Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: marek w 20 Listopad 2007, godz.21:09
-
Ten wątek będzie dedykowany Halowi, bo to dzięki jego zamiłowania do szczegółów dałem nura w sieć i poszukałem rysunków i zdjęć silnika. Aby narysować troszkę więcej szczegółów, ( ale bez przesady). ;D
Na stronie http://mwmiller.theaerodrome.com/engine/clerget.html znalazłem silnik wykonany w 3d. Jest tam jeszcze dużo ciekawych grafik. Polecam tą stronę wszystkim zainteresowanym grafiką 3d no i lotnictwem z WWI.
A tutaj można pobrać sobie tenże silniczek w 3d. Wymagana jest rejestracja.
http://www.rc-sim.de/dl_engine/index.php?subcat=88&PHPSESSID=4a34fe44524dc05a5807c6e6a39d06a6
Po naniesieniu bitmap i po ich przeskalowaniu i ustawieniu obrysowałem profil obudowy silnika.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5707;image)
Troszkę można pobawić się narzędziem Zaokrąglij Krzywe, tak dla poprawienia efektu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5709;image)
Z zakładki Powierzchnia wybieramy Obrotowa
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5711;image)
I mamy gotowy pierwszy etap modelowania.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5713;image)
Wybieramy komendę Wielobok w górnym pasku w _IlośćStron wpisujemy 6. Mnie udało się nawet wpisać 8. :o
Ale już nie będę robił zrzutów odnowa. Będzie poprawione w następnym odcinku. ;)
Rzutujemy na Powierzchnie naszej obudowy i Wyciągamy, tworząc imitacje nakrętki i szpilki.
Jeżeli ktoś będzie chciał zrobić oryginalną nakrętkę zapraszam na lekcje, które przygotował Hal.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5715;image/)
Tak przygotowana nakrętkę „traktujemy” Szykiem Biegunowym wpisując 18
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5717;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5719;image)
Śrubkę kopiujemy ustawiamy na górnej powierzchni silnika i Skalujemy 2-D
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5721;image)
Tak przeskalowaną nakrętkę kopiujemy Szykiem Biegunowym wpisując 18
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5723;image)
Rysujemy okrąg i jak zwykle wyciągamy powierzchnie
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5725;image)
Następnie ją ucinamy i wywołujemy (http://Szyk Biegunowy)wpisując ile? Zgadnijcie ile ;D
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5727;image)
Zaokrąglamy powierzchnie na styku obudowy i dolnej części cylindra. Tak postępujemy z każdym cylindrem.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5729;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5731;image)
Z zakładki wielobok wybieramy wielobok Opisany na Okręgu Środek, Promień
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5733;image)
Zaokrąglamy każdy z wierzchołków.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5735;image)
I jak to mam w zwyczaju wyciągamy powierzchnie ( chyba najbardziej używane polecenie)
do osi cylindrów.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5737;image)
Zaokrąglamy, z zewnątrz większym promieniem, od wewnątrz mniejszym, następnie łączymy tak utworzone powierzchnie i poleceniem Lustro wykonujemy drugą bryłę.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5739;image)
Kopiujemy nakrętki, rozmnażamy i skręcamy nasz karter silnika. :D :D :D
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5741;image)
Teraz wykonamy które znajdują sine na deklu silnika. Rysujemy okrąg , wyciągamy, szyk biegunowy i Operacja Boolean Różnica.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5771;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5775;image)
C. :) D. ;) N. ;D
marek
-
Silniki są super - maja dużo szczegółów, więc musisz sie postarać. Będziemy uważnie śledzić twoje postępy :). Zapowiada się bardzo efektownie :).
-
no proszę - sea__ i marek siedzą w silnikach starych samolotów obecnie. I to obaj, nono,... hehe, co za spotkanie 8)
-
Dzięki Marek za dedykacje ;D Siadam w pierwszym rzędzie i podziwiam ;D
-
;D ;D ;D ;D ;D
Uzupełnienie.
