Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

PROJEKTY, GALERIE I KOMENTARZE => Nad tym pracujemy (WIP) => Wątek zaczęty przez: plum w 06 Lipiec 2009, godz.15:09

Tytuł: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 06 Lipiec 2009, godz.15:09
Dla zabawy i obyciem z rhino oraz vray wyszło mi coś takiego:
(jeszcze do końca nie mogę się połapać w odpowiednim dostosowaniu sceny do ładnych odbić na lakierze)


Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 07 Lipiec 2009, godz.10:05
myśle, że temat należałoby przenieść do działu v-raya.... to do adminów :P

odnośnie głośników to idzie ci na razie lepiej niż mnie ;)  ostatnio sie troche zawziąłem i postanowiłem spróbować czegoś z głębszej wody niż ptaszydło zwane flamingiem. takie rzeczy jak tekstura czy faktura jeszcze jakoś wychodzą, ale same ustawienia renderingu to dla mnie kosmos :-[  mam kosmiczne czasy liczenia renderu mimo kompa na quadzie...

ma ktoś jakiś tutorial czy inszy samouczek tyczący sie nauki operowania podstawowymi ustawieniami programu? (najlepiej po polskiemu i łopatologicznie ;) )

pozdrawiam
k.
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 07 Lipiec 2009, godz.10:26
Mały update.
Zastanawiałem się właśnie, gdzie wrzucić ten temat, ale uznałem, że tutaj będzie bardziej pasował, bo z czasem będę dokładał nowe wymodelowane i wyrenderowane rzeczy.

Co do ustawień Vray to na początku przeleciałem oryginalny manual oraz metodą prób i błędów storzyłem sobie scenę z kulą i sześcianem, w której próbowałem różnych ustawień co do materiałów jak i samego vray'a. Jak do tej pory najmniej ciekawie wychodzi mi HDRI.
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 07 Lipiec 2009, godz.11:32
Co do renderu, to jest ok, można się doczepić do samego kadrowania itp, ale generalnie jest ok, i myślę, że o tym wiesz.
co do modelu, to można by go jeszcze podpracować. Dołożyć delikatne stopki, leciuteńko zfazować krawędzie itp.
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 08 Lipiec 2009, godz.21:54
Zmian ciąg dalszy. Zrobiłem standy i zmieniłem boki (wcześniejsze do końca mi się nie podobały) oraz dodałem fazowania. Podrasowałem też trochę materiały.

Następne co zamierzam zrobić to stolik audio i może jeszcze jakieś dodatki.

Kolejny update i zmiana standu na bardziej gustowny oraz korekta boków.


//
Update:
Dodałem głośnik wysokotonowy (trochę się namęczyłem z ustawieniami materiałów, żeby dostać zbliżone ziarno w plastiku do pierwowzoru -> http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=111) render szybki na low detail.
Teraz już zaczynam modelowanie głośnika niskośredniotonowego: Seas CA18RNX. Na tych głośnikach chce stworzyć swoje kolumienki DIY. Nie skromnie się pochwalę, że na razie zrobiłem sobie takie: http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=12927 .

//Update:
Gniazda głośnikowe:

//Update:
Modeluję już głośnik Seas CA18RNX na tyle ile potrafię, aby był zbliżony do oryginału. Wszystko szło gładko do puki nie zacząłem robić ramion łączących magnes z koszem głośnika. Ze wględu na brak pomysłów od czego zacząć leciałem od Sweep1 później Sweep2 :) na koniec wyszło, że zrobiłem z takim efektem jak widać powierzchnią z siatki krzywych.

Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 10 Lipiec 2009, godz.19:58
Znalazłem dzisiaj chwilę czasu i zrobiłem prosty stolik:
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 11 Lipiec 2009, godz.22:38
Gniazda głośnikowe na szlifowanym alu:
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 12 Lipiec 2009, godz.20:30
Dodałem głośnik wysokotonowy (trochę się namęczyłem z ustawieniami materiałów, żeby dostać zbliżone ziarno w plastiku do pierwowzoru -> http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=111) render szybki na low detail.
Teraz już zaczynam modelowanie głośnika niskośredniotonowego: Seas CA18RNX. Na tych głośnikach chce stworzyć swoje kolumienki DIY. Nie skromnie się pochwalę, że na razie zrobiłem sobie takie: http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=12927 .

Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 14 Lipiec 2009, godz.19:46
Widzę słabe zainteresowanie moją pracą, ale ja nie ugięcie wrzucam kolejny screen. Pokazuję już etap modelowania głośnika, próbuje jak najwierniej odwzorcować oryginał. Wszystko poszło gładko, ale chyba ze 100 razy podchodziłem żeby zrobić ramie łączące mages z koszem głośnika, niekształtne to strasznie i nie wygodne było dla mnie do za modelowania, ale z jakimś tam skutkiem się udało, do końca zadowolony nie jestem. Seas CA18RNX:

Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 14 Lipiec 2009, godz.21:46
No fakt z tym ramieniem to Ci nie do końca jeszcze wyszło.
Chyba za szybko chcesz to skonczyc i może dlatego  :D

Siatka krzywych jest w tym wypadku dobrym rozwiązaniem, tylko musisz mieć dobre krzywe.
W takich skomplikowanych sytuacjach dobrze jest to zrobic jak najprosciej.
Bo jest wielce prawdopodobne, że tak to zostało stworzone.

W sumie jak na razie to jest bardzo fajnie.
Tak trzymaj
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: satrab w 14 Lipiec 2009, godz.22:51
test
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: satrab w 14 Lipiec 2009, godz.22:53
Nie widzę nowych odpowiedzi w tym wątku, widzę je tylko w "ostatnio wysłanych"
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 14 Lipiec 2009, godz.23:11
Faktycznie!
Bardzo ciekawe :)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 14 Lipiec 2009, godz.23:16
Nie daje mi spokoju to ramię, więc robię jeszcze raz :).
Dobrze się do tego zabieram. Tym razem już wychodzi mi chyba trochę ładniej. Później  żeby uzyskać takie to pofałdowanie na którym będzie się opierać ramię chcę edytować punkty powstałej płaszczyzny  i wyciągnąć je w dół na odpowiednią odległość (czyli tak jakby zrobić extrude dla tej dolnej lini która na screenie jest na niebiesko podświetlona, tyle że extrude mi pewnie da jakieś dziwne szlaczki więc pociągnę za punkty) a później _Trim tą krzywą. Dobrze do tego podchodzę, czy może są jakieś przyjemniejsze metody ?
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 14 Lipiec 2009, godz.23:18
Też właśnie już wcześniej to zauważyłem, gdy chciałem napisać nowy post po swoim poście wcześniejszym, żeby nie było tyle obrazków w jednym to niby się wysyłało po czym ni się nie stało. Dlatego zacząłem edytować ostatni swój post i dokładać nowe obrazki. Może dlatego coś w bazie danych się pomotało.
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 15 Lipiec 2009, godz.11:36
wiem, że moje pytanie jest beznadziejne i powinienem najpierw skorzystać z opcji RTFM, ale jestem zwolennikiem łopatologii ;)

no więc jaka opcja odpowiada za oświetlenie całej sceny? bo jakoś tak nie mogę tego namierzyć i muszę każdej lampce nadawać ułamkowe wartości "Intensity: Multipler", a chyba nie o to chodzi ???

dzięki za wskazówki.
jak coś będę miał godnego to se tym pochwalę ;)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 15 Lipiec 2009, godz.12:54
Nie ma takiej opcji  ;D
Kiedyś też tego szukałem  ;D

Generalnie na światło w scenie wpływ ma i skala sceny i obiektów i to czy masz włączoną kamerę fizyczną w Vray'u
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 15 Lipiec 2009, godz.13:12
grrrrr....

a możesz przybliżyć temat tej kamery? właśnie zauważyłem, że inaczej z nią i bez niej sie renderuje... no na przykład ignoruje mi prostokątne źródła światła i widzę jak sobie dryfują w powietrzu czarne prostokąty gdy tylko wyłączyłem im opcję niewidzialności. :(
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 15 Lipiec 2009, godz.13:19
Jak na mój gust to istnieje oświetlenie całej sceny w Vray: opcja Enviroment -> GI(skylight)
Mój projekt jest oświetlony właśnie przez GI z wartością 0.3 do tego 2 światła prostokątne.
Robię od nowa połączenie między koszem głośnika a magnesem, bo do końca wcześniejsze mi nie wyszło. Póki co prezentuje się jak na obrazku. Później mam zamiar przez edytycje punktów samego krańca dolnego powierzchni (podświetlona żółta linia) wyciągnąć w dół i wyciąć ten dziwny kształt, który będzie się opierał o ramię. Dobrze myślę czy może źle do tego podchodzę ?

Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 15 Lipiec 2009, godz.13:21
ja sie zmagam z renderem w zamkniętej przestrzeni gdzie trzeba ustawić źródła światła :(
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 15 Lipiec 2009, godz.14:06
kruk - z tym oświetleniem to jest strasznie cos napie... w tym Vray'u bo inaczej się tego nie da nazwać.
Napiszę swoje spostrzeżenia o kontrolowaniu oświetlenia w V-ray'u i wrzucę do działu Vray (muszę tylko kilka screenów zrobić)

plum - w Rhino można modelować na wiele sposobów, ale ja bym to zrobił troszeczkę inaczej - w bardziej kontrolowany sposób.
masz może jakieś zdjęcie tego elementu? To Ci zademonstruje jak ja bym się tego czepił.
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 15 Lipiec 2009, godz.16:11
Korzystam ze zdjęć znalezionych na necie, bo jeszcze tego głośnika nie mam.
Przykładowe foty, na których co nieco widać:
(http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RNX_files/kit.jpg)
(http://www.bmm-electronics.com/img/Data/HQ/H1215.gif)
(http://www.hi-end.ro/images/difuzoare/CA18RNX.jpg)
(http://i6.photobucket.com/albums/y231/cwahls/Civic%20Audio/HPIM1966.jpg)
(http://i6.photobucket.com/albums/y231/cwahls/Civic%20Audio/HPIM1968.jpg)

Wiem, że można na różne sposoby się tego czepić, to co przychiodziło mi do głowy to próbowałem wykorzystać. Sweep'y nie chciały mi wychodzić bo na zgięciu wychodzą różne cuda, najlepiej jak narazie wychodzi przez siatkę krzywych, ale chętnie skorzystam z każdej pomocy, bo na razie to nie doświadczony jestem, więc próbuje po kolei co wpadnie do głowy :).

Tutaj jeszcze jest rysunek techniczny dany przez producenta z deka kiepski -> http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=109&Itemid=131
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 15 Lipiec 2009, godz.23:35
do wyciągania po prowadnicach gdzie wychodzą krzaczki na zakrętach warto sie zająć odpowienim przygotowaniem prowadnic - postaraj sie je uprościć tak by nie zmieniać w kajiś diametralny sposób ich kształtu ale za to zredukować ilość ich punktów kontrolnych. a jeszcze lepiej aby obie prowadnice miały tyle samo punktów kontrolnych i ten sam stopień krzywej. to samo sie tyczy przekrojów poprzecznych ;)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 15 Lipiec 2009, godz.23:54
Krzywa musi być zagięta, bo jak widać na zdjęciach ramie jest krzywe i w tym momencie jest już problem w wyciągnięciem po prowadnicy. Stworzenie odpowiedniej siatki krzywych dla tego kształtu opierając się tylko na zdjęciach też mi na razie za dobrze nie idzie. Póki co mam kolejny problem. Nie mam pomysłu na dobre przejście pomiędzy tymi dwoma elementami jak na obrazku. Powinno być łagodne przejście, ale kształt jest o tyle skomplikowany, że o _FilletEdge można sobie pomarzyć, a z _Pipe też za wiele mi nie wychodzi :/.

Jakoś zrobiłem ten "dzyndzel", ale bardzo nie zgrabnie, więc na pewno pójdzie do poprawki. Z ramieniem też się na razie jeszcze męczę, Póki co zrobiłem już cewkę i kilka innych drobiazgów. Zostało dorobić linki łączące cewkę i złącza przykręcane do "dzyndzla".
Nie wiem jak zrobić przekrój, na takiej zasadzie jak w solid worksie jest dostępny bez większych problemów gdzie możemy sobie ustawić płaszczyznę przekroju i nawet pracować w ten sposób z modelem. Bo funkcja _Section jedynie tworzy linie na podstawie modelu przez wybraną płaszczyznę, ale nie o to mi chodzi. Chyba jest prostszy sposób niż tworzenie płaszczyzny i ucięcie wszystkiego po jednej stronie ?

Update:
Znalazłem dzisiaj trochę czasu. Zrobiłem na nowo ramię już wygląda trochę lepiej (tak mi się wydaje :)). Tym przekształcałem punkty płaszczyzny płaskiej do takie stanu jak widać. O wiele wygodniej i zwiększą kontrolą mogłem tym razem wymodelować ramię. Na nowo też zrobiłem cypel i _BlendSrf poprawiłem, że wygląda już w miarę znośnie. Głośnik już prawie na ukończeniu, jeszcze drobne poprawki i render. Chciałbym Wam pokazać przekrój głośnika, bo w środku widać cewkę i magnes oraz nabiegunnik, ale z zewnątrz tych detali się nie zobaczy. Na półprzeźroczystej też za wiele nie widać.
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 17 Lipiec 2009, godz.21:43
Trochę się zawziąłem na ten głośnik i oto efekt :).
Teraz przygotowania do renderingu.

