Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Rhinoceros w praktyce => Wątek zaczęty przez: polk w 24 Październik 2009, godz.11:51

Tytuł: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: polk w 24 Październik 2009, godz.11:51
Witam wszystkich,
krotko opowiem moj problem : chce dokonac rozwiniecia tuby (rys. 1 ), z przyczyn technologicznych wykonania takiej tuby musze przeciac ja pewna plaszczyzna aby zmniejszyc rozmiary wykrojów i dlatego dokonałem przeciecia jej tak jak pokazalem na rys 1 (plaszczyzna brazowa).
Nastepnie robie rozwiniecie płaszcza górnego rys 2 (kolor zielony). Rozwiniecia dokonuje dwoma metodami Smash i dodatkiem sciagnietym z Rhino 4.0 labs Squish. Otrzymuje wyniki , które pokazuje na rys 3. No i moje pytanie brzmi które rozwiniecie mam uwazac za poprawne chcąc stworzyć szablony tych wykrojów ????
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: HAV w 24 Październik 2009, godz.12:53
Na pierwszy rzut oka - squish ;) Ale jak chcesz mieć pewność, czy poszczególne krawędzie rozwinięcia zgadzają się na długość z odpowiednimi krawędziami modelu, zrób analizę długości obu i porównaj. Możesz też zrzutować dodatkowe krzywe na model i umieścić je na rozwinięciu. Robisz później analizę jak wcześniej i wiesz już gdzie ew. trzeba poprawić rozwinięcie ;)


chyba trochę zagmatwałem :P
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: kruk w 24 Październik 2009, godz.16:13
nieważne czym to zrobisz i tak będziesz miał błędy i uproszczenia na rozwijaniu (na przykład zbyt prosta krawędź rozwinięć może tu zastanawiać). pracowałem przy projektowaniu i produkcji dmuchańców więc z podobnymi rozwinięciami miałem do czynienia. jeśli masz taką możliwość to zrób dodatkowe cięcia dla tej bryły, a jeśli nie to pozostaje ci metoda "ręcznego" porównywania długości krawędzi i tak samo ręcznego ich modyfikowania jeśli nie będą pasować...
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: botak w 24 Październik 2009, godz.19:45
A dlaczego ten wątek nie jest w odpowiednim miejscu?
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: polk w 25 Październik 2009, godz.12:13
Własnie zastanawiaja mnie te proste krawedzie rozwiniec tak jak mowisz 'kruk', po tych rozwinieciach jakos nie widze tego ze po sklejeniu gumy bedzie zachowany łuk i wznios tuby >:( Dodatkowych ciec nie moge niestety wprowadzic. :( Czyli mam rozumiec ze rhino nie jest zbyt dokładny w takich rozwinieciach i pozostaje jakos recznie porownywac dlugosci krawedzi albo skorzystanie z innego "dokładnego" zewnetrznego programu ( jesli taki wogole istnieje)????
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: HAV w 25 Październik 2009, godz.12:37
Rhino z natury nie rozwija pow. nierozwijalnych i na dobrą sprawę dopiero squish coś sensowniejszego tu chyba wprowadza, choć i jemu daleko do doskonałości...
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: kruk w 25 Październik 2009, godz.14:41
rhino jak i każdy inny program musi troche poupraszczać by poradzić sobie z powierzchniami podwójnie zakrzywionymi. idealnie by było gdyby funkcja która wypłaszcza tą tube zaczynała to liczyć od jej środka a nie od którejkolwiek krawędzi.
a przy okazji skoro materiałem dla ciebie jest guma to dlaczego nie przyjmujesz tego, że samo powietrze załatwi za ciebie wybrzuszenia?
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: polk w 25 Październik 2009, godz.18:25
Mysle ze poprawne rozwiniecie powinno załatwic to ze po napompowaniu tuba sama uzyska ten łuk i wznios do gory. Nie rozumiem o jakie wybrzuszenia Ci chodzi ' kruk ' ( o ten łuk i wznios rozumiem ) ??
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: kruk w 25 Październik 2009, godz.20:23
tak, chodzi mi właśnie o gładkość tego łuku. natomiast wznios dziobu (czy jak to nazwać ;) ) powinien wyniknąć z różnic pomiędzy dolnym a górnym brytem.
tak z ciekawości - czy płaszczyzna cięcia zależy od wymogów produkcyjnych czy użytkowych czy też jest to sprawa dowolna?
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: polk w 25 Październik 2009, godz.20:35
ta płaszczyzna ciecia zalezy od wymogów produkcyjnych natomiast nie musi ona tak dokladnie przebiegac jak ta przez os lecz musi wzdłuz burty
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: kruk w 25 Październik 2009, godz.20:56
polecałbym ci podzielić te połówki na mniejsze odcinki, porozwijać je osobno, a na koniec na szablonach je połączyć a krawędzie obrobić ręcznie by sie zgadzały. sam tak często robiłem 'rozwijając' atrapy i robiąc szablony dla plotera. gdyby był jakiś idealny program gdzie by wystarczyło nacisnąć jeden guziczek i robiłby wszystko sam to wtedy inżynierowie by sie stali zbędni.... :-[

dawno temu widziałem na prezentacji Rhino jeszcze jakiś inny plugin do rozwijania, ale za chiny nie potrafie sobie przypomnieć jak sie on nazywał, może Odyniec będzie potrafił powiedzieć....
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: polk w 25 Październik 2009, godz.21:17
no ja znalazlem tylko ten Squish . z tym idealnym programem to masz racje co my wtedy bysmy robili ;D . to widze ze troche zabawy  z tym bede mial, nic mi nie pozostalo jak pokombinowac z tym zadaniem, moze posłucham Twojej rady kruk i cos tam jeszcze potne
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: kruk w 25 Październik 2009, godz.21:34
pociesz sie tym, że guma jest bardziej elastyczna od plandeki ;)
Tytuł: Odp: rozwijanie powierzchni - pomocy!
Wiadomość wysłana przez: WIKTOR w 25 Październik 2009, godz.22:27
A ja bym wycial szablony w skali 1:1 na CNC i na nich wycinal/rozciagal ta "gume" czy inny material przycinajac nadmiary materialu w odpowiednich miejscach :) ogolnie masz podwojny luk - po pierwsze luk nadajacy kraglosc a po drugie ten "zakret" w strone dziobu. Oczywistym jest ze zawsze po wewnetrznej bedziesz mial nadmiar materialu. Wydaje mi sie ze to co kruk napisal bedzie chyba najlepszym rozwiazaniem. W sumie zalezy ile takich "burt" chcesz zzrobic. bo jak 1 no to sie nameczysz raz i koniec ;P tak chcialem optymistycznie cos na koniec napisac ;P