Ponieważ jest to bardzo ważna informacja, często przewijająca się w różnych wątkach - podaję w skrócie te wartości.
Zebrał je (chodzi mi o te 3 linijki poniżej tylko) niejaki Arnold z mcneelowskiej grupy dyskusyjnej Rhino.
Rhinoceros 3 - limit wykorzystania to około 1.6 GB RAM obojętnie od zastosowanego systemu operacyjnego (*)
Rhinoceros 4 - limit wykorzystania w przypadku systemu operacyjnego 32-bitowego (XP Home, XP Pro, Vista 32) to również około 1.6 GB RAM (*)
Rhinoceros 4 - limit wykorzystania w przypadku systemu operacyjnego 64-bitowego (XP64, Vista 64, Windows 8 ) to około 3.6 GB RAM
Rhinoceros 5 32-bit - limit wykorzystania w przypadku systemu operacyjnego 64-bitowego (XP64, Vista 64, Windows 8 ) to około 3.6 GB RAM
Rhinoceros 5 64-bit - limit wykorzystania w przypadku systemu operacyjnego 64-bitowego (XP64, Vista 64, Windows 8 ) zależy już tylko od ilości pamięci zainstalowanej w komputerze oraz wersji systemu operacyjnego.
Oto limity dla Windows 8:
Windows 8 - 128 GB
Windows 8 Professional, Enterprise - 512 GB
(*) istnieje pewna sztuczka (mechanizm PAE), która jest w stanie podnieść te limity do około 3 GB w 32-bitowym Windowsie, sztuczka opisana jest na samym dole
Przekraczając te limity - Rhino może stać się niestabilny lub odmówić współpracy w ogóle i to niezależnie od tego, czy mamy 1 GB RAM pamięci, czy 4 GB RAM pamięci.
Tylko specjalna, dedykowana 64-bitowa wersja Rhinoceros, na którą wszyscy pewnie czekamy - będzie w stanie pozwolić na użycie więcej, niż 3.6 GB na projekt w Rhinoceros.
Znając te wartości można teraz planować projekty bardziej świadomie, unikając przykrych niespodzianek typu - Out of memory...
Wskazówki:
W przypadku, gdy tylko projektujemy lub modelujemy należy unikać częstego generowania siatek polygonowych (czy np. podgląd OpenGL), może to pozwolić nam na stworzenie o wiele większego projektu.
W przypadku zaś renderingu - pomoże zastosowanie zupełnie zewnętrznych, w niczym od Rhino zależnych silników renderujących. Oznacza to w praktyce, że na tym samym komputerze uda się wyrenderować znacznie większy projekt w Maxwellu (który pracuje jako zupełnie odrębna aplikacja), niż w V-ray, czy Flamingo (które pracują jako część Rhino). W tym przypadku także użytkownik, który ma więcej pamięci RAM w komputerze - odczuje znaczący wzrost wydajności.
Jednak i dla posiadaczy V-raya jest sposób na zwiększenie projektu, który da się wyrenderować. Otóż należy stosować rendering sieciowy (distributed rendering) i zrzucić obróbkę i pracę na pozostałe maszyny w sieci - niewolników.
Sztuczka z PAE w 32-bitowym systemie Windows (XP Home, XP Pro, Vista 32)
Prawym klawiszem klikamy na ikonce pulpitu (lub w menu Start) "My Computer" (Mój Komputer), wybieramy "Properties" (Właściwości), dalej wybieramy zakładkę "Advanced" (Zaawansowane) i klikamy na przycisk "Settings" (Ustawienia) w dziale "Startup and Recovery" (Uruchamianie i Odzyskiwanie). Teraz klikamy na przycisk "Edit" (Edycja). Otworzy nam się Notatnik z plikiem startowym systemu
"boot.ini". Szukamy tego wpisu:
/NoExecute=OptIn
dodajemy do niego malutki wpis:
/NoExecute=OptIn /3GB
I to wszystko.
Zapisujemy plik "boot.ini" i restartujemy maszynę.
Dzięki technice PAE (Rozszerzenie adresu fizycznego) system będzie przydzielał 3 GB pamięci na pojedynczy proces, więc także i dla Rhino.
Z góry uprzedzam, że nie odpowiadam za ewentualne niepożądane skutki stosowania tej sztuczki i za stratę danych, które z jej stosowania mogą wyniknąć. Czuj się ostrzeżona/ny !