Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
PROJEKTY, GALERIE I KOMENTARZE => Nad tym pracujemy (WIP) => Wątek zaczęty przez: plum w 14 Październik 2009, godz.10:52
-
Witam.
Chcąc pogłębić swoje umiejętności obsługi rhino znalazłem świetny video tutorial.
http://kodg-3d.blogspot.com/
Polecam każdemu nawet bardziej zaawansowanemu użytkownikowi w celu zobaczenia możliwych technik radzenia sobie z różnymi powierzchniami powstającymi podczas tworzenia samochodu. Tutorial jest w pełni darmowy i bardzo fajnie zrobiony (dołączone wszystkie pliki rhino, blue printy). Na dodatek autor tutoriala jest bardzo pomocny, na bardziej złożone pytania odpowiada filmikiem, w którym rozwiązuje dręczące nas problemy. To taka mała reklama.
A oto wynik na dzień dzisiejszy po przebrnięciu lekko ponad połowy tutoriala:
Na koniec od siebie zamierzam może wprowadzić jakieś lekkie akcenty tuningowe, typu tylna lotka dociskowa itp.
Przykładowa dla zabawy jaką na razie zrobiłem na ostatnim obrazku
-
Ładnie się prezentuje, plusik na zachętę (http://www.forum.armacenter.pl/images/smiles/icon_oczko2.GIF)
Chociaż osobiście uważam, że tylne 'skrzydło' zdecydowanie trąci wiochą i tuningiem rodem spod wiejskiej remizy, słowem kłóci się z linią samochodu... jakoś wybitnie nie leży mi tu spoiler w stylu 'deski do prasowania' (http://www.forum.armacenter.pl/images/smiles/mrgreen.gif); coś niższego i bardziej stonowanego chyba bardziej by tu pasowało jednak, no ale Twój model i Twoja decyzja (http://www.forum.armacenter.pl/images/smiles/icon_usmiech.GIF)
-
+ za ten link, a co do spojlera to HAV ma rację, przeprojektuj ten element żeby pasował do reszty ;D.
-
Oczywiście, skrzydło już dawno odleciało :D, bo mi się też nie podobało. Tak tylko dla zabawy chciałem zobaczyć :)
-
Mały update:
-
model nie zgodny z oryginalnym, blueprinty to 1, zdjęcia 2
http://img.netcarshow.com/Chevrolet-Camaro_Concept_2006_1600x1200_wallpaper_1c.jpg
np: tylna szyba, tylne słupki, klapa bagażnika źle.
W sumie autor tutka tez ma zle :)
-
No roznice sa ale sam modelling jest wporzadku :) Takie tutki duuuzo ucza. W sumie teraz jest ich sporo ale kiedys to wszystko trzeba bylosamemu rozgryzc ;) Dokoncz ta fure bo fajny wozik to jest :)
-
U mnie jeszcze nie ma żadnych cięć w tym miejscu dlatego jest źle. Słupek jest dobry, tylko po ucięciu szyby od bagażnika, szyba pójdzie bardziej w dół na natomiast bagażnik będzie nachodzić bardziej na szybę.
-
Trochę już późno, ale znalazłem chwilę czasu, więc czepiłem się Camaro :)
Poprawiłem przedni grill, bo autor tutoriala poszedł trochę na łatwiznę i jak łatwo zauważyć pojawiły się koła :)
-
No teraz wygląda dużo lepiej :D.
-
pierwszy podglądowy render na szybko.
-
Felga :)
-
Próbki. Musze jeszcze skończyć przednie i tylne światła. Ale zaczynam mieć problemy z niedomaganiem jeśli chodzi o pamięć. Zaczyna mi się rhino wysypywać. Nie wiem jak temu za bardzo zaradzić. Ustawiony mam mesh na nasłabszy (najszybszy) plus _shrink wszystkich powierzchni.
-
a pokaż model z siatkami
-
I podaj konfig kompa :D
-
Dołączam siatkę:
Zagęszczona jest bardzo na feldze, na obręczy bo nie miałem za bardzo innego wyjścia. Wysypuje się przy cięciu ramion z obręczą. Dlatego musiałem przebudować obręcz i zwiększyć UV (100 x 100) Do tego zagęszczona siatka na oponie, bo bieżnik modelowany. Nie wiem czy nie usunę i spróbuje bumpem, tyle, że w Vray rhino trochę kuleje jeszcze UV maps i bump.
Konfig kompa :
C2D E6300 @ 2,7 GHz
3GB RAM
GTS 250 1GB
-
zrób z koła blok i wklej go jako instancje.
