Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
RHINOCEROS => Modelowanie 3D => Wątek zaczęty przez: Poof w 09 Październik 2008, godz.18:28
-
Witam forumową kopalnie wiedzy :)
Napotkałem dzisiaj problem przy tworzeniu telefonu. Mianowicie przy wycinaniu za pomocą Split miejsca na klawisze i wyświetlacz, zaczęły pojawiać się problemy na mojej powierzchni. Po wycięciu obszaru na klawisze wszystko było ok, dopóki nie dodałem linii cięcia na wyświetlacz. Wtedy pojawiły sie pieruńskie poligony >:( w miejscach niektórych klawiszy.
1. Jak to usunąć? To samo dzieje się jeśli najpierw wyciągnę linię cięcia funkcją Extrude Straight a pózniej zacznę tnąć główną powierzchnie nowo powstałą powierzchnią.
2. Czy są lepsze sposoby niż funkcja Split do cięcia otworów w powierzchniach?
3. Dlaczego czasem po wskazaniu powierzchni a potem linii cięć nie wycinają mi się otwory (linie są na głównej siatce, tak samo powierzchnia jest prostopadła do głównej siatki) w powierzchni lub są otwory ale niestety nie wszystkie?
4. Czasem po wycięciu nowego otworu, wyciągnięciu krawędzi funkcją Extrude Straight, póżniejszym połączeniu obu powierzchni funkcja Variable Radius Fillet szaleje (chociaż ma małą wartość np. przy klawiszach telefonu) i nie chce zaokraglać krawędzi. Dlaczego tak się dzieje?
Czekam na garść dobrych rad, bo coś czuję, że zabrałem się do tego modelowania od złej strony.
-
odpowiedź na szybko:
przed cięciem obkurcz powierzchnię i zwiększ dokładność wyświetlania w opcjach.
do tego jeszcze sprawdź czy nie ma zbyt wiele punktów kontrolnych na krzywych którymi tniesz powierzchnię bo czasem Rhino po swojemu interpretuje takie obiekty i zajmuje sie własną radosną twórczością ;)
pozdrawiam :)
-
Ano właśnie zauważyłem, że rhino lubi sobie coś pomajstrować bez mojej wiedzy. Niestety problem występuję nawet gdy chciałem wycinać klawisze za pomocą funkcji boolean w bryle typu solid. Albo nie wycina, albo pojawiają się poligony w nieporządanych miejschcach.
-
Rhino nic sam nie majstruje w tej dziedzinie.
Ha, tym razem dam małą podpowiedź - zagadkę, otóż Rhino działa według kilku, mianowicie w tym przypadku , dwóch schematów - albo mamy bryły (solids) albo nie. Wtedy działa przewidująco. W innych przypadkach nie.
ps. podpowiedź do podpowiedzi - Closed Solids (zamknięte bryły)
ps2.Poligony (najprawdopodobniej) wzięły się z tego, że została wygenerowana siatka podglądu (poly), która nie została zmieniona po Twoich modyfikacjach - pomoże - Edit menu - Remesh PAMIĘTAJ O TYM, ŻE WIDZISZ POLY, A NIE NURBS w widoku cieniowanym.
ps3 - nie działa Split lub Trim - zwróć uwagę na argumenty tych funkcji - a pewnie odkryjesz swoją lokalna Amerykę (:-D
ps4. Profilowanie krawędzi z różnym promieniem nie działa zawsze automatycznie - ale nic to - w razie czego zawsze można zrobić to ręcznie w kilka chwil - dajesz okręgi na krzywej profilu po prostu o różnych promieniach - wytłaczasz je i później robisz różnicę lub split , a na koniec Blend Surface między oryginalnymi powierzchniami (:-D
ps5. A na drugi raz - załączamy plik 3dm z problemem, oprócz screenów, bo na podstawie tylko obrazków - to można sobie się domyślać i rok - w czym problem tak naprawdę... Wystarczy np. , że Twoje dziury lub ogólne profile ogólnego kształtu są po prostu źle zrobione (np. niezrównoważone) .. i po zawodach
Sam kształt isoparm (węzłów) powierzchni płaskich Twojego telefonu (nie przebiegają poprzez swoje standardowe położenia w takich przypadkach) - budzi już podejrzenia i daje co najmniej 100 powodów do potencjalnych błędów, spośród których - pierwsze w kolejce są zawsze operacje logiczne i przycinanie.
