Zaloguj się lub zarejestruj. 29 Kwiecień 2024, godz.08:50

Autor Wątek: Nowicjusz.  (Przeczytany 16266 razy)

Jacek Zieliński

  • Gość
Nowicjusz.
« dnia: 06 Sierpień 2007, godz.14:05 »
Witam.

Przyznam się, że z wypiekami na twarzy czytam wszystko na temat modelowania w tym programie. Najbardziej interesuje mnie zastosowanie do budowy modeli kartonowych. Popełniłem pierwszy segment kadłuba hipotetycznego samolotu i moje pierwsze pytania po wydrukowaniu i testowym klejeniu. Spodziewałem się większej dokładności, aczkolwiek spotkałem się bardziej niedokładnymi publikacjami od mojej łopatologii. Wystąpiła konieczność szlifowania obu wręg.

1. Jak uwzględnić grubość zastosowanego na segment kartonu?
2. Czy wydłużyć go czy przeskalować (o jakiś procent zmniejszyć wymiary) wręgę?
3. A może da się to ustawić w parametrach materiału?

To pierwsze pytania, a jest ich cała litania. Arcy ciekawi mnie jak nakładać tekstury np. linie podziału kadłuba itp. Czytałem o Corelu, ale mam ten sam problem co inni: niepozamykane krzywe. Pytań jest wiele do tego cuda jakim jest Rhino.
Proszę o pomoc.

Z pozdrowieniami:
Jacek Zieliński

Offline Krzychu74

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 347
  • Reputacja na forum: +89/-0
  • NAR = Niedzielny Amator Rhino
    • Mikromodele
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Sierpień 2007, godz.16:41 »
Witam!
Mam ten sam problem, ale ostatnio przy okazji opracowywania modelu Fokkera wpadłem na pomysł jak można sobie z tym poradzić.

1. Mam już rowiniętą wręgę i wydzielone linie z powierzchni. Najpierw rozbijam wszystkie linie i łączę tylko krawędzie.


2. Przypuśćmy, że grubość papieru wynosi 1mm. Rysuję linię o długości 1mm i umieszczam na górze (styk obu linii)


3. Kopiuję linie obwodu wręgi i za pomocą opcji skaluj 3D od środka "jadę" do górnej krawędzi:




4. Nastepnie przeciągam obwód koła do końca linii dł. 1 mm. Koło jest mniejsze o grubość papieru.



Zewnętrzną krawędż kasuję.

Pewnie ten patent jest znany od lat jednak przyznam, że jakoś się z nim nie zetknąłem. Nie wiem jak sprawdzi się "w praniu", ale mam nadzieję, że nie będzie tak źle. ;)

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 06 Sierpień 2007, godz.17:01 wysłana przez Krzychu74 »
WIP: s.s. "Californian" 1:400
Sie zrobi: m.s. "Costa Concordia"
Sie zrobiło: s.s "Ivernia", s.s "Lucania" (oba w 1:400), reszty  nie pamiętam. Tyle tego było...

www.mikromodele.cba.

Offline sea__

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Sierpień 2007, godz.17:39 »
Witam, jest też inny sposób. Polecenie Odsuń Krzywą, wystarczy że podasz odległość odsunięcia( np 0.2) i program automatycznie odsuwa( skaluje) całą krzywą na całej jej długość.W przypadku wręgi narysuje wręgę mniejszą wewnątrz oryginalnej. Zobacz w tutku o projektowaniu, jest to tam opisane. Pomysł Krzycha też dobry. 
Co do pytania drugiego, bez problemu można skalować, tak jak Krzychu - recznie, albo jeżeli wiemy jaki powinien być właściwy wymiar.Np jeżeli wymiar na wartość = 10 i podamy współczynnik skali 0.5 to wymiar docelowy = 5. Identycznie jest w drugą stronę, współczynnik skali 1.5 to wymiar docelowy wyniesie 15.Skalowany jest cały zaznaczony obiekt.  Warto zwrócić uwagę jaka podopcja jest włączona Kopiuj=tak/nie. Inaczej może sie okazać że oryginalną krzywą skasuje ale zawsze możesz cofnąć.
Co do trzeciego raczej nie (albo ja za mało jeszcze wiem). Zresztą uwzględnianie grubości przydaje się w zasadzie przy wręgach. Zazwyczaj nie jest tego zbyt dużo.
Co do wartości skalowania czy uwzględniania wartości grubości kadłuba zależne to jest od skali w jakiej projektujesz, siatki i innych elementów. Musisz to liczyć sam, możesz też metodą prób i błędów. Przyjmij kilka wartości odsunięcia i próbuj dopasować te elementy. Tak ustalisz jaka  wartość jest najlepsza.
Jeszcze jednej problem na jaki ja trafiłem. Czasami drukarka nie wydrukuje elementów, gdy podajemy własną skalę. Wg Odyńca( bo pytałem sie o to) Rhino potrafi być zbyt dokładny dla drukarki, po prostu sprzęt drukujący nie radzi sobie.
Pozdrawiam sea__