Zajmiemy się teraz poprawieniem wyglądu silnika. Wyciągamy ponownie bryłę będącą wzmocnieniem pomiędzy cylindrami. W pierwszej wersji była ona wyciągnięta do osi cylindrów, w tej wersji wyciągamy dwie długości poprzedniej bryły.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5783;image)
Jak poprzednio zaokrąglamy ścianki. Polecenie Podziel zaznaczamy środkową część a następnie część z obsadami cylindrów i potwierdzamy podział.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5785;image)
Usuwamy zaznaczoną część.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5787;image)
Dublujemy krawędź jednego z elementów.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5789;image)
Łączymy odcinki i na ich podstawie robimy Rurę.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5791;image)
Jak poprzednio poleceniem Podziel dzielimy główny blok silnika i naszą powierzchnie utworzoną po poprzednim podziale za pomocą rury.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5793;image)
Szykiem biegunowym eksportujemy rurę na pozostałe powierzchnie i dzielimy. Po podziale usuwamy zbędne elementy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5795;image)
W zakładce Narzędzia powierzchni wybieramy polecenie Połącz Powierzchnie zaznaczamy zewnętrzne krawędzie, potwierdzamy Enter
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5797;image)
Tą samą czynność powtarzamy z elementem wewnętrznym.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5799;image)
Potwierdzamy i w okienku dialogowym ustawiamy sobie suwaki. I potwierdzamy ustawienia.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5801;image)
Atak wygląda nasza utworzona powierzchnia.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5803;image)
Powierzchnie przekształcamy poleceniem Szyk Biegunowy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5805;image)
Pomyślnych eksperymentów. ;D
marek
-
tempo pracy marka jest iście - zabójcze.... Nawet nie mam czasu wszystkiego do końca czytać.
Moim zdaniem, marek jest kosmitą... :) :) :)
-
Zapowiadałeś konkurs to muszę się spieszyć bo pracy będzie dużo. A nie chcę zostawić tutoriala w połowie drogi :)
Zrobiłem śruby według tutoriala Hala, rozmnożyłem i komputer powiedział dość! :(
Ale prace będą prowadzone na razie bez śrub ;)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5807;image)
marek
-
Switna robota, teraz blok silnika wyglada jak prawdziwy odlew - super :D Juz myślałem że mnie nie zaskoczysz, a tu prosze :)
-
Hal nic tu niema nadzwyczajnego, wiesz, że lubię kolor zielony ;), ale nie będę was zanudzał.
A silniczek potraktowałem standartowymi kolorami Rhino nawet nic nie kombinowałem z odcieniami.
Są tam wykorzystane trzy odcienie szarości a że tak wyszło to sam byłem zaskoczony. :o
marek
-
Nie chodzi mi o kolory, bardzo podoba mi się jak zrobiłeś te wyoblenia koło cylindrów i dzięki temu powstał fajny efekt jakby to był odlew a nie wklęsło-kańciasta bryła :D.
-
Staram się nie mogę dać plamy jeśli chodzi o silnik. ;)
marek
-
zakażdym razem gdy coś pokazujesz to człowiek się czegoś uczy :o powiem wręcz, że uświadamiasz mi poziom mojej ignorancji :'(
-
Kruku ja też na forum cały czas sie czegoś ciekawego uczę. Po to tutaj jesteśmy aby sobie nawzajem pomagać . :)
A to wszystko przez Odyńca a raczej dzięki niemu ;D
W tym odcinku zajmiemy się budową cylindra.
Wykonujemy obrysy pionowy i poziomy cylindra.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5891;image)
I poleceniem Wyciągnij zamkniętą krzywą planarną wyciągamy żebro cylindra.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5893;image)
Rysujemy prostą w osi cylindra o długości równej wysokości użebrowania cylindra.
Z zakładki Szyk wybieramy Szyk Wzdłuż Krzywej zaznaczamy powierzchnie potwierdzamy „enter” zaznaczamy linie osi cylindra i w oknie dialogowym wpisujemy 29 ilość żeber w cylindrze. Potwierdzamy polecenie.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5895;image)
Z linii obrysu pionowego tworzymy powierzchnie obrotową.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5897;image)
I przy jej pomocy ucinamy wystające części użebrowania.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5899;image)
I teraz musimy uzbroić się w cierpliwość i po żeberku wyciągnąć powierzchnie po profilu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5901;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5903;image)
Rysujemy zarysy głowicy rzutujemy na górną powierzchnie wcześniej utworzonego cylindra.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5905;image)
Rysujemy obrys poprzeczny użebrowania głowicy pokrywamy ją powierzchnią.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5907;image)
Powierzchnie kopiujemy o szerokość żebra i poleceniem Połącz Powierzchnie łączymy je ze sobą.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5909;image)
Następnie kopiujemy je na głowicy i skalujemy w 1-D.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5911;image)
Wyciągamy obrusy gniazda zaworowego pamiętając, aby przy wyciąganiu czterech zewnętrznych pierścieni zaznaczyć w pasku poleceń Zakryj=Nie.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5913;image)
Łączymy powierzchnie według rysunku. Wyciągamy jesz jeden środkowy walec i Zaokrąglamy jego powierzchnie.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5915;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5917;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=5919;image)
C.D.N.
