Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
PROJEKTY, GALERIE I KOMENTARZE => Nad tym pracujemy (WIP) => Wątek zaczęty przez: daromaro w 23 Luty 2009, godz.19:31
-
Zaczynam dopiero w Rhino. Nie moge sobie poradzic z zaokragleniem krawedzi zaznaczonych strzalkami.
-
A jaki promień bierzesz?
-
2mm. Ale nie bardzo wiem jak to zrobic. Kiedy wybieram 'zaokraglij powierzchnie' zaznaczam ale kaze mi zaznaczyc druga powierzchnie :( ktorej nie ma
-
Spróbuj Bryła - zaokrąglij krawędź.. :). A co do zaokrąglenia powierzchni powinieneś pokazać dwie stykające się powierzchnie które chcesz zaokrąglić. Przykładowy zrzut poniżej 1,2- oznaczają wskazywane powierzchnie.
-
No cos tam sie zaokraglilo - napisze, ze nawet niezle. Zrobilem to z zaokraglaniem powierzchni. Ale na styku zaokraglenia zrobily sie uszka :( Jak sie ich pozbyc?
-
Możesz uciąć :) wykorzystaj zaokrągloną część jako powierzchnię tnącą .
-
no wlasnie nie bardzo sie chce ciac. juz tak robilem
-
Zobacz w tym wątku, http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,721.0.html może tak by było lepiej a co do ucięcia może zrób inna krzywą tnącą np z przecięcia obiektów i tak spróbuj , albo wyślij ten plik na forum - obczaimy ;D.
-
Zrób to przez zaokrąglanie krawędzi - tak jak Sea mówi. Jeżeli twój element ma grubość np 4 mm i dajesz zaokraglenie 2mm, to moga powstac błedy - spróbuj dać na 1.999 mm, lub przemodeluj cały obiekt od nowa wyciągając krzywą zaokraglenia po prowadnicy.
Hal
-
Wyciagnolem powierzchnie z krzywej jako powierzchnie ciecia. Ale jak zapanowac nad kotem wyciagania? Tak zeby wyciagala sie jako przedluzenie poprzedniej powierzchni?
-
Daromaro - zrób zrzut całego elemenntu, nie bardzo wiem jak on w całości wyglada . Spróbuje pokazać ci jak mozna go inaczej wykonać.
Hal
-
Cytat -"Ale jak zapanowac nad kotem wyciagania?"- no koty chodzą swoimi ścieżkami ;).
-
Cytat -"Ale jak zapanowac nad kotem wyciagania?"- no koty chodzą swoimi ścieżkami ;).
he he katem mialo byc. A ponizej obrazek jednego z czterech statecznikow:
-
Calkowicie skonczony statecznik. Nie jestem do konca niestety zadowowlony. Zauwazylem, ze trzeba tu robic wszystko bardzo dokladnie - nie panuje nad tym jeszcze w 100% (bo nie wiem jak :( ). Staram sie bardzo zeby wszystkie linie wychodzily z odpowiednich miejsc, ale i tak czasami co nie pasuje. To nie Corel gdzie mozna wszystko poprawic narzedziami juz po narysowaniu. Moze tu tez mozna ale jeszcze tego nie umiem. Ale prace trwaja :)
-
Jeszcze ze dwa dni i bedzie skonczone. Sobie obracam w perspektywie i jak bym trzymal model :)
-
Element tarczy antyrakietowej ;)?
-
Niestety jeszcze nie mam programu do renderow wiec musi wystarczyc ten wewnetrzny.
-
Element tarczy antyrakietowej ;)?
Nie. To jedna z tzw. rakiet sadujacych Office National d'Etudes et de Recherches Aerospatiales (ONERA). Za dawnych czasow atmosfere badano przy pomocy rakiet. Polska tez byla kiedys mozna by rzec potega w tej dziedzinie. Jak skoncze projekt to zamieszcze zdjecie modelu i oczywiscie napisze troche o samej rakiecie.
