Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Modelowanie 3D => Wątek zaczęty przez: pawelsikora22 w 28 Listopad 2010, godz.11:30

Tytuł: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: pawelsikora22 w 28 Listopad 2010, godz.11:30
Witam,

Chciałbym przywitać wszystkich na forum, ponieważ jest to mój pierwszy wpis. Szukam pomocy na forum bo sam sobie nie mogę z tym poradzić i brakuje mi już pomysłów. Dodam,  że programu Rhino używam dopiero od kilku miesięcy. Oto problem.

Mam jakąś dowolną podwójnie zakrzywioną płaszczyznę np. taką
załącznik 1

Chciałbym ją rozwinąć (używam  do tego dodatku squish) wraz z izoliniami. Tzn. chciałbym mieć płaski obraz tej płaszczyzny wraz z całą siatką deformacji, a ja uzyskuję taki efekt, że izolinie przecinają się pod kątami prostymi.
załącznik 2

W zasadzie to mam  teksturę w formacie tif, którą chciałbym nanieść na płaszczyznę wymodelowaną w Rhino. Następnie chciałbym tą płaszczyznę rozwinąć razem z teksturą. Jeżeli to pomoże to ma być to tekstura drewna, której słoje po rozwinięciu powinny się układać mniej więcej w jakieś łuki zamiast w proste linie.

Mam talent do zawiłego tłumaczenia, ale mam nadzieję, że zrozumiecie o co chodzi:)
Pozdrawiam

Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 28 Listopad 2010, godz.15:40
Przede wszystkim nie myl pojęć, płaszczyzna jest płaska, a jeśli jest coś przestrzennego, to jest to powierzchnia. Jeśli powierzchnia nie jest rozwijalna, to nie rozwiniesz jej z zachowaniem jednocześnie długości krawędzi, długości linii przechodzących przez środek powierzchni a także kątów pomiędzy tymi liniami. Do tego musisz zastosować powierzchnię rozwijalną.
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: pawelsikora22 w 29 Listopad 2010, godz.01:16
Masz rację. Poplątałem z tą płaszczyzną. Oczywiście chodziło mi o powierzchnię.
Czy mógłbyś mi przybliżyć czym jest płaszczyzna rozwijalna i jak ją stworzyć? czy ta którą pokazałem na screenie taka jest? czy da się rozpłaszczyć powierzchnię podwójnie zakrzywioną?
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: kruk w 29 Listopad 2010, godz.11:22
znów mylisz pojęcia.
rhino ma dwie opcje radzenia sobie z wypłaszczaniem powierzchni przestrzennie kopniętych: rozwijanie i rozpłaszczanie. są dwa oddzielne polecenia do tego.

nie chce mi sie robić wykładu więc krótkie przykłady:
powierzchnia zakrzywiona w jednym kierunku to na przykład stożek lub walec które nie są zdeformowane. to można rozwijać.
powierzchnia podwójnie zakrzywiona to np.: wycinek kuli, część torusa lub kształty organiczne. przy dobrych wiatrach można to rozpłaszczyć, ale to zawsze generuje błędy.
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: pawelsikora22 w 29 Listopad 2010, godz.16:36
Wielkie dzięki za zwrócenie na to uwagi.  Rzeczywiście tych funkcji używałem do tej pory intuicyjnie i nie znałem dokładnej różnicy między nimi. Rozumiem, że dla kogoś kto zna się na czymś dobrze drażnią takie błędy. Wybaczcie - jestem nowicjuszem. Dlatego po Waszych poprawkach precyzuje moje pytanie - czy w Rhino mogę rozpłaszczyć powierzchnię podwójnie zakrzywioną razem z izoliniami lub teksturą (w formacie tif)? Jeśli tak to jak?
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: kruk w 29 Listopad 2010, godz.17:41
możesz spokojnie zapomnieć o rozwijaniu tekstur czy w tifie czy jpgu czy też bmp. to se ne da i już.

normalnie można rozwijać powierzchnie ze zrzutowanymi krzywymi - raczej dużych błędów nie powinno być. natomiast rozpłaszczanie z krzywymi lubi robić psikusy. wszystko zależy od tego jak bardzo musi być upraszczana powierzchnia.
co do pluginów które służą do rozwijania to nie wiem czy któryś sobie radzi z krzywymi zrzuconymi na powierzchnie...
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 02 Grudzień 2010, godz.10:40
Wszystko dlatego, że autorowi wątku chodzi o technikę uv unwrapping (http://www.blender.org/development/release-logs/blender-234/uv-unwrapping/), która działa i jest powiązana ściśle z geometrią poly wielokątową (lub trójkątną).
Takich technik używają programy do użytkowej grafiki 3D (3dsmax, Maya, Blender), a nie programy do projektowania 3d, które pracują głównie na geometrii NURBS.
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: pawelsikora22 w 04 Grudzień 2010, godz.00:11
Dziękuję Wam bardzo za odpowiedzi. Kruku - czy mógłbyś mi wytłumaczyć jak można rozwinąć powierzchnię ze zrzutowanymi krzywymi, ponieważ to też rozwiążuje mój problem. Wiem jak zrzutować krzywe na powierzchnię, ale tylko tyle. Bardzo proszę o prostą instrukcję.
Tytuł: Odp: Problem z rozpłaszczeniem płaszczyzny wraz z teksturą
Wiadomość wysłana przez: kruk w 04 Grudzień 2010, godz.01:03
zaznaczasz jedno z drugim (powierzchnie rozwijalną z krzywymi na niej zawartymi) i dajesz polecenie rozwiń.