Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.06:33

Autor Wątek: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P  (Przeczytany 38870 razy)

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #15 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.20:16 »
Pozwoliłem sobie na dołączenie krótkiego przykładu o rozwijaniu do wątku SEA_ gdyż chciałem, aby tutoriale o tej samej tematyce znajdowały się w jednym miejscu. Chcę przybliżyć sposób wykonywania i rozwijania tzw. ruloników. Jest to jeden z podstawowych elementów w budowie modeli kartonowych. Wymiary będą przybliżone kartonowcy wiedzą dokładniej, jakie przyjąć wartości, może się z nami podzielą. Podam tylko metodę, w jaki należy postępować.
W zakładce krzywa znajduje się narzędzie spirala płaska



Po oznaczeniu centrum spirali wpisujemy w pasku poleceń wpisujemy pierwszy promień spirali np. 0.25
Przełączamy na tryb skok wpisujemy np. 0.3 (jest to grubość kartonu plus klej)
Podajemy drygi promień 2mm



Wyciągamy zamknięto krzywą planarną o potrzebnej nam długości 40mm



I co teraz robimy, wpisujemy rozwiń rozwijalną powierzchnie? Nie! W zakładce krzywa z obiektu znajduje się narzędzie utwórz krzywe uv, wykorzystujemy to narzędzie! Efekt taki sam, ale zaoszczędzimy kilkanaście sekund.






Uwaga to polecenie można wykorzystać tylko z rulonikami cylindrami i tym podobnymi obiektami. A jak ta metoda sprawdzi się w praktyce to dowiemy się od praktyków.
« Ostatnia zmiana: 18 Czerwiec 2008, godz.20:19 wysłana przez marek »

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #16 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.21:09 »
Dzięki za  dalsze rozwiniecie tematu  ;D- plusik.

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #17 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.21:23 »
Dzięki za  dalsze rozwiniecie tematu  ;D- plusik.
Nie ma, za co. Podziękowania to należą się tobie za ciekawy temat, który można rozwijać i rozwijać. ;) Mam jeszcze kilka pomysłów, ale to wszystko teoria zobaczymy jak moje przemyślenia pokryją się z praktyką.  ;D

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #18 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.21:51 »
nie jestem pewien czy zastosowanie UVałów w taki sposób ma sens. zdecydowanie się nie sprawdza gdy powierzchnia ma kąty różne niż 90 stopni. na przykład robię z tej samej spirali zawiniętą powierzchnię tylko lekko ją krzywię w wyciągnięciu (10*). i dla porównania rozwijam standardowo (Unroll Developable Surface) a następnie tworzę krzywe UV (Create UV Curves) zaznaczone na czerwono.





jeśli spojrzycie na wymiary krzywych z UV i krawędzi rozwiniętej powierzchni (jest w pasku poleceń) to zauważycie mankament tego polecenia w tym przypadku. UVały służą jednak do czegoś innego i tu w rozwijaniu lepiej korzystać z narzędzi do tego przeznaczonych.




ps: mam nadzieję, że nikomu nie popsułem koncepcji, ale UV mają zastosowanie tylko przy kątach prostych...
« Ostatnia zmiana: 18 Czerwiec 2008, godz.21:56 wysłana przez kruk »

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #19 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.22:01 »
Masz racje kruku, ale to była ciekawostka a po drugie nie spotkałem się z rulonami projektowanymi i zwijanymi pod kątem jest to raczej czynność niewykonalna. Przeważnie jest rysowany nożyk i zaznaczony kąt do ucięcia po sklejeniu. ;)

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #20 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.22:16 »
Bardziej chciałem zwrócić uwagę na to, że jest to metoda, która ma mocne ograniczenia gdyż poza koniecznością zachowania kątów prostych dochodzi także konieczność pilnowania obkurczeń powierzchni (Shrink Trimmed Surface) i pierwotnego ukierunkowania UV.

Dla lepszego zobrazowania drugiej kwestii oto rysunek:



Oczywiście powierzchnia została potraktowana Create UV Curves, natomiast nie została obkurczona...

Nie chodziło mi o to by ciąć rulony na skos :P , bardziej o to, że nie zawsze powierzchnia zachowuje wszystkie właściwości w stanie idealnym i wtedy możliwe są różne wybryki Nosorożca ;)
« Ostatnia zmiana: 18 Czerwiec 2008, godz.22:19 wysłana przez kruk »

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #21 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.22:36 »
No tak może niepotrzebnie zrobiłem to zamieszanie. Wiadomo, że w stosowaniu tej metody do innych brył mija się całkowicie z celem gdyż, jaką bryłę potraktowalibyśmy Create UV Curves zawsze będzie prostokąt. Ale przy ruloniku i cylindrach, oczywiście bez skosów ta metoda jest w 100% pewna. A to chodzi tylko o kartonik. Za wprowadzenie zamętu w głowach przepraszam. Ale dobrze, że poruszyłeś ten temat gdyż pomogło to wyjaśnić niedomagania tej metody. ;D Ja po prostu lubię niestandardowo wykorzystywać funkcje rhino. ;) ;) ;)

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #22 dnia: 18 Czerwiec 2008, godz.22:54 »
no problemos ;D

odpowiadałem zdecydowanie nie dla ciebie czy sea__ którzy to zęby stracili na Nosorożcu ;) , a dla tych bezimiennych zaglądaczy którzy sie nie rejestrują na forum :D


Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #23 dnia: 16 Grudzień 2008, godz.19:17 »
Pozwoliłem sobie Sea na jeszcze jeden tutorial w Twoim wątku o rozwijaniu, na pewno nie będziesz miał nic przeciwko temu. ;D Kolega leon 12 ma z tym lekki problem, myślę, że pomoże mu to w rozwinięciu narożnika. Tą metodą możemy po modyfikacji rozwijać prawie wszystkie tego rodzaju bryły, sfery, elipsoidy i wszystko, co nam się spodoba.

Rysujemy profil za pomocą opcji obrotowa ( ewentualnie obrotowa po prowadnicach w zależności od kształtu naszej powierzchni) wykonujemy powierzchnie o dany kąt. Kąt musimy dobrać doświadczalnie tak, aby po sklejeniu nasza sklejka jak najbardziej przypominała oryginał. Do przykłady ustaliłem kąt 30 stopni.



Dublujemy granicę



Wyciągamy po prowadnicach (Loft)



Rozwijamy powierzchnie (Unroll Developable Surface)



Klonujemy



Teraz musimy wykonać powierzchnie pomocniczą z obrysu



Rozwijamy ją



I ustawiamy wzdłuż sklejek.



Zaznaczamy sklejki i za pomocą skaluj 1-D ustawiamy je tak, aby ich długość była równa długości powierzchni pomocniczej.





Owocnego rozwijania ;)
« Ostatnia zmiana: 16 Grudzień 2008, godz.19:23 wysłana przez marek »

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
« Odpowiedź #24 dnia: 16 Grudzień 2008, godz.19:31 »
Rozwijanie powierzchni zaokrąglonych ( np. narożników ) może stanowić czasem problem wiec za to uzupełnienie należy się +  :D.