(http://img38.imageshack.us/img38/1830/ca18rnxwork6.th.jpg) (http://img38.imageshack.us/i/ca18rnxwork6.jpg/)

Głośnik już zamontowany :)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 21 Lipiec 2009, godz.15:29
mam pytanie do osób bardziej otrzaskanych z v-rejem.

chce ustawić materiał dwustronny. mam przygotowane materiały na obie strony, nakładam je na właściwe miejsca i wrzucam w render. i lipa, bo materiał z prawej strony sie renderuje z obu stron. sęk w tym, że o ile prawostronna tekstura jest nieprzeźroczysta, o tyle lewa strona ma być niemal całkowicie przejrzysta. z czego takie problemy mogą wynikać? czy powinienem kombinować z właściwościami materiałów czy to problem ustawień globalnych ???

dzięki za odpowiedź  ;D
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: satrab w 21 Lipiec 2009, godz.16:39
A jak masz ustawione w każdym materiale pole Double-sided  on czy off?
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 22 Lipiec 2009, godz.09:17
wyłączona jest ta opcja. i uprzedzając pytanie -wiem gdzie jest prawa a gdzie lewa strona ;)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 26 Lipiec 2009, godz.19:42
Generalnie nigdy przy materiale dwustronnym nie miałem problemu z Vray'em

Ale ciekawi mnie to co napisałeś:
...materiał z prawej strony sie renderuje z obu stron...
...prawostronna tekstura jest nieprzeźroczysta, o tyle lewa strona ma być niemal całkowicie przejrzysta...

Teraz zależy jak bardzo materiał na stronie lewej jest przezroczysty.
Jak pomalujesz szybę z jednej strony na czerwono, a z drugiej strony przejrzystym lakierem to jakie będziesz miał kolory z obu stron?
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 26 Lipiec 2009, godz.19:54
powiedzmy, że chodzi mi o uzyskanie efektu 'lustra weneckiego (fenickiego)'. to chyba najlepsze określenie tego o co mi chodzi - tak nałożyć obie tekstury by nie chodziły na siebie i trzymały sie swoich stron.

jeśli tylko da sie to uzyskać :-[
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: botak w 26 Lipiec 2009, godz.22:23
Nie ma na to jakiegos prostego rozwiazania typu "wciśnij to lub tu wpisz zero"
Nawet jakos tak nie do końca potrafię sobie to wyobrazić jak by coś takiego poustawiać.
Zasada luster typu "one way view" działa przedewszystkim na różnicach w poziomie oświetlenia po obu stronach materiału. No i nie ma tam tekstur. U ciebie zawsze będzie widać tę samą teksturę - tą z tej nieprzezroczystej strony.
A nie szybciej zrobić to w photoshopie?
Muszę jeszcze nad tym pomyśleć...


P.S.
W Max'ie sie da cos takiego zrobic ale tam materiał dwustronny jest ciut bardziej rozbudowany...
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 31 Lipiec 2009, godz.11:59
która opcja odpowiada za wysokość wybrzuszeń "bump"? kładąc jakąś mape szarości określa sie proporcje wybrzuszenia, natomiast chodzi mi o to czy jest gdzieś opcja która odpowiada za to na ile wystaje lub jest schowany kształt.
wiem, że pisze mocno niefachowo ale cóż poradzić - taki urok niekształconych :P
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: satrab w 31 Lipiec 2009, godz.18:20
Zapewne zasada działania ta sama co w przypadku displacementu, tzn mamy takie coś jak mnożnik tekstury "Multiplier" i sobie zmniejszamy, zwiększamy itd.

http://screencast.com/t/nlcDA4uCwyy


A tak poza tym to komuś temat offtopujemy ; )
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: plum w 31 Lipiec 2009, godz.22:00
Mi to nie przeszkadza także rozmawiajcie przynajmniej coś się ciekawego można dowiedzieć. Przynajmniej zobaczyłem jak może wyglądać Vray. Jak mieć takie Material Studio ? Ściągnąłem to co było w dziale download Asgvis, ale nie mam czegoś takiego, nawet szukałem w pluginach exe, ale też nie zauważyłem. Moja wersja vray: 1.05.29

Update:
Zanalazłem, zapomniałem zajrzeć do folderu Asgvis :)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: satrab w 31 Lipiec 2009, godz.22:15
http://software.asgvis.com/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=439&Ctitle=Asgvis%20Tools#

Tu ^^ jest do zassania, najnowsza wersja, z tym że trzeba się zarejestrować (proste i darmowe)
Tytuł: Odp: Początki nauki vray for rhino i modelowania
Wiadomość wysłana przez: kruk w 01 Sierpień 2009, godz.10:17
niech ci Satrab będzie. postaram sie coś znaleźć co można pokazać i stworze oddzielny wątek :P