Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Podstawy dla początkujących => Wątek zaczęty przez: Romcio w 12 Styczeń 2013, godz.01:10

Tytuł: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 12 Styczeń 2013, godz.01:10
Witam ponownie. Być może nudzę kolegów swoimi problemami ale od jakiegoś czasu szukam porady jak zbudować w 3D kadłub statku a dokładnie holownika. Posiadam linie teoretyczne dość dokładne (plany stoczniowe) oraz zapał. Szukałem w tuturialach ale to co znalazłem trudno mi jest wykorzystać w moim projekcie.  Brakuje mi takiego właśnie tutoriala w którym  znajdę sposób na prawidłowe wykonanie. A wiec od czego zacząć, jak z wodnic i wręg zrobić siatkę bryły  aby pokryć powierzchnią.  Wszystko co jest do tego potrzebne. Liczę na wyrozumiałość i ewentualną pomoc lub wskazanie miejsca gdzie znajdę takie informacje.

Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 12 Styczeń 2013, godz.12:35
Witam
poniższe zdjęcia pokazują na jakim  etapie jestem.
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/linie.jpg)
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/kadlub.jpg)
Nadmienię że linie są krzywymi i jedynie na drugim zdjęciu są zgrupowane ale krzywe na przecięciach nie są połączone. Teraz jak mam połączyć wodnice z wręgami aby tworzyły siatkę w celu wyciągnięcia powierzchni. Pytam bo nie jestem pewny czy idę w dobrym kierunku.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 12 Styczeń 2013, godz.13:26
Polecam taki oto tutorial znaleziony w googlu:
http://www.scribd.com/doc/44417287/Rhino-Ship-Hull-Tutorial

część pewnie będziesz mógł pominąć, wręgi już masz, chociaż jeśli to jest set krzywych z Napy, to będzie trzeba je poprawić.
Połówkę statku możesz usunąć na początek.

Czekamy na efekty! :)
Możesz plan ogólny wrzucuć poglądowo? Domyślam się, że kiedyś na takim holowniku pracowałeś, mój ojciec też kiedyś na holowniku pracował, ciekawi mnie czy na takim samym.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 12 Styczeń 2013, godz.13:28
Witam
Na forum z tych tutoriali co są bez problemu można wymodelować kadłub. Używa się kilku podstawowych funkcji do budowania powierzchni. Jeżeli już jednak chcesz czysty tutek jak się modeluje łódź to może ten link się przyda https://www.youtube.com/watch?v=700BUVmr570&list=PL214F109AF9F0A7DB . Zapraszam do prezentowania wyników pracy.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 12 Styczeń 2013, godz.13:58

Możesz plan ogólny wrzucić poglądowo? Domyślam się, że kiedyś na takim holowniku pracowałeś, mój ojciec też kiedyś na holowniku pracował, ciekawi mnie czy na takim samym.
Wielkie dzięki za odpowiedź.
Dokładnie chodzi o ten kadłub:
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/tugship.jpg)
Co do holownika to nie jest tak, po prostu rysuję plany modelarskie holownika i potrzebuje kilka podglądów perspektywicznych celem uzupełnienia dokumentacji.  Problem polega na tym że kadłub jest dość specyficzny i jedynie pokazanie detali w perspektywie pozwoli na poprawne zrozumienie i wykonanie go. Zdaję sobie sprawę że pracy jest bardzo dużo ale nie należę do ludzi którzy się łatwo poddają. Osobiście moim ulubionym tematem modelarskim są holowniki i im poświęcam najwięcej czasu.  Holownik o którym mowa to :CENTAUR II zbudowany przez Gdańską Stocznie Remontową. Planuję budowę tego pięknego holownika jako model RC, aczkolwiek na dzień dzisiejszy jestem w trakcie budowy holownika H300 Daniel.

Pozdrawiam

PS. tutoriale są spoko tylko kiepsko u mnie z english ale juz studiuję co i jak :))
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 13 Styczeń 2013, godz.12:37
Witam ponownie.
Trochę tutoriali jestem do przodu ale nadal mam wątpliwości co do metody mojej pracy.
Zacznę od wyciągania powierzchni. Zasadniczy mój problem polega na tym że powierzchnię mogę wyciągać tylko po wręgach. Miałem nadzieję że wodnice uda mi się połączyć z wręgami aby utworzyć siatkę. Ale niestety albo nie potrafię albo się nie da. Jedynie wodnice posłużyły mi jako linie odniesienia do ustawienia w miarę poprawnie wręg. Teraz tak na fotografii widać na jakim etapie jestem. Próbowałem  włączyć analizę powierzchni ale nie wiem jakie parametry należy ustawić.
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/analiza.jpg)


