Zaloguj się lub zarejestruj. 27 Kwiecień 2024, godz.12:48

Autor Wątek: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))  (Przeczytany 33314 razy)

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 335
  • Reputacja na forum: +149/-1
Ten wątek będzie dedykowany Halowi, bo to dzięki jego zamiłowania do szczegółów dałem nura w sieć i poszukałem rysunków i zdjęć silnika. Aby narysować troszkę więcej szczegółów, ( ale bez przesady).  ;D
Na stronie http://mwmiller.theaerodrome.com/engine/clerget.html znalazłem silnik wykonany w 3d. Jest tam jeszcze dużo ciekawych grafik. Polecam tą stronę wszystkim zainteresowanym grafiką 3d no i lotnictwem z WWI.
A tutaj można pobrać sobie tenże silniczek w 3d. Wymagana jest rejestracja.
http://www.rc-sim.de/dl_engine/index.php?subcat=88&PHPSESSID=4a34fe44524dc05a5807c6e6a39d06a6
Po naniesieniu bitmap i po ich przeskalowaniu i ustawieniu obrysowałem profil obudowy silnika.



Troszkę można pobawić się narzędziem Zaokrąglij Krzywe, tak dla poprawienia efektu.



Z zakładki Powierzchnia wybieramy Obrotowa



I mamy gotowy pierwszy etap modelowania.



Wybieramy komendę Wielobok w górnym pasku w _IlośćStron wpisujemy 6. Mnie udało się nawet wpisać 8. :o
Ale już nie będę robił zrzutów odnowa. Będzie poprawione w następnym odcinku. ;)
Rzutujemy na Powierzchnie naszej obudowy i Wyciągamy, tworząc imitacje nakrętki i szpilki.
Jeżeli ktoś będzie chciał zrobić oryginalną nakrętkę zapraszam na lekcje, które przygotował Hal.



Tak przygotowana nakrętkę „traktujemy” Szykiem Biegunowym wpisując 18





Śrubkę kopiujemy ustawiamy na górnej powierzchni silnika i Skalujemy 2-D



Tak przeskalowaną nakrętkę kopiujemy Szykiem Biegunowym wpisując 18




Rysujemy okrąg i jak zwykle wyciągamy powierzchnie



Następnie ją ucinamy i wywołujemy wpisując ile? Zgadnijcie ile ;D



Zaokrąglamy powierzchnie na styku obudowy i dolnej części cylindra. Tak postępujemy z każdym cylindrem.





Z zakładki wielobok wybieramy wielobok Opisany na Okręgu Środek, Promień



Zaokrąglamy każdy z wierzchołków.



I jak to mam w zwyczaju wyciągamy powierzchnie ( chyba najbardziej używane polecenie)
do osi cylindrów.



Zaokrąglamy, z zewnątrz większym promieniem, od wewnątrz mniejszym, następnie łączymy tak utworzone powierzchnie i poleceniem Lustro wykonujemy drugą bryłę.



Kopiujemy nakrętki, rozmnażamy i skręcamy nasz karter silnika. :D :D :D



Teraz wykonamy które znajdują sine na deklu silnika. Rysujemy okrąg , wyciągamy, szyk biegunowy i Operacja  Boolean  Różnica.






C. :) D.  ;) N.  ;D

marek
« Ostatnia zmiana: 21 Listopad 2007, godz.17:30 wysłana przez marek »

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Listopad 2007, godz.22:43 »
Silniki są super - maja dużo szczegółów, więc musisz sie postarać. Będziemy uważnie śledzić twoje postępy :). Zapowiada się bardzo efektownie :).

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Listopad 2007, godz.23:16 »
no proszę - sea__ i marek siedzą w silnikach starych samolotów obecnie. I to obaj, nono,... hehe, co za spotkanie  8)

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 574
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Listopad 2007, godz.00:24 »
Dzięki Marek za dedykacje  ;D Siadam w pierwszym rzędzie i podziwiam  ;D
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 335
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Listopad 2007, godz.18:09 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Uzupełnienie.
Zajmiemy się teraz poprawieniem wyglądu silnika. Wyciągamy ponownie bryłę będącą wzmocnieniem pomiędzy cylindrami. W pierwszej wersji była ona wyciągnięta do osi cylindrów, w tej wersji wyciągamy dwie długości poprzedniej bryły.



Jak poprzednio zaokrąglamy ścianki. Polecenie Podziel zaznaczamy środkową część a następnie część z obsadami cylindrów i potwierdzamy podział.



Usuwamy zaznaczoną część.



Dublujemy krawędź jednego z elementów.



Łączymy odcinki i na ich podstawie robimy Rurę.



Jak poprzednio poleceniem Podziel dzielimy główny blok silnika i naszą powierzchnie utworzoną po poprzednim podziale za pomocą rury.



Szykiem biegunowym eksportujemy rurę na pozostałe powierzchnie i dzielimy. Po podziale usuwamy zbędne elementy.



W zakładce Narzędzia powierzchni wybieramy polecenie Połącz Powierzchnie zaznaczamy zewnętrzne krawędzie, potwierdzamy Enter



Tą samą czynność powtarzamy z elementem wewnętrznym.



