Zaloguj się lub zarejestruj. 08 Maj 2024, godz.16:49

Autor Wątek: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą  (Przeczytany 6770 razy)

pawelsikora22

  • Gość
Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« dnia: 28 Listopad 2010, godz.11:30 »
Witam,

Chciałbym przywitać wszystkich na forum, ponieważ jest to mój pierwszy wpis. Szukam pomocy na forum bo sam sobie nie mogę z tym poradzić i brakuje mi już pomysłów. Dodam,  że programu Rhino używam dopiero od kilku miesięcy. Oto problem.

Mam jakąś dowolną podwójnie zakrzywioną płaszczyznę np. taką
załącznik 1

Chciałbym ją rozwinąć (używam  do tego dodatku squish) wraz z izoliniami. Tzn. chciałbym mieć płaski obraz tej płaszczyzny wraz z całą siatką deformacji, a ja uzyskuję taki efekt, że izolinie przecinają się pod kątami prostymi.
załącznik 2

W zasadzie to mam  teksturę w formacie tif, którą chciałbym nanieść na płaszczyznę wymodelowaną w Rhino. Następnie chciałbym tą płaszczyznę rozwinąć razem z teksturą. Jeżeli to pomoże to ma być to tekstura drewna, której słoje po rozwinięciu powinny się układać mniej więcej w jakieś łuki zamiast w proste linie.

Mam talent do zawiłego tłumaczenia, ale mam nadzieję, że zrozumiecie o co chodzi:)
Pozdrawiam

« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2010, godz.11:34 wysłana przez pawelsikora22 »

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Listopad 2010, godz.15:40 »
Przede wszystkim nie myl pojęć, płaszczyzna jest płaska, a jeśli jest coś przestrzennego, to jest to powierzchnia. Jeśli powierzchnia nie jest rozwijalna, to nie rozwiniesz jej z zachowaniem jednocześnie długości krawędzi, długości linii przechodzących przez środek powierzchni a także kątów pomiędzy tymi liniami. Do tego musisz zastosować powierzchnię rozwijalną.

pawelsikora22

  • Gość
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Listopad 2010, godz.01:16 »
Masz rację. Poplątałem z tą płaszczyzną. Oczywiście chodziło mi o powierzchnię.
Czy mógłbyś mi przybliżyć czym jest płaszczyzna rozwijalna i jak ją stworzyć? czy ta którą pokazałem na screenie taka jest? czy da się rozpłaszczyć powierzchnię podwójnie zakrzywioną?

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Listopad 2010, godz.11:22 »
znów mylisz pojęcia.
rhino ma dwie opcje radzenia sobie z wypłaszczaniem powierzchni przestrzennie kopniętych: rozwijanie i rozpłaszczanie. są dwa oddzielne polecenia do tego.

nie chce mi sie robić wykładu więc krótkie przykłady:
powierzchnia zakrzywiona w jednym kierunku to na przykład stożek lub walec które nie są zdeformowane. to można rozwijać.
powierzchnia podwójnie zakrzywiona to np.: wycinek kuli, część torusa lub kształty organiczne. przy dobrych wiatrach można to rozpłaszczyć, ale to zawsze generuje błędy.

pawelsikora22

  • Gość
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Listopad 2010, godz.16:36 »
Wielkie dzięki za zwrócenie na to uwagi.  Rzeczywiście tych funkcji używałem do tej pory intuicyjnie i nie znałem dokładnej różnicy między nimi. Rozumiem, że dla kogoś kto zna się na czymś dobrze drażnią takie błędy. Wybaczcie - jestem nowicjuszem. Dlatego po Waszych poprawkach precyzuje moje pytanie - czy w Rhino mogę rozpłaszczyć powierzchnię podwójnie zakrzywioną razem z izoliniami lub teksturą (w formacie tif)? Jeśli tak to jak?

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Listopad 2010, godz.17:41 »
możesz spokojnie zapomnieć o rozwijaniu tekstur czy w tifie czy jpgu czy też bmp. to se ne da i już.

normalnie można rozwijać powierzchnie ze zrzutowanymi krzywymi - raczej dużych błędów nie powinno być. natomiast rozpłaszczanie z krzywymi lubi robić psikusy. wszystko zależy od tego jak bardzo musi być upraszczana powierzchnia.
co do pluginów które służą do rozwijania to nie wiem czy któryś sobie radzi z krzywymi zrzuconymi na powierzchnie...

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Grudzień 2010, godz.10:40 »
Wszystko dlatego, że autorowi wątku chodzi o technikę uv unwrapping, która działa i jest powiązana ściśle z geometrią poly wielokątową (lub trójkątną).
Takich technik używają programy do użytkowej grafiki 3D (3dsmax, Maya, Blender), a nie programy do projektowania 3d, które pracują głównie na geometrii NURBS.

pawelsikora22

  • Gość
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Grudzień 2010, godz.00:11 »
Dziękuję Wam bardzo za odpowiedzi. Kruku - czy mógłbyś mi wytłumaczyć jak można rozwinąć powierzchnię ze zrzutowanymi krzywymi, ponieważ to też rozwiążuje mój problem. Wiem jak zrzutować krzywe na powierzchnię, ale tylko tyle. Bardzo proszę o prostą instrukcję.

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Grudzień 2010, godz.01:03 »
zaznaczasz jedno z drugim (powierzchnie rozwijalną z krzywymi na niej zawartymi) i dajesz polecenie rozwiń.