Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.11:55

Autor Wątek: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.  (Przeczytany 13697 razy)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« dnia: 22 Listopad 2007, godz.17:32 »
Witam

W odpowiedzi na pytanie jednego z użytkowników (serdecznie pozdrawiam) , zamieszczam dodatkowe wiadomości o rozwijaniu powierzchni. Część jest na pewno znana, ale sądzę że wielu z tego skorzysta.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Dla potrzeb tutka wymodelowałem część kadłuba modelu. Na tym elemencie będziemy testować prezentowane funkcje.



Na tej powierzchni umieszczony zostanie np. luk ( ja narysowałem elipsę). Na rysunku poniżej widoczna jest jako czerwona.


Teraz musimy tę krzywą nanieść na kadłub.


Sposób pierwszy


Krzywą wyciągamy tworząc powierzchnię. Używamy do tego celu znanych ogólnie funkcji.


      lub


Efektem naszej pracy powinna być powierzchnia przecinająca nasz kadłub. Należy więc pamiętać o odpowiedniej długości wyciągnięcia.


Aby na powierzchni zaznaczyć kształt "luku", posłużymy się jedną z funkcji krzywej - przecięcia.


Zaznaczamy przecinające się obiekty  i zatwierdzamy.


W te prosty sposób mamy na powierzchni zaznaczony kształt "luku".


Możemy już powierzchnię rozwinąć. Używamy polecenia "Rozwiń".
"O innych aspektach rozwijania powierzchni można przeczytać w poprzedniej części samouczka"

 

 Wskazujemy powierzchnię którą będziemy rozwijać, a następnie krzywe na powierzchni do rozwiniecia. Krzywą będzie nasz "luk".


Powierzchnia do rozwinięcia.


Krzywa na powierzchni do rozwinięcia - LUK.


Gotowa rozwinięta powierzchnia.

Możemy także wycinać w kadłubie kształt luku przy pomocy funkcji Utnij. Poniżej rozwinięcie powierzchni z wyciętym kształtem luku.


Można też użyć funkcji Rozdziel - wówczas tworzone są osobne powierzchnie. Przydatne to jest ,gdy chcemy  waloryzować model - pokazać wnętrze luku.


Wykorzystanie funkcji Rozdziel. Luk jako osobna powierzchnia i rozwinięcie tej powierzchni.



Sposób drugi


Można też posłużyć się poleceniem Rzutuj na powierzchnię


Wybieramy krzywe do rzutowania.


Wybieramy powierzchnię na która będziemy rzutować.


Zatwierdzamy i gotowe.


Dalej możemy ucinać ,rozdzielać i robić co chcemy.




Po rozwinięciu powierzchni należałoby usunąć izokrzywe z powierzchni.


Sposób pierwszy


Możemy wykorzystać polecenie Dubluj Granicę


Po wykonaniu operacji mamy gotowy zarys rozwiniętej powierzchni.


Po odsunięciu granicy.



Sposób drugi

Innym sposobem jest wykorzystanie funkcji Wydziel Kształt Drutowy. Powoduje on wydzielenie z powierzchni wszystkich izokrzywych. Są one  traktowane jako OSOBNE krzywe, które możemy usuwać lub modyfikować.


Po wywołaniu funkcji, usunięte celowo kilka krzywych dla zademonstrowania.



Sposób trzeci

Zaznaczamy powierzchnię z której chcemy usunąć krzywe. Wywołujemy Właściwości Obiektu


Odznaczamy pole Pokaż izokrzywą powierzchni


Efekt naszych starań. :)




Jak ktoś musi lub chce, może ładnie podzielić powierzchnię wykorzystując jej izokrzywe. Wywołujemy funkcję Podziel powierzchnię izokrzywą. Program prawie wszytko robi za nas :).




Sądzę, że ten tutek odpowiedział na kilka pytań z rozwijania powierzchni. Serdeczne podziękowania dla Krzychu74 za jeden ze sposobów na izokrzywe.



Uzupełnienie odnośnie polecenia Rozwiń rozwijalną powierzchnie


Do  tej części wykorzystałem  model  forumowicza Cięciwy (dziękuję bardzo za udostępnienie)

Poniżej obiekt doświadczalny - kadłub lekkiego samochodu pancernego D-12 ;).


Wywołujemy polecenie Rozwiń rozwijalna powierzchnię i zaznaczamy powierzchnie do rozwinięcia.


