Zaloguj się lub zarejestruj. 06 Maj 2024, godz.14:01

Autor Wątek: Zabawa w optymalizację  (Przeczytany 7756 razy)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Zabawa w optymalizację
« dnia: 12 Październik 2007, godz.11:19 »
Zachęcony dyskusją na oficjalnym news serwerze Rhino oraz ciągłą potrzebą dążenia użytkowników do doskonałości, proponuję pewien trick, który pozwoli budować optymalne (czyli w skrócie - najprostsze jak się da) powierzchnie. Każda dodatkowa isoparma na powierzchni złożonej zawsze wiąże się z dodatkowymi węzłami, co również przekłada się na moc komputera, która potrzebna jest, aby taką powierzchnię wyświetlić. Innymi słowy, im bardziej będziemy starali się zachować jak najprostszą geometrię - tym bardziej skomplikowany model uda nam się odwzorować. Druga sprawa, to fakt, że im prostsza geometria - tym "łatwiej" i bezbłędnie działają na niej najróżniejszego rodzaju funkcje i komendy Rhino, łącznie z transformacjami.
Rhino, niestety, za pomocą wbudowanych swoich narzędzi, nie generuje optymalnych powierzchni. Taka jest prawda. Owszem, za ich pomocą da się oddać każdy kształt, połączyć go z innym i cieszyć się efektem, ale dobrym nawykiem jest zawsze optymalizacja geometrii, która czasami pochłania więcej czasu, niż samo modelowanie.

Prosty przykład (mocno inspirowany z dyskusji na serwerze newsów McNeela).



3 krzywe - przygotowane pod komendę Sweep 1 Rail. Jedna krzywa to ścieżka, druga i trzecia, to "przekroje".



Uruchamiamy bardzo często używaną komendę Sweep (Menu Surface - > Sweep 1 Rail)



Podajemy krzywą ścieżkę i profile.



Oczywiście zadziałało prawidłowo. Niestety geometria jest bardzo gęsta, za gęsta jak na optymalną.



Co na to poradzić ? Przebudować całą powierzchnię z określoną, mniejszą ilością isoparm? Eee, nie, to nie gwarantuje efektu i czasami może nam zmienić kształt powierzchni. Zastosujemy "sztuczkę - magiczkę"
NURBS jest bardzo obiektową geometrią, powierzchnie tworzy się w nich w dokładni taki sam sposób, jak krzywe, co więc stanie się, jak umieścimy nasz profil w punktach kontrolnych, które tworzą samą naszą krzywą - ścieżkę? Włączamy Punkty kontrolne na krzywej - ścieżce i do dzieła.



Dziwnie to wygląda... I co teraz znowu sweep?

Otwórz nie - zwykły loft ( Meru Surface -> Loft), ale z opcją opcją Loose.





Co widzimy ? Otóż widzimy jak można ten sam kształt oddać za pomocą 8-krotnie mniejszej ilości danych.
Mam nadzieję, że się podobało. Na końcu zamieszczam scenę.





Aha, przykład zrobiłem na szybkiego, więc nie jest nic dokładnie do siebie ustawione, ani powierzchnie poprzez to nie są perfekcyjnie "identyczne", tak tylko na oko bo miałem 10 min na ten wpis.

« Ostatnia zmiana: 12 Październik 2007, godz.11:25 wysłana przez Odyniec »

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Październik 2007, godz.14:29 »
pomysłowe rozwiązanie. sam bym na coś takiego nie wpał :o

ciekawe czy z innymi opcjami można też w taki sposób sobie poadzić ???

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Październik 2007, godz.15:11 »
Można kochani tak, praktycznie ze wszystkimi funkcjami Rhino, jak się podobało, postaram się kontynuować ten cykl.
Ahoj!

