Witam
Dzięki uprzejmości użytkownika
STRK z forum modeli
www.kartonwork.pl mam przyjemność zamieścić tutorial modelowania atomowego okrętu podwodnego projektu 971 Szczuka B.
Bardzo serdecznie autorowi dziękujemy
.
Korzystając z okazji, jaką było zdobycie planów-a w zasadzie prostego rysunku przedstawiającego rzuty owego okrętu, postanowiłem sprawdzić czy możliwym jest zaprojektowanie i wykonanie kartonowego modelu we własnym zakresie. Efekty przeszły moje oczekiwania-z racji prostej formy projektowanie modelu okazało się łatwe, a jego wykonanie również nie zapowiada się na skomplikowane...
Przedstawię wam teraz krótką drogę do powiększenia mojej kolekcji okrętów w skali 1:200, aktualnie składającej się z jednej fregaty ZOP-ORP Gen. K. Pułaski-jako żywo będzie to piękny sposób ukazania współczesnej wojny morskiej, ustawionej w gablocie
.
Na samym początku zwrócę waszą uwagę na fakt, że plany zamieszczone w Modelarzu z roku 2000 autorstwa p.Wiśniewskiego z których pozwoliłem sobie skorzystać, są błędnie opisane, bowiem nie mają one skali 1:100 i 1:200, tylko 1:200(maszty, peryskopy) i 1:400(reszta)-patrz lewy górny róg skanu.
W tej relacji nie będę szczegółowo opisywał wykonania kolejnych komend, czy tworzenia poszczególnych elementów-zajęło by to zbyt wiele miejsca-osoba która nie zna Rhino(lub podobnego programu) nic nie zrozumie, a ci którzy go znają, tego nie potrzebują. Polecam zaznajomienie się z tutorialami dostępnymi w sieci, jak i z manualem programu. Opanowanie Tutorial Level 1 jest w zupełności wystarczające ale i niezbędne do stworzenia takiego modelu we własnym zakresie.
Zaznaczam również, że wykorzystywanie nielegalnego oprogramowania jest jak sama nazwa wskazuje, nielegalne, toteż ci, którzy legalnego nie mają, są skazani na trial'e-lub wersje darmowe, ewentualnie na porzucenie marzeń o własnych projektach...
1. Jako pierwsze jest przeniesienie papierowego rysunku do komputera-skaner jest tu konieczny. Zalecam jednak najpierw wykonanie w Corelu linijki 100mm (widocznej na skanie),pozwoli nam to na określenie przekłamania wydruku naszej drukarki w osi x,y, a po zeskanowaniu jej razem z planami-na przekłamanie skanera w osi x,y.
2. Kolejnym krokiem jest import skanu jako tła do projektu poleceniem view/background bitmap i wyskalowanie jej. Wykonujemy to w prosty sposób: w oknie widoku Right rysujemy linię o długości odpowiadającej wymaganej długości modelu(w tym przypadku 54cm-108m w skali 1:200) i rozciągamy bitmapę tła poleceniem view/background bimap/scale tak aby rozmiar bocznej sylwetki okrętu spotkał się z długością linii. Skalowanie gotowe.
3. Następnie obrysowujemy sylwetkę kadłuba i zaznaczamy charakterystyczne punkty w których zmienia się profil kadłuba- w tych miejscach umieściłem niebieskie linie i zielone punkty pomocnicze-punkty te pozwolą nam na wykreślenie i umiejscowienie wręg. Tutaj należy wykorzystać funkcje Snap z odpowiednimi parametrami.
4. wręgi o przekroju kolistym narysowałemn wykorzystując funkcję circle diameter, gdzie punktami zahaczenia były naniesione na wzdłużnicę punkty charakterystyczne-w efekcie otrzymałem wręgi o odpowiednim rozmiarze w odpowiednim miejscu (zwróćcie uwagę na okno layers po prawej stronie skrina- nota bene warstwy to niezwykle przydatne narzędzie, z którego należy korzystać!)
Gdy nie daj Boże wręgi "rozjadą" wam się w przestrzeni i nie będziecie mogli ich wycentrować, wykorzystajcie chałupniczy sposób-zazaczcie daną wręgę, i wykonajcie funkcję dimension/radial dimension. Doda to do projektu promień i środek kolistej wręgi (który należy zgrupować z wręgą)-tak przygotowane wręgi z precyzyjnie wyznaczonym środkiem, należy po kolei złapać i umiejscowić w osi poprzecznej oraz w osi wzdłużnej-tak aby ich środki się pokrywały. 100% skuteczności.