ps.5 - czy powierzchnia, z której wycinasz jest Trimmed, czy Untrimmed (ograniczona, czy nieograniczona wycinkowo)
itp, itd... :)
-
Dobrze. W zalączniku plik 3dm z, którym jest problemo po nadaniu krzywej z layeru 5 na powierzchnie. Może to coś rozjaśni sytuację.
Ps. I Panowie prosze o tipsy jak dla ciemnego ludu, ponieważ naprawdę jestem początkujący w temacie Rhino :)
Ps2. Ech ciężko, ciężko opanować tego nosorożca. Brakuje praktycznych tutoriali dla naprawde początkujących, którzy albo się przesiadają z innego softu, albo zaczynają całkiem od nowa.
-
jak jesteś początkujący w temacie Rhino - to po jakiego grzyba robisz ten projekt - on nie jest wcale dla początkujących.
-
Ok, Poof - to napisz jeszcze - jak powtórzyć Twoją sytuacje - bo u mnie - piękny kawałek modelu widać, i tylko piękny (:-D
-
Odyńcu no cóż... Rzuciłem się na głęboką wodę. A poza tym można się wiele nauczyć przy takich projektach. Także chciałbym przebrnąć przez wyznaczony przeze mnie cel mimo wszystko, oczywiście z waszą pomocą.
BTW. Wcześniej miałem z Poly tylko do czynienia i tam były inne rządzące się mechanizmy co do cięć, także jestem w NURBS'ach zielony jeśli chodzi o mechanikę. Chciałbym to dogłębnie zrozumieć, z czym to się je, jak rozwiązywać konkretne problemy, dlatego założyłem ten temat, ponieważ nie wiem jak przez to przebrnąć.
Ps. Przeglądałem wasze tutoriale na forum oraz poszperałem troszkę na googlach i muszę ze smutkiem stwierdzić, iż mało jest rozwiązanych konkretnych problemów. To samo tyczy się tutoriali. Są, owszem, ale dla zaawansowanych użytkowników, dlatego też pytam wyjadaczy o rady.
-
A sam modelik - teraz jak już widzę go w Rhino - bardzo dobry i w miarę optymalny - wcale nie taki początkujący z Ciebie poof - lub szybko się uczysz
-
no dobra - najpierw obkurczyłem wszystko naraz (Shrink trimmed surface), zrzutowałem linię od wyświetlacza na powierzchnię (Project to surface) a potem pociąłem nią powierzchnię (Split)...
może masz coś w ustawieniach że robi ci takie brzydkie rzeczy w wyświetlaniu pocieniowanym ???
-
albo jakiś feralny sterownik karty graficznej.. ostatnie drivery Nvidii - np. totalnie zabijają Rhino.
Może to o coś takiego chodzi, u mnie - poza nieco dziwną geometrią (pewnie była wycinana z większej powierzchni kiedyś), ale do zniesienia - wszystko jest OK
-
Dzięki Kruku za odpowiedź. Sprawdzę jutro bo już czas nagli (też myślę, że albo coś przeoczyłem, albo coś nie tak z ustawieniami).
-
W każdym razie - model z punktu widzenia NURBS - jest całkiem poprawny...
