Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
RHINOCEROS => Rhinoceros w praktyce => Wątek zaczęty przez: Jacqubes w 07 Październik 2008, godz.23:22
-
Jestem tutaj nowy, więc witam wszystkich serdecznie.
Właśnie robię ćwiczenia z podręcznika na poziomie 1. Jestem już niemal w połowie. Na początku nie stanowiło to dla mnie większego poroblemu, ale kiedy doszedłem do momentu, kiedy zaczyna się logika Boole'a troche zaczęło mi to przeszkadzać. Otóż, nie wiem jak w widoku z perspektywy obracać obiekt wokół jego własnej osi (np. względem osi OZ).
Pozdrawiam, Kuba
-
Ja to robię tak:
Rhino jest taki sprytny, że jak przełączysz się w perspektywę, to pamięta z jakiego widoku się przełączyłeś i tej rzutni używa jako domyślnej
Więc jeśli chcesz obracać bryłkę w osi OZ, to przełącz się na chwilę na widok z góry lub z dołu i potem na perspektywę
jeśli chcesz obracać bryłkę w osi OX, to przełącz sie na chwilę na widok z lewej lub z prawej i potem na perspektywę
a jak chcesz w osi OY, to na widok z przodu lub z tyłu i potem na perspektywę
Ale pewnie poprawniej będzie zrobić tak:
Widok / UstawPlanKonstr / Ustaw do obiektu
i teraz wybierasz przez wskazanie odpowiedniej płaszczyzny (prostopadłej do twojej osi obrotu) "Plan Konstrukcyjny"
I możesz śmiało obracać
Na pewno można zmienić sobie jeszcze tymczasowo układ współrzędnych, ale to na razie chyba dla Ciebie za dużo niepotrzebnych komplikacji, więc wybierz którąś z wyżej podanych metod
-
Na pewno można zmienić sobie jeszcze tymczasowo układ współrzędnych, ale to na razie chyba dla Ciebie za dużo niepotrzebnych komplikacji, więc wybierz którąś z wyżej podanych metod
Przepraszam, że wtrącam się do cudzego wątku, ale poruszyłeś ciekawy temat. Jak zmienić tymczasowo układ współrzędnych?
-
Zmienic układ współrzędnych, nie wiem czy się dobrze wyraziłem...
Układ współrzędnych jest zawsze taki sam XYZ, tylko płaszczyzny konstrukcyjne można inaczej ułożyc i inaczej "przystaje" do nich wtedy ten układ współrzędnych
Masz na przykład powierzchnię której powierzchnia nie jest równoległa do żadnej z płaszczyzn konstrukcyjnych,
a potrzebujesz miec na tej powierzchni płaszczyznę konstrukcyjną X0Y, no to możesz sobie ją przestawic
(najprostszy chyba sposób to taki jak podałem)
Ale to jest dośc obszerny temat...
Musiałby to ktoś mądry dobrze opisac
-
Wszystko jasne. Zrozumiałem tylko, że jest jakiś sposób na tymczasową zmianę planu konstrukcyjnego, na czas jednej operacji. Jak dotąd radzę sobie bez tego, więc źle nie jest.
-
Wcale nie trzeba tu mędrca, aby to wyjaśnić.
Zamąciliście szczerze z tymi układami współrzędnych - w Rhino są tylko 3 układy współrzędnych - jeden globalny (ulepszony kartezjański xyz świata) i dwa lokalne - jeden związany ze współrzędnymi Cplane, a drugi związany z ściśle z obiektem 3-D (UVN)
Teraz zmiany na płaszczyznach roboczych:
Jeśli dokonujemy wielu operacji na obiekcie - najlepszy będzie Mobile CPlane, który wędrować będzie za obiektem.
Jeśli dokonujemy pojedynczej operacji - wpierw ustawiamy sobie odpowiednio Cplane do danej operacji i zapisujemy go, a później Shift+Home, i później jeśli chcemy znów go przywołać - wybieramy go z listy - bo jak jest zapisany - to się wyświetli jako pozycja w menu Cplane
-
Właśnie dokładnie możesz zrobic to tak jak piszesz.
Przestawiasz sobie płaszczyznę konstrukcyjną <_mplane> na taką jak Ci się podoba
a potem mozesz wrócic do "normalnej" globalnej na przykład przez skrót klawiszowy Shift+Home
Zeby tego było mało, to do mobilnej płaszczyzny masz jeszcze z automatu zdefiniowane widoki jak do układu globalnego.
