Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: sea__ w 21 Grudzień 2007, godz.21:49

Tytuł: Koło szprychowe
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 21 Grudzień 2007, godz.21:49
Mały tutek wyjaśniający jak zrobić koło szprychowe. Wbrew pozorom jest to proste :).



Zaczynamy oczywiście od narysowania linii symetrii. Następnie rysujemy krzywe felgi i opony.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7663;image)

Wykorzystujemy polecenie krzywej obrotowej do utworzenia odpowiednich powierzchni.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7665;image)

Piastę koła tworzymy podobnie.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7667;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7669;image)

Możemy na tym etapie wykonać otwory na szprychy. Tworzymy powierzchnię przechodzącą przez piastę, rozmieszczamy przy użyciu polecenia Szyk. Tak przygotowane powierzchnie modyfikujemy przy pomocy polecenia Boole'a. Efekt widoczny poniżej. Można otworów nie wykonywać, jak ktoś nie chce, ale są przydatne w orientacji.

 
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7671;image)

Na powierzchni felgi wykonujemy elementy pomocnicze, posłużą do odpowiedniego ustawienia szprych. Ich ilość musi odpowiadać  ilości szprych. Elementami mogą być punkty linie itp...

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7673;image)

Szprychę wykonujemy przy pomocy krzywej prowadzącej oraz polecenia Rura. Krzywa szprychy musi być odpowiednio ustawiona. Przydatne są wtedy punktu orientacyjne na feldze i otwory w piaście.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7675;image)

Po wyciągnięciu powierzchni mamy wszystko ładnie ustawione. Zwiększamy ilość szprych w kole - o odpowiednia ilość ( polecenie Szyk). Końcówki szprych wykonujemy przy pomocy kul o odpowiedniej średnicy.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7677;image)

Wykorzystujemy polecenie Lustro od odwrócenia szprychy (lub krzywej prowadzącej) . Odpowiednio ustawiamy - mamy gotową druga cześć.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7679;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7681;image)

Mamy gotową jedna połowę. Duga wykonamy przy pomocy polecenia Lustro a następnie obracając je o odpowiedni kąt.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7683;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7685;image)

Zostaje do wykonania w razie potrzeby dodatkowe powierzchnie na piaście itp....

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=502.0;attach=7687;image)
Tytuł: Odp: Koło szprychowe
Wiadomość wysłana przez: marek w 22 Grudzień 2007, godz.19:46
Teraz mogę spokojnie wymodelować rower dzięki Sea. ;D
marek
Tytuł: Odp: Koło szprychowe
Wiadomość wysłana przez: bTree w 23 Grudzień 2007, godz.00:37
Dobry tutek, dzięki sea__.
Tytuł: Odp: Koło szprychowe
Wiadomość wysłana przez: Giemzol w 27 Grudzień 2007, godz.21:35
Bardzo dobry tutorial ;D. Zastanawiające jest w Rhino to jak wiele rzeczy wydaje się proste gdy wie się jak je zrobić :o.