Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
RHINOCEROS => Modelowanie 3D => Wątek zaczęty przez: NICO w 23 Październik 2008, godz.17:14
-
mam problem z wykonaniem zaokraglenia na kluczu jak na tutku: http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,462.0.html . Tworze rure z krawedzi przenikania siędwoch powierzchni ale potem je dizele, odejmuje zlaczam mnoze dodaje i wszystko co sie da i i tak po usuniecuu tej rury nie powstaje wolna przestrzen pomiedzy tymi powierzchniami, miedzy ktorymi ma byc zaokraglenie. Co po dokladnie koli musze robic odkad z krawedzi przenikania zrobie rure? z gory dziekuje za pomoc
-
Na początek proponuje pisać bardziej wyraźnie.
-
mam problem z wykonaniem zaokraglenia na kluczu jak na tutku: http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,462.0.html . Tworze rure z krawedzi przenikania siędwoch powierzchni ale potem je dizele, odejmuje zlaczam mnoze dodaje i wszystko co sie da i i tak po usuniecuu tej rury nie powstaje wolna przestrzen pomiedzy tymi powierzchniami, miedzy ktorymi ma byc zaokraglenie. Co po dokladnie koli musze robic odkad z krawedzi przenikania zrobie rure? z gory dziekuje za pomoc
Po pierwsze nie wiele zrozumiałem z tego co napisałeś powyżej panie Nico :/ Po drugie zamieść screena w momencie gdzie się zaciołeś bo niestety możemy tylko zgadywać.
Mimo wszystko spróbuję Ci pomóc troche w ciemno.... Nie wiem, w którym momencie konkretnie jesteś ale myśle, że jest to etap pomiędzy rękojeścią klucza a "główką". Na screenie z tutoriala pokazano:
a) znalezienie krzywej pomiędzy rączką a główką klucza (funkcja intersection) a potem wyciagniecie po tej krzywej rury (pipe)
b) moim zdaniem sea__ użył bardzo fajnej sztuczki - znów znalazł krzywą pomiędzy dwoma powierzchniami ale tym razem pomiędzy rurą i rączką oraz następną krzywą pomiędzy główką klucza a rurą.
c) mając te dwie krzywe z punktu b) mógł podzielić powierzchnię rączki jak i główki (funkcja split), po czym zbędną powierzchnie usunąć
d) Etap łączenia - zastosowano funkcję Blend pomiędzy dwoma krzywymi i powstała bardzo fajna powierzchnia :)
-
NICO - zamiast opisywać - wciśnij w trakcie modelowania klawisz PrintScreen - później obrazek skopiuj do pliku graficznego i dołącz nam jako załącznik do swojego posta. Obraz jest wart 1000000000000000000000000 słów, szczególnie jak ktoś tłumaczy zagadnienie, co do którego sam potrzebuje pomocy.... W takich przypadkach - po prostu nie mamy szans na zrozumienie o co chodzi, pomimo, iż wierzę, że starałeś się nam sprawę przekazać jak najbardziej jasno.
-
ok postarm sie pisac jasniej i przy okazji zalaczac obrazki:) ..aczkolwiek kolega powyzej trafil w sedno no i udalo mi sie zrobic te puste przestrzenie miedzy glowka klucza a rączka ale jako ze nie mam wprawy w poslugiwaniu sie opcja _blendsrf potrzebowalbym troche pomocy z waszej strony.. moze te screeny pokaza jak umnie to dziala..tzn jak ja probuje zaokraglic powierzchnie za pomoca tej opcji... otoz na zdjeciu jeden wdac ze kiedy rhino prosi mnie o wybranie pierwszej krawędzi okazuje sie ze jedna krawec jednego elemetu ( np. rączki) jest pocięta i nie dasię jednorazowo zaznaczyc tej kraędzi.. no a kiedy uda mi sie juz zlebic obie krawędzie to wyskakuja cuda jak na drogim obrazku i ruszanie suwakami nic nie daje..
-
hmm moze ogolnie spytam sie czy takie zaznaczanie krawedzi powierzchni jak na rys 1. jest poprawne dla tej opcji.. (tzn po kawalku, potem enter i kiedy pyta o droga krawedz to tez klikamy po kawalku krawedz drugiego elementu)? i jak juz sie doklkikam po tym kawaleczku to jak tym manewrowac zeby bylo ladne zaokraglone polaczenie? moze trzeba cos zmienic w opcjak "blenda" tam jest autołańcuch=nie , ciagłość łańcucha=krzywizna
-
hmm kolejne proby uzycia opcji blend przynosi jeszcze lepsze rezultaty...