A mnie radość - że kolejny POLYgamista przechodzi na NURBSY 8) Poof - nie przejmuj się - wcześniej, czy później NURBSy zrozumiesz lub one zrozumieją Ciebie i Twoje potrzeby. W każdym przypadku - związek będzie owocny (:-D
-
Odyńcu co do odtworzenia sytuacji: po wczytaniu pliku, klikam na show objects (troche tych linii potrzebnych/niepotrzebnych tam jest...), następnie Split, zaznaczam moją powierzchnię telefonu, enter, następnie moją białą linię (widok z góry), i znów enter. Szast, prast i ... mamy nowiuteńkie, niczym nie skażone poligoniki w miejscach gdzie nie powinny być ;)
Kruku: twoja technika niestety mi nie pomogła na tym etapie pracy, ale sprawdzę jak się będzie zachowywać zaraz na samym początku wycinania. W każdym bądź razie dzięki za radę (założę się, że jak to wszystko od nowa powyciągam, to twój sposób zadziała).
Siądę za chwile jeszcze raz do tego spróbuję wyciągnąć powierzchnię i powycinać to wszystko od nowa. Zobaczymy co z tego wyjdzie :)
Edit: No cóż po przebudowanie modelu jest to samo, tylko tym razem zastosowałem technike Kruka. Ładnie się wycieło ale przy Fillet znów pojawiły się złowieszcze poligony ;) Podejrzewam linie cięć, Kruk prawdopodobnie miał rację i chyba za dużo punktów kontrolnych jest. Sprawdziłem także czy to nie wina sterowników - niestety nie. Wyeksportowalem model do Iges'a odpalilem go w Solid Edge'u i.... poligonomania w miejscach dziur ;)
-
Jak mi cos takiego wyskakuje, a wcale w natłoku pracy o to nie jest tak trudno, to eksportuje model do stp'a i wrzucam do sceny z powrotem.
W 95% działa na pojawiające się "poligony".
Ale jak by na to nie patrzec siatka sama sie nie psuje. Zawsze cos takiego wyskoczy jak nakombinuje z punktami
-
Nadal nie mam tych polygonów - nawet już po splicie.
-
Może Ciebie program inaczej traktuje?
A na poważnie, to mi w tym projekcie też nic takiego nie wyskoczyło.
Dziwne, ale u mnie częściej nicodzienne błędy pojawiają się na słabszych komputerach.
A może nie takie to dziwne... ;)
-
Dziwne u mnie nadal poligonomania >:( Sprawdzę jeszcze inne rzeczy tj. sterowniki do karty. A co do komputera to nie jest tak źle - 4GB Ramu, Core2Duo E8200 (2,66Ghz), i GeForce 9600 GT dają radę w Rhino (puki co ;) ). BTW Botak racja jak jest kilka punktów kontrolnych obok siebie to program szaleje.
EDIT: Botak metoda z importem do stp działa i to elegancko :) Dzięki bracie :)
-
no to ostatnie co mi przychodzi do głowy to brak łat do rhino.... :-\
ewentualnie właśnie zrobić nowe krzywe na dziurki. a poza tym to nie wiem co by można ci jeszcze zaproponować :(
-
Póki co jest dobrze - korzystam z metody Botaka - Export/Import do stp i daje już radę :) Już się przyzwyczaiłem ;) A tak poza tym te poligony wyskakują przeważnie wtedy, kiedy tnę powierzchnię za pomocą krzywej, która ma kilka punktów kontrolnych obok siebie. To samo się tyczy fillet/chamfer. Więc na dzień dzisiejszy mam dwie metody: spróbować usunąc niepotrzebne punkty lub 100% Working Botak's Method :) Zdąrzyłem się już przyzwyczaić do braci poligonów w powierzchniach NURBS. Może to spisek i niecny podstęp komputera abym czasem zajrzał do polymodelingu ;) Jeszcze raz wszystkim dziękuje za rady a Botak ma u mnie duuuużego browca :)
-
Botak z pewnością, nie tylko w tym wątku na piwo zasługuje, ALE - metoda botaka - działa, ale ciągle nie wiemy, nie znamy istoty problemu, tylko jego obejście. Nie ma prawa być żadnych polygonów zbędnych - tyle mogę powiedzieć, a skoro są - trzeba to jakoś racjonalnie wytłumaczyć.