Czyli można patrzec na mobilną z góry, z boku, z dołu itp.
Zeby uzyskac dostep do tych widokow:
Przytrzymujesz na gornym pasku ikonke z samochodzikiem i na koncu jes ikonka z samolocikiem
przytrzymujesz ja i przenosisz pasek gdzie chcesz.
Lub włączasz po prostu pasek CPlane View
Na dodatek taką "mobilną" płaszczyznę konstrukcyjną można sobie zapisac i potem otworzyc
(jak będzie rysunek na przyklad bardziej skomplikowany i było by ciężko ustawic ją tak samo)
edit:
Odyniec mnie ubiegł :D
-
Przypomniałem sobie jeszcze jeden sposób na obracanie obiektów w perspektywie i to jest ten najprostszy :D
Górne Menu -> "Przekształć / Obróć 3-D" <Transform / Rotate 3-D>
Rysujesz oś obrotu i według niej obracasz
-
tak samo jak można pokazać kamerę (F6) i obrócić kamerę zamiast obiektu ;)
my tu sie mądrzymy, ale najczęściej trzeba samemu sie nakręcić kursorem by znaleźć najwygodniejszy sposób kręcenia widokami i bryłami w rzutni perspektywicznej :)
powodzenia ;D
-
Macie jakiś toturial, jeśli chodzi o obracanie obiektami ? Bo nie potrafię obrócić obiektu tak jak chcę, zawsze mi "ucieka" co mnie nieco denerwuje. W książke Rhino Level 1, była tylko mała wzmianka na temat przekształcania układów.
-
Czytaj dokładnie, co jest napisane w wierszu poleceń - to mój tutorial, pewnie do tej pory korzystałeś z programów fx 3d - jak max, maya, xsi, lw lub z innej beczki Autocad (który także z dokładnością prawdziwą niewiele ma wspólnego), tam obrót - to był po prostu obrót, w Rhino - to jest poważna transformacja - bo Rhino nastawiony jest na dokładność - stąd tyle pytań i argumentów (wpierw oś i później zakres obrotu po osiach 2-D, czy 3-D) - zanim Rhino cokolwiek tak naprawdę obróci. NURBSy jako jedyna geometria 3-D są niezmiennicze względem transformacji, więc tym bardziej warto je poznać. :)
A jeśli chcemy obracać w sposób taki, w aplikacjach fx 3d - boxedit - takie małe i darmowe stworzonko.
-
Pracuję w Rhino od kilku lat, ale nic nie zrozumiałem. Wyczerpujące to było, ale naprawdę nie wiem o co chodzi :(
-
Marek chyba jednak to My zrozumieliśmy kolegę
...otóż, nie wiem jak w widoku z perspektywy obracać obiekt wokół jego własnej osi (np. względem osi OZ).
-
Wlasnie Jacqubes
Samego obracania w Rhino nie ma znowu az tak wiele, a tym bardziej nie jest to aż takie trudne.
Przepisz może ten fragment z książki w którym się zgubiłeś, albo najlepiej zrób screena, wrysuj w paint'cie oś obrotu i narysuj co chcesz obrócić i o ile, i co sprawia Ci problem.
Jeśli zrobisz o co Cie proszę, to obiecuję przygotować specjalnie dla Ciebie tutoriala z obracania we wszystkich znanych mi warjacjach
-
Dziękuję wszystkim, którzy raczyli mi pomóc, czyli chyba każdemu kto się wypowiedział.
Marek chyba jednak to My zrozumieliśmy kolegę
Cytat: Jacqubes Październik 07, 2008, 11:22:33
...otóż, nie wiem jak w widoku z perspektywy obracać obiekt wokół jego własnej osi (np. względem osi OZ).
No tak, szczerze mówiąc to "szczeliłem gafę". Źle zadałem pytanie. Miałem na myśli obrót względem osi bryły i raczej pasowałoby napisać "jak obrócić obiekt względem jego osi X, Y, albo Z ?". W zasadzie z materiałem z książki przesunąłem się dalej i jestem na etapie modelowania kaczki (kto przerabiał materiał ten powinien wiedzieć na czym stoję). Jak napisałem posta to zdaniem było chyba wymodelowanie jakiejś bryły i edycja punktów bodajże. I problemem było dla mnie obrócenie obiektu w taki sposób, jak pokazał Marek. W programach CAD'owiskich była funkcja skupiająca kamerę na pojedynczym elemencie w projekcie, dzięki czemu mogłem sobie swobodnie obracać jeden, konkretny obiekt i miałem dostęp do każdego punktu na jego powierzchni. W takim razie, nie ma innego sposobu, tylko malowanie 4 tych samych obiektów i używanie funkcji "powiększ wybrane" ?