:D marek :D
-
Marku, dzięki za ten tutorial! Rhino chyba dlatego jest takie niesamowite, że prawie wszystko można zrobić na kilka sposobów. Podzielam jednak zdanie Kruka, co do Twojej znajomości programu :) Dobrze, że tu jesteś - można się uczyć od najlepszych ;)
-
to co marek wyprawia na tym forum... to szok...
-
tym razem mam tylko jedno małe pytanko - ile 'waży' plik z silnikiem?
-
Krukr plik ma już 62Mb większą część zajmują nakrętki ze śrubami. Plik składa się tylko z korpusu, cylindra głowicy i śrub z nakrętkami i śmietnika. Dla przedstawienia Wam silnika rozmnażam cylindry a żebym mógł, co nieco dalej zrobić są one usuwane. Myślę, że plik całego silnika sięgnie ponad 150 MB a cały samolot z 300MB. Tylko, kto to uniesie? Do samoloty będę musiał zrobić prostszy silniczek, aby można było by go przedstawić razem z samolotem. ;D
marek
-
Marku, dzięki za ten tutorial! Rhino chyba dlatego jest takie niesamowite, że prawie wszystko można zrobić na kilka sposobów. Podzielam jednak zdanie Kruka, co do Twojej znajomości programu :) Dobrze, że tu jesteś - można się uczyć od najlepszych ;)
Witaj bTree
Jak sam zauważyłeś są tu zastosowane podstawowe polecenia rhino. A jaki odlotowy tutorial mógłby powstać gdyby go zrobiła osoba znająca wszystkie tajniki? To dopiero można byłoby się na kimś wzorować! A to, co ja reprezentuje to dobre dla przedszkolaków. :-[
I następny odcinek powstał dzisiejszego wieczoru. ;D ;D ;D
W tym odcinku opiszę budowę dźwigni zaworowych.
Pierwszym elementem będzie podpora dźwigni, rysujemy dwa okręgi oddalamy, rzutujemy na powierzchnie głowicy a następnie oddalamy okrąg o mniejszej średnicy o około 1,2mm.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6086;image)
Z zakładki Powierzchnia wybieramy polecenie Wyciągnij Po Profilach tworząc podporę.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6088;image)
Rysujemy zarys czołowy i boczny wyciągamy powierzchnie i za pomocą polecenia Operacja Boolean- Część Wspólna wykonujemy górną część podpory.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6090;image)
Teraz przystępujemy do wykonania środkowej części dźwigni, rysujemy zarys rzutu bocznego 1 i 2 (ale tylko zarys górny i dolny) oraz 3 przekrój dźwigni.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6092;image)
Następnie przekrój dźwigni wyciągamy po ścieżce 1 i 2 przekrój 3, w oknie dialogowym zaznaczając Zachowaj wysokość.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6094;image)
Rysujemy 3 okręgi dwa równoległe do dźwigni i jeden prostopadły.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6096;image)
Wyciągamy powierzchnie, które tworzą elementy dźwigni.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6098;image)
Ucinamy wspólne części i za pomocą polecenia Zaokrągl Powierzchnie
Zaokrąglamy połączenia elementów dźwigni i oraz końcówki cylindrów.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6100;image)
Teraz tylko wykonujemy cylinder który będzie naszą ośką, zaokrąglany końce . Grupujemy i kopiujemy w miejsce dźwigni zawory wydechowego.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6102;image)
Dala lepszego efekty jedną z dźwigni obracamy w 2-D.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6104;image)
:) C. ;D D. ;) N. : ;)
marek
-
Witaj Marku, nie wiem, jaki jest w Twoim mieście poziom w przedszkolach, ale pewnie wysoki :D
A co do używania podstawowych poleceń Rhino - wydaje mi się, że każdy ma swój ulubiony zbiór poleceń (ja mam), których używa z dobrym (doskonałym) skutkiem, co widać także w Twoich tutorialach. Nie wierzę, że jest choć jedna osoba, która używa 50% poleceń RH 4.0. Jestem skłonny się założyć, np. o jakiś prawdopodobnie najlepszy napój na świecie ;)
A tempo pracy masz naprawdę niesamowite. Tak trzymaj :)
Dzięki raz jeszcze.
pozdrawiam
-
Oj bTree u mnie w mieście przedszkolacy tak wymiatają że nieraz im kredki z tornistra lecą. ;D
A rhino rzeczywiście jest już tak rozbudowane że każdy ma swój ulubiony zestaw narzędzi.