-
To spróbuj tak: Aby powiększyć Klikaj na obrazki, które sa na dole.
Rysujesz prowadnicę - ta niebieska i profil Twojego zaokrąglenia - biały
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11113;image)
Wybierasz opcje,
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11115;image)
i wybierasz prowadnicę , a potem profil.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11117;image)
wciskasz PPM (prawy przycisk myszki ;) ) lub enter i powinno wyjsc cos takiego:
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11119;image)
Następnie wybierasz nową opcje i...
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11121;image)
zaznaczasz krawędzie powieszchni jak na rysunku i PPM lub enter.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11123;image)
jedna strona zakryta - teraz zrób to samo z druga i połącz wszystko razem.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=900.0;attach=11125;image)
Hal
-
No tak teraz to wygląda zupełnie inaczej.
-
Dzięki za pomoc. Stateczniki już zrobione (sposobem Hal'a). Wszystko ładnie wygląda.
-
Model rakiety badawczej ONERA - Titus na starcie: Skala 1:20, klasa S7, silnik 15Ns. Tomaszów Mazowiecki 12.07.1986. Oj to były czasy :)
-
Dół prawie skończony. Pozostał do zrobienia spaw - najlepiej lekko wklęsły - w miejscu strzałki. Może ktoś podpowie jak go zrobić? :)
-
Kadłub rakiety wsadz w pierscień troche mniejszy od jego średnicy i użyj opcji różnica zaznaczajac
jako pierwszy obiekt wycinany, następnie PPM i obiekt tnący i znów PPM.
Hal
-
Kadłub rakiety wsadz w pierscień troche mniejszy od jego średnicy i użyj opcji różnica zaznaczajac
jako pierwszy obiekt wycinany, następnie PPM i obiekt tnący i znów PPM.
Hal
Ok zrobię tak. A teraz załączam zrzut z trójkątnym statecznikiem. Tam gdzie jest ta strzałka jest wprowadzona prosta łamiąca. Nie udało się stworzyć powierzchni z linii bez tej wstawki :(
-
'Szew' zrobiony według powyższej instrukcji Hal'a. Ależ ten Rhinuś wciąga.
-
Model prawie skończony. Została jeszcze głowica i dwa elementy na trójkątnych statecznikach.
-
Dwa elementy na trójkątnych statecznikach. Prawdopodobnie jakieś czujniki lub anteny.
-
Zostały do zrobienia już tylko literki :)
-
Głowica
-
Pokolorował bym jeszcze model i dodał napisy ale nie wiem czy nie potrzebuję innego programu? Da się to zrobić w Rhinoceros 3D wersja 4.0 PL? Napisy mam przygotowane w Corel'u.
-
Napisy za pomocą Bryła -Tekst a co do "kolorowania" - możesz zmienić kolor we Właściwościach Obiektu - Materiał - Podstawa (zobacz na sam dól w tym wątku http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,169.0.html.
-
Nie da się w tak prosty sposób zrobić napisów. Są one dość specyficzne. Chyba musiał bym tu użyć jakiś tekstur?
-
Pokolorowałem na biało - bo takie jest oryginalne malowanie ale na renderach słabo to wygląda - biała plama :(
-
Co do napisu zrób teksturę i nałóż, możesz użyć jakiegoś silnika do renderowania np HyperShot a rakieta niekoniecznie musi być biała... ;)
-
No jak bym wiedział jak się teksturuje to bym nie pytał :) W wyszukiwaniu forum nie znalazłem sposobu. Co do silnika renderującego to używam oryginalnych programów i na razie nie mam kaski na zakupy :( A darmowych nie znam. Co prawda V-rey ma chyba wersje 30dni ale nie lubię zaśmiecać kompa. Po tym czasie musiał bym go wywalić :(
-
zrobiłem jedna próbę na testowej tubie ale jakoś nie mogę na tym zapanowac :(
-
A patrzyłeś tutaj? - http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,755.0.html odpowiedz na twoje pytania ;)
-
A patrzyłeś tutaj? - http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,755.0.html odpowiedz na twoje pytania ;)
Przewaliłem cale forum i znalazłem info, że Odyniec miał zrobić tutka. Ale tutka chyba jeszcze nie zrobił bo nie znalałem. Teraz szukam na tej włoskiej stronce.
