Zaloguj się lub zarejestruj. 29 Kwiecień 2024, godz.07:41

Autor Wątek: Problem z funkcja Split  (Przeczytany 12713 razy)

Poof

  • Gość
Problem z funkcja Split
« dnia: 09 Październik 2008, godz.18:28 »
Witam forumową kopalnie wiedzy :)
Napotkałem dzisiaj problem przy tworzeniu telefonu. Mianowicie przy wycinaniu za pomocą Split miejsca na klawisze i wyświetlacz, zaczęły pojawiać się problemy na mojej powierzchni. Po wycięciu obszaru na klawisze wszystko było ok, dopóki nie dodałem linii cięcia na wyświetlacz. Wtedy pojawiły sie pieruńskie poligony  >:( w miejscach niektórych klawiszy.
1. Jak to usunąć? To samo dzieje się jeśli najpierw wyciągnę linię cięcia funkcją Extrude Straight a pózniej zacznę tnąć główną powierzchnie nowo powstałą powierzchnią.
2. Czy są lepsze sposoby niż funkcja Split do cięcia otworów w powierzchniach?
3. Dlaczego czasem po wskazaniu powierzchni a potem linii cięć nie wycinają mi się otwory (linie są na głównej siatce, tak samo powierzchnia jest prostopadła do głównej siatki) w powierzchni lub są otwory ale niestety nie wszystkie?
4. Czasem po wycięciu nowego otworu, wyciągnięciu krawędzi funkcją Extrude Straight, póżniejszym połączeniu obu powierzchni funkcja Variable Radius Fillet szaleje (chociaż ma małą wartość np. przy klawiszach telefonu) i nie chce zaokraglać krawędzi. Dlaczego tak się dzieje?

Czekam na garść dobrych rad, bo coś czuję, że zabrałem się do tego modelowania od złej strony.

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Październik 2008, godz.18:47 »
odpowiedź na szybko:

przed cięciem obkurcz powierzchnię i zwiększ dokładność wyświetlania w opcjach.
do tego jeszcze sprawdź czy nie ma zbyt wiele punktów kontrolnych na krzywych którymi tniesz powierzchnię bo czasem Rhino po swojemu interpretuje takie obiekty i zajmuje sie własną radosną twórczością ;)

pozdrawiam :)

Poof

  • Gość
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Październik 2008, godz.22:18 »
Ano właśnie zauważyłem, że rhino lubi sobie coś pomajstrować bez mojej wiedzy. Niestety problem występuję nawet gdy chciałem wycinać klawisze za pomocą funkcji boolean w bryle typu solid. Albo nie wycina, albo pojawiają się poligony w nieporządanych miejschcach.

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Październik 2008, godz.22:27 »
Rhino nic sam nie majstruje w tej dziedzinie.
Ha, tym razem dam małą podpowiedź - zagadkę, otóż Rhino działa według kilku, mianowicie w tym przypadku , dwóch schematów - albo mamy bryły (solids) albo nie. Wtedy działa przewidująco. W innych przypadkach nie.

ps. podpowiedź do podpowiedzi - Closed Solids (zamknięte bryły)

ps2.Poligony (najprawdopodobniej) wzięły się z tego, że została wygenerowana siatka podglądu (poly), która nie została zmieniona po Twoich modyfikacjach - pomoże - Edit menu - Remesh PAMIĘTAJ O TYM, ŻE WIDZISZ POLY,  A NIE NURBS w widoku cieniowanym.

ps3 - nie działa Split lub Trim - zwróć uwagę na argumenty tych funkcji - a pewnie odkryjesz swoją lokalna Amerykę (:-D

ps4. Profilowanie krawędzi z różnym promieniem nie działa zawsze automatycznie - ale nic to - w razie czego zawsze można zrobić to ręcznie w kilka chwil  - dajesz okręgi na krzywej profilu po prostu o różnych promieniach - wytłaczasz je i później robisz różnicę lub split , a na koniec Blend Surface między oryginalnymi powierzchniami  (:-D

ps5. A na drugi raz - załączamy plik 3dm z problemem, oprócz screenów, bo na podstawie tylko obrazków - to można sobie się domyślać i rok - w czym problem tak naprawdę... Wystarczy np. , że Twoje dziury lub ogólne profile ogólnego kształtu są po prostu źle zrobione (np. niezrównoważone) .. i po zawodach
Sam kształt isoparm (węzłów) powierzchni płaskich Twojego telefonu (nie przebiegają poprzez swoje standardowe położenia w takich przypadkach)  - budzi już podejrzenia i daje co najmniej 100 powodów do potencjalnych błędów, spośród których - pierwsze w kolejce są zawsze operacje logiczne i przycinanie.

ps.5 - czy powierzchnia,  z której wycinasz jest Trimmed, czy Untrimmed  (ograniczona, czy nieograniczona wycinkowo)

itp, itd...  :)
« Ostatnia zmiana: 09 Październik 2008, godz.23:40 wysłana przez Odyniec »

Poof

  • Gość
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:40 »
Dobrze. W zalączniku plik 3dm z, którym jest problemo po nadaniu krzywej z layeru 5 na powierzchnie. Może to coś rozjaśni sytuację.
Ps. I Panowie prosze o tipsy jak dla ciemnego ludu, ponieważ naprawdę jestem początkujący w temacie Rhino :)
Ps2. Ech ciężko, ciężko opanować tego nosorożca. Brakuje praktycznych tutoriali dla naprawde początkujących, którzy albo się przesiadają z innego softu, albo zaczynają całkiem od nowa.
« Ostatnia zmiana: 09 Październik 2008, godz.23:47 wysłana przez Poof »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:44 »
jak jesteś początkujący w temacie Rhino - to po jakiego grzyba robisz ten projekt - on nie jest wcale dla początkujących.

