Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.13:34

Autor Wątek: kadłub statku w 3D  (Przeczytany 24411 razy)

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
kadłub statku w 3D
« dnia: 12 Styczeń 2013, godz.01:10 »
Witam ponownie. Być może nudzę kolegów swoimi problemami ale od jakiegoś czasu szukam porady jak zbudować w 3D kadłub statku a dokładnie holownika. Posiadam linie teoretyczne dość dokładne (plany stoczniowe) oraz zapał. Szukałem w tuturialach ale to co znalazłem trudno mi jest wykorzystać w moim projekcie.  Brakuje mi takiego właśnie tutoriala w którym  znajdę sposób na prawidłowe wykonanie. A wiec od czego zacząć, jak z wodnic i wręg zrobić siatkę bryły  aby pokryć powierzchnią.  Wszystko co jest do tego potrzebne. Liczę na wyrozumiałość i ewentualną pomoc lub wskazanie miejsca gdzie znajdę takie informacje.


Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Styczeń 2013, godz.12:35 »
Witam
poniższe zdjęcia pokazują na jakim  etapie jestem.


Nadmienię że linie są krzywymi i jedynie na drugim zdjęciu są zgrupowane ale krzywe na przecięciach nie są połączone. Teraz jak mam połączyć wodnice z wręgami aby tworzyły siatkę w celu wyciągnięcia powierzchni. Pytam bo nie jestem pewny czy idę w dobrym kierunku.

Pozdrawiam

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 179
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Styczeń 2013, godz.13:26 »
Polecam taki oto tutorial znaleziony w googlu:
http://www.scribd.com/doc/44417287/Rhino-Ship-Hull-Tutorial

część pewnie będziesz mógł pominąć, wręgi już masz, chociaż jeśli to jest set krzywych z Napy, to będzie trzeba je poprawić.
Połówkę statku możesz usunąć na początek.

Czekamy na efekty! :)
Możesz plan ogólny wrzucuć poglądowo? Domyślam się, że kiedyś na takim holowniku pracowałeś, mój ojciec też kiedyś na holowniku pracował, ciekawi mnie czy na takim samym.

Offline sea__

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #3 dnia: 12 Styczeń 2013, godz.13:28 »
Witam
Na forum z tych tutoriali co są bez problemu można wymodelować kadłub. Używa się kilku podstawowych funkcji do budowania powierzchni. Jeżeli już jednak chcesz czysty tutek jak się modeluje łódź to może ten link się przyda https://www.youtube.com/watch?v=700BUVmr570&list=PL214F109AF9F0A7DB . Zapraszam do prezentowania wyników pracy.
Pozdrawiam

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Styczeń 2013, godz.13:58 »

Możesz plan ogólny wrzucić poglądowo? Domyślam się, że kiedyś na takim holowniku pracowałeś, mój ojciec też kiedyś na holowniku pracował, ciekawi mnie czy na takim samym.
Wielkie dzięki za odpowiedź.
Dokładnie chodzi o ten kadłub:

Co do holownika to nie jest tak, po prostu rysuję plany modelarskie holownika i potrzebuje kilka podglądów perspektywicznych celem uzupełnienia dokumentacji.  Problem polega na tym że kadłub jest dość specyficzny i jedynie pokazanie detali w perspektywie pozwoli na poprawne zrozumienie i wykonanie go. Zdaję sobie sprawę że pracy jest bardzo dużo ale nie należę do ludzi którzy się łatwo poddają. Osobiście moim ulubionym tematem modelarskim są holowniki i im poświęcam najwięcej czasu.  Holownik o którym mowa to :CENTAUR II zbudowany przez Gdańską Stocznie Remontową. Planuję budowę tego pięknego holownika jako model RC, aczkolwiek na dzień dzisiejszy jestem w trakcie budowy holownika H300 Daniel.

Pozdrawiam

PS. tutoriale są spoko tylko kiepsko u mnie z english ale juz studiuję co i jak :))

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Styczeń 2013, godz.12:37 »
Witam ponownie.
Trochę tutoriali jestem do przodu ale nadal mam wątpliwości co do metody mojej pracy.
Zacznę od wyciągania powierzchni. Zasadniczy mój problem polega na tym że powierzchnię mogę wyciągać tylko po wręgach. Miałem nadzieję że wodnice uda mi się połączyć z wręgami aby utworzyć siatkę. Ale niestety albo nie potrafię albo się nie da. Jedynie wodnice posłużyły mi jako linie odniesienia do ustawienia w miarę poprawnie wręg. Teraz tak na fotografii widać na jakim etapie jestem. Próbowałem  włączyć analizę powierzchni ale nie wiem jakie parametry należy ustawić.