[edit]

trochę powalczyłem z tymi wręgami i z grubsza jestem zadowolony. Ciąg dalszy moich zmagań to  zrobiłem przez wyciągnięcie po prostej burty które ścianki mają pionowe. Zrobiłem 3 płaszczyzny pokładu oraz  je wyprofilowałem w łuk i ustawiłem w miejscu gdzie powinny być. Myślałem że będzie dla mnie proste ucięcie po linii pokładu, wystających części burty ale jak się okazuje nie radze sobie z tym. Prawdopodobnie problem leży w fakcie że oba pokłady oraz pionowy wspornik są osobnymi płaszczyznami i nie są połączone. Zgrupowanie tych płaszczyzn nic nie daje. Czy jest na to jakaś rada ?
Będę wdzięczny

(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/test.jpg)
Roman K
domyślnie  ma to wyglądać  na kadłub bez nadburcia.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 13 Styczeń 2013, godz.18:23
Witam ponownie
Dzisiaj poświęciłem cały dzień na eksperymenty i metodą prób i błędów co nieco mi się udało.  Kadłub w sensie profili w zasadzie jeszcze powinien być do poprawki ale w tej wersji jest już do linii pokładu zrobiony. Wcześniej próbowałem zrobić to w Solid Worksie ale zbyt to było skomplikowane. Rhino jest bardziej intuicyjny i łatwiej się w nim pracuje, przynajmniej podstawy.
Poniżej zamieszczam efekt  dzisiejszej pracy.

(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/kadlub1.jpg) 
pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 14 Styczeń 2013, godz.09:05
Pewne rzeczy można by było zrobić inaczej w modelu, ale na początek ujdzie :) Natomiast powinieneś jedno poprawić - pokłady prawie nigdy nie mają siodłowatości ani sferyczności, zawsze są albo konstruowane z płaszczyzn, albo wycinków walca. Czy u ciebie tak jest? Po izokrzywych widzę, że pokład ma dosyć dużo podziałów w obu kierunkach. Minimalna ilość punktów kontrolnych jaka jest ci potrzebna to 6, siatka 2 x 3. Ale od biedy i tak można zamodelować pokład.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 15 Styczeń 2013, godz.19:45
Witam
Zgodzę się z kolegą że wymaga to jeszcze wiele pracy i poprawy. Ale tak jak pisałem ten model 3D ma być modelem lub fragmenty modelu wykorzystany jako rysunki poglądowe aby łatwiej było zrozumieć  konstrukcję budowy modelu. Co do pokładu to rzeczywiście nie jest on idealny ale może to wynikać z faktu że ja osobiście korzystam z w programu 3D dopiero kilkanaście godzin.
Ale mam kolejny problem. Czy jest możliwość  jakiś obiekt który wykonałem  zaznaczyć tak że jak go przesunę do edycji na rzutni to żeby po edytowaniu można było go z powrotem wstawić dokładnie w to samo miejsce co był ? . Problem polega na tym że zawsze jak próbuje obiekt przestawić z powrotem w miejsce przeznaczenia nie mam gwarancji że będzie dokładnie tam gdzie był przed przesunięciem go.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 16 Styczeń 2013, godz.09:15
A korzystasz z warstw? Wtedy możesz sobie ukryć to, nad czym aktualnie nie pracujesz i nic nie musisz przesuwać. Jeśli koniecznie chcesz przesuwać, to użyj wektora o okrągłych wartościach np. 0,0,500 czy coś w tym stylu.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 16 Styczeń 2013, godz.22:19
A właśnie ! o tym nie pomyślałem.   A jest możliwość przenoszenia z jednej warstwy na drugą obiekty ? bo standardowo wytnij wklej nic nie daje.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 16 Styczeń 2013, godz.22:42
Oczywiście że tak, musisz tylko rozwinąć pasek narzędziowy warstwy> tam wszystko jest. Proponuję także za przyjaźnić się z menadżerem  sesji roboczych- przydatne.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 18 Styczeń 2013, godz.01:22
lub prawym przyciskiem myszy na warstwie...
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 18 Styczeń 2013, godz.14:51
Witam ponownie. Korzystanie z warstw bardzo mi ułatwia prace. Ale stoję przed kolejnym dylematem. na zdjęciu widać nadburcie które wykonałem i tutaj mam problem. Pomimo że do tworzenia powierzchni nadburcia wykorzystałem linie krawędziowe z kadłuba to krawędź  dolna powierzchni nadburcia na pewnej długości nie przylega do krawędzi  kadłuba. Czy jest możliwość dopasowania w jakiś sposób tego elementu z sobą ?
na zdjęciu nr 2 widać szczelinę o której piszę.
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/pow.jpg) 
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/pow1.jpg)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 18 Styczeń 2013, godz.20:03
Witam
Wykorzystaj linie krawędziową powierzchni -butry ,powinno pomóc.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 19 Styczeń 2013, godz.15:47
Wydaje mi się, że problem leży gdzie indziej. Na początek kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwie viewportu, np. TOP i idź do "display options", a następnie "Mesh" i ustaw jakość siatki na bardzo dobrą. To co widzisz może być tylko kwestia jakości wyświetlania, jeśli extrudowałeś krawędź pokładu.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 19 Styczeń 2013, godz.20:40
Witam
Zgodnie z kolegi radą ustawiłem ten parametr  i jest lepiej. Ale............ no właśnie jak włączę siatkę "z obiektu NURBS" jest super i wszystko pasuje jak ulał. Aczkolwiek nie bardzo wiem jak się tym NURBS posłużyć. To znaczy na obiektach  tych niewiele mogę coś edytować jak choćby wyciągnięcie  krzywych z krawędzi. Być może jestem w błędzie, ale przyznam się że nie wiem jak korzystać z NURBS. 
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Bbuli w 19 Styczeń 2013, godz.21:52
  Tak-kolega ma rację-duplikuj krawędz i będzie styk.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 21 Styczeń 2013, godz.19:30
Witam serdecznie ponownie. Wiem że jestem strasznie upierdliwy ale mam kolejne pytanie.  W Corelu miałem narzędzie "wyrównanie i rozkład" za pomocą którego mogłem krzywe uporządkować jak i ustawić symetrycznie. Czy tutaj jest podobne narzędzie ? Problem mam np: z ustawianiem kilku krzywych czy okręgów aby miały wspólny środek.
Bardzo brakuje mi czegoś takiego.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 21 Styczeń 2013, godz.20:42
I tu właśnie przychodzą opcje SNAP, chyba ktoś o tym wspominał, nie jestem pewien. Zaznacz na dole okna programu opcję OSNAP i później zaznacz te snapy, które uważasz za przydatne, najlepiej poeksperymentować. Przydatny może się też okazać klawisz SHIFT przy przesuwaniu obiektów, prawdź jak działa :)
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 23 Styczeń 2013, godz.10:29
Witam.
Powoli uczę się aczkolwiek popełniam błędy nadal ale zaczyna mi to troszkę wychodzić.  Jako że nigdy nie maiłem do czynienia z takim programem to obecnie mam problem aby ustawić poprawnie opcje renderowania i najważniejsze światła. Następna sprawa to kolorowanie obiektów. Jak np: zrobić szybę? :) tak jak na fotkach widać są okna a nie ma  w nich szyb.
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/sterA.jpg)
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/sterB.jpg)
Pozdrawiam
 