5.Modelowanie pozostałych elementów, takich jak stery, kiosk i dyspenser anteny holowanej wykonuje się dokładnie w ten sam sposób, czyli obrysowując rzut danej części, i tworząc jej przekroje w kolejnych punktach charakterystycznych.
6. Tworzenie powierzchni rozwijalnych do druku to już łatwizna, choć czasami rhino nie daje rady. podstawowe komendy jakie wykorzystałem to surface loft, extrude i sweep 2 rail. W przypadku loft powierzchni należy zwrócić szczególną uwagę na równoległe/prostopadłe ułożenie tzw seams, czyli strzałek kierunkujących powierzchnię-pomyłka skutkuje skręceniem wzdłużnym danego segmentu kadłuba. Funkcja extrude jest prosta więc jej nie opiszę, natomiast wielce pomocna w wykonaniu przejścia kadłub kiosk(obło) okazała się funkcja sweep 2 rail. Wykonuje ona powierzchnię pomiędzy dwiema głównymi krzywymi (rail) przy zadanym przekroju (cross section curves). Pozwala to na stworzenie powierzchni wklęsłej owiniętej na danym obwodzie, w tym wypadku przedniej części kiosku (czy będzie ona sklejalna, tego jeszcze nie wiem
).
7. Tak stworzone powierzchnie(surface, polysurface) rozwijamy poleceniem unroll developable surface. Gdy program wydali komendę unable to unroll, sugeruję sprawdzić daną powierzchnię poleceniem analyze/surface/curvature analysis. jakiekolwiek zaczerwienie zielonej powierzchni jest przyczyną tego unable... Wtedy należy taką powierzchnię przemodelować-do skutku. Czasem warto poeksperymentować z pojedynczym elementem w osobnym projekcie, ponieważ rhino głupieje w pewnych warunkach. Mnie zdarzyło się to z modelowaniem obła kiosku-po kilkunastu próbach na osobnym modelu znalazłem przyczynę i bezbłędnie stworzyłem powierzchnię we właściwym projekcie.
Rozwinięte powierzchnie zaznaczamy w widoku Top oraz zapisujemy w formacie *.ai poleceniem export selected. Koniecznie zaznaczyć należy opcję skali 1mm=1mm. Przygotowujemy części do druku, otwierając w Corelu(ungroup all, usuwamy zbędne linie), a potem drukujemy do pdf, tak jak w tym oto pliku (wykonanym nota bene przy pomocy świetnego programiku freeware pdfCreator).
http://www.fileden.com/files/2007/9/2/1401865/dyspenser.pdf W końcu drukujemy nasze wypociny na papierze o gramaturze 160-180 i już możemy cieszyć się pięknym modelem-niestety białym co w przypadku okrętu podwodnego to bluźnierstwo. Wobec tego należy drukować model w odcieniach szarości na czarnym brystolu odpowiedniej gramatury, lub malować czarnym matowym sprayem duplicolor poszczególne elementy przed sklejeniem. Szczegóły powierzchni kadłuba(luki, włazy, otwory zbiorników balastowych) albo pomijamy, albo bawimy się w Rhino.
Mój sposób to wykonanie polecenia edit/split, gdzie wskazując powierzchnię danego segmentu jako obiekt do splitu i odpowiednio umieszczone na kadłubie"pudełko"(odpowiadające wymiarom włazu, luku itp) jako cutting surface otrzymamy piękny zarys wyciętego obszaru na rozwiniętej powierzchni segmentu kadłuba. Przygotowanie do tego widoczne jest na foto nr 3-w konstrukcji kiosku widoczne są "pudełka" które wytną wymagane luki na urządzenia obserwacyjne.
Zapraszam chętnych do sklejenia elementów zamieszczonych w pliku dyspenser.pdf. W pliku tym znajduje się część usterzenia pionowego z dyspenserem anteny holowanej sonaru-nie ma żadnego opisu składania ani rysunku,ale każdy powinien poradzić sobie z tym elementem, oznaczenia powinny wystarczyć. Dodam, że sklejki z ząbkami należy wykonać samodzielnie poprzez odrysowanie krawędzi danej części.
Fakt, że powyższy segment kadłuba ma łączenie z boku a nie od spodu(Rhino tak rozwija segmenty) jest ściśle związany z łączeniem krzywych-jak z tym walczyć dowiecie się z tego forum(dzięki userowi _sea)
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,74.0.htmlCiąg dalszy nastąpi, a jeśli ktoś z was ma plany Los Angeles, Virginia, Seawolf, Trafalgar, Astute, lub jakieś SSBN(oprócz Typhoon) to podzielcie się-spróbuję zaprojektować kolejną wycinankę.
_________________
www.pulaski.mw.mil.pl