-
No właśnie o tę włoską stronę mi chodziło :D.
-
Tia.... Zrobiłem płaską płaszczyznę wielkości obrazka. Wrzuciłem teksturę i jest ładnie. Ale jak teraz przekształcić to w walec albo pół walca?
-
Wrzuć teksturę na rakietę ( odpowiednio ja przytnij albo wyskaluj ) a potem ustaw za pomocą mapowania.
-
Ufff... Coś tam wychodzi, ale ciężko jest. Zrobiłem tak: Odpowiednich rozmiarów walec. Rozwinąłem go po obwodzie. Zmierzyłem otrzymaną płaską powierzchnie. Zrobiłem w Corel'u obrazek z logo plus ramka bez widocznych krawędzi wielkości zmierzonej powyżej powierzchni. I zrobiłem teksturę. I teraz jest nawet dobrze tylko jak to odwrócić?
-
Właściwości( wybież obiekt) - Mapowanie tekstur - obrót :D
-
Tak jest w Corel'u. Te czerwone krawędzie zamienione na białe przed eksportem na jpg (wyznaczają powierzchnię po rozwinięciu walca).
-
Właściwości( wybież obiekt) - Mapowanie tekstur - obrót :D
Właśnie mam problem z łatwym dotarciem do tych opcji. Jak w prosty sposób docierać do tych opcji?
-
Zaznaczasz obiekt klikasz na Właściwości obiektu
Otworzy ci się okno właściwości - rozwijasz menu do interesującej cię zakładki i dalej już wszystko jasne :D
-
Zaznaczasz obiekt klikasz na Właściwości obiektu. Otworzy ci się okno właściwości - rozwijasz menu do interesującej cię zakładki i dalej już wszystko jasne :D
No to wiem ale później mam problem z dojściem do tekstur - coś nie tak odświeża ekran i czasami brakuje mi kilku elementów w zakładce. Ale udało się :) Teksturka nałożona na walec testowy.
-
Już z mniejszymi problemami jest i następny napis. Ufff teraz to wszystko wrzucić tam gdzie powinno być.
-
Od wczoraj walczę z teksturami. Po wprowadzeniu tekstury mapowanie widgetu pojawia się we właściwym miejscu (strzałka biała). Niestety sam obrazek władowuje się w głowice mimo, że zaznaczony był na początku kadłub (tuba). Próbowałem kilka razy - nawet z wykasowaniem pliku i ponownym jego odtworzeniem. Problem też polega na tym, że nie wiem jak się pozbyć niepotrzebnego pliku tekstury. Odhaczenie znacznika nic nie daje bo jest to gdzieś w pamięci. Dlatego kasowałem cały plik .3dm . Tak ogólnie to te tekstury to nie jest łatwe zadanie - na złożonych powierzchniach. Na walcu i płaskich bryłach to jakoś wychodzi.
-
Najlepiej wydziel powierzchnie na którą chcesz nałożyć teksture i dopiero nakladaj. Co do odświerzania widoku tekstur w Rhino to fakt troche jest kłopot.
Jeśli tekstura ma byc na kadłubie, to wydziel ta powierzchnie przez Wydobądz powierzchnie i dla niej zastosuj teksture.
-
Najlepiej wydziel powierzchnie na którą chcesz nałożyć teksturę i dopiero nakładaj. Co do odświeżania widoku tekstur w Rhino to fakt trochę jest kłopot.
Jeśli tekstura ma być na kadłubie, to wydziel ta powierzchnie przez Wydobądź powierzchnie i dla niej zastosuj teksturę.
