Zaloguj się lub zarejestruj. 27 Kwiecień 2024, godz.12:45

Autor Wątek: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino  (Przeczytany 17022 razy)

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« dnia: 31 Maj 2008, godz.13:22 »
nawiązując do tematu:
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,648.0.html
chciałem zapytać się młodych i niedoświadczonych co im sprawia problemy w obsłudze tego programu?

Inaczej mówiąc: czego nie wiedzą a boją się zapytać ???

Myślę, że jeśli pytania, problemy się pokażą to i znajdą się ludzie którzy doradzą rozwiązanie, bo uważam, że robienie za kogoś projektów mija się z celem ;)

pozdrawiam :)

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.00:22 »
Największe i chyba jedyne problemy sprawia tłumaczenie polskich poleceń na angielskie i vice versa, szczególnie przy przerabianiu tutków.

Offline bTree

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 145
  • Reputacja na forum: +45/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.11:02 »
Hej, no niestety tłumaczenie na nasz język narodowy jest kiepskie; co gorsza zmienia się prawie z każdym SR-em :)
jak na razie polecam jednak wersję angielską. Jeśli ktoś używa wersji polskiej, to polecenia w wersji ang. można wpisywać dodając po prostu _ przed poleceniem.
np. _sweep1.

pozdrawiam,
bTree

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.11:32 »
zastanawia mnie czy można coś z tym problemem zrobić, bo cieszenie się z tego, że można korzystać z wersji angielskiej to pomyłka. tłumaczenie translatorowe powinno być dobrze przejrzane nim zostanie zaimplementowane do programu, a powinna to robić osoba której pierwotnym językiem jest polski...  ::)
« Ostatnia zmiana: 02 Czerwiec 2008, godz.11:34 wysłana przez kruk »

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.14:51 »
Jeśli ktoś używa wersji polskiej, to polecenia w wersji ang. można wpisywać dodając po prostu _ przed poleceniem.
np. _sweep1.

pozdrawiam,
bTree

Tego mi brakowało właśnie. Próbowałem wpisywać polecenia w języku angielskim, ale się nie dało, teraz widzę, że jednak jest na to sposób. Dzięki.

Offline bTree

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 145
  • Reputacja na forum: +45/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.15:09 »
na zdrowie :D

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.15:25 »
powinna to robić osoba której pierwotnym językiem jest polski...  ::)

Myślę, że tak było, tylko czy Rhino był dla tej osoby pierwotnym programem  ;)
« Ostatnia zmiana: 02 Czerwiec 2008, godz.18:11 wysłana przez satrab »

Poof

  • Gość
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Wrzesień 2008, godz.17:53 »
Witam Serdecznie wszystkich forumowiczów.
Chciałbym się przesiąść z 3DMaxa na Rhino z jednego prostego względu: NURBSy! Po kolejnym "dłubaniu" w MAXie stwierdziłem, że wiele rzeczy można byłoby zrobić znacznie szybciej i dokładniej za pomocą właśnie NURBSów. Google prawdę mi powiedziało i tak oto trafiłem do was na forum. W każdym bądź razie mam kilka pytań związanych z przesiadką. Przede wszystkim interesuje mnie wyłącznie modelowanie za pomocą krzywych nurbsów i tworzenie z nich powierzchni (po kilku dziesięciu projektach zbrzydł mi już polymodeling ;) ). Co prawda czytam właśnie User Guide'a, ale muszę stwierdzić, że mało jest konkretnych przykładów z krzywymi i powierzchniami, dlatego też powiedzcie od czego zacząc swoją przygodę z NURBSami? Jaki waszym zdaniem wybrać tutorial z waszego forum związany z NURBSami na dobry początek? Jakie występują najczęściej problemy z powierzchniami?

Ps. Przepraszam, że tutaj napisałem ale wydaje mi się, że temat był odpowiedni.

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #8 dnia: 29 Wrzesień 2008, godz.18:17 »
Witam kolejnego nawróconego, dobrą drogę wybrałeś :D Baa, jedyną słuszną ]:->

Przygodę zacząłbym od tutków programowych, zwłaszcza jeśli nie miałeś styczności z nurbsami wcześniej i interfejsem rhino; pewnie Odyniec będzie miał inne zdanie ale cóż :P
Tutki na forum w większości (jak nie wszystkie) nie wyjaśniają wszystkiego tak dokładnie jak te programowe; poleciłbym je raczej komuś, kto ma już jakieś pojęcie o programie i wie 'co z czym jeść' ;)

Problemy z powierzchniami? - generalnie zależy z jakich krzywych je tworzysz i jakim poleceniem, temat rzeka ;) Czasem przy skomplikowanych krzywych mających tworzyć powierzchnię tnie się je na odcinki i robi kilka mniejszych powierzchni etc. Podejrzewam, że większość z osób modelujących w nurbsach trafiła na jakieś powierzchnie, przy których trzeba było trochę pokombinować, żeby uzyskać zamierzony efekt. To nie poly, żeby parę face'ów poprawić ;)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #9 dnia: 29 Wrzesień 2008, godz.19:18 »
Odyniec może i ma czasami inne zdanie, ale to w niczym nie przeszkadza (:-D
A co do nauki - znajdź najprostszy tutorial, jaki możesz i jaki zrozumiesz w sieci i to jest dobry punkt do startu...