-
Chyba powinieneś napsać jak obrócić kamerę względem osi konkretnego/danego obiektu...
Marek to ma chyba 6 zmysł, że odgadł o co Ci chodzi.
Rhino obraca kamerę dookoła środka okna widokowego - sposób Marka jest najlepszy,
chociaż mało czytelny ;)
-
chyba ja także Ciebie dobrze zrozumiałem w moim ostatnim poście, w programach CADowskich - zapominasz na chwilę o kamerze - a skupiasz się na globalnym lub lokalnym układzie współrzędnych - to jest ważne jeśli o chodzi o transformacje, czyli np. obrót.
Pamiętać należy - że z programów fx 3d możesz chcieć obracać względem Pivota (środka ciężkości) - i tę metodę najlepiej znasz - wtedy najłatwiej jest to zrobić za pomocą tego darmowego rozszerzenia - Boxedit - ale to też tylko do czasu, kiedy - nie poznasz NURBS w stopniu pozwalającym już na samodzielne podejmowanie decyzji.
-
Czyli, jeśli nie chcę używać wtyczki, to pozostaje mi funkcja obrót 3-D tak, żeby ustawić wcześniej odpowiednio obiekt (położyć oś obrotu obiektu równolegle do osi Z ), a później tylko zbliżyć kamerę na obiekt. Albo zamiast używać funkcji obrotu 3-D, zmienic aktualne położenie układu współrzędnych ( z tym drugim mam jednak problem, jakoś nie potrafię odpowiednio zdefiniować położenia osi współrzędnych ).
-
aaaaaa
nareszcie załapałem dokładnie o co chodzi :o ;D
ja znam dwa sposoby ustawiania celu kamery co w rzutni perspektywy stanowi jednocześnie oś obrotu.
pierwszy to wykorzystanie opcji Zoom Selected (Powiększ wybrane). wystarczy wybrać obiekt (obiekty) który chcemy mieć w pobliżu osi obrotu i kliknąć ikonkę:
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=772.0;attach=10272;image)
sprawi to, że te obiekty zajmą cały widok, ale przy okazji staną sie osią obrotu :) Jeżeli wybierzemy Punkt to możemy sie zdziwić tym jaki on potrafi być wielki, a później nakręcimy sie rolką by wrócić do jakiś rozsądnych rozmiarów ;D
drugi sposób to wykorzystanie okienka Właściwości (Properties).
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=772.0;attach=10274;image)
Gdy nie jest zaznaczony żaden obiekt wyświetlane są właściwości samej aktywnej rzutni. W tej sytuacji powinny nas interesować współrzędne Celu (Target) - możemy je ustawić ręcznie wpisując koordynaty XYZ celu kamery albo też użyć przycisku Place (wybaczcie ale nie pamiętam jak sie nazywa po polsku) i wskazać w rzutni cel dla kamery.
może to komuś pomoże :)
-
dzięki tobie zrozumiałem w pełni w czym jest problem ;)
więc nie dało sie wcześniej napisać w jaki sposób sobie z tym poradzić :D
lepiej do krakowa przez warszawe niż do warszawy przez szczecin ;)
PS: korzystając z drugiej wspomnianej przeze mnie metody warto pamiętać, że celując gdzieś przestrzeń cel dla kamery ma współrzędne leżące na którejś przestrzeni (xy, xz, yz) dlatego warto celować w jakiś uchwyt (koniec, środek albo najlepiej punkt) i wtedy łatwiej sie poruszać z dala od początku układu współrzędnych ;)
-
Dzisiaj znalazłem w sieci u McNeela małego plugina, który załatwia ten problem i dorzuca jeszcze troszkę
Gumball
do pobrania http://en.wiki.mcneel.com/default.aspx/McNeel/GumballDemo.html (http://en.wiki.mcneel.com/default.aspx/McNeel/GumballDemo.html)
za pomocą którego możemy równocześnie obracać, skalować, przemieszczać, i .... trzeba samemu zobaczyć 8)
A przez Szczecin warto z innych powodów ;D ;D ;)