Super, Krzychu74 ! Wracając do problemu z mapowaniem, bo dopiero zauważyłem, tak jak kolega marek Ci poradził - chodzi o to, że zastosowałeś zwykłe mapowanie (rzutowanie) tekstury, a nie mapowanie UV. Przy zwykłym rzucie tekstury na obiekt, tektura dobrze się "trzyma" modelu, tylko w danym miejscu w świecie XYZ, natomiast jak model obrócisz np, czyli nawet przeskalujesz, - tekstura nie modyfikuje się wraz z modelem! Po to wymyślone specjalne dodatkowe osie współrzędnych NA modelu. czy U i V (takie X i Y dodatkowe), aby tekstura zawsze dobrze trzymała się geometrii, obojętnie od jego położenia w świecie 3d.
To tak w duuuuuużym skrócie i mocno uproszczone, ale mniej więcej o to chodzi.
Na sieci, również polskiej, jest masę tutoriali o mapowaniu UV, wystarczy poszukać. Każda także książka dotycząca oprogramowania 3d, ma rozdział temu poświęcony, co już zostało zauważone przez marka.