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.00:30 »
Jacku - witamy na forum, a moderatorów już widzę przeczytałeś, jestem dumny, że jak nie ma admina, to oni śpieszą z pomocą, admin, robił w tym czasie zdjęcia na Tall Ship's Races, ale już od jutra wraca do pełnej pracy (:-)

Jacek Zieliński

  • Gość
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.08:32 »
Witam,

i bardzo dziękuję za miłe przyjęcie. Wczoraj przeglądając pozycja po pozycji menu dotyczące krzywych znalazłem opcję odsunięcia krzywej i myślę, że to będzie to, co rozwiąże sprawę. A jeśli chodzi o współczynniki, to mam prośbę. Czy istnieje inny sposób wprowadzania wartości numerycznych danej operacji niż wpisywanie ich w linię komend?. Bawiłem się kiedyś w modelowanie w LightWave (najpierw na Amidze potem na PC). Tam można wywołać okno parametrów tworzonej bryły lub używane funkcji. Trochę mi tego brakuje - na pewno sprawa przyzwyczajenia. W kilku tutorialach, wydaje mi się, że widziałem takie okienka. Może to kwestia konfiguracji programu do której jeszcze nie dotarłem?
A teraz kolejna prośba: obiecałem mojemu 4-ro letniemu synkowi, że zrobimy (a nie kupimy, kupowanie go nie interesuje) globus. I tu zaczynają się schody. O ile stworzenie kuli to 2 kliknięcia myszą to jej rozwinięcie na płaszczyznę jest dla mnie problemem. Może znacie jakieś miejsce na sieci gdzie przeczytam jak to zrobić? Znalazłem ruski przepis na bombę lotniczą, gdzie czepiec jest zrobiony w taki sposób o jaki mi chodzi, ale będę musiał to jeszcze raz przeanalizować.

Z pozdrowieniami:
Jacek

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #5 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.09:11 »
Rhino sam w sobie nie jest modelerem typowo parametrycznym. Ale jak zwykle w Rhino, wystarczy zastosować rozszerzenie do niego, aby móc cieszyć się pełnym modelowaniem parametrycznym. Jest ich kilka, z tego co pamiętam to Alibre Design lub Ashlar-Vellum.

aha, projektowanie parametryczne jak wbudowana funkcja znajdzie się w Rhinoceros 5.

Jacek Zieliński

  • Gość
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.10:00 »
Dziękuję bardzo, poszukam.

Jacek

Jacek Zieliński

  • Gość
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #7 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.15:32 »
Zgadza się. Osobiście wolę do wszystkiego dojść sam.

Jacek

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.00:18 »
Zupełnie nie wiem, dlaczego zapomniałem odp na globus - jeśli masz Rhino 3 - to jest mały problem, jeśli masz Rhino 4- to masz pełne mapowanie tekstur, włącznie z UV, jak np. w Lightwave i robisz globus dokładnie tak, jakbyś to robił w Lightwave.

Jacek Zieliński

  • Gość
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.09:37 »
Witam,

z teksturowaniem sobie poradzę. Chodzi mi o rozwinięcie powierzchni ala skórka od banana i wycięcie jej z papieru. Najlepiej z odpowiednio pociętą na każdym segmencie powierzchni teksturą.

