Witam
W odpowiedzi na pytanie jednego z użytkowników (serdecznie pozdrawiam) , zamieszczam dodatkowe wiadomości o rozwijaniu powierzchni. Część jest na pewno znana, ale sądzę że wielu z tego skorzysta.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Dla potrzeb tutka wymodelowałem część kadłuba modelu. Na tym elemencie będziemy testować prezentowane funkcje.
Na tej powierzchni umieszczony zostanie np. luk ( ja narysowałem elipsę). Na rysunku poniżej widoczna jest jako czerwona.
Teraz musimy tę krzywą nanieść na kadłub.
Sposób pierwszy
Krzywą wyciągamy tworząc powierzchnię. Używamy do tego celu znanych ogólnie funkcji.
lub
Efektem naszej pracy powinna być powierzchnia przecinająca nasz kadłub. Należy więc pamiętać o odpowiedniej długości wyciągnięcia.
Aby na powierzchni zaznaczyć kształt "luku", posłużymy się jedną z funkcji krzywej - przecięcia.
Zaznaczamy przecinające się obiekty i zatwierdzamy.
W te prosty sposób mamy na powierzchni zaznaczony kształt "luku".
Możemy już powierzchnię rozwinąć. Używamy polecenia
"Rozwiń".
"O innych aspektach rozwijania powierzchni można przeczytać w poprzedniej części samouczka"
Wskazujemy powierzchnię którą będziemy rozwijać, a następnie krzywe na powierzchni do rozwiniecia. Krzywą będzie nasz "luk".
Powierzchnia do rozwinięcia.
Krzywa na powierzchni do rozwinięcia - LUK.
Gotowa rozwinięta powierzchnia.
Możemy także wycinać w kadłubie kształt luku przy pomocy funkcji
Utnij. Poniżej rozwinięcie powierzchni z wyciętym kształtem luku.
Można też użyć funkcji
Rozdziel - wówczas tworzone są osobne powierzchnie. Przydatne to jest ,gdy chcemy waloryzować model - pokazać wnętrze luku.
Wykorzystanie funkcji
Rozdziel. Luk jako osobna powierzchnia i rozwinięcie tej powierzchni.
Sposób drugi
Można też posłużyć się poleceniem
Rzutuj na powierzchnięWybieramy krzywe do rzutowania.
Wybieramy powierzchnię na która będziemy rzutować.
Zatwierdzamy i gotowe.
Dalej możemy ucinać ,rozdzielać i robić co chcemy.
Po rozwinięciu powierzchni należałoby usunąć izokrzywe z powierzchni.
Sposób pierwszy
Możemy wykorzystać polecenie
Dubluj GranicęPo wykonaniu operacji mamy gotowy zarys rozwiniętej powierzchni.
Po odsunięciu granicy.
Sposób drugi
Innym sposobem jest wykorzystanie funkcji
Wydziel Kształt Drutowy. Powoduje on wydzielenie z powierzchni wszystkich izokrzywych. Są one traktowane jako OSOBNE krzywe, które możemy usuwać lub modyfikować.
Po wywołaniu funkcji, usunięte celowo kilka krzywych dla zademonstrowania.
Sposób trzeci
Zaznaczamy powierzchnię z której chcemy usunąć krzywe. Wywołujemy
Właściwości ObiektuOdznaczamy pole
Pokaż izokrzywą powierzchniEfekt naszych starań.
Jak ktoś musi lub chce, może ładnie podzielić powierzchnię wykorzystując jej izokrzywe. Wywołujemy funkcję
Podziel powierzchnię izokrzywą. Program prawie wszytko robi za nas
.
Sądzę, że ten tutek odpowiedział na kilka pytań z rozwijania powierzchni. Serdeczne podziękowania dla
Krzychu74 za jeden ze sposobów na izokrzywe.
Uzupełnienie odnośnie polecenia
Rozwiń rozwijalną powierzchnie
Do tej części wykorzystałem model forumowicza Cięciwy (dziękuję bardzo za udostępnienie)
Poniżej obiekt doświadczalny - kadłub lekkiego samochodu pancernego D-12
.
Wywołujemy polecenie Rozwiń rozwijalna powierzchnię i zaznaczamy powierzchnie do rozwinięcia.
Pod opcje tego polecenia:
- Eksploduj ( Nie) - rozbija na pojedyncze powierzchnie
- Etykiety (Tak) - numeruje poszczególne krawędzie płaszczyzn
Na razie pozostawiam to jak jest i rozwijam - efekt poniżej.
Zmieńmy podopcję Eksploduj na Nie. Efektem jest całe rozwinięcie powierzchni bez dzielenia.
Ustawienie Eksploduj i Etykiety na TAK.
Ustawienie Eksploduj na Nie i Etykiety na Tak.
Sadzę że to wielu się przyda, napisał wcześniej o tym parametrze numerowania
HAVOC na forum dla modelarzy - pozdrawiam.