Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
PROJEKTY, GALERIE I KOMENTARZE => Nad tym pracujemy (WIP) => Wątek zaczęty przez: jachty w 01 Październik 2007, godz.19:09
-
Witam!
Na zlecenie stoczni Antila Yacht realizuje projekt jachtu 22 stopowego - Antila 22. Jest to trzeci jacht który dla nich rysuje, ale pierwszy w pełni projektowany w 3D. Podsyłam kilka renderingów i zaznaczam że praca nad projektem jeszcze trwa.
Pozdrawiam
Jacek
-
Witam!
Ekstra!. Ile (tak mniej więcej) jacht o takich gabarytach ma wyporności (o cenę wolę nie pytać... :) )?
Pozdrawiam.
-
Wspaniały, wspaniały.
-
Nie znam się na jachtach, ale pod względem opracowania stwarza bardzo przyjemne wrażenie. :o
Pozwala jednocześnie zaprezentować przyszłemu nabywcy funkcjonalność i walory jachtu.
A teraz kilka pytań. ???
-Odwiedziłem WWW producenta, były tam zdjęcia jachtu w dość dwuznacznym położeniu. Czemu ma służyć taka pozycja jachtu?
-Czy korzystasz z biblioteki analiz w rhino?
-Projektujesz w mm czy calach?
-W Twoich jachtach brak jest steru?
-Rozpoczynając projektowanie, jakie przyjmujesz założenia bezpieczeństwa i czy są na to jakieś normy?
To na razie tyle, ale to nie koniec, dopóki nie dowiem się wszystkiego. ;) ;)
marek
-
Witam!
Ekstra!. Ile (tak mniej więcej) jacht o takich gabarytach ma wyporności ?
Witam!
Wyporność projektowa to 1800 kg
Masa jachtu pustego 1400 kg
-
A teraz kilka pytań. ???
-Odwiedziłem WWW producenta, były tam zdjęcia jachtu w dość dwuznacznym położeniu. Czemu ma służyć taka pozycja jachtu?
-Czy korzystasz z biblioteki analiz w rhino?
-Projektujesz w mm czy calach?
-W Twoich jachtach brak jest steru?
-Rozpoczynając projektowanie, jakie przyjmujesz założenia bezpieczeństwa i czy są na to jakieś normy?
To na razie tyle, ale to nie koniec, dopóki nie dowiem się wszystkiego. ;) ;)
marek
Witam i odpowiadam
- To tzw. próba przechyłów, rutynowa próba którą wykonuje sie w ramach certyfikacji CE. Najczęściej wykonuje się dwie próby: próba przechyłów 0-90 stopni - krzywa ramion (momentów) prostujacych, próba małych kątów przechyłu - wyznaczenie Zg - rzędnej środka ciężkosci
- Ster oczywiście jest (co zauważyłeś zapewne na zdjęciach), to jest projekt w toku, nie wszystkie elementy są wrysowane.
- Jacht który podlega sprzedaży musi posiadać certyfikat CE, a założenia przyjmuje takie aby jacht spełnił wszystkie wymagania instytucji certyfikujacej, np PRS (Polski Rejestr Statków).
Pozdrawiam
Jacek
-
Witam!
jachty: dzięki. Myślałem, że jacht tego typu jest cięższy.
Pozdrawiam.
-
Witaj Jacku
Powiedz nam jeszcze, jaką powierzchnie żagla będzie posiadał jacht? Jeśli można wiedzieć to napisz, w jaki sposób tworzysz detale jachty czy jest to osobny rysunek czy detal jest rysowany na innej warstwie w tym samym pliku? No i chyba najbardziej nurtujące pytanie, jakiej konfiguracji komputer używasz do projektowania. Tutaj http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,137.0.html jest bardzo dużo informacji, ale teoretycznych, a chcielibyśmy dowiedzieć się coś od praktyka. Długo się zastanawiałem, po co po obu stronach wejścia do jachtu są dwa „wyrostki”. I znalazłem jest to rolka pośrednia (oporowa) lin do stawiania żagli. ;D
Czekam na zdjęcia z realizacji twojego projektu, podpatrzę i i wystrugam sobie taki jacht. ;) ;D ;D ;D
pozdrawiam
marek
-
Witaj Marku!
Miło że tak bardzo zainteresował Cię mój projekt.
Powierzchnia żagla małej Antili to 23 m2. Te "dwa wyrostki, rolki pośrednie" to kabestany ;D
Generalnie wszystkie obiekty rysuję w tym samym pliku na różnych warstwach, błogosławię w tym miejscu możliwość tworzenia warstw w strukturze drzewa (Rhino4). Ważne jest tu utrzymanie porządku na warstwach aby się z czasem nie pogubić. Powoli tworzę swoją bazę (bibliotekę) detali. Ale tak naprawdę elementów powtarzalnych w kolejnych projektach jest niezbyt wiele.