-
no ijescze jeden problem se pojawia.. kiedy robie rure z krzywej przecinajaca obie powierzchnie a następnie szukam krzywych przecięć rury z otaczającymi powierzchniami wychodzi cos takiego...:
-
drażniąca opcja, to jej trzeba przyznać. czasami zachowuje sie w dziwny sposób.
pierwsze co mogę ci polecić to postaraj sie by początki obu krawędzu zaczynały sie jak najbliżej siebie (by patrząc z boku punkty ciągłości i krzywa łącząca znajdowały sie w jednej linii). to powinno pomóc chociaż troche z 'wyskokami' siatki powierzchni łączącej.
druga opcja która może pomóc to połączyć krawędzie które masz poszatkowane. można te opcje znaleźć w menu powierzchni -> narzędzia krawędzi.
-
ha! caly dzien wczoraj robilem te zaokraglenie :P... ale udalo sie w koncu :) dzieki wam wielkie za rady :)
-
at your service ;)
-
utknąłem na 9 stepie w tutku: max3d.pl/tut.php?id=184 . wydaje mi sie ze zrobilem te krzywe jak nalezy ale cos tu jest pominiete chyba i nie wiem na jakiej zasadze z obrotu tych krzywych i uzycia funkcji fillet srf udalo mu sie wyciac taki otwor w tej faldze.. wydaje mi sie ze gdzies po dorodze jescze trzeba przeciez uzyc sumy\roznicy boole'a ale proboje na wszystkei strony i nie umiem tego doproadzic do takiego stanu jak byc powinno. moze ktos z was robil kiedys tego tutka i jest w stanie mi pomoc? u mnie po obrocie tych krzywych wyglada to tak jak na zdjeciu. powierzchnie utworzone z tych krzywych nieco wystaja z falgi ale to chyba nie powinno miec znaczenia ( chyba?) jak teraz z tego zrobic ta dziure w feldze ?
-
dobra nieważne .. udało mi się :P faktycznie da się bez sum i różnic zrobić :D
-
no wiec robie i robie ta felge no i co sie okazalo nagle... z jakis niewyjasnionych przyczyn zaburzyla mi sie powierzchnia na jedym z ramion felgi.. dziwne ze tylko na jedym ramieniu.. (?) cos mi mowi ze moze to mniec zwiazek z tym ze akorat na tym ramieniu konczyl sie szyk biedunowy elemetow tworzacych ramiona fegi.. i jakby zabraklo kawaleczka mniejsca na ostatni elemet.. ale to tylko taki moj wniosek.. calosc na rysunkach... no i pytanie czy da sie jakos naprawic ta powierzchnie? nie chcialbym tego robic od nowa...cala noc juz to mecze..:/ przy renderze pojawia sie taka delikatna bruzda na tym ramieniu i to szpeci obraz:(
-
no wiec mam tu wyryta litere Z na feldze i nie wiem jak zaokraglic jej krawedzie . z literka O nie bylo problemow bo jest ladna i okragla a literka Z jest ma duzo zalaman pod ostrymi kontami no i filletsrf wymieka.. zrobienie na krawedzi przeciecia liteki i powierzchni felgi rury, tez nie daje rady... rurki sie mieszaja strasznie. ma ktos moze pomysl jak dobrze pozaokraglac te powierzchnie zwlaszcza zeby to dobrze w tych ostrych kątach wyglądało?
-
Spróbuj Fillet z mniejszym promieniem, poza tym możesz zobaczyc jak się zachowuje z innym RailType.
Warto też zajrzeć tutaj: http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,640.0.html (http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,640.0.html)
-
hmm a o co chodzi tm railtype? dla filletsrf jest tylko wydloz utnij i promien.. czy to jest jakas dodatkowa opcja dla filleta?
-
Wejdz we Właściwości renderingu i ustaw siatke lepszej jakość np użytkownika jeśli to nie pomoże to coś zwalone jest w powierzchni.
Nie należy tez przeginać z dokładnością siatki. Może zdażyć się ze przy wiekrzych projektach zabraknie Ci pamięci.
HAL
-
hmm a o co chodzi tm railtype? dla filletsrf jest tylko wydloz utnij i promien.. czy to jest jakas dodatkowa opcja dla filleta?