Pod opcje tego polecenia:
- Eksploduj  ( Nie) - rozbija na pojedyncze powierzchnie
- Etykiety (Tak) - numeruje poszczególne krawędzie płaszczyzn

Na razie pozostawiam to jak jest i rozwijam - efekt poniżej.


Zmieńmy podopcję  Eksploduj na Nie. Efektem jest całe rozwinięcie powierzchni bez  dzielenia.



Ustawienie Eksploduj  i Etykiety na TAK.


Ustawienie Eksploduj na Nie i Etykiety na Tak.


Sadzę że to wielu się przyda, napisał  wcześniej o tym parametrze numerowania HAVOC  na forum dla modelarzy - pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 03 Czerwiec 2008, godz.21:22 wysłana przez sea__ »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Listopad 2007, godz.17:35 »
noooo, sea w końcu powraca, no ile można było czekać panie.... ;D

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Listopad 2007, godz.19:32 »
Marku - wystarczy użyć opcju Dubluj granice :) i po bólu
Swoja droga tutek fajny i przydatny dla kartoniarzy  :D
Hal
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Listopad 2007, godz.20:54 »
obojętnie dla kogo - dla mnie najważniejsze - że nasz jeden z najzdolniejszych autorów, na którym to całe forum w zasadzie zostało zbudowane (gdyby nie sea__ w początkowej fazie - nie wiem czy bym sobie poradził w ogóle)  wraca po śnie i to nie zimowym, a letnim... co za odwrotek... no..
Co ja mogę powiedzieć... Doooo Boju, Doooo boju, Dooo boooju sea.rhino3d.pl! O kurcze... dobry pomysl, sea__, rejestruj domenę hehehehe
Zartuje troche, ale to rowniez zapowiedz jednej z nagrod w nadchodzacej bitwie, kto chce, to sie domysli, o co chodzi....
« Ostatnia zmiana: 22 Listopad 2007, godz.20:58 wysłana przez Odyniec »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:00 »
sea__ - jako jedyny także forumowicz odwiedził mnie osobiście w Szczcinie. Tak wspominam, gwoli ścisłości   ;D ;D

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:10 »
Co do rozwijania to słyszałem że dodatek RhinoMarine robi to lepiej niz sam Rhino. Właściwie to chyba do tego został napisany - ale nie będę wypowiadał sie twierdząco, bo moge się mylić.
hal
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:25 »
Dobrze kojarzysz, ale mylisz mój drogi Halu RhinoMarine z Expanderem, który do niedawna był częścią pakietu RhinoMarine, .
Dziś za darmo mamy plugin do Rhino 4 o podobnej funkcjonalności, ale ciągle trudny w obsłudze (Advanced Flattering)
Do Rhino 4 - NIE ma Expandera... sam wylewam łzy z tego powodu, ale nie ma i koniec.

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:45 »
Może się nawet nudzić, ale niech nas nie porzuca na 2 miesiące bez praktycznie żadnego znaczącego posta (ja już nawet nie wspominam, że jest także moderatorem), kiedy ja nawet nie wiem, czy on żyje  w ogóle ...
Według mnie dobrze dobrał temat - musi nam to wszystko wyłożyć, tfu, tfu, tzn. rozłożyć....

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:55 »
teraz wychodzi na to, ze jestem katem - oprawcą  ::)
A prawda jest taka, że ja skaczę pod niebo, że sea__ wrócił. z radości  :) :D ;D
Ale dość gadaniny, dajmy Mu w końcu działać...

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Listopad 2007, godz.22:49 »
No obiecuję dużą poprawę z obecnością i postami :).

Turecki

  • Gość
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Listopad 2007, godz.20:54 »
Wielkie dzięki Sea__ !!!  ;D

Właśnie o takie coś mi chodziło...zabieram sie spowrotem do mojego miniprojektu

pozdrawiam i jeszcze raz dziękuje

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Czerwiec 2008, godz.21:23 »
Info - zamieściłem niewielkie uzupełnienie tutoriala.

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu - rozszerzenie.
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Czerwiec 2008, godz.22:07 »
przyznam szczerze, że zacząłem robić uzupełnienie do twojego tutka właśnie w temacie tych dodatkowych opcji, ale tak wolno to szło, że mnie wyprzedziłeś ;D

świetna robota  :D