Zaloguj się lub zarejestruj. 21 Listopad 2024, godz.11:08

Autor Wątek: Wastawianie textu na płaszczyźnie  (Przeczytany 10190 razy)

Offline flaber14

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Reputacja na forum: +0/-0
Wastawianie textu na płaszczyźnie
« dnia: 20 Styczeń 2015, godz.14:24 »
Witam

Nie mogę dojśc w jaki sposób mogę wstawić text na jakby to powiedzieć zaokrąglonych płaszczyznach? Chodzi o to że jak robię poleceniem płyń wzdłuż powierzchni to program wybiera mi tylko jedną płaszczyznę a ja chcę żeby tex był rozciągnięty na kilka połączonych ze sobą płaszczyzn.

Po drugie w jaki sposób ustala się kiedy ma on być pionowo a kiedy poziomo?

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Styczeń 2015, godz.17:08 »
Połącz powierzchnie, ew. popraw model, żeby nie tworzył kilku.
Zerknij też tu - http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,1760.msg11980.html#msg11980
wrzucałem tam tutka do UV Curves, ale znajdziesz go też gdzieś na forum.

Offline flaber14

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Reputacja na forum: +0/-0
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Styczeń 2015, godz.17:52 »
kolejne pytanie, jak połączyć owe powierzchnie, zarówno jak grupuję, robię suma boolen to i tak koniec końców przy daniu opcji płyń wzdłuż pow. Rhino zaznacza mi tylko jeden odcinek powierzchni a nie to co połączyłem.

Co do krzywych UV dało by się to zrobić jak bym miał jedną monolityczną powierzchnie a nie takie pociachane i dalej wracamy do punku pierwszego.

Przebudować model hmm w jaki sposób? dodam iż jest to obrys po krawędzi siatki STL i wyciągnięcie po zamkniętych krzywych plenarnych. Szczerze to nawet nie wiem w jaki sposób go inaczej przebudować zęby mieć taki sam kształt

Offline urbaś

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Reputacja na forum: +4/-0
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Styczeń 2015, godz.19:07 »
Najlepiej to przebudować krzywą tworzącą obiekt a następnie wyciągnąć (Extrude), coś jak na rysunku poniżej.

Offline flaber14

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Reputacja na forum: +0/-0
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Styczeń 2015, godz.10:48 »
hmm dalej nie kumam
poniżej przedstawie ja to robię i chętnie dowiem się gdzie tkwi błąd:

1. obrysowuję za pomocą polilinii górną krawędź obiektu, po wierzchołkach siatki
2. wyciągam na bok zamkniętą krzywą
3. poleceniem wyciągnij krzywą wyciągam obiekt żeby powstała bryła
4. tworzę napis i poleceniem płyń wzdłuż powierzchni umieszczam go na obiekcie i tu pojawia się problem. Jak kliknę na obiekt to zaznacza mi się tylko jedna ścianka. Po drugie obraca mi napis do góry nogami.

Będę wdzięczny gdzie robię nie tak.

Offline urbaś

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 35
  • Reputacja na forum: +4/-0
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Styczeń 2015, godz.14:13 »
Zaznacza się tylko jedna powierzchnia bo obiekt jest złożony z kilku powierzchni a polecenie "płyń wzłuż..." działa tylko na jednej powierzchni więc musisz ten obiekt stworzyć z jednolitej krzywej nie z polilinii. Odnośnie napisu do góry nogami to zależy w którym miejscu na powierzchni bazowej klikniesz.
Możesz też złączyć pojedyncze powierzchnie w jedną za pomocą polecenia _MergeSrf.
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 21 Styczeń 2015, godz.14:26 wysłana przez urbaś »

Offline flaber14

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Reputacja na forum: +0/-0
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Styczeń 2015, godz.17:33 »
ok dzięki. Doszedłem że zamiast krzywą z punktów kontrolnych używałem polilini. Przynajmniej jak to zmieniłem to mam normalne powierzchnie. Ale teraz tobie z krzywych UV i napis zamiast rozwijać mi się po całości "ściska się"

Dlaczego?

Ppo drugie polecenie łącz powierzchnie niezbyt dział w przypadku pierwszym, czyli jak wyciągnąłem ściany po polilini. a u kolegi urbaś widzę że ma model zarówno kanciasty jak i wygładzony i tu i tu ładnie ma opis. Jak żeś to zrobił?

Oczywiście na krzywych UV robiłem tak jak w instrukcji czyli klik np na lewy dolny róg na płaszczyźnie z napisem to i klik na płaszczyźnie do której dostosowuję na lewy dolny i guzik...

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Styczeń 2015, godz.18:03 »
ok dzięki. Doszedłem że zamiast krzywą z punktów kontrolnych używałem polilini. Przynajmniej jak to zmieniłem to mam normalne powierzchnie. Ale teraz tobie z krzywych UV i napis zamiast rozwijać mi się po całości "ściska się"

Dlaczego?

Bo powierzchnia na której masz napis "bazowy", czyli ten na płaszczyźnie nie odpowiada tej na modelu. Rozwiń sobie powierzchnię modelu, na której chcesz napis i na niej umieść tekst; położenie tekstu na rozwiniętej płaszczyźnie ma znaczenie i odpowiada temu, co będzie na modelu ;)

Offline flaber14

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Reputacja na forum: +0/-0
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Marzec 2015, godz.18:38 »
Witam ponownie w temacie. Trochę czasu minęło i opanowałem to i owo ale jak się okazuje nie do końca. Wstawianie tekstu na że tak powiem płaskich/pionowych formach idzie mi już całkiem nieźle do tego jak są to powierzchnie to już rewelacja. Ale pojawił się problem jak wstawić tekst na siatce trójkątów do tego model nie ma powierzchni idealnie prostych, jest to fotel obrotowy okrągły, jak na załączonym zdjęciu.
Chciałbym na nim umieścić tekst ale tak żeby ładnie do niego przylegał.
I tak jak narysuje krzywą to OK teks się pojawia ale na końcach odstaje a tego nie chcę. za to nie mogę tam stworzyć jednolitej powierzchni, przez co nie mogę wygenerować krzywych UV:(

Będę wdzięczny jak mam dojść do tego żeby zrobić tam ładny przyklejony tekst.

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Wastawianie textu na płaszczyźnie
« Odpowiedź #9 dnia: 01 Marzec 2015, godz.19:16 »
Nie pamiętam czy na meshu da się też wstawić tekst, chyba nie. Ale możesz obejść problem i np. przekształcić kawałek mesha na poly (wyjdzie kanciasty) i próbować wtedy. Albo iść dalej i zbudować nową powierzchnię, wykorzystując powyższe do stworzenia krzywych lub zrzutować kilka prostych na mesha i stworzyć z tego powierzchnię.

Trochę zamotałem, ale chyba da się coś z tego zrozumieć. Możliwości wiele, zależnie od potrzeb :)