Zaloguj się lub zarejestruj. 28 Kwiecień 2024, godz.15:32

Autor Wątek: Odp: Proste modelowanie 3D - PseudoIwata v.4  (Przeczytany 6232 razy)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Proste modelowanie 3D - PseudoIwata v.4
« dnia: 26 Lipiec 2007, godz.20:16 »
Czwarta część samouczka modelowania aerografu.




Po wymodelowaniu niewielki retusz w postaci zaokrąglania krawędzi.



       Czas na niewielki szczegół ale doskonale widoczny— śrubkę. Jej wykonanie jest  proste i sprowadza się praktycznie do kilku zaledwie poleceń. Pierwszy etap to wykonanie otworu w którym chowa śrubka. W odpowiednim miejscu rysujemy okrąg.

     Następnie wywołujemy polecenie Bonus— Bryła— Wytnij Drutem. Polecenie to wycina w powierzchni kształt krzywej nie powodując przecinania. Działa jak cięcie bloku styropianu rozgrzanym drutem oporowym. Proces pokazują zrzuty.



Wycięcie  miejsca na śrubę poleceniem „Wytnij Drutem”.

     Gdy już mamy wycięte miejsce, musimy wymodelować łeb śruby. Wykorzystałem do tego polecenie „Powierzchnia obrotowa”. Wystarczy tylko stworzyć odpowiednio wyprofilowaną krzywą i gotowe. Krzyżak wykonujemy poleceniem „Wytnij Drutem”- Wystarczy wymodelować niewielki krzyż i zagłębić  w łeb śrubki. Efekt gwarantowany :).




    Wykonanie moletu — czyli tych małych nacięć jest tylko z pozoru trudne. Prawdę mówiąc sam się namyślałem jak to wykonać ale rozwiązanie okazało się bardzo proste. Do wykonania tego elementu potrzebne będzie kilka krzywych.

   Pierwsza to okrąg  o średnicy odpowiadającej powierzchni na której będzie umieszczany molet. Druga to zarys pojedynczego ząbka moletu.  Po narysowaniu na krzywej zarysu jednego ząbka wywołujemy polecenie Przekształć— Szyk— Wzdłuż Krzywej. Rozmieszamy nasz ząbek wzdłuż okręgu, musimy teraz stworzyć krzywa przypominającą koło zębate— polecenia Utnij i  Połącz.

     


Gotowa krzywa moletu.

   Dublujemy nasza krzywą i umieszczamy w odpowiedniej odległości. Powierzchnię tworzymy wywołując polecenie  Powierzchnia— Wyciągniecie po profilach. Przy tworzeniu moletu prostego łączenie krzywych prowadzimy pod katem prostym.
    W aerografie znajduje się molet krzyżakowy, w tym przypadku łączenie krzywych ustawiamy pod pewnym kątem. W ten sposób otrzymujemy molet, drugi dublujemy poleceniem Lustro. Potem już tylko nasunąć molet w odpowiednie miejsce i połączyć.







Efekt końcowy

  Wykonanie podstawki to polecenia Sześcian i Zaokrąglij Krawędź. Napis wykonujemy wywołując Bryła— Tekst oczywiście o odpowiedniej wielkości. Następnie zaznaczamy cały tekst i wywołujemy Powierzchnia— Krzywe Płaskie. W ten sposób nasze litery stają się widoczne.



    Pozostaje do wykonania wzmocnienie łączące korpusy. Wykonałem krzywą prowadzącą, i krzywą  przekroju poprzecznego. Po wyciągnięciu wykonałem dodatkowe przekroje i przy ich pomocy wymodelowałem odpowiednie powierzchnie.




Dodatkowo wykonałem zaokrąglenie w miejscu łączenia z korpusem.


     Warto jeszcze nadać obiektom ładną teksturę. Zaznaczamy obiekt i wywołujemy własności obiektu (klawisz F3 ).


     Przełączamy Obiekt na Materiał, w dostępnym menu zmieniamy kolor obiektu, możemy nadawać tekstury, połysk itp.. Warto pamiętać o odpowiednim rozmiarze tekstury, źle dobrany spowoduje rozmycie i brzydki efekt końcowy.








« Ostatnia zmiana: 28 Lipiec 2007, godz.19:39 wysłana przez sea__ »

Offline Krzychu74

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 347
  • Reputacja na forum: +89/-0
  • NAR = Niedzielny Amator Rhino
    • Mikromodele
Odp: Proste modelowanie 3D - PseudoIwata v.4
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Lipiec 2007, godz.22:42 »
Witam!
No kurcze... kawał dobrej roboty! Szczególnie spodobał mi się Twoj sprytny pomysł na zrobienie moleta. A tyle debatowaliśmy nad tym na GG... :D

Pozdrawiam.
WIP: s.s. "Californian" 1:400
Sie zrobi: m.s. "Costa Concordia"
Sie zrobiło: s.s "Ivernia", s.s "Lucania" (oba w 1:400), reszty  nie pamiętam. Tyle tego było...

www.mikromodele.cba.

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Proste modelowanie 3D - PseudoIwata v.4
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Lipiec 2007, godz.19:43 »
:) Dziękuję za te miłe słowa. Oficjalnie uważam tutka za zakończony. Wszelkie uwagi i pytania mile widziane :) 

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Proste modelowanie 3D - PseudoIwata v.4
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Lipiec 2007, godz.11:33 »
W zasadzie chciałem napisać dokładnie to samo co Krzychu74, dobrze, że zerknąłem na jego post hehe ;D ;D ;D