To będzie chyba najkrótszy odcinek. ;D
Wykonamy popychacze zaworów.
Wykonujemy dwa okręgi 1 i 2.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6161;image)
Z okręgów wyciągamy walce.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6163;image)
Zaokrąglamy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6165;image)
Kopiujemy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6167;image)
Od osi dolnych walców do osi dzwigni przeciągamy linie i wykonujemy rurę.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6169;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6171;image)
I C.D.N
marek
-
A to tak dla zaostrzenia apetytów ;D
marek
-
apetyty i w ogóle cały posiłek - zaostrzony już jak narzędzia chirurgiczne
-
:o :o :o Totalny wypas !!! Silniczek co raz piękniejszy.
-
Coraz ładniej to wygląda. Brawo!
-
Hal nie tylko silniczek coraz ładniejszy ale i liczek zaczyna mieć swoja wagę. ;)
Teraz zajmiemy się wykonaniem wydechu. Dla ułatwienia wyznaczamy oś poziomą i pionową.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6525;image)
Rysujemy linie 1 za pomocą Linia: z Punktem Środkowym.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6527;image)
Obrysowujemy zewnętrzną krawędź, kopiujemy zaznaczając na pasku zadań WMiejscu.
Wykorzystując wcześniej narysowaną oś poleceniem Skaluj 2-D skalujemy obrys tak, aby się pokrył z górną powierzchnią elementu wydechu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6529;image)
I następnie wykorzystujemy polecenie Powierzchnia z Płaskich Krzywych. I tak utworzoną powierzchnie ustawiamy w miejscu górnej płaszczyzny.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6531;image)
Rozbijamy dolny obrys i wyciągamy na ¾ wysokości
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6533;image)
I tak wykonane powierzchnie łączymy ze sobą poleceniem Połącz Powierzchnie.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6535;image)
Obrysowujemy drugi element.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6537;image)
Wyciągamy,rozbijamy i usuwamy ściankę.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6539;image)
I ponownie wykorzystując komendę Połącz Powierzchnie łączymy je ze sobą.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6541;image)
Rysujemy elipsę i wyciągamy Zamkniętą krzywą planarną
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6543;image)
Zaokrąglamy powierzchnie i kopiujemy. W ten sposób wykonaliśmy element mocujący rurę wydechową z głowicą silnika.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6545;image)
Teraz lekkie poprawienie wyglądu. Nie ma to większego znaczenia, ale mógłby być ktoś niezadowolony. ;D
Do tego celu wykorzystamy dwie wcześniej wykonane krzywe.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6547;image)
Ucinamy według zamieszczonego rysunku.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6549;image)
Zaokrąglamy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6551;image)
Wyciągamy rurę.
Praktycznie możemy już pozostawić nasze modelowanie, ale mam wrażenie że ktoś nam patrzy na ręce i nie przepuści fuszery. ;)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6553;image)
Za jej pomocą dzielimy i usuwamy zbędne dwie powierzchnie sąsiadujące ze sobą.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6555;image)
I łączymy powierzchnie, musimy czynność tą podzielić na kilka etapów. Rhino 3 nie bardzo radzi sobie z tą zawiłością nie wiem jak poradzi sobie 4?
Pierwszy etap.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6557;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6559;image)
Drugi etap.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6561;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6563;image)
Trzeci etap.
Tym razem wykorzystamy poleceniem Powierzchnia z Siatki Krzywych.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6565;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6567;image)
Jeszcze tylko rura wydechowa.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6569;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6571;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6573;image)
Wykonujemy nakrętki posługując się lekcjami Hala i Sea.
I niestety nie mogę pokazać dużych screnów gdyż zostały przekroczone możliwości mojego komputera. :(
Jedynie jeszcze dycha przy jednym cylindrze. Nie ma tam nawet nakrętek. :(
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6575;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6577;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6579;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6581;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=6583;image)
Może kiedyś a może ktoś pokaże moją pracę w całej okazałości? ;D
marek
-
Może kiedyś a może ktoś pokaże moją pracę w całej okazałości?