RailType dla funkcji Variable Radius Fillet to typ "prowadnicy" (typ zaokrąglenia). Masz 3 rodzaje : RollingBall (kulista), DistFromEdge (dystans od krawędzi) oraz DistBetweenRails (dystans pomiędzy prowadnicami).
Tak na marginesie - opis funkcji można znaleść w Helpie co prawda w j. angielskim (nie wiem jak jest w polskiej wersji) ale wszystko jest wyjaśnione. Polecam także przerobić te kilka tutoriali z Rhino z user guide'a. Ja wiem, że na pierwszy rzut oka te wszystkie latarki, kaczki, łódki i inne cuda zdają się proste w wykonaniu, myśli się, że nie potrzebnie się to przerabia itp. ale naprawdę warto zaznajomić się z obsługą oraz metodami modelowania pod nosorożcem. Jak już będziesz miał troche wprawy to można spokojnie te tutoriale z maxa (surface modeling, box modeling itp.) przerobić w Rhino (pod warunkiem, że mamy te kilka opcji dobrze opanowanych). Taka moja mała rada :)
-
a możemy przestać już mówić o maxie, a zacząć o Rhino?
-
A ja proponuje wszystko pisac w jednym poscie dotyczącym tej felgi - bo są juz trzy i trzeba po nich skakać jak Krakowiaczek. Przecież można zapytać "Dlaczego ....?" i wszystkie te problemy omówić, a nie tworzyć kolejnych :D
HAL
-
w pełni popieram Hala ;D
prosilibyśmy Moderatora albo Admina o połączenie tych tematów tak by to elegancko wyglądało i było wiadome, że tyczy się jednego projektu :)
pozdrawiam :) :) :) :)
-
hmm no jeszcze nie udalo mi sie tych zaookraglen zrobic.. nie wiem skad bierze sie w ogole taki dziwny efekt ( rys1) zaokraglenie sie robi ale na tym zaokragleniu zostaje pierwotna sciana.. i to tylko w przypadku tego "Z" na innych krawedziach sie ladnie robi co ma robic. hmm a moze jakby ktos z was zasymulowal u siebie taka sytuacje ze w prostej płaszczyznie wycialby litere Z jak u mnie no i sprobowal ja zaokraglic to moze by sie udalo to jakos zrobic. no ale tak swoja droga to masz racje poof nie zrobilem tych tutkow z podrecznika :Pmoze faktycznie powinienem to zrobic najpierw... to aj zrobie te kaczki i latarki i wtedy pogadamy :P ale jescze tylko ta jedna rzecz mnie trapi.. te zaookraglenia :) HLP!
-
Cześć.
Cały czas mi się wydaje, że albo jest za mały albo za duży promień zaokrąglenia.
Nico może dołącz model do posta - może być tylko sama obręcz felgi wraz z napisem. Zobaczymy w czym problem.
-
ok prosze bardzo. jak komus uda sie zaookraglic te "Z" to bylbym bardzo wdzieczny za info ja po kolei to zostalo zrobione:)
-
Troche ze skalą przesadzileś i krzywa była zwalona .
Twoja krzywa Z rzutowałem na płaszczyzne celem naprawy ;D
Następnie zrobiłem wyciągnięcie po profilach, zakryłem płaskie otwory i w sześcianie wyciąłem obiektem Z dziurke w tym samym kształcie.
Zaokrągliłem krawędzie ale wyszło mi ze zaokraglenie ma 0.02 mm.
Wydaje mi sie ze model powinieneś budować w odpowiedniej skali np 1:1.
Wyszło mi ze Twój model felgi ma 18mm średnicy albo 18cm.
Hal
-
Za mała skala, zły otwór (zła krzywa tworząca), fillet z promieniem 0.001 dla programu w takim przypadku to naprawdę poważny cios...
-
Hal - ;D :) 8) 8) 8) 8) 8) ;D :D
-
Odyniec - ja miałem plik bez kołpaka ;D dorysowałeś go ? mi sie nie wyświetlił :(
-
A ja dodam, że błąd z przerwaniem (pokazny na obrazku) możesz usunąc używając _ShrinkTrimmedSrf.
Hal ma rację po zmianie jednostek też wyszło zaokrąglenie ale tylko do wartości 0.02.
