Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.12:53

Autor Wątek: rozwijanie powierzchni - pomocy!  (Przeczytany 5945 razy)

polk

  • Gość
rozwijanie powierzchni - pomocy!
« dnia: 24 Październik 2009, godz.11:51 »
Witam wszystkich,
krotko opowiem moj problem : chce dokonac rozwiniecia tuby (rys. 1 ), z przyczyn technologicznych wykonania takiej tuby musze przeciac ja pewna plaszczyzna aby zmniejszyc rozmiary wykrojów i dlatego dokonałem przeciecia jej tak jak pokazalem na rys 1 (plaszczyzna brazowa).
Nastepnie robie rozwiniecie płaszcza górnego rys 2 (kolor zielony). Rozwiniecia dokonuje dwoma metodami Smash i dodatkiem sciagnietym z Rhino 4.0 labs Squish. Otrzymuje wyniki , które pokazuje na rys 3. No i moje pytanie brzmi które rozwiniecie mam uwazac za poprawne chcąc stworzyć szablony tych wykrojów ????

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Październik 2009, godz.12:53 »
Na pierwszy rzut oka - squish ;) Ale jak chcesz mieć pewność, czy poszczególne krawędzie rozwinięcia zgadzają się na długość z odpowiednimi krawędziami modelu, zrób analizę długości obu i porównaj. Możesz też zrzutować dodatkowe krzywe na model i umieścić je na rozwinięciu. Robisz później analizę jak wcześniej i wiesz już gdzie ew. trzeba poprawić rozwinięcie ;)


chyba trochę zagmatwałem :P

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Październik 2009, godz.16:13 »
nieważne czym to zrobisz i tak będziesz miał błędy i uproszczenia na rozwijaniu (na przykład zbyt prosta krawędź rozwinięć może tu zastanawiać). pracowałem przy projektowaniu i produkcji dmuchańców więc z podobnymi rozwinięciami miałem do czynienia. jeśli masz taką możliwość to zrób dodatkowe cięcia dla tej bryły, a jeśli nie to pozostaje ci metoda "ręcznego" porównywania długości krawędzi i tak samo ręcznego ich modyfikowania jeśli nie będą pasować...

botak

  • Gość
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Październik 2009, godz.19:45 »
A dlaczego ten wątek nie jest w odpowiednim miejscu?

polk

  • Gość
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Październik 2009, godz.12:13 »
Własnie zastanawiaja mnie te proste krawedzie rozwiniec tak jak mowisz 'kruk', po tych rozwinieciach jakos nie widze tego ze po sklejeniu gumy bedzie zachowany łuk i wznios tuby >:( Dodatkowych ciec nie moge niestety wprowadzic. :( Czyli mam rozumiec ze rhino nie jest zbyt dokładny w takich rozwinieciach i pozostaje jakos recznie porownywac dlugosci krawedzi albo skorzystanie z innego "dokładnego" zewnetrznego programu ( jesli taki wogole istnieje)????

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Październik 2009, godz.12:37 »
Rhino z natury nie rozwija pow. nierozwijalnych i na dobrą sprawę dopiero squish coś sensowniejszego tu chyba wprowadza, choć i jemu daleko do doskonałości...

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Październik 2009, godz.14:41 »
rhino jak i każdy inny program musi troche poupraszczać by poradzić sobie z powierzchniami podwójnie zakrzywionymi. idealnie by było gdyby funkcja która wypłaszcza tą tube zaczynała to liczyć od jej środka a nie od którejkolwiek krawędzi.
a przy okazji skoro materiałem dla ciebie jest guma to dlaczego nie przyjmujesz tego, że samo powietrze załatwi za ciebie wybrzuszenia?

polk

  • Gość
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Październik 2009, godz.18:25 »
Mysle ze poprawne rozwiniecie powinno załatwic to ze po napompowaniu tuba sama uzyska ten łuk i wznios do gory. Nie rozumiem o jakie wybrzuszenia Ci chodzi ' kruk ' ( o ten łuk i wznios rozumiem ) ??

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Październik 2009, godz.20:23 »
tak, chodzi mi właśnie o gładkość tego łuku. natomiast wznios dziobu (czy jak to nazwać ;) ) powinien wyniknąć z różnic pomiędzy dolnym a górnym brytem.
tak z ciekawości - czy płaszczyzna cięcia zależy od wymogów produkcyjnych czy użytkowych czy też jest to sprawa dowolna?

polk

  • Gość
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Październik 2009, godz.20:35 »
ta płaszczyzna ciecia zalezy od wymogów produkcyjnych natomiast nie musi ona tak dokladnie przebiegac jak ta przez os lecz musi wzdłuz burty

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Październik 2009, godz.20:56 »
polecałbym ci podzielić te połówki na mniejsze odcinki, porozwijać je osobno, a na koniec na szablonach je połączyć a krawędzie obrobić ręcznie by sie zgadzały. sam tak często robiłem 'rozwijając' atrapy i robiąc szablony dla plotera. gdyby był jakiś idealny program gdzie by wystarczyło nacisnąć jeden guziczek i robiłby wszystko sam to wtedy inżynierowie by sie stali zbędni.... :-[

dawno temu widziałem na prezentacji Rhino jeszcze jakiś inny plugin do rozwijania, ale za chiny nie potrafie sobie przypomnieć jak sie on nazywał, może Odyniec będzie potrafił powiedzieć....

polk

  • Gość
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Październik 2009, godz.21:17 »
no ja znalazlem tylko ten Squish . z tym idealnym programem to masz racje co my wtedy bysmy robili ;D . to widze ze troche zabawy  z tym bede mial, nic mi nie pozostalo jak pokombinowac z tym zadaniem, moze posłucham Twojej rady kruk i cos tam jeszcze potne

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Październik 2009, godz.21:34 »
pociesz sie tym, że guma jest bardziej elastyczna od plandeki ;)

Offline WIKTOR

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 394
  • Reputacja na forum: +57/-0
  • "OVER THE TOP"
    • WU-Portfolio
Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Październik 2009, godz.22:27 »
A ja bym wycial szablony w skali 1:1 na CNC i na nich wycinal/rozciagal ta "gume" czy inny material przycinajac nadmiary materialu w odpowiednich miejscach :) ogolnie masz podwojny luk - po pierwsze luk nadajacy kraglosc a po drugie ten "zakret" w strone dziobu. Oczywistym jest ze zawsze po wewnetrznej bedziesz mial nadmiar materialu. Wydaje mi sie ze to co kruk napisal bedzie chyba najlepszym rozwiazaniem. W sumie zalezy ile takich "burt" chcesz zzrobic. bo jak 1 no to sie nameczysz raz i koniec ;P tak chcialem optymistycznie cos na koniec napisac ;P