Zaloguj się lub zarejestruj. 21 Listopad 2024, godz.14:35

Autor Wątek: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki  (Przeczytany 18081 razy)

botak

  • Gość
Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« dnia: 05 Październik 2008, godz.02:54 »
Wszystko co napisałem tutaj jest raczej zbiorem porad a nie tutorialem.
Jak wiadomo w Rhino można wiele rzeczy zrobić na wiele sposobów

Absolutnie nie narzucam mojego sposobu projektowania bo na pewno on nie jest idealny.
Jest jednak prosty i szybko przyswajalny co potwierdzają praktykanci którzy pod moim okiem stawiali swoje pierwsze kroki w Rhino i zarażali się miłością do niego.

ABSOLUTNE POCZĄTKI - porady na łatwy start i wygodną prace potem

1. Mój podstawowy interfejs wygląda tak:
Paski:
Z dodatkowych elementów które mam wyciągnięte to:

po lewej na dole:
Pasek "Ustaw Widok" <Set View> oraz "Skala" <Scale>
Najłatwiejszym sposobem wyciągnięcia sobie tych pasków, jest wciśnięcie i przytrzymanie lewym przyciskiem myszy ikonek które je zawierają (odpowiednio czerwony samochodzik na środku górnego paska i sześcian z białym narożnikiem na dole prawego paska), złapanie za pasek tytułowy który się pojawi i przesuniecie go na wybrane miejsce.

Na dole:
pasek "Uchwyt obiektów" <Osnap>
Wyciągamy go klikając na dolnym pasku Napis "UchwytOb" <Osnap>
Ekran jest nie podzielony na widoki. Przeważnie zmaksymalizowany mam jeden widok i w nim przełączam się na pozostałe (klikając odpowiednie samochodziki po lewej stronie)
Żeby zmaksymalizować widok klikamy na jego nazwę w prawym górnym rogu okienka (na niebieskim tle)

Jeśli kogoś drażni siatka wyłączamy i włączamy  ja klawiszem F7

Reszta zostaje tak jak jest

2. Radze aby przed przystąpieniem do rysowania czegokolwiek przejrzeć sobie wszystkie ikonki (najechać na nie myszą i poczekać aż pojawi się opis), żeby wiedzieć do czego służą.
Porozwijać te które się da (te z strzałeczka na dole). Niektóre można rozwijać kilkukrotnie.
Nie trzeba się uczyć co jest gdzie, chodzi tylko o to aby pobieżnie zapoznać się z możliwościami programu przez przejrzenie ikonek właśnie. Nie trzeba tez oglądać od razu wszystkiego. Ważne aby to zrobić.

3. Do zatwierdzenie komend wpisywanych ręcznie możemy używać nie tylko "enter" ale i "spację" (co wbrew pozorom nie jest takie oczywiste)

4. Punkty kontrolne posiadają nie tylko krzywe ale i powierzchnie z zastrzeżeniem, że są to wyłącznie obiekty składające się z jednej powierzchni. I punktami tymi możemy modyfikować powierzchnie.

5. Przesuwaj obiekty za pomocą komendy "Przesuń" <move> wybierając ja z paska a najlepiej wpisując komendę z klawiatury (m - w obu wersjach językowych) a nie łapiąc za obiekt.

6. Jeśli tworzysz coś i chcesz mieć dostęp do kolejnych etapów pracy używaj "Zapis przyrostowy" <Incramental Save> z menu Plik. Program zapisuje plik do nazwy dodając kolejny numerek. Bardzo ważne przy skomplikowanych obiektach.

7. Po wybraniu komendy możliwości tego co możemy zrobić lub co to co mamy wskazać pokazują się na górnym pasku poleceń. Ważne aby czytać co tam jest napisane.

Jeśli zapoznałeś się z moimi radami i wziałeś je sobie do serca, zapraszam do cześci II
« Ostatnia zmiana: 05 Październik 2008, godz.11:27 wysłana przez sea__ »

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Październik 2008, godz.13:42 »
wszystko jest kwestią przyzwyczajenia i metod pracy.
ja wolę mieć wyciągnięte na boku menu warstw i właściwości obiektów a na dole uchwyty. również zamiast wyciągać całych pasków dla paru poleceń i zaśmiecać sobie przestrzeń roboczą robie własne paski tak jak to pokazałem w innym temacie:
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,627.0.html

pozdrawiam
:)

botak

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Październik 2008, godz.14:54 »
Dokładnie tak jak mowisz.
Ale na układanie pasków jeszcze będzie czas.

Na razie niech początkujący skupią się na modelowaniu a nie układaniu pasków

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« Odpowiedź #3 dnia: 05 Październik 2008, godz.15:20 »
ha botak - i zrobiłbyś ogromny błąd w tym momencie!
Bo ludzie, którzy pochodzą z softu 2d do Rhino (Corel, Adobe Illustrator), w tej chwili - przestają Ciebie czytać...
Bo tam nie ma wiersza poleceń w ogóle i oni się spodziewają po Tobie, jako autorze, że zrobisz wszystko - aby im jak najwięcej ikonek w Rhino pokazać....

Ale ta uwaga - to tylko w ramach ogólnej dyskusji. Lekcje do Rhino , nawet lda najbardziej początkujących - też muszą być uniwersalne.

botak

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Październik 2008, godz.17:02 »
Nie zdodzę się z Tobą.

Jak się uczyłeś Corela, Photoshopa czy innego programu to tez na poczatek ukladales paski, czy kozystales z tego co jest juz widzoczne?

Na samym początku wspomniałem aby zapoznac sie z ikonkami, a działanie paska komend najlepiej poznac w "praniu" bo co... bede pisal ze przez ten pasek program sie z nami komunikuje? Kazdy to zauwazy jak tylko wykona kilka prostych ruchów

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Październik 2008, godz.20:29 »
gdybyś się ze mną zgodził - zacząłbym podejrzewać spisek ...  8) ;D :D ;) :) :) :) :)

 ;D - ja wyłączam Rhino na niedzielny wieczór - przynajmniej  :) :) :) :) :)

darkoct

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część I - Porady i dobre nawyki
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Lipiec 2013, godz.09:13 »
dzięki za tutoriala, Rhino ma moc!