A gdzie tam masz bump? Opony?
A jak masz render ustawiony?
Masz HDR, czy jakieś światełka?
Ustaw sobie w Vray'u tylko Primary Indirect Illumination, W Secondary zrób nic.
W Primary zrób Irradiance Map
Powinno pomóc
A z siatką nie jest tak źle :)
-
Z renderowaniem samym nie mam problemu. Bampu nie ma jak narazie. Ale myślałem, żeby zastosować dla opony.
Problem czasem się pojawi gdy chce przejść z wyświetlania typu Render do Shade albo siatki. Potrafi się wysypać z komunikatem mniej więcej brzmiącym: "Windows is out of memory. Process will be temporary terminated"
Teraz gdy zrobiłem shirnk i usunąłem wszystkie warstwy już mi nie potrzebne - krzywe itp. To póki co jeszcze się nie wysypał. Ale boje się, że jak dołoże przednie światła i tylne chociaż tam dużo powierzchni nie powinno być może zacząć się problem.
Zastanawiam się też jak radzą sobie ludzie gdy trzeba do tego wszystkiego wnętrze dołożyć gdy już teraz są takie problemy :). Oczywiście wnętrze można zrobić w osobnym pliku. Ale przy złożeniu render raczej nie ruszy :)
Można jeszcze próbować eksportować do IGES i później edytować w 3dMax lub Maya. Tylko prawdopodobnie będzie trochę zabawy przy przebudowie niektórych powierzchni, bo mogą czasem wychodzić jakieś krzaki. Do tego nie jestem pewny czy 3d Max też mi uciągnie wyeksportowaną siatkę z rhino przy renderze.
HDRI nie stosowałem. Jedynie światła prostokątne. Enviromment całkowicie wyłączony.
Co do Irradiance to mam włączone i Primary i Secondary- > irradiance map i Light cache.
W momencie włączenia renderingu w pasku zadań Rhino wyskakuje komunikat o przeliczaniu tablic siatki i ewentualnie wtedy się wysypie komunikat o pamięci. Jeśli to przejdzie to już później gładko przelicza światło.
Mógłbyś jedynie coś więcej na temat wklejenia jako instancji i tworzeniu bloku ? (jakie korzyści daje ?)
-
Może warto spróbować z taką sztuczka http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,447.0.html i zwiększyć wielkoc pamięci wirtualnej ;). Może to co da ;D
-
Fajne to Camaro. Ogolnie walni jakis inny kolor nadwozia bo nic nie widac ;P
Oponki daj lepiej bumpem albo displace. W ustawieniach renderingu tez mogles pojechac ostro... Moze cos tam ma za duza wartosc a moze niepotrzebnie... (?). Co do mapowania UV w rhino to fakt kuleje, ale wszystko sie da obejsc odpowiednimi mapkami :) Ogolnie sam model fajniutki :)
-
Właśnie już wczoraj znalazłem ten sposób i zastosowałem z oficjalnej strony Rhino. Też jest tam szczegółowo opisany. Ale o stosowaniu Block o którym pisze Botak nie słyszałem :). Siatki już też próbowałem robić i usuwać powierzchnie. Ale potrafił się i przy tym wysypać. Nie wiem jak dzisiaj po optymalizacji małej siatek czy już by się nie udało. Zacząłem też zapisywać porcje karoseri w plikach IGES i otwierać w 3d Max. Tam edytuje siatkę, ale czasem występują jakieś artefakty. Pomaga wyodrębnienie wadliwej powierzchni. Skopiowanie krawiędzi powierzchni _Untrim powierzchni, później przedłużenie boków, odcięcie wcześniej skopiowanymi krawędziami. _Shirnk ponowne sklejenie wszystkiego do kupy i odesłanie do IGES. Ale to trochę pracochłonne, więc jakiś bardziej konkretny render w Vray maxa zrobię później.
-
Dziwne, że przy takim modelu masz takie problemy
A ile zajmuje plik z tym modelem?
-
240 MB, ale pewnie dużo teraz dodatkowo zajmują materiały i ustawienia Vray.
Chociaż chyba nie, bo jak sprawdzam wielkość poprzedniego pliku to ma 200 mb a jeszcze wcześniejszy 170mb. Jak patrze jakie są główne różnice to za wiele nie ma poza kratką przednią
-
o ja pier....
tak dla porównania, to wczoraj renderowałem scenę sklepu okulistycznego i cały sklep z otaczającym go pasażem, meblami oświetleniem i 300 parami okularów (wcale nie prostych) zajmował 100MB
Coś masz chyba nakopane w pliku...
bo nie wierze, zeby tak wygladajaca siatka tyle ważyła.
sprawdzałeś komendą _SelBadObjects ?