Z pozdrowieniami:
Jacek

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.10:38 »
No to globus to akurat przykład książkowy powierzchni nierozwijalnej NURBS, więc musisz skorzystać ze specjalnego rozszerzenia pod Rhino 4 (darmowego) Squish

W Lightwave było inaczej, bo tam kula nie była kulą, tylko siatką polygonów, która ją przypominała i za pomocą uv można było sobie ją pobananować (:-).

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 574
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.19:34 »
Witaj Jacku, myślę że znalazłem lekarstwo na Twojego globusa  ;D
To przystąpmy do sedna sprawy – kulkę wiesz jak zrobić, to nie będę się rozpisywał :)
Pokaże ci jak nałożyć linie podziału na kulę i ,a następnie – pociąć ją i  rozwinąć całość na płaszczyźnie z tymi  liniami.

Jak już masz kule, to należy wyrysować krzywe w zależności od tego na ile segmentów ma być podzielona Twoja kula. Ja przyjąłem że potniemy ja co 20 stopni. Myślę że to wystarczająca ilość segmentów do wykonania globusa, Ale jak chcesz dokładnie, to potem sobie to zmienisz .


1. Rysujemy kule i dwie krzywe odchylone od siebie o 20o i rzutujemy na kule (rys.1)
2. Z krzywych, które zostały rzutowane robimy 1 z 18 powierzchni za pomocą opcji Wyciągnięcie po Profilach i usuwamy wszystkie cztery  krzywe (rys. 2).
3. Teraz włączamy opcję Obróć 2D, zaznaczamy centrum obrotu 1/18 ścianki i w wierszu poleceń wpisujemy literkę k (kopiuj) (rys. 3).
4. Następnie wpisujesz w wierszu poleceń kąt o jaki ma być obrócona każda kolejna skopiowana ścianka – wystarczy ze będziesz wpisywał kolejne cyfry dodając przesunięcie, czyli zaczynasz od 20, a dalej 40, 60, 80, 100, 120 itd. (rys. 4).
5. Usuwasz kule i zostają same powierzchnie rozwijalne (rys. 5).
6. Teraz kreślimy krzywa w obrębie kuli i rzutujemy ją na powierzchnie, wszystkie lub tylko wybrane (rys. 6).
7. Wybieramy opcje Rozwiń Rozwijalna Powierzchnie, zaznaczamy powierzchnie i krzywe, które zostały na nią rzutowane (rys. 7).
8. Rozwinięcie przebiegło pomyślnie z wszystkimi krzywymi które znalazły się na ściance (rys. 8 ).
9. Następnie stosujemy opcje Dubluj granicę dla rozwiniętej już ścianki, usuwamy siatkę i zostają nam krzywe które nas najbardziej interesują (rys.9 i 10)
10. Teraz trzeba zastosować te same czynności dla wszystkich ścianek i poukładać je koło siebie, a dale to już eksport do odpowiedniego programu graficznego i drukować.

Niestety nie wiem jak zrobić to z teksturą ale myślę że można połączyć te wszystkie powierzchnie w jedna całość -  przed rozwinięciem, oteksturować, a następnie wyodrębnić każdą z nich i rozwinąć – czy to zadziała , nie wiem.
Pozdrawiam
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #12 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.20:09 »
Hmmm, Hal, okazuje się, że ten sam problem w Rhino da się rozwiązać nie tylko na 1000 sposobów, ale i na 1001 .... Super !!

Jacek Zieliński

  • Gość
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Sierpień 2007, godz.13:11 »
Witam,

naprawdę jestem zobowiązany. Sprawa prestiżowa między synem lat 4 i pół a tatą lat prawie 40  ;). A cały tekst z ilustracjami trafia, jako tutorial, na dysk.

Z pozdrowieniami:
Jacek

BERP

  • Gość
Odp: Nowicjusz.
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Październik 2008, godz.09:22 »
Cześć

Mam pytanie czy istnieje jakieś rozszerzenie do rozwijania powierzchni nierozwijalnych, które można zaadaptować do Rhino 3 jak rozumiem to podane wyżej przez Odyńca współgra włącznie z Rhino 4.
Dzięki za pomoc i info.

Pozdro :)