NURBSy są proste jak "sikanie", pod warunkiem, że są dla nas, uczącego się, proste...

Czyli wpierw trzeba się ich naprawdę nauczyć. NURBSy nie udają, ani też nie wybaczają błędów - jak to często bywa w POLY.

Szczególnie , że to zupełnie inna forma i liga modelowania w porównaniu do prymitywnych poligonów, nawet głaskanych poprzez technologie typu Subdivision Surfaces.  :) (dostępne już z resztą w Rhino również za pomocą rozszerzeń)

Przy modelowaniu NURBS trzeba cały czas myśleć, przy modelowaniu POLY - pracować.
« Ostatnia zmiana: 29 Wrzesień 2008, godz.22:44 wysłana przez Odyniec »

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #10 dnia: 29 Wrzesień 2008, godz.21:47 »
witamy nowego forumowicza :D

Ps. Przepraszam, że tutaj napisałem ale wydaje mi się, że temat był odpowiedni.

miejsce jak najbardziej odpowiednie. właśnie po to założyłem ten temat by było miejsce zaczepienia ;)

w moim przypadku do poznania Rhino wystarczyła podstawowa znajomość AutoCADa i podstawowe samouczki które były wraz z Rhino (na polskiej wersji językowej). kilka pytań później już sobie radziłem.
nawet wbrew sugestii Odyńca ja bym radził uważnie przemielić wszystkie podstawowe tutoriale by wiedzieć możliwie najwięcej o podstawowych funkcjach, tworzeniu krzywych, wyciąganiu ich do powierzchni i tworzeniu podstawowych brył :)

trzymamy kciuki :) :) :)

botak

  • Gość
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #11 dnia: 30 Wrzesień 2008, godz.11:16 »
Ja mam jedno pytanie z serii dla początkujących- robie plaszczyzne jakims tam poleceniem i wskakuje mi np: ilosc punktow w kierunku "U" i ilosc punktow w kierunku "V".
Jest jakas metoda, aby od razu wiedziec ktory kierunek jest ktory?

I pytania które może nie są dla super początkujących, ale może w czymś pomogą, albo ktoś wogóle zwróci na nie uwagę, a mi czasami zaprzątają głowę...

1. Symetry - robi symetrie, ale nie działa "podążanie za punktem" odbitej połówki (w helpie jest to wogole nie wytlumaczone)

i kilka polecen z serii "Czy ktos to kiedys wykorzystywał - do czego może byc to przydatne - w czym to polecenie moze pomoc"

2. DragMode <PlanKonstr - Tryb przyciągania>
3. MoveUVN <Przesuń UVN>

Z gory dziekuje za odpowiedzi


Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #12 dnia: 30 Wrzesień 2008, godz.18:23 »
0. robisz płaszczyznę, czy powierzchnię?, bo jeśli powierzchnię to Tools - Options -  - Appearance - Advanced Settings - i wybierasz tryb np Wireframe - Objects - Surfaces - Isocurves Color usage - Use specified UV colors
1. Z tego co ja wiem - symetria działa tylko przy włączonej historii
2. DragMode - zmienia sposób przeciągania za pomocą myszki obiektów (takie uproszczone Move) - czy równoległość ma być zachowana do płaszczyzny roboczej, świata, czy układu UVN na powierzchni
3. Move UVN - służy do dokładnego przesuwania danego punktu kontrolnego (jak zwykłe Transfrom - Move), ale w lokalnym układzie współrzędnych obiektu - więc po kierunkach U, V i po kierunku N - normalnej do powierzchni w danym punkcie.

2. praktycznie w ogóle nie wykorzystuję
3. przydaje się dla osób, które spędzają dużo czasu na modyfikacji powierzchni za pomocą punktów kontrolnych - ja niezbyt często używam tych technik.
« Ostatnia zmiana: 30 Wrzesień 2008, godz.21:31 wysłana przez Odyniec »

botak

  • Gość
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #13 dnia: 30 Wrzesień 2008, godz.19:29 »
Ach dzieki bardzo  szczegolnie za kolorki UVN :)

dziewul

  • Gość
Odp: z ciekawości. do nowych użytkowników Rhino
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Październik 2008, godz.08:58 »
A mnie interesuje zmiana jezyka w rhino na angielski.
Jak to zrobic?