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Październik 2007, godz.10:42 »
Bardzo ciekawa technika, dobra robota, czekamy jak zawsze na więcej  ;D

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 574
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Październik 2007, godz.11:48 »
Nareszcie ktoś zapalił świece i wyciągnął łapkę :D. Uważam że na forum powinno być dużo takich przykładów. Złe nawyki utrudniają prace, a solidne podstawy wszczepione od samego początku owocują w późniejszych etapach pracy z softem. Chętnie zobacze jakiegoś tutka by Odyniec ;D.
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Październik 2007, godz.12:07 »
Póki co drogi Halu, mogę napisać tutka, jak promować i rozwijać nasze forum, dbać o to, aby było za co je prowadzić,  ale każdą wolną chwilę będę poświęcał na takie szybkie tutki, bo widać nasi polscy pRO, choć są i czytają, wolą tylko biernie uczestniczyć i krytykować. Co nie ukrywam mnie nieco denerwuje - zamierzam im nieco utrzeć nosa po 10 listopada, wtedy może to się zmieni, ale póki co - to niespodzianka.

Offline Krzychu74

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 347
  • Reputacja na forum: +89/-0
  • NAR = Niedzielny Amator Rhino
    • Mikromodele
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #6 dnia: 14 Październik 2007, godz.01:51 »
Witam!
Odyniec, dzięki! Będę musiał wypróbować.

Pozdrawiam.
WIP: s.s. "Californian" 1:400
Sie zrobi: m.s. "Costa Concordia"
Sie zrobiło: s.s "Ivernia", s.s "Lucania" (oba w 1:400), reszty  nie pamiętam. Tyle tego było...

www.mikromodele.cba.

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Październik 2007, godz.09:10 »
Będę kontynuował, ale po powrocie z misji, kiedy już zamelduję wykonanie zadania (:-)))))

Offline bTree

  • Moderator
  • Członek forum
  • *****
  • Wiadomości: 145
  • Reputacja na forum: +45/-0
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Listopad 2007, godz.22:03 »
Dołączam się do próśb :) Optymalizacja modelu to przecież jedna z najważniejszych spraw w projektowaniu, szczególnie jeśli następnie chcemy zrobić jakiś render.
Nie daj się prosić Odyńcu... ;)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Listopad 2007, godz.23:21 »
Nic nie obiecuje, ale postaram się do świąt coś skrobnąć.

Offline bTree

  • Moderator
  • Członek forum
  • *****
  • Wiadomości: 145
  • Reputacja na forum: +45/-0
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Listopad 2007, godz.11:10 »
Pobawiłem się z podobną scenką jak w tutorialu Odyńca. Efekt jest niestety taki, że nie powstają identyczne powierzchnie. Różnica jest dość znaczna (na pewno nie do pominięcia).


(OPIS: powierzchnia w kolorze czerwonym utworzona przez loft, czarna to oryginał na podstawie sweep1rail).

Być może jakoś źle do tego podszedłem, więc proszę o info, jeśli komuś się to udało. Scenka w załączniku.
« Ostatnia zmiana: 26 Listopad 2007, godz.11:14 wysłana przez bTree »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Listopad 2007, godz.16:16 »
Czytam, czytam, ale nie liczcie na szybką odpowiedź ani na szybki, nowy tekst.. może ktoś ma więcej czasu?
Dlatego nie lubię Świąt - przed nimi jest taka praca, że te dwa dni, to zdecydowanie za mało...

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Listopad 2007, godz.16:48 »
Otworzyłem plik Odyńca, precyzyjnie (wg mnie) wykonałem wszystko i wnioski widać na obrazku

Jednym słowem.. prawie (a prawie robi wielka..) . Chyba, że też coś źle robię  8)

Rhino 4 SR 1
« Ostatnia zmiana: 26 Listopad 2007, godz.19:49 wysłana przez satrab »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #13 dnia: 26 Listopad 2007, godz.18:50 »
Łooo matko... to się porobiło, pozdrawiam ... zajęty, ale śledzący...

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Zabawa w optymalizację
« Odpowiedź #14 dnia: 26 Listopad 2007, godz.18:54 »
Proszę dokładnie raportować, co i jak i zaznaczam, że doszło do tego, że Rhino 4 Sr1, a Rhino 4 sr2 (plus dokładna data) to różne programy...
Liczę, że uda nam się odkryć jakiegoś bug'a. (:-) I obojętnie - czy to chodzi o mnie, czy o Rhino... (:-) Bardziej chyba chodzi o mnie.... Ale bym musiał mieć czas na przemyślenie.. Po Mikołaju
Co najbardziej śmieszne - lekcję robiłem w Rhino 4 Sr1
« Ostatnia zmiana: 26 Listopad 2007, godz.18:58 wysłana przez Odyniec »