Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.10:28

Autor Wątek: Wygładzanie powierzchni  (Przeczytany 7642 razy)

suleq

  • Gość
Wygładzanie powierzchni
« dnia: 19 Październik 2008, godz.22:55 »
Witajcie,

Próbuję zamodelować kadłub kutra. Rozpostarłem już powierzchnie na stworzonej wcześniej siatce, niby to ładnie wygląda w renderze rhino, ale...

Uruchomiłem Analizę krzywizny powierzchni i już nie wygląda to tak ładnie. W związku z czym mam parę pytań:

1. Do analizy krzywizny powierzchni stosować styl Gaussa czy inny?
2. Jeżeli Gaussa (bądź inny), jaki zakres krzywizny stosować?
3. Czy istnieje w Rhino funkcja wygładzająca powierzchnie?


Z góry dziękuję.
« Ostatnia zmiana: 19 Październik 2008, godz.23:00 wysłana przez suleq »

Poof

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Październik 2008, godz.14:04 »
Cześć Suleq.
Co prawda ja tam nie jestem specjalistą od nosorożca ale co do wygładzania powierzchni to można nałożyć na obiekt jakiś materiał, który odbija ładnie światło (np. coś w stylu chromu, lakieru samochodowego) i sprawdzić jak to się faktycznie zachowuje z nałożonymi mapami po wyrenderowaniu. Czasem wydaje się, że "brakuje" nam jeszcze czegoś w modelu ale po renderingu wychodzi na to, że "no no, całkiem nieżle". Jeśli faktycznie chcesz jeszcze wygładzić obiekt to można dołożyć kilka krzywych do modelu aby troszkę zagęścić siatkę. Ewentualnie podczas tworzenia powierzchni można dołożyć więcej punktów kontrolnych. Co do analizy krzywizn niestety nie pomogę, dopiero raczkuje w gąszczu opcji nosorożca ;) Jak możesz to wrzuć screenshota poglądowego zobaczymy w czym problem.

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 179
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Październik 2008, godz.14:44 »
Polecam wykres krzywizn. Poza tym, są o wiele lepsze programy do tworzenia kadłuba, ja używam rhino głównie do modelowania pokładu. Pokaż jak wyszedł Twój model.
Poof - gładki kadłub, to bardzo ważna sprawa w projektowaniu jachtów, wspomaganie się teksturami jest "niedozwolone" :)
« Ostatnia zmiana: 20 Październik 2008, godz.14:47 wysłana przez vv3k4i »

Poof

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Październik 2008, godz.16:04 »
Poof - gładki kadłub, to bardzo ważna sprawa w projektowaniu jachtów, wspomaganie się teksturami jest "niedozwolone" :)
Z tymi mapami chodziło mi o to, że to taka metoda poglądowa by zobaczyć jak model zachowuje się gdy odbija światło - przy tych załamaniach światła wychodzą czasem niezłe kwiatki ;) Po takim szybkim renderingu wiemy co i gdzie poprawić.
Suleq czekamy na screeny poglądowe.
Ps. vv3k4i kadłub fajowy :)

suleq

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Październik 2008, godz.18:25 »
Z tego co mówicie, już wiem że moja siatka jest zbyt uboga, co zobaczycie na obrazkach. Tak jak od dziobu do skegu ładnie modeluje, tak rufa beznadziejnie mi wychodziła. (Skeg to ta wystająca część na rufie).

W jachtach chodzi o to żeby uzyskać niemalże idealną gładkość kadłuba. Teraz niby nie jest mi to do niczego potrzebne, bo się uczę dopiero ale przyszłościowo to się jednak przyda.

Wywaliłem wszystkie powierzchnie, chcę to zrobić od nowa z bardziej zagęszczoną siatką.

Mój plan jest taki:
1. Za pomocą funkcji FAIR upłynnić wszystkie wręgi
2. Zrobić kilka wodnic dla kadłuba
3. Rozciągnąć na tym powierzchnie.

I w związku z tym mam następne pytanie. Czy Rhino znajdzie mi punkty przecięcia krzywych automatycznie jeżeli będą blisko siebie?

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Październik 2008, godz.20:20 »
I w związku z tym mam następne pytanie. Czy Rhino znajdzie mi punkty przecięcia krzywych automatycznie jeżeli będą blisko siebie?

masz w wśród uchwytów przecięcie - wystarczy uruchomić i tam gdzie sie obiekty przecinają tam można uchwycić kursorem. warunek jest taki, że te krzywe muszą sie naprawdę przecinać!

powodzenia :)

Poof

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Październik 2008, godz.21:18 »
masz w wśród uchwytów przecięcie - wystarczy uruchomić i tam gdzie sie obiekty przecinają tam można uchwycić kursorem. warunek jest taki, że te krzywe muszą sie naprawdę przecinać!
powodzenia :)
A ja tylko dodam, że można znaleść punkt przecięcia się dwóch krzywych za pomocą: Curve - Curve from object - Intersection (w polskim Rhino to chyba jest: Krzywa - Krzywa z obiektu - Przecięcie). Tą samą metodą można znaleść krzywą w miejscu przecięcia się dwóch powierzchni.
Powodzenia!

apsik

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Październik 2008, godz.08:27 »
vv3k4i, jakim programem modelowałeś te denko?

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Październik 2008, godz.10:20 »
miejsce przecięcia się krzywych można znaleźć nawet jeszcze inaczej - bardziej wirtualnie, czyli np. przyszłe ich miejsce przecięcia się. To wszytsko, a nawet więcej oferuje technologia SmartTrack (Inteligentny Ślad) w Rhino 4.

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #9 dnia: 06 Listopad 2008, godz.17:18 »
Czy r4 ma jakąś opcję do automatycznego wygładzania sąsiednich powierzchni? Stworzyłem powierzchnie jak na screenach (właściwie to to polipowierzchnia jest, ale mniejsza z tym) - rozchodzi się o tą ograniczoną różowymi profilami - przez Sweep 2 rails bez upraszczania. Powstało trochę widoczne wybrzuszenie - można to jakoś zniwelować? Przesuwanie każdego pktu kontrolnego zniekształci mi pewno pow. w innym kierunku; match surface  odmawia współpracy na tej powierzchni; czy jest jeszcze jakaś warta uwagi opcja? Zagęszczenie siatki skutkuje dodatkowymi zniekształceniami w innych miejscach.

botak

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #10 dnia: 06 Listopad 2008, godz.18:40 »
musisz przebudowac te krzywe które są na końcach powierzchni które chcesz połączyc (te różowe)
Przebudowac najlepiej tak aby miały taką samą ilośc punktów kontrolnych, bo przez nierównomierne rozmieszczenie punktów względem siebie robi Ci się taki garb.

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #11 dnia: 07 Listopad 2008, godz.09:44 »
Dzięki, nie pomyślałem o tym.

trafalgar00

  • Gość
Odp: Wygładzanie powierzchni
« Odpowiedź #12 dnia: 07 Grudzień 2008, godz.19:39 »
stworzyłem model pojazdu i w properties nadałem mu kolor i reflective finsh glossy jest jedno światło zewnętrzne niestety model wciąż jest stosunkowo matowy nie błyszczy sie jak lakier samochodu i nie wiem co z tym zrobić. To stare rhino i mam tam jakieś właściwości materiału? bmrt i pov. Niby wybieram jakaś opcje ale to nadal nic nie daje. Moze ktoś wie jak pomóc?