Żartujesz czy sugerujesz, że model w całości komputer Ci "zmiażdży"
-
Mnie moja sama kratownica trochę hmmm zaczyna wysypywać program przy renderingu wiec u marka jest to możliwe.
-
Sam zobacz. Mnie to też przygnębiło.Upraszczając śruby i cylindry może coś wskóram. ;)
marek
-
Jak nie masz nic przeciwko, to ja bym z chęcią załadował u siebie plik i zobaczył czy się program wysypie 8)
-
Ja też chętnie sprawdzę u siebie :)
-
Dziękuję za pomoc jak umieszczę na serwerze dam znać na p.w. Dostępny będzie około 20-22, ;D
marek
-
[...]Tylko, że śruba wykonana jego sposobem jak na mój silnik za dużo ważą. Przeprowadziłem kilka prób i śruby wykonane moim sposobem są około 200kB lżejsze. Powiecie, że to nie dużo, ale przy ilości 75 sztuk można zaoszczędzić 15000kB, a to już dużo. marek
hej Marku
przeniosłem sie z odpowiedzią do twojego tematu by nie było zamieszania na forum ;)
próbowałeś może wynosić elementy składowe poza plik z projektem?
chodzi mi o to, że eksportujesz na zewnątrz gotową już śrubę i zapisujesz w osobnym pliku a następnie ten plik linkujesz do pliku z projektem i wstawiasz do niego w formie, na przykład, bloku. później sobie co najwyżej kopiujesz ten blok.
w takim rozwiązaniu waga głównego pliku nie rośnie tak drastycznie wraz z każdym powtórzeniem obiektu (w twoim przypadku śrubki) i za każdym razem gdy plik główny jest odpalany to on sobie dociaga informacje ze zlinkowanych plików...
mam nadzieję, że nie namieszałem w swoich próbach wyjaśnień ;) poza tym sam dopiero niedawno zapoznany zostałem z tym mechanizmem i nie pozanałem się z jego wszystkimi wadami i zaletami :)
pozdrawiam
-
Kruku dziękuję za radę ciekawy sposób na zmniejszenie wielkości pliku. ;D ;D ;D
Nie wiem tylko czy to coś pomorze gdyż komunikat o braku pamięci pojawia się przy generowaniu renderu.
Spróbuje dzisiaj przygotować plik według Twojego przepisu i dam znać o rezultatach.
Pozdrawiam
marek
-
sam jestem ciekaw jak się to będzie miało do sprawy renderu ;)
ale co do zagadnienia wagi pliku to powiem szczerze, że bardzo mocno bonusuje przy wielorkotnym powtarzaniu elementów, albo w sytuacji takiej jak twoja - samolot składający się z osobnych części.
powodzenia i liczę na opinie ;)
-
Czesc Marek,
Mozesz sprobowac jeszcze paru sztuczek, zeby model byl lzejszy:
Z mojego doswiadczenia wielkosc pliku ani nawet stopien skomplikowania powiezchni nie ma tak duzego wplywu na szybkosc/ciezkosc modelu.
Najbardziej pamieciozerna jest siatka - "mesh", ktora Rhino generuje zeby wyswietlic Twoj model.
Sprobuj najpierw poeksperymentowac z ustawieniami globalnymi dla calego modelu. Prawdopodobnie pomogloby tez ustawienie indywidualnych parametrow "Render Mesh Settings" we wlasciwosciach niektorych obiektow.
( np w widoku bardziej ogolnym prawdopodobnie nie potrzebujesz, zeby sruby byly bardzo dokladnie wyswietlane ).
Inna ( skrajna ) metoda, ktorej mozesz sprobowac jest konwersja niektorych elementow z NURBS do Mesh. ( Oczywiscie zachowac gdzies oryginaly NURBS! ). Z Meshem w Rhino da sie zrobic mniej niz z NURBS, ale szybkosc wyswietlania jest ZNACZNIE wieksza.
Dla eksperymentu, sprobuj "_ExtractRenderMesh" ( angielskie komendy z "_" przez powinny dzialac ), a nastepnie "_Join" utworzone Meshe w jeden obiekt. W tym przypadku, szczegolnie przy duzej liczbie obiektow "przetworzonych" w ten sposob wzrost szybkosci jest ogromny, a rendering i tak uzywa wlasnie obiektow Mesh stworzonych na bazie Twoich powierzchni.