Doszedłem już do tego samego wniosku - teoretycznie i empirycznie po moich wcześniejszych próbach z walcem i powierzchnią płaską - tam wychodziło idealnie. Wynika z tego, że wielkość tekstury musi zostać 'opisana' na fragmencie o takiej samej wielkości.
A gdzie jest 'Wydobądź powierzchnie'? Ja nie mogę tego znaleźć.
-
Jest problem, nie znalazłem w Rhino wyłączania klepek tzn "Tile" i wzór sie powtarza. Uzywam V-ray'a i tam mam opcje wyłączenia powtarzalności tekstury, co daje mozliwość mapowania tylko jednego kawałka tekstury na wybranym fragmecie obiektu. W Rhino nie znalazlem takiej opcji - jest jakaś dachówka ale nie wiem jak to wyłączyć. Prawdopodobnie musisz wykonać teksturę o takiej samej wielkości jak powierzchnia cylindra (kadłuba) rakiety - ale tylko tej powierzchni wydzielonej. Możesz ja rozwinąć i wtedy bedziesz wiedziła jakią powierzchnie masz do pokrycia.
Wydobądz powierzchnie :
-
Tak to wyglada pod V-ray:
-
Jest problem, nie znalazłem w Rhino wyłączania klepek tzn "Tile" i wzór sie powtarza. Używam V-ray'a i tam mam opcje wyłączenia powtarzalności tekstury, co daje możliwość mapowania tylko jednego kawałka tekstury na wybranym fragmencie obiektu. W Rhino nie znalazłem takiej opcji - jest jakaś dachówka ale nie wiem jak to wyłączyć. Prawdopodobnie musisz wykonać teksturę o takiej samej wielkości jak powierzchnia cylindra (kadłuba) rakiety - ale tylko tej powierzchni wydzielonej. Możesz ja rozwinąć i wtedy będziesz wiedział jaką powierzchnie masz do pokrycia.
Wydobądz powierzchnie :
Tak do tego to już doszedłem, i właśnie chciałem wydobyć powierzchnie o takich rozmiarach (wysokość walca) która jest mi potrzebna ale nie wiem jak to zrobić. To znaczy teraz już znalazłem tą opcję: 'Wydobyj powierzchnię' (oryginalna pisownia z mojej wersji). Czy jest możliwe nadanie wydzielonej powierzchni konkretnych rozmiarów - tu akurat wysokości bo reszta zostanie walcem o odpowiedniej średnicy. No i oczywiście później musiała by być możliwość jej ustawienia.
-
Najprościej jest rozwinąc wydzielona powierzchnie i zmierzyć ja używając wymiarowania liniowego. Możesz też wyeksportować rozwinięta powierzchnie w formacie AI, a potem zaimportować do Corela i tam wykonać teksturę, następnie zamienić na bitmaę i zapisać w formacie jpg.
Hal
-
Najprościej jest rozwinąc wydzielona powierzchnie i zmierzyć ja używając wymiarowania liniowego. Możesz też wyeksportować rozwinięta powierzchnie w formacie AI, a potem zaimportować do Corela i tam wykonać teksturę, następnie zamienić na bitmaę i zapisać w formacie jpg.
Hal
Dzięki za info ale to już umiem ;D . Zobacz fragmenty wątku z walcami. Myślałem że da się to zrobić bez kombinowania z wykorzystaniem tego pliku teksturowego który mam (chodzi o wysokość i ustawienie znaków). Nie jest dla mnie problemem zrobienie nowego pliku w Corel'u. Jeszcze raz dzięki za pomoc.
-
Się chyba poddam z tymi teksturami :( Nie wiem czy to moja wersja Rhino coś szwankuje. Ale jak wrzucam teksturę to włazi mi na cały kadłub a nie na zaznaczoną powierzchnię. Specjalnie przygotowałem plik w Corel,u i kicha. Widget ustawia się poprawnie ale nie ma na nim tekstury. Ogólnie zapanowanie nad nią jest praktycznie niemożliwe :( Może jak chwilę odetchnę i będę miał trochę czasu to wrócę do tematu tekstur.
