Zaloguj się lub zarejestruj. 27 Kwiecień 2024, godz.20:14

Autor Wątek: Efekty oparte na modyfikacji brył podstawowych - Samouczek Pawła Maziejuka v.2  (Przeczytany 4848 razy)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
    Druga część samouczka Pawła Maziejuka.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeśli np. będziemy chcieli ustawić bitmapę na masce pojazdu, możemy to zrobić tak jak poprzednio, ustawiając odpowiednio "właściwości obiektu". Tym razem zobaczmy jednak, jak można to zrobić za pomocą ustawień warstw.
 




Po operacjach przyłączenia dysz do pojazdu, aby nasz pojazd wyglądał ciekawiej, zaokrąglimy mu powierzchnię przejścia pomiędzy dyszą a pojazdem, zrobimy to za pomocą narzędzia "zaokrąglij krawędź" (Narzędzia bryły -> zaokrąglij krawędź). Zaznaczamy krawędzi dysz stykające się z pojazdem, a następnie potwierdzamy enterem. Operacja po pewnym czasie zostanie wprowadzona w czyn.





Efekt końcowy wygładzania krawędzi powierzchni przejścia.





Użyjmy teraz renderowania (Renderuj -> renderuj) aby zobaczyć efekt naszych prac. Widzimy, że mamy nieoświetlony pojazd i na dodatek widać tylne elementy.





Dajmy powierzchnię tylnią naszemu pojazdowi (używając narzędzia "podziel") aby nie widać było dysz.





Teraz pobawmy się oświetleniem.
Utwórzmy reflektor kontrastowy dla naszego pojazdu. Zauważmy, że tak samo jak wcześniej mogliśmy modyfikować właściwości obiektu, tak teraz możemy modyfikować właściwości światła, korzystając z tej samej opcji.





Możemy też wybrać bardzo różne typy oświetlenia, a najlepsze w tym jest to, że możemy je również w dużym stopniu potem modyfikować - na intensywności i kolorze świecenia poczynając, a na pochylaniu źródła światła i jego położenia kończąc.
No dobrze, to teraz zbudujmy wnętrze - fotel dla kierowcy i kierownicę!





Spróbujmy tym razem skorzystać z innych brył.
Torus (Bryła -> Torus) świetnie nadaje się na kierownicę, zmodyfikujmy go tylko, aby otrzymać nietypowy kształt kierownicy, tak samo jak wcześniej przebudowując torus i modyfikując go punktami kontrolnymi.





Teraz dobudujmy resztę kierownicy, skorzystamy tym razem z tworzenia brył obrotowych za pomocą obrotu krzywej.
Najpierw zbudujmy krzywą (Krzywa -> krzywa z punktów kontrolnych).
A teraz stwórzmy z niej bryłę obrotową za pomocą narzędzia "powierzchnia obrotowa" (Powierzchnia -> powierzchnia obrotowa).
W ten sposób otrzymaliśmy resztę kierownicy, teraz wystarczy ją tylko połączyć w grupę i umiejscowić w pojeździe.





Aby dodać różne elementy, nie zawsze trzeba je tworzyć od samego początku; możemy np. dodać tekst po prostu go wpisując!





Użyjmy teraz renderingu i zobaczmy jak wygląda teraz scena.
Aby uzyskać jeszcze lepsze efekty, najlepiej jest jeszcze użyć jakiegoś tła, bardzo łatwo można to osiągnąć, rozpościerając powierzchnię, a na niej ustawić bitmapę z żądanym tłem.





Oto parę propozycji:








------------------------------------------------------------------------------------------------

Dziękujemy autorowi jeszcze raz za umożliwienie zamieszczenia samouczka na naszym forum.
« Ostatnia zmiana: 14 Lipiec 2007, godz.19:21 wysłana przez sea__ »