[edit]

trochę powalczyłem z tymi wręgami i z grubsza jestem zadowolony. Ciąg dalszy moich zmagań to  zrobiłem przez wyciągnięcie po prostej burty które ścianki mają pionowe. Zrobiłem 3 płaszczyzny pokładu oraz  je wyprofilowałem w łuk i ustawiłem w miejscu gdzie powinny być. Myślałem że będzie dla mnie proste ucięcie po linii pokładu, wystających części burty ale jak się okazuje nie radze sobie z tym. Prawdopodobnie problem leży w fakcie że oba pokłady oraz pionowy wspornik są osobnymi płaszczyznami i nie są połączone. Zgrupowanie tych płaszczyzn nic nie daje. Czy jest na to jakaś rada ?
Będę wdzięczny


Roman K
domyślnie  ma to wyglądać  na kadłub bez nadburcia.
« Ostatnia zmiana: 13 Styczeń 2013, godz.14:08 wysłana przez Romcio »

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Styczeń 2013, godz.18:23 »
Witam ponownie
Dzisiaj poświęciłem cały dzień na eksperymenty i metodą prób i błędów co nieco mi się udało.  Kadłub w sensie profili w zasadzie jeszcze powinien być do poprawki ale w tej wersji jest już do linii pokładu zrobiony. Wcześniej próbowałem zrobić to w Solid Worksie ale zbyt to było skomplikowane. Rhino jest bardziej intuicyjny i łatwiej się w nim pracuje, przynajmniej podstawy.
Poniżej zamieszczam efekt  dzisiejszej pracy.

 
pozdrawiam

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 179
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #7 dnia: 14 Styczeń 2013, godz.09:05 »
Pewne rzeczy można by było zrobić inaczej w modelu, ale na początek ujdzie :) Natomiast powinieneś jedno poprawić - pokłady prawie nigdy nie mają siodłowatości ani sferyczności, zawsze są albo konstruowane z płaszczyzn, albo wycinków walca. Czy u ciebie tak jest? Po izokrzywych widzę, że pokład ma dosyć dużo podziałów w obu kierunkach. Minimalna ilość punktów kontrolnych jaka jest ci potrzebna to 6, siatka 2 x 3. Ale od biedy i tak można zamodelować pokład.

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Styczeń 2013, godz.19:45 »
Witam
Zgodzę się z kolegą że wymaga to jeszcze wiele pracy i poprawy. Ale tak jak pisałem ten model 3D ma być modelem lub fragmenty modelu wykorzystany jako rysunki poglądowe aby łatwiej było zrozumieć  konstrukcję budowy modelu. Co do pokładu to rzeczywiście nie jest on idealny ale może to wynikać z faktu że ja osobiście korzystam z w programu 3D dopiero kilkanaście godzin.
Ale mam kolejny problem. Czy jest możliwość  jakiś obiekt który wykonałem  zaznaczyć tak że jak go przesunę do edycji na rzutni to żeby po edytowaniu można było go z powrotem wstawić dokładnie w to samo miejsce co był ? . Problem polega na tym że zawsze jak próbuje obiekt przestawić z powrotem w miejsce przeznaczenia nie mam gwarancji że będzie dokładnie tam gdzie był przed przesunięciem go.

Pozdrawiam

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 179
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #9 dnia: 16 Styczeń 2013, godz.09:15 »
A korzystasz z warstw? Wtedy możesz sobie ukryć to, nad czym aktualnie nie pracujesz i nic nie musisz przesuwać. Jeśli koniecznie chcesz przesuwać, to użyj wektora o okrągłych wartościach np. 0,0,500 czy coś w tym stylu.

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Styczeń 2013, godz.22:19 »
A właśnie ! o tym nie pomyślałem.   A jest możliwość przenoszenia z jednej warstwy na drugą obiekty ? bo standardowo wytnij wklej nic nie daje.

Pozdrawiam

Offline sea__

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Styczeń 2013, godz.22:42 »
Oczywiście że tak, musisz tylko rozwinąć pasek narzędziowy warstwy> tam wszystko jest. Proponuję także za przyjaźnić się z menadżerem  sesji roboczych- przydatne.
Pozdrawiam

Offline skalanya

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 258
  • Reputacja na forum: +19/-0
    • Skalany Architects
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Styczeń 2013, godz.01:22 »
lub prawym przyciskiem myszy na warstwie...

Offline Romcio

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 44
  • Reputacja na forum: +8/-0
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Styczeń 2013, godz.14:51 »
Witam ponownie. Korzystanie z warstw bardzo mi ułatwia prace. Ale stoję przed kolejnym dylematem. na zdjęciu widać nadburcie które wykonałem i tutaj mam problem. Pomimo że do tworzenia powierzchni nadburcia wykorzystałem linie krawędziowe z kadłuba to krawędź  dolna powierzchni nadburcia na pewnej długości nie przylega do krawędzi  kadłuba. Czy jest możliwość dopasowania w jakiś sposób tego elementu z sobą ?
na zdjęciu nr 2 widać szczelinę o której piszę.
 


Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 18 Styczeń 2013, godz.14:54 wysłana przez Romcio »

Offline sea__

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: kadłub statku w 3D
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Styczeń 2013, godz.20:03 »
Witam
Wykorzystaj linie krawędziową powierzchni -butry ,powinno pomóc.