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 23 Styczeń 2013, godz.16:54
Prosto , wyodrębnij krzywą tworząca zarys okna i zrób z tego powierzchnię . Kolor np niebieski czy też material jako szkło nadasz w edytorze materiałów. W tutorialach są odpowiednie wątki co  jak.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 24 Styczeń 2013, godz.19:44
Wielkie dzięki za wszelką pomoc. Powoli ale do przodu. Zaczynam się zastanawiać nad tym jak zoptymalizować obiekty bo plik zaczyna ważyć sporo i zaczynam odczuwać że przy podglądzie na  cieniowanym na perspektywie  zaczyna mi to lagować.  Ramu mam 8Gb a procek I7 2600K. Poniżej fotka z podglądu jak to zaczyna wyglądać.
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/rhino.jpg)
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 24 Styczeń 2013, godz.20:32
Możesz podzielić plik i pracować za pomocą menadżera sesji roboczej ( ja tak robie z obecnym projektem)  lub tez wstawiać poszczególne elementy jako bloki lub linkować. Jest to opisane na forum -trzeba poszukać .
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: marek w 24 Styczeń 2013, godz.20:45
Romcio a ile ten plik waży? Przy takim sprzęcie musiałby mieć z 400M jak nie więcej, aby coś szwankowało. Pozamykaj zbędne programy a w szczególności jak masz antywirusy. U  kolegi Kaspersky spowalniał program a miał podobną konfigurację, co ty. A u mnie ze sprzętem o wydajności jednej czwartej, co u was nie było żadnych problemów.  ;)
marek
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 24 Styczeń 2013, godz.20:59
A możesz poda konfig swojego sprzętu?
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 24 Styczeń 2013, godz.21:21
Marku na dzień dzisiejszy plik waży niecałe 70 mb. W zasadzie nie mam kłopotów z pracą wszystko chodzi w trybie natychmiastowym jedynie render ok 3 sekund.
Co do configu
płyta główna asus sabertooth z67
CPU  Intel I7 2600K nie podkręcany
8 Gb ram DDR 3 1666 MHz
Grafika  GF GTX 470  1280 Mb ram 384 bit.
HDD   WD Black Edition 1Tb
System Win7 64 Bit
W najbliższym czasie planuję dokupić 8 Gb Ram
Mam nadzieję że o to chodziło ?