Odyniec - ja miałem plik bez kołpaka ;D dorysowałeś go ? mi sie nie wyświetlił :(
Hal kołpak jest ukryty :)
-
Faktycznie Poof, dzieki - jakos jeszcze nie korzystałem z tej opcji ;D
-
Hal - część felgi jest ukryta, wystarczy ją odkryć
-
czesc. dzieki wielkie za te _shrinktrimmedsrf :) dziala elegacko ale o co w tej komedize chodzi ?:p do czeg oto tak wlasciwie sluzy bo to chyab tak jakos przy okazji naprawilo mi ta powierzchnie:P? no teraz tak.. fele robilem na poczatku w calach.. miala ona ok 16 cali srednicy wiec to miala byc skala 1:1. no i nie rozumiem o co chodzi ze "zły otwór (zła krzywa tworząca)" ktora krzywa? no i jak naprawic moje Z.. te ktore juz mam:) co mam zrobic z tym wyżłobionym Z? i co zrobic gdybym juz nie chcial mniec tego Z i spowrotem wrocic do pierwotnej powierzchni na ktorej zostalo ono zrobione ?:) jak zakryc dziure po tej literce jesli nie mam opcji cofniecia ruchu ?
-
chodzi o powierzchnie ograniczone lub nie, wycinkowo (trimmed lub untrimmed). To jedna z podstaw geometrii NURBS, niestety - jakże często - pomijana w trakcie nauki :-[ W każdym razie ja jej nigdy nie odpuszczam - wśród moich kursantów, bo to klucz do zrozumienia istoty techniki modelowania za pomocą NURBS w ogóle.
-
czesc. dzieki wielkie za te _shrinktrimmedsrf :) dziala elegacko ale o co w tej komedize chodzi ?
Kolega Kruk wyjaśnił mi kiedyś że to "odkurcza" powierzchnię. Więcej informacji można znaleść w pliku pomocy.
co zrobic gdybym juz nie chcial mniec tego Z i spowrotem wrocic do pierwotnej powierzchni na ktorej zostalo ono zrobione ?:) jak zakryc dziure po tej literce jesli nie mam opcji cofniecia ruchu ?
Można to zrobić bardzo fajną funkcją : _untrim.
-
ok dizeki wielkie :) ja narazie robie et kaczki itd :P bo tego zaookraglenia Z dalej sam nie umiem zrobic bo nie wiem jak to wyskalowac zeby bylo dobrze i jak pokoleji sie zabrac za te zaokraglenia zeby byly ladne:( ja nowiciusz jestem i ja to bym tak krok po kroku potrzebowal;/ ta felge zrobilem sam bo bo tutek do tego byl bardoz przystepnie zrobiony.. wsam raz dla nooba :)
-
Niko - zaraz po uruchomieniu programu wyskakuje ci takie okienko w którem określasz jednostki i dokładność w jakich chcesz robic projekt. A jak sie nie pokazuje, to zajzyj tu i przeczytaj pierwszy rozdział. http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,183.0.html
Obiekty skalujesz opcja Skaluj 3D
Hal
-
kurcze moglby mi to ktos tak krok po kroku oopsiac jak to zaookraglil :(? lacznie ze skalowaniem no, wymienieniem tej niby złej krzywej i samym zaookragleniem... nie wychodzi mi to dalej..:/
-
hehe dawno mnie tu nie bylo i od jakiegos czasu znowu zaczelem borykac sie z ta "Z" na feldze.. dalej nie roumiem czemu mowicie ze jest za mala skala.. felga ma prawie 32 cale średnicy! i to jest 1:1. ehh mam nadzieje ze zastane tu jeszcze tych ludzi ktorzy probowali mi to wczesniej wyjasnic ale dalej mam problemy z tym zaookragleniem... i mam nadzieje ze kolega Odyniec ktory tak ladnie to zaaokraglil powie mi jak to zrobil..:(
-
ok dizek iza chec pomocy :) felga jest do pobrania na drogiej stronie tego tematu :) poszukaj gdzies tam pod postem jak ktos chcial zebym wrzucil ten plik :) i odrazu uprzedzam ze wlasnie czesc tej felgi jest ukryta i tak mi sie to zapisalo.. wystarczy w rhino odkryc wszystkei ukryte czesci:) a co do tej skali to wlasnie ja tez nie wiem o co chodzi.. pan Odyniec napisal "Za mała skala, zły otwór (zła krzywa tworząca), fillet z promieniem 0.001 dla programu w takim przypadku to naprawdę poważny cios..." ale nie lapie tego wszystkiego poki co :(