Nie mogę zrozumieć dlaczego wychodzi to na pojedynczym obiekcie - poniżej na tubie wyszło bez problemu tak jak być powinno. A na właściwym pliku nie :(
-
Wydzieliłeś powierzchnie na rakiecie ? Prawdopodobnie te powierzchnie są połaczone ze soba tzn kadłub z głowicą i dlatego jest problem. Mapowanie rozciaga obraz na cały obiekt.
Jeśli wydzieliłeś powierzchnie i dalej d..a, to skasuj mapowanie dla tej powierzchni i zastosuj ponownie teksturę. Jeśłi to nie zadziała to nie wiem co jest grane - powinno byc ok jeśli tekstura jest równa powierzchni, a i nie poddawaj sie ;D
Hal
-
Wydzieliłeś powierzchnie na rakiecie ?
Tak.
Prawdopodobnie te powierzchnie są połączone ze sobą tzn. kadłub z głowicą i dlatego jest problem. Mapowanie rozciąga obraz na cały obiekt.
Przewidziałem to i rozbiłem powierzchnie. Teraz praktycznie każda część to oddzielny obiekt. I kicha - dalej ładuje teksturę na całą rakietę.
-
Dzieki za plik.
Gizmo mapy (widget) rozciagnąłeś na całą rakietę, dlatego nie ma tam napisu. Dołączam zrzuty pliku który mi podesłaleś i z poprawionym gizmem.
W tym przypadku gizmo powinno być takiej samej wysokości jak mapowany obiekt tak jak na dolnym obrazku.
Hal
-
No właśnie walczę z tym Gizmem mapy ale u mnie pokazywało się we właściwym miejscu. A to duże kasowałem i nadal było gdzieś w pamięci.
-
Poddałem się :( Dostałem plik zwrotny od Hal'a zmieniłem nazwę, lokalizację i kicha. Który SR jest aktualny? Może muszę odświeżyć swojego Rhinusia?
-
Mam SR5b - lepiej wyświetla teksturę ale nadal tam gdzie nie trzeba :(
-
Nakładanie tekstur jest proste. Na pojedynczych bryłach wychodzi bez problemów - opisałem powyżej na ćwiczenia na płaskiej powierzchni i na walcu. Ale jak nakładam na tą rurę to mimo, że zaznaczam wybraną powierzchnię ładuje się na cała rakietę. :'( Nawet plik odesłany od Hal'a ładuje sie na całość
-
No to nie mam pojęcia co jest nie tak. U mnie wszystko gra. Możliwe ze to wina wersji, ja jeszcze nie zaktualizowałem do SR5 - dziłam na SR4.
Jest mała różnica między SR3, a SR4 zostało dodane kilka opcji w edytorze mapowania, ale nie wiem co jest nowego w SR5, jestem przed stawianiem nowego systemu wiec sobie odpuscilem SR5.
Co do teksturowania Marku to powoli coś sie rodzi :D Opisuje zasadę mapowania XYZ i UVW, ale jeszcze troche mi to zajmie :)
Hal
-
Mam SR5b - lepiej wyświetla teksturę ale nadal tam gdzie nie trzeba :(
To znaczy teraz mam. Wgrałem ją po nieudanej próbie z plikiem od Hal'a. Wcześniej miałem SR3 - chyba :)
-
Teraz to już zupełnie zgłupiałem. Niby cos wyszło (czarne pole) ale jednocześnie nie jest na wysokości widgetu zobaczcie miejsca zaznaczone czerwonymi strzałkami. Oczywiście kadłubik nadal pokryty niepotrzebnymi napisami :(
:(
-
tiaa... To czarne pole bo zaznaczyłem pole 'tekstura' we właściwościach obiektu - materiał. tera odhaczone i już czarne zniknęło ;D