Co do komputera to do niedawna pracowałem na takim przeciętnym notku, ale ostatnio złożyłem niezłą maszynę. Przy dobieraniu podzespołów konsultowałem się z naszym wodzem i poczytałem też odpowiednie wątki na naszym Forum. Wszystkie podzespoły dobraliśmy pod kątem dobrej współpracy. Procesor Quad 6600, płyta Asus, szybkie pamięci Kingston razem 4Gb, dwa lustrzane dyski twarde po 250Gb (względy bezpieczeństwa danych), mocny zasilacz 550W. Z kartami graficznym jeszcze trochę eksperymentujemy, nie wszystkie chodzą należycie. Za radą wodza - LCD Belinea panorama 22", niedroga a sprawdza się rewelacyjnie. System XP-prof.
Pracuję na obiektach ponad 100MB (z siatkami), nawet się nie zająknie przy edycji i transformacjach.
Jacek
-
Cieszę się, że moje podpowiedzi sprawdzają się w "boju" ;D.
-
Ciekawa konfiguracja komputera. Będę miał ją na uwadze. Program pewny, sprawdzony.
Jacku a czy są jakieś programy symulujące sterowność jachtu. Bo oglądając Twój jacht jest krótki i dość baryłkowaty czy on czasami nie będzie zachowywał się za nerwowo przy większych prędkościach? Jachty do tej pory kojarzyły mi się z smukłymi kształtami. :-[
Z czego są teraz produkowane jachty? Na zdjęciach zamieszczonych przez Ciebie była pokazana konstrukcja klepkowa. A już produkt finalny to pięknie dopracowany laminat. ???
Albo tak wypieściliście te klepeczki. :o :o :o
Wydaje mi się, że ta konstrukcja klepkowa to model do wykonanie kopyta. No i ostatnie pytanie na dzisiaj. Ile procentowo korzystasz z typowych podzespołów dostępnych w handlu projektując jachty?
Nie mam tu na myśli wkrętów i gwoździ. ;D ;D ;D
Jak możesz to prosiłby o kilka siatek.
pozdrawiam
marek
-
Witam!
Tak to jest z tymi jachtami że projektujemy je pod wymagania rynkowe. Dzisiejszy rynek chce przede wszystkim jachtów wygodnych. Ale zaręczam Ci że jachty przeze mnie projektowane są też jachtami bezpiecznymi i o dobrych osiągach. W stosunku do jachtów z poprzedniej dekady, jednostki szczególnie te mniejsze projektuje sie coraz wyższe. Mogłoby się wydawać że będą mniej stateczne. nie zapominajmy jednak że materiały z jakich je wykonujemy są coraz lepsze. Pozwalają na redukcję masy i obniżenie środka ciężkości. Poza tym jachty projektuje się coraz szersze, są przez to obszerniejsze w środku, ale i stateczniejsze. Programy o których mówisz nie są mi znane. Jeżeli są to raczej w wydaniu naukowym.
To co widać na zdjęciach to model (kopyto) w trakcie budowy. Z niego dopiero zdejmuje się formę z której możemy powielać te piękne dopracowane laminaty.
Typowe podzespoły to elementy wyposażenia pokładowego takie jak: kabestany, stopery, szyny, wózki, knagi, elementy takielunku, zawiasy. Typowe są też elementy wyposażenia wnętrza: kuchenki, akcesoria instalacyjne, lampy, zamki, zawiasy itp.
Pozdrawiam
Jacek
-
Witam,
a ja chciałbym się dowiedzieć jak wykonujesz kopyto (formę) na podstawie projektu z Rhino. Jeśli była by to produkcja masowa, to pewnie Ty jako wykonawca - projektant zamówił byś takie kopyto w firmie, która posiada duże obrabiarki CNC.
Ale że są to raczej zamówienia jednostkowe, wykonujesz kopyto sam - tak ? Jak przenosisz wymiary? Robisz jakieś szablony z rozwinięć Rhino czy z przekrojów?
Wiem że kopia z formy czasem wychodzi bardzo daleka od ideału, a potem jest masa szpachlowania, wygładzania no i jeszcze ten nie przyjemny zapach żywić epoxydowych.
-
Witam
Ponieważ sam prowadzę firmę która wykonuje modele i formy, a póki co CNC nie posiadam, modele wykonujemy sami. Wykonujemy je metodami dosyć klasycznymi. Usługi CNC w takich gabarytach są jeszcze bardzo drogie i nasze klasyczne metody są mocno konkurencyjne. Co do dokładności wykonania to w takich gabarytach na jakich pracujemy udaje nam się zachować tolerancję rzędu +- 2mm. Wymaga to oczywiście dużej staranności i stałej kontroli wymiarowej. Sporo korzystamy z trasowania laserem, łapanie poziomów i symetrii na modelu.
Co do powiązania z Rhino to z reguły oszablonowanie (przekroje) wycinamy na CNC (laser), rozwinięcia z Rhino w postaci rysunków wykonawczych są na porządku dziennym. Niektóre elementy wykonujemy w oparciu o szablony wydrukowane na drukarkach wielkoformatowych. Ale tu niestety dokładności wydruków mają wiele do życzenia. Nie bez znaczenia jest nośnik na jakim się drukuje, zwykły papier może zmienić wymiar (wilgotność) nawet o kilka mm na metrze wydruku.