Sorki za brak polskich znakow i angielskie komendy - napisz jak cos jest niejasne albo potrzebuje rozwiniecia.
-
Jarek bardzo sensownie mówi, widać, że ktoś ma duże doświadczenie 8) (ps. w pierwszej chwili nie skojarzyłem, że to "nasz człowiek od animacji ;D)
Używanie bloków wydaje się także jakąś alternatywą, w sumie dopiero teraz dowidziałem się, że coś takiego jest.
Co do redneru to jednym z wyjść jest używanie (jeśli istnieje taka możliwość) czegoś co się nazywa "instances", w skrócie to takie co by sprawiło, że wszystkie 100 takich samych śrubek by zajmowało tyle pamięci co jedna 8)
Problem natomiast jest dostępność takiej technologi bezpośrednio dla Rhino.
Na rynku zadebiutowała wersja 1.6 Maxwell'a, i sam render obsługuje "instancje" ;) natomiast jeszcze nie wiem jak to jest w pluginie Rhino, i jak się to ma do używania bloków...
-
Sorry, za taki niemrawy redner, ale teraz nie mam czasu na zabawę z materiałami... a szkoda :P
Cały silnik w momencie otwarcia pliku zajmuje u mnie ok 300mb
W czasie takiego "byle było" redneru ok 700MB, natomiast 2 silniki zajmowały w czasie renderu ok 1,5GB pamięci ;D
-
Ładnie to wygląda, ale spróbuj rozmnożyć cylindry za pomocą polecenia Szyk Biegunowy i dopiero zobaczymy jak Twój komputer zareaguje w czasie renderu. ;D
pozdrawiam
marek
-
Ale ze mnie kretyn, zapomniałem że przecież to nie tak wygląda :) zaraz zobaczę..
Oj ponad 700 mb pamięci sam model... nie pozwala na render :'(
Jednak trzeba będzie coś pokombinować przed renderowaniem...
-
To się narobiło a może by tak trochę lodu na procesor. :'(
marek
-
Jeszcze innym wyjściem jest używanie silnika renderującego bezpośrednio z NURBS, np. Air (Sitex Graphics), ale to jak dla mnie już wyższa szkoła jazdy...
ok... ok 500mb w czasie renderu, nie wygląda to idealnie ale "coś" widać, kwestia dalszego eksperymentowania, tzn szukania optymalnego wygląda siatki (żeby za bardzo nie zgubić detali) a ilości dostępnych zasobów w komputerze ;)
oto i on:
-
Coraz bardziej podoba mi się silniczek widzę, że praca nie poszła na marne.
Satrab eksperymentuj dalej ja bym osobiście troszkę zmatowił korpus silnika. ;D ;D ;D
marek
-
Satrab eksperymentuj dalej ja bym osobiście troszkę zmatowił korpus silnika. ;D ;D ;D
marek
No ja osobiście to bym dużo zmienił, ale póki co, czasu brak, w każdym razie renderować się da, tylko sposobem trzeba ;D
-
Przepraszam Jarku, ale dopiero teraz zobaczyłem twój wpis po prostu moja uwaga skupiła się na renderze silnika, jaki wykonał Satrab. I przegapiłem aż dwa wpisy, Twój i Satraba. Postaram się to w najbliższym czasie nadrobić. Ale rysując silnika chciałem jak najdokładniej odwzorować jego wygląd. Wstyd się przyznać, ale w ogóle nie kojarzę, co to Mesh. :-[ :-[ :-[
Muszę coś poczytać na ten temat. Do tej pory moja przygoda z rhino bardziej była skierowana w stronę CADu niż renderowania scenek. A z tego, co się dowiedziałem na tym forum dobrze umieć efektownie przedstawiać swoje prace. Dużo pracy jeszcze przede mną. :(
marek
-
Postaram sie to troche lepiej wyjasnic. Generalnie zdecydowana wiekszosc programow 3D ( w tym Rhino ), uzywa modeli zbudowanych z poligonow ( siatek, albo "Mesh" po angielsku ) do pokazania modelu na ekranie, wiec Rhino, zeby wyswietlic czy wyrenderowac Twoj opisany matematycznie model NURBS musi wygenerowac jego wersje poligonalna. Kazdy nowy plik, ktory tworzysz ma ustawienia domyslne, na bazie ktorych generowana jest siatka. W przypadku, gdy chcesz zoptymalizowac wyswietlanie, albo odwrotnie - uzyskac jeszcze gladsze wyswietlanie dla danej powierzchni lub calego modelu, trzeba cos w tych usawieniach zmienic. Oczywiscie im wiecej poligonow, tym wiecej mocy potrzeba na przetwarzanie takiego modelu.