-
Dużo za dużo Mb jak na taki model....
-
Felgi mam właśnie jako złe powierzchnie. Spróbuje z nimi powalczyć.
-
eksportuj ją do stp i zaimportuj spowrotem
-
Rhino zawisa mi przy importowaniu. Przy jednej połowie auta i wyrzuconych nie potrzebnych warstwach mam 80 mb.
Ale duża wina leży w feldze, bo gdy tylko ją mam włączoną, bo już mi przycina przy trybie wire.
Udało mi się zaimportować do czystego pliku pojedyńczą felgę. Wyszły dziwne artefakty. Spróbuje inaczej przebudować tą felgę, ręcznie.
-
a nie masz czasaem poukrywanych "smieci" z procesu modelowania w tym pliku.. bo naprawde zajmuje ci to sporo i w sumie jestem zdziwiony tak jak botak. moze wyeksportuj elementy do nowego pliku bo baaardzo mozliwe ze masz cos nakopane...
-
Zoptymalizowałem w końcu dobrze felgę i oponę oraz trochę innych powierzchni. W tej chwili plik z całym autem i prostą sceną do renderingu ma 138 mb, natomiast jedna strona auta zajmuje 69 mb.
No i w tej chwili mogę nawet ustawić mesh na smooth & slower i do tego oczywiście renderować. Chociaż siatka się chwilę się przeliczała także za dużo nowych powierzchni się raczej nie pomieści jeśli chciałbym dalej dokładać jakieś elementy. Choćby modelowanie wnętrza mija się z celem.
-
Dzisiaj lamy, ale są do poprawki. Za szybko chciałem zrobić i za bardzo nie przyglądałem się zdjęciom
-
No wkoncu autko ma oczka xD i lepiej wyglada :) Faktycznie swiatla do poprawki jak piszesz, ale jak to odrobisz jak nalezy to bedzie naprawde model tip top
-
...
-
nad oswietleniem sceny bedziesz musial jeszcze kapke popracowac bo odbicia na lewym nadkolu sa popaprane ;P A tak ogolnie slicznie :)
-
to już teraz ze znaczkiem :) i przykręciłem felgi :), lekka zmiana studio
-
No jeszcze te odbicia na oprzedniej szybie popraw ;p i bedzie tip top :)
-
Jakieś pomysły na te odbicia ?
-
Samochody z reguły oświetla się bardzo dużymi powierzchniami.
Wtedy żaden róg źródła światła nie ma prawa odbić się w szybach czy karoserii.
Ustaw coś takiego:
http://www.bacht.net/english/aktuell01_e.html
-
Po zastosowaniu większych świateł
-
Studio to nie tylko duze swiatla... ogolnie bywa ze trzeba zastosowac ekrany do miekkich cieni itp. dlatego to takie skomplikowane - zwlaszcza w 3d bo wiaze sie to z setkami probnych renderow... Ale na ostatnim renderku jest juz super fajnie bo ladnie te panele naswietlajace sie skryly na odbiciach na karoserii :) Ogolnie dobra robota!! :D
-
Dzięki. Teraz myślę nad zrobieniem jakiegoś samochodu, ale w 3d Max lub Maya. Sam jeszcze nie wiem, w którym programie. Ogólnie oba programy znam bardzo płytko, więc to będą moje pierwsze poważniejsze kroki. Może byście mi doradzili, który program jest "wygodniejszy" do tego typu spraw ? Myślałem więcej nad maya, bo tam można by zacząć jak w rhino od nurbsów, a później już przejść do poly, natomiast w maxie nurbsy raczej kuleją z tego co ja zauważyłem.
-
Ja polecam Ci 3d maxa booo jest wiecej materialow (np tutoriali) do niego jak i fajny dodatek POWER NURBS ktory swietnie przenosi obiekty z Rhino do maxa :D Ja tak to wlasnie robie. Ale ja wiem czy to dobry pomysl przerzucac sie na POLY...?? Ja sie przerzucam wlasnie na NURBSY :) Bedziesz robil samochod i bedzie cie wkurzalo pare niedogodnosci idacych w parze z technikami modelowania POLY... Zreszta duzo ofert pracy jest wlasnie na 3D MAXA :)