A tak przy okazji mam na imię  Roman, mam nadzieję że tak będzie lepiej  :)





 
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Robertos w 25 Styczeń 2013, godz.09:44
To nie masz się co martwić. Sam render jest najbardziej uzależniony od ilości trójkątów na scenie i przy takim modelu to normalne że tyle renderuje. Akurat standardowy renderer jest słabo zoptymalizowany pod kątem szybkości działania. Muszę powiedzieć że jak na początki to bardzo szybko i sprawnie idzie Ci modelowanie  8). U mnie w projektach modele ważą bardzo często po 500MB a ze względu na krótkie deadline'y nie mam czasu na optymalizowanie modelu i się tym specjalnie nie przejmuje. Poprostu warstwy sobie tak organizuję aby łatwo mi było wyświetlić to co potrzebuję. Na sprzęt nie masz co narzekać, sam pracuję na niewiele szybszym.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 26 Styczeń 2013, godz.17:24
Wielkie dzięki za wszelką pomoc. Powoli ale do przodu. Zaczynam się zastanawiać nad tym jak zoptymalizować obiekty bo plik zaczyna ważyć sporo i zaczynam odczuwać że przy podglądzie na  cieniowanym na perspektywie  zaczyna mi to lagować.

To może być przez zbyt wyśrubowane ustawienia siatki, te same ustawienia, które zmieniałes wcześniej globalnie dla siatki wyświetlania możesz zmienić również lokalnie dla poszczególnych obiektów, to może rpzyspieszyć obracanie modelu.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 27 Styczeń 2013, godz.21:12
Witam
Jak na razie pracować się da w chwili obecnej plik ma ok 230 mb. i już nie wiele zostało do skończenia. Kwestia tekstur i malowania to nie bardzo wiem co jest nie tak no chyba że kolor światła jest szary bo ścianki  nadbudówki powinny być prawie białe. Ale z swiatłem too jeszcze sie pobawie. A tak wygląda obecnie
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/cen1.jpg)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 29 Styczeń 2013, godz.13:37
Witam ponownie. Serdecznie dziękuję za wszelką pomoc oraz cierpliwość dla takiego marudy jak ja. Stoję przed kolejnym problem. Zdaje się że to powinno być proste ale..........no właśnie jak się wie. A więc tak :
Mam określoną płaszczyznę pod jakimś kątem ustawioną i chcę do tej płaszczyzny "przykleić" obiekt i nijak nie mogę tego zrobić :(. poprzez obrót mogę  tylko obracać w 2 płaszczyznach. Czy jest jakiś sposób aby to zrobić np. przez przyciągnięcie do danej płaszczyzny ten obiekt. Będę wdzięczny za wszelką pomoc. Na załączonym obrazku widać o co biega.
(http://www.rcmodel.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/problem.jpg)
Pozdrawiam
Roman K.

edit poprawiłem pytanie bo coś mi zjadło część tekstu.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: sterowiec w 29 Styczeń 2013, godz.15:45
OrientOnSrf ??
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: mrafalsk w 29 Styczeń 2013, godz.15:50
Do tego celu służy np. polecenie _orient3pt (Transform -> Orient -> 3 points). Działa tak, wybiera się obiekt do ostawienia, punkt „środkowy” (np. jeden z rogów), punkt „na osi X” (np. róg po prawej stronie), punkt „na osi Y” (np. róg powyżej pierwszego rogu), punkt „środkowy” na płaszczyźnie docelowej, punkt po prawej i punkt powyżej. Czyli najpierw warto na powierzchni docelowej narysować sobie miejsce, gdzie ustawiany obiekt ma się znaleźć i zastosować to polecenie.
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 11 Luty 2013, godz.10:48
Witam po dłuższej przerwie. Mam do Was pytanie. Jak próbuje wygenerować rysunek 2D to wszystko jest cacy ale tam gdzie krawędzie są zaokrąglane w rysunku 2D część linii się nie pojawia wcale a co za tym idzie rysunek nie jest czytelny. Czy trzeba coś w ustawieniach zmienić ? Pozdrawiam
Tytuł: Odp: kadłub statku w 3D
Wiadomość wysłana przez: Romcio w 19 Luty 2013, godz.19:53
A wiec tak projekt jest już zakończony  w tym wątku prezentuję swoją pracę http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,1598.0.html

Pozdrawiam