Ja sprawdzałem u siebie na 5 różnych kartach Ati 2600 Xt, Ati Mobile 1600, Intel x3100, Intel 950, Nvidia 8600 GT - NIE ma polygonów. Wręcz już zaczynam myśleć , że je sobie dorysowujecie 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Cała więc sprawa - to kwestia najnowszych układów graficznych i super nowych sterowników - co jak pisałem - ostatnio bardziej Rhino przeszkadza, niż pomaga.
ps jutro sprawdzę na Intelu x4500 i nvidia 9600gt
sterowniki - sprzed 2 miesięcy , nie pamiętam dokładnie wersji - jutro napiszę.
-
Odyniec jak mi sie uda upolowac na ekranie to pokaze Ci nie tylko to co pojawia sie u Poof'a, ale jeszcze i zorze polarną jaka powstaje przy mesh'ach :D
-
Myślę, że nikt mnie zbytnio nie zruga jak zamieszczę mój problem w tym temacie dotyczącym problemu z funkcją boolean - co prawda nie split a różnica.
Mianowicie mam dwie bryly (zamkniete, sprawdzone przez analizę) - koronkę zegarka oraz brylę która ma sfazować koronkę - efekt jest caly czas taki sam - boolean difference failed. Taki sam problem mialem przy modelowaniu z nakrętki z tutoriala, ale jakimś sposobem się udalo - tutaj próbuję i nic.
Domyslam się, że to jakaś glupota ale nie mogę znaleźć rozwiązania:
(http://img252.imageshack.us/img252/4166/boocj3.th.jpg) (http://img252.imageshack.us/my.php?image=boocj3.jpg)(http://img252.imageshack.us/images/thpix.gif) (http://g.imageshack.us/thpix.php)
-
Pierwsz rzecz, to split nie jest funkcja "boolean'owską"
A drugie, to jedyne co mi przychodzi do głowy, z twoim przypadkiem to, że masz "naked adges".
Pewnie w tym elemencie z rowkami.
sprawdz to np komendą _ShowEdges
A jak to nie pomoże, to wrzuć plik na forum (mogą być tylko te dwa elementy)
-
Nie ma naked edges. Wrzucę zaraz
-
Wrzuć plik, ale przyjżałem się dokładniej twojemu screenowi i wiem co chyba jest nie tak.
Przy funkcjach boolean'owskich rhino nie wykonuje ich, jeśli bryły "idealnie" się stykają.
Nie wiem czy wiesz o co chodzi...
Zrób tak: wydłuż za pomocą komendy scale 1-d element z ząbkami, tak aby wyraźnie przecinał się z bryłką którą chcesz wykonać zaokrąglenie. powinno zadziałać
-
Plik wrzucilem w projekty. Niestety wydlużenie elementu nic nie daje.
-
nie mam pojęcia gdzie jest ten plik.
Pliki (te z rhino jak i jpgi) mozesz wrzucać i tak jest najlepiej do postu który piszesz.
Jak piszesz wiadomość, to pod okienkiem po lewej stronie masz "opcje dodatkowe..."
-
ok, wrzucam więc tu.
-
Ale namieszałeś ;) (Niech ktoś wykasuje teraz ten temat http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,791.msg6026.html#msg6026 )
A co do problemu to od nowa stwórz tą bryłę
Po wrzuceniu do innego programu dziwnie wygląda, a moja po lewej wygląda ok i działa mi boolean.
Poza tym reszta zegarka też ma chyba błędy, ale to się później na 100% okaże.
-
Tak jak myślałem na samym początku problemem były "naked edges"
Jak poradziłem sprawdzenie, to sprawdziłeś tylko jeden element czy dwa?
... oj należy Ci się bura...
-
Racja ;) Byly gole..
Niestety nie udalo mi się ich wykasować, więc stworzylem nowy element i teraz dziala :)
-
naked edges się nie kasuje, tylko łączy.
Ale fakt - lepiej od razu zrobić element od nowa.