Potwierdzamy i w okienku dialogowym ustawiamy sobie suwaki. I potwierdzamy ustawienia.



Atak wygląda nasza utworzona powierzchnia.



Powierzchnie przekształcamy poleceniem Szyk Biegunowy.



Pomyślnych eksperymentów. ;D
marek
« Ostatnia zmiana: 21 Listopad 2007, godz.18:15 wysłana przez marek »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Listopad 2007, godz.18:32 »
tempo pracy marka jest iście - zabójcze.... Nawet nie mam czasu wszystkiego do końca czytać.
Moim zdaniem, marek jest kosmitą...  :) :) :)

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 335
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Listopad 2007, godz.19:40 »
Zapowiadałeś konkurs to muszę się spieszyć bo pracy będzie dużo. A nie chcę zostawić tutoriala w połowie drogi :)
Zrobiłem śruby według tutoriala Hala, rozmnożyłem i komputer powiedział dość!  :(
Ale prace będą prowadzone na razie bez śrub  ;)


 
marek
« Ostatnia zmiana: 21 Listopad 2007, godz.23:08 wysłana przez marek »

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 574
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Listopad 2007, godz.00:45 »
Switna robota, teraz blok silnika wyglada jak prawdziwy odlew - super  :D Juz myślałem że mnie nie zaskoczysz, a tu prosze :)
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 335
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Listopad 2007, godz.20:04 »
 Hal nic tu niema nadzwyczajnego, wiesz, że lubię kolor zielony ;), ale nie będę was zanudzał.
 A silniczek potraktowałem standartowymi kolorami Rhino nawet nic nie kombinowałem z odcieniami.
Są tam wykorzystane trzy odcienie szarości a że tak wyszło to sam byłem zaskoczony. :o
marek

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 574
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:14 »
Nie chodzi mi o kolory, bardzo podoba mi się jak zrobiłeś te wyoblenia koło cylindrów i dzięki temu powstał fajny efekt jakby to był odlew a nie wklęsło-kańciasta bryła :D.
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 335
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Listopad 2007, godz.21:36 »
Staram się nie mogę dać plamy jeśli chodzi o silnik. ;)
marek

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #11 dnia: 23 Listopad 2007, godz.19:08 »
zakażdym razem gdy coś pokazujesz to człowiek się czegoś uczy :o  powiem wręcz, że uświadamiasz mi poziom mojej ignorancji  :'(

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 335
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #12 dnia: 23 Listopad 2007, godz.21:44 »
Kruku ja też na forum cały czas sie czegoś ciekawego uczę. Po to tutaj jesteśmy aby sobie nawzajem pomagać . :)
A to wszystko przez Odyńca a raczej dzięki niemu  ;D
 


W tym odcinku zajmiemy się budową cylindra.
Wykonujemy obrysy pionowy i poziomy cylindra.




I poleceniem Wyciągnij zamkniętą krzywą planarną wyciągamy żebro cylindra.



Rysujemy prostą w osi cylindra o długości równej wysokości użebrowania cylindra.
Z zakładki Szyk wybieramy Szyk Wzdłuż Krzywej zaznaczamy powierzchnie potwierdzamy „enter” zaznaczamy linie osi cylindra i w oknie dialogowym wpisujemy 29 ilość żeber w cylindrze. Potwierdzamy polecenie.




Z linii obrysu pionowego tworzymy powierzchnie obrotową.



I przy jej pomocy ucinamy wystające części użebrowania.



I teraz musimy uzbroić się w cierpliwość i po żeberku wyciągnąć powierzchnie po profilu.





Rysujemy zarysy głowicy rzutujemy na górną powierzchnie wcześniej utworzonego cylindra.



Rysujemy obrys poprzeczny użebrowania głowicy pokrywamy ją powierzchnią.



Powierzchnie kopiujemy o szerokość żebra i poleceniem Połącz Powierzchnie łączymy je ze sobą.



Następnie kopiujemy je na głowicy i skalujemy w 1-D.



Wyciągamy obrusy gniazda zaworowego pamiętając, aby przy wyciąganiu czterech zewnętrznych pierścieni zaznaczyć w pasku poleceń Zakryj=Nie.



Łączymy powierzchnie według rysunku. Wyciągamy jesz jeden środkowy walec i Zaokrąglamy jego powierzchnie.







C.D.N.
 :D marek  :D
« Ostatnia zmiana: 23 Listopad 2007, godz.21:54 wysłana przez marek »

Offline bTree

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 145
  • Reputacja na forum: +45/-0
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Listopad 2007, godz.22:04 »
Marku, dzięki za ten tutorial! Rhino chyba dlatego jest takie niesamowite, że prawie wszystko można zrobić na kilka sposobów. Podzielam jednak zdanie Kruka, co do Twojej znajomości programu :) Dobrze, że tu jesteś - można się uczyć od najlepszych  ;)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Sopwith Baby część VIII ( Silnik i co się jeszcze zmieści :))
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Listopad 2007, godz.22:13 »
to co marek wyprawia na tym forum... to szok...