Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Listopad 2024, godz.04:59

Autor Wątek: Kadłub szybowca - problem z wręgami - nie chce ciągnąć powierzchni po DXF  (Przeczytany 5348 razy)

pol6455

  • Gość
Witam serdecznie wszystkich (-:
Jestem modelarzem, właśnie robię model 3D kadłuba szybowca kategorii F3J. W Rhinocerosie jestem początkującym modelerem. Ten model 3D będzie służył frezarce CNC do wyżłobienia formy do odlewania kadłuba. Wszystko mi idzie pięknie ładnie, aż w końcu utknąłem.
A MIANOWICIE:
Bryła kadłuba składa się z żeber (profili, przekrojów, wręg, jak kto woli). Tworzyć one będą bryłę kadłuba. W momencie kiedy skończy się te żebra i cały szkielet to robi się polecenie

Powierzchnia : Wyciągnij po 2 prowadnicach

Program wtedy tworzy powierzchnie które zamieniają szkielet w trójwymiarową bryłę.
Ale ja mam problem ponieważ kiedy program prosi o zaznaczenie "pierwszej i drugiej prowadnicy" (żeber) to ja klikam i nie chce zaznaczyć. Zero. Nic. Jakby tego tam nie było. WARTO dodać że te żebra były wstawiane do Rhino z CorelDrawa w formacie DXF (auto Cad).
Więc nie są to do końca obiekty wygenerowane przez Nosorożca. ALe przecież powinien to zrobić... Wiem, że potrafi, bo to doskonły program, ale ja nie wiem co kliknąć. Obiekty zrobione w programie bez problemu zamienia w powierzchnie, widać na obrazkach, że koła które narysowałem w Rhino bez problemu wykończyłem (to czerwone w końcówce kadłuba)Proszę pomóżcie!









Mój drugi problem jest nieco prostrzy bo dotyczy samego modelowania. Chcę zrobić dziób modelu, nie jako szpic (stożek) tylko ładnie zaokrąglony dziób. Mam do dyspozycji wręgę kadłuba i krzywą poprzeczną. Jak to zrobić??


Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Kadłub szybowca - problem z wręgami - nie chce ciągnąć powierzchni po DXF
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Styczeń 2010, godz.19:38 »
ad.1 - zamiast Sweep 2 Rails (Twoje wyciąganie po dwóch prowadnicach), użyj lepiej Loft'a, zaznacz kolejno wszystkie okręgi i wyciągnij - jeśli wszystkie wręgi są okręgami (a chyba są), powinieneś uzyskać lepszy efekt (ale przede wszystkim tak jest znacznie szybciej i wygodniej)
ad.2 - Revolve (obrót czy jakoś tak w pl wersji) - przetnij w połowie krzywą tworzącą zarys dziobu, utnij na pierwszej wrędze, dajesz Revolve i finito ;)

Offline sea__

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Kadłub szybowca - problem z wręgami - nie chce ciągnąć powierzchni po DXF
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Styczeń 2010, godz.19:46 »
Możesz też krzywą tworząca dziób szybowca podzielić na dwie  krzywe za pomocą punktu (patrz rys).Będą one tworzyć prowadnice, krzywą  przekroju ( okrąg)  i punkt wykorzystasz jako krzywą przekroju poprzecznego .Efekt poniżej  :D

pol6455

  • Gość
Odp: Kadłub szybowca - problem z wręgami - nie chce ciągnąć powierzchni po DXF
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Styczeń 2010, godz.21:19 »
Dziękuję za odpowiedzi, jednak nie rozwiązują one do końca mojego problemu. Kiedy włączam polecenie LOFT (wyciągnięcie po profilach) albo wyciągnięcie po prowadnicach Rhino prosi mnie o zaznaczenie obiektów potrzebnych do przeprowadzenia operacji. Ale jak klikam na moje krzywe by je zaznaczyć (żebra kadłuba) to nic się nie podświetla. Podświetlają się linie narysowane w rhino ale nie podświetlają się linie wstawione do programu (obrysy zrobione w Corelu, zapisane jako pliki DXF i wstawione do Rhinocerosa poleceniem "Plik: Wstaw").
P.S. Zapomniałem napisać, że żebra nie są kołami - to elipsy. Ale chyba nie ma to wielkiego znaczenia.
Tutaj jest jeden z plików DXF jaki użyłem (przekrój kadłuba).
http://www.sendspace.com/file/ntdpl7
Może na żywca uda się Wam coś z tym wymyśleć  ):
Zaczynam żałować że nie zrobiłem żebra w Rhino... Ale teraz już za późno - poświęciłem mase czasu żeby zrobić cały szkielet. Jest już gotowy i wystarczy tylko ubrać go w powierzchnie.
Zresztą i tak nie mógłbym pracować z żebrem z Rhino, bo mam niepełną wersję programu która ma zablokowaną opcję kopiowania.
Może te żebra (krzywe) trzeba jakoś zamienić, przekonwertować...? Jest takie coś w Rhino?

Co do modelowania dzioba to już załapałem o co chodzi. Teraz tylko ten problem z zaznaczaniem prowadnic.
« Ostatnia zmiana: 02 Styczeń 2010, godz.21:37 wysłana przez pol6455 »

Offline sea__

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Kadłub szybowca - problem z wręgami - nie chce ciągnąć powierzchni po DXF
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Styczeń 2010, godz.21:45 »
Hmmm po wczytaniu pliku poleceniem import i probie wyciągnięcia przedstawia krzywą jako zbiór mnóstwa powierzchni...,ale po przekonwertowaniu pliku na format AI przy pomocy corela ,udało się poprawnie wczytać i utworzyć powierzchnie. Może warto spróbować użyć innego formatu pliku. Chociaż najlepiej by było narysować te krzywe w Rhino  :D.

pol6455

  • Gość
Odp: Kadłub szybowca - problem z wręgami - nie chce ciągnąć powierzchni po DXF
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Styczeń 2010, godz.15:16 »
Zbudowałem kadłub od nowa. Z krzywych w Rhino. Mogłem zrobić tak od razu a nie męczyć się z jakimiś wręgami z corela.
Rzeczywiście Rhino potrafi ciągnąć powierzchnie z plików Abobe Ilustratora.