wycinankę.
_________________
www.pulaski.mw.mil.pl
« Ostatnia zmiana: 03 Wrzesień 2007, godz.19:23 wysłana przez sea__ »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Wrzesień 2007, godz.19:28 »
Ojoj, coś pięknego, gratuluję autorowi i sea__ za ściągniecie wspaniałego tutka i nowego autora na forum !!!

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Wrzesień 2007, godz.19:48 »
O super :o Podoba mi sie ten sposób z wyrysowaniem wręg na podstawie obrysu kadłuba i prostych przecinajacych. Mam jedno pytanie jak program poradził sobie z wykreśleniem wręg pod kioskiem - chodzi mi o te ścięcia na okegach. Może to jest opisane tylko ze ja z polskiej wersji korzystam. :D
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

strk

  • Gość
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Wrzesień 2007, godz.16:01 »
Mam jedno pytanie jak program poradził sobie z wykreśleniem wręg pod kioskiem - chodzi mi o te ścięcia na okegach. Może to jest opisane tylko ze ja z polskiej wersji korzystam. :D


Witam.



Gdyby komukolwiek z was udało się wykonać wyoblone przejście w takim elemencie-podzielcie się ;D


EDIT:


Sam znalazłem rozwiązanie.
« Ostatnia zmiana: 03 Luty 2008, godz.09:57 wysłana przez strk »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Wrzesień 2007, godz.21:13 »
strk - witamy na forum! i dzięki za tutoriala! Z rozkładaniem, jak i projektowaniem szczegółów w NURBS - to jak z kobietą - powoli, krok po kroku... (:-)
« Ostatnia zmiana: 21 Wrzesień 2007, godz.21:14 wysłana przez Odyniec »

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Wrzesień 2007, godz.21:36 »
strk - dzięki za odpowiedz.
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

strk

  • Gość
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Grudzień 2007, godz.11:20 »
Korzystając z gościnności niniejszego forum , chciałem zaprezentować finalne zdjęcia projektu 971 Szczuka B, znajdujące się pod tym linkiem:

http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=11344


from virtuality to reality  :)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Grudzień 2007, godz.12:10 »
Wyszło super :) Gratulacje.

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #8 dnia: 23 Grudzień 2007, godz.20:45 »
Model robi naprawdę wrażenie, gratulacje również.
Ja mam jeszcze pytanie z innej beczki, jak się nazywa ten dodatek, ten gadżet do Visty, który działa jak pasek szybkiego uruchamiania z Mac OS X? Zauważyłem go na Twoim laptopie.

Offline bTree

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 132
  • Reputacja na forum: +45/-0
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Grudzień 2007, godz.21:45 »
Świetna praca, także przyłączam się do gratulacji :)

strk

  • Gość
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Grudzień 2007, godz.02:46 »
Model robi naprawdę wrażenie, gratulacje również.
Ja mam jeszcze pytanie z innej beczki, jak się nazywa ten dodatek, ten gadżet do Visty, który działa jak pasek szybkiego uruchamiania z Mac OS X? Zauważyłem go na Twoim laptopie.

to mała aplikacja RocketDock, freeware, po polsku. Wyjątkowo sprawne i przydatne narzędzie.


Chciałem jeszcze zaznaczyć, że tutorial zamieszczony tutaj nie jest kompletny- brakuje finalnego rzutu modelu z detalami-cały tutorial jest pod adresem http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=11235

BTW jestem naprawdę zadowolony, że zrobiłem takie małe cacko, a wasze gratki mile łechtają moją próżność  ;D ;D
« Ostatnia zmiana: 24 Grudzień 2007, godz.03:07 wysłana przez strk »

strk

  • Gość
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Luty 2008, godz.09:56 »
Mam jedno pytanie jak program poradził sobie z wykreśleniem wręg pod kioskiem - chodzi mi o te ścięcia na okegach. Może to jest opisane tylko ze ja z polskiej wersji korzystam. :D


Odwołuję swoją poprzednią odpowiedź na twoje pytanie. Rhino doskonale sobie radzi, ale trzeba zmienić sposób tworzenia powierzchni. Otóż zamiast polecenia LOFT należy wykonać polecenie SWEEP 2 RAIL(i później unroll). I tyle. 200% skutecznośći.

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Luty 2008, godz.10:22 »
strk - nie wiem na jakim parametrze Loft'a robiłeś powierzchnie, ale przy 'Straight sections' uzyskuje się praktycznie to samo co na Swap 2 Rail. Metoda o tyle wygodniejsza, zwłaszcza przy modelach kartonowych, że znacznie szybsza - możesz w ten sposób zaznaczyć kilka kolejnych przekrojów i jednym kliknięciem Loft stworzyć kilka segmentów. Na podglądzie Loft'a łatwo zauważyć różnicę między standardowym Loft'em, gdzie segmenty będą płynnie przechodzić między sobą, a 'Straight sections' z widocznymi załamaniami ;)

strk

  • Gość
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Czerwiec 2008, godz.21:13 »

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Atomowy okręt podwodny projektu 971 Szczuka B
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Czerwiec 2008, godz.21:29 »
No no, świetny modelik :) Kiedy będzie można nabyć