Co do ilości jachtów wykonywanych z naszych form, to nie jest to produkcja jednostkowa. Z reguły w ciągu roku wyskakuje z form 50 do 70 szt. Nie ma mowy o żadnym szpachlowaniu czy szlifowaniu.
Żywic epoksydowych w ogóle nie stosujemy, formy wykonujemy najczęściej z żywic winyloestrowych a wyroby z żywic poliestrowych.
Pozdrawiam Jacek
-
Dzięki Jacek za odpowiedź – tak przypuszczałem. Ale co do ilości wykonywanych jachtów - to tu mnie zaskoczyłeś - sporo tego. :D
-
Witam!
Model został wzbogacony o nowe elementy, są to między innymi: powierzchnie przeciwślizgowe na pokładzie, kolejne elementy osprzętu, poprawiono modelowanie żagli.
-
No, to widać na załączonych obrazkach.
Jachty... może byś skrobnął dla nas jakiś tekst, np o kadłubie....Tak na Mikołaja np... (:-)
-
Postaram się coś napisać, ale na razie to będzie ciężko, pracuje po kilkanaście godzin dziennie a i tak nie wyrabiam się! Mam dwa projekty i wdrożenia na głowie a za chwilę muszę z następnym startować.
-
Ok, poczekamy
-
A ja jak zwykle mam kilka pytań. ;D ??? ;D
Czy mniejsza jednostka też będzie miała takie ładne koło sterowe?
Czy do tego jachtu jest przewidziany napęd silnikowy i czy mocowanie silników jest znormalizowane? Czy projektowałeś już jacht z silnikiem montowanym wewnątrz kadłuba?
I ile papierowej dokumentacji trzeba przygotować przed rozpoczęciem budowy jachtu?
Grafika super!
marek
-
Marku
Nie, zdecydowanie nie! W tak małych jednostkach - ster pawężowy i rumpel to standard!
Silnik praktycznie jest stosowany w 99% jachtów turystycznych. Do wielu portów wręcz nie można wchodzić na żaglach. Silniki zaburtowe - najczęściej spotykane na jachtach do 7-8 metrów są przeważnie montowane na tzw. pantografie. Nie jest to urządzenie znormalizowane, ale poszczególne jego realizacje są do siebie bardzo podobne i różnią sie w szczegółach. Na jachtach większych montuje się już silniki stacjonarne ( o mocy powyżej 8-10 KM).
Co do tej papierkowej dokumentacji to bywa z tym różnie. Jeżeli wykonawca (gotowego jachtu - na bazie kompletnych skorup laminatowych) ma duże doświadczenie to czasem wystarcza kilka rysunków. Jeżeli mowa o dokumentacji np. wykonania modelu pokładu to sporządzam ich w toku budowy około 50. Co innego jeżeli mowa o dokumentacji na potrzeby produkcji seryjnej jachtu w stoczni, jest tego dużo więcej!
Pozdrawiam
Jacek
-
Trochę popracowałem nad wnętrzem. Miałem problem z teksturą sklejki (fornir dębowy), ale poradziłem sobie w prosty sposób! Po prostu polakierowałem arkusz sklejki i zrobiłem jego zdjęcie. Przy nakładaniu tekstury trzeba trochę pokombinować z pokryciem. Elementy są różnej wielkości i trzeba dostosować pokrycie do wielkości elementu. No i kierunek słojów nie jest obojętny. Na razie podsyłam zrzuty z ekranu, niektóre z nich, przezroczystym pokładem są czysto prezentacyjne rzecz jasna!
Pozdrawiam
Jacek
-
Pomysłowe rozwiązanie z wykonaniem tekstury !!!!!!
Miejsce wykorzystane do ostatniego centymetra.
I oczywiście gustownie dobrane kolory.
A rureczka w stole to jest maszt czy tylko wzmocnienie?
marek
-
Naprawdę fajnie to wygląda, no i niech żyje pomysłowość (:-)
-
Rozwiazanie ok - najlepsze jest to ze nie da sie odgapic z ustawien mebli z przyczep camping. Trzeba byc łebskim zeby wymyslic optymalne rozmieszczenie tego i najwazniejsze zeby wywazenie bylo dobre.
-
Jak dla mnie wygląda to fantastycznie, świetnie Ci idzie to projektowanie, tylko podziwiać ;D
-
Witam!
Dawno mnie nie było na forum, co nie znaczy że nie pracowałem :)
Podsyłam kilka zdjęć realnej Antili 22 na wodzie.
Teraz pracuję nad nowym projektami, niedługo wrzucę coś nowego.
Pozdrawiam
Jacek
-
nie znam sie na jachtach, ale ten jest całkiem zgrabny i ładny ;D
fajnie widzieć namacalne efekty pracy projektowej. oczywiście chcemy więcej !!!! :D :D :D ;)
-
Kawał pięknej roboty. I ten i ten większy też.
Jak ja się ciesze, że takie piękne przedmioty projektuje się, wykonuje i użytkuje w polsce.
Super ekstra ;D ;D ;D
-
czekamy z wypiekami na twarzy na więcej, świetna robota !!!