Mam nadzieje ze zalaczone obrazki pomoga to troche wytlumaczyc - poza tym jest to temat dosc dobrze opisany w plikach pomocy Rhino.
Mam nadzieje ze przy odrobinie dopasowywania bedziesz mogl kontynuowac prace nad silnikiem w calosci.
( oczywiscie uzywanie blokow albo linkowania plikow to kolejne dobre sposoby na odciazenie komputera... )
-
Dzięki Jarku za wyjaśnienie sprawy siatek. Niby jest to w pomocy do Rhino, ale...
A ja myślałem, że jak osiągnąłem model 150 MB, to już dalej komp nie ruszy.
Jeśli jest więcej podobnych "sztuczek", chętnie o nich usłyszymy :)
pozdrawiam.
bTree
-
To ja tak przy okazji, krótko, bo sam to odkrywam..
Zrobiłem 2 takie same pliki, w pierwszym powieliłem, dziwną figurę, i zapisałem. W drugim zrobiłem z niego blok, i ten blok powieliłem.
Tutaj widać drugi plik:
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7226;image)
A tutaj rozmiary obu plików:
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7228;image)
Chyba nie trudno się domyśleć, który używa bloków 8)
RAM
nonblock: ok 50MB
block: ok 40 MB
ciekawy temat...
PS.
"Zblokowałem" część śrub i wszystkie 9 cylindrów, i plik na dysku zajmuje 65 MB :D zamiast 272, natomiast w RAM ok 500MB, wcześniej było sporo więcej ;)
-
Na koniec tego wielkiego offtopu jeszcze obrazek pokazujący ustawienie konwersji na siatkę i rezultat, tym razem chyba bez stary żadnego szczegółu.
-
po pierwsze: Jarku wiekie dzięki za rady i wyjaśnienia ;D
po drugie: Satrab - tylko blokowałeś obiekty przy odchudzaniu pliku czy przy okazji wyrzucałeś na zewnątrz śróbki i cylindry ???
ps: ale oftop sie zrobił :-[
-
Ja to robiłem wewnątrz pliku, no można by używać śrub jako zewnętrznych plików, ale na tyle jeszcze nie jesteś w tym ogarnięty, więc zrobiłem to co wydawało najprostsze. Przy okazji sprawdzę resztę możliwości.
-
No to muszę się przyznać bez bicia troszkę narozrabiałem w tym wątku. :-[ Rzeczywiście plik miał 250Mb to mogą potwierdzić koledzy, którym go wysłałem. Ale dlaczego tyle ??? skoro nie budowa nie była aż tak skomplikowana? Satrab zorientował się, jaki błąd popełniłem i śmiał się chyba ze mnie do rozpuku. ;D Jak doszedłem, jaki błąd może gafę popełniłem to sam z siebie się śmiałem a następnie puściłem soczystą wiązankę. ;) I jednym, kliknięciem myszy odchudziłem plik o 78 MB! :o To i dobrze, że nie wyjawił tej mojej gafy. ;) Dzięki temu ulżyłem śrubą i doszedłem jak ulżyć cylindrowi o 1MB, czyli w sumie na cylindrach zaoszczędziłem 9MB. :D I dzięki temu dowiedzieliśmy się dużo ciekawych trików i sposobów na odchudzanie. A teraz, co było nie tak z moim plikiem. Otóż podczas drugiego odcinka tutorialu w zakładce siatka zostawiłem ustawienia Gładko & Wolno zamiast przestawić sobie na Postrzępiony & Szybki. Ot całe zamieszanie wynikło z tak prozaicznej sprawy, a zarazem tak ważnej. Dziękuje wszystkim, którzy wypowiedzieli się na ten temat a jednocześnie przepraszam za spowodowane zamieszanie. ;D Teraz spokojnie mogę się wziąć za dalsze rysowanie silniczka.
Pozdrawiam
marek
-
W ostatnim przykładzie pisałem, że budujemy układ wydechowy. Był to błąd z mojej strony gdyż po konsultacji z fachowcami dowiedziałem się, że to układ zasilający silnik w mieszankę paliwową, a wyrzut spalin odbywa się bezpośrednio