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:47 »
Ok, Poof - to napisz jeszcze - jak powtórzyć Twoją sytuacje - bo u mnie - piękny kawałek modelu widać, i tylko piękny (:-D

Poof

  • Gość
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:49 »
Odyńcu no cóż... Rzuciłem się na głęboką wodę. A poza tym można się wiele nauczyć przy takich projektach. Także chciałbym przebrnąć przez wyznaczony przeze mnie cel mimo wszystko, oczywiście z waszą pomocą.
BTW. Wcześniej miałem z Poly tylko do czynienia i tam były inne rządzące się mechanizmy co do cięć, także jestem w NURBS'ach zielony jeśli chodzi o mechanikę. Chciałbym to dogłębnie zrozumieć, z czym to się je, jak rozwiązywać konkretne problemy, dlatego założyłem ten temat, ponieważ nie wiem jak przez to przebrnąć.

Ps. Przeglądałem wasze tutoriale na forum oraz poszperałem troszkę na googlach i muszę ze smutkiem stwierdzić, iż mało jest rozwiązanych konkretnych problemów. To samo tyczy się tutoriali. Są, owszem, ale dla zaawansowanych użytkowników, dlatego też pytam wyjadaczy o rady.
« Ostatnia zmiana: 09 Październik 2008, godz.23:55 wysłana przez Poof »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:51 »
A sam modelik - teraz jak już widzę go w Rhino - bardzo dobry i w miarę optymalny - wcale nie taki początkujący z Ciebie poof - lub szybko się uczysz

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:52 »
no dobra - najpierw obkurczyłem wszystko naraz (Shrink trimmed surface), zrzutowałem linię od wyświetlacza na powierzchnię (Project to surface) a potem pociąłem nią powierzchnię (Split)...

może masz coś w ustawieniach że robi ci takie brzydkie rzeczy w wyświetlaniu pocieniowanym ???

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:58 »
albo jakiś feralny sterownik karty graficznej.. ostatnie drivery Nvidii - np. totalnie zabijają Rhino.
Może to o coś takiego chodzi, u mnie - poza nieco dziwną geometrią (pewnie była wycinana z większej powierzchni kiedyś), ale do zniesienia - wszystko jest OK

Poof

  • Gość
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Październik 2008, godz.23:59 »
Dzięki Kruku za odpowiedź. Sprawdzę jutro bo już czas nagli (też myślę, że albo coś przeoczyłem, albo coś nie tak z ustawieniami).

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Październik 2008, godz.00:09 »
W każdym razie - model z punktu widzenia NURBS - jest całkiem poprawny...

A mnie radość - że kolejny POLYgamista przechodzi na NURBSY   8) Poof - nie przejmuj się - wcześniej, czy później  NURBSy zrozumiesz lub one zrozumieją Ciebie i Twoje potrzeby. W każdym przypadku - związek będzie owocny (:-D
« Ostatnia zmiana: 10 Październik 2008, godz.00:17 wysłana przez Odyniec »

Poof

  • Gość
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Październik 2008, godz.07:11 »
Odyńcu co do odtworzenia sytuacji: po wczytaniu pliku, klikam na show objects (troche tych linii potrzebnych/niepotrzebnych tam jest...), następnie Split, zaznaczam moją powierzchnię telefonu, enter, następnie moją białą linię (widok z góry), i znów enter. Szast, prast i ... mamy nowiuteńkie, niczym nie skażone poligoniki w miejscach gdzie nie powinny być ;)
Kruku: twoja technika niestety mi nie pomogła na tym etapie pracy, ale sprawdzę jak się będzie zachowywać zaraz na samym początku wycinania. W każdym bądź razie dzięki za radę (założę się, że jak to wszystko od nowa powyciągam, to twój sposób zadziała).
Siądę za chwile jeszcze raz do tego spróbuję wyciągnąć powierzchnię i powycinać to wszystko od nowa. Zobaczymy co z tego wyjdzie :)

Edit: No cóż po przebudowanie modelu jest to samo, tylko tym razem zastosowałem technike Kruka. Ładnie się wycieło ale przy Fillet znów pojawiły się złowieszcze poligony ;) Podejrzewam linie cięć, Kruk prawdopodobnie miał rację i chyba za dużo punktów kontrolnych jest. Sprawdziłem także czy to nie wina sterowników - niestety nie. Wyeksportowalem model do Iges'a odpalilem go w Solid Edge'u i.... poligonomania w miejscach dziur ;)
« Ostatnia zmiana: 10 Październik 2008, godz.08:23 wysłana przez Poof »

botak

  • Gość
Odp: Problem z funkcja Split
« Odpowiedź #14 dnia: 10 Październik 2008, godz.09:43 »
Jak mi cos takiego wyskakuje, a wcale w natłoku pracy o to nie jest tak trudno, to eksportuje model do stp'a i wrzucam do sceny z powrotem.
W 95% działa na pojawiające się "poligony".

Ale jak by na to nie patrzec siatka sama sie nie psuje. Zawsze cos takiego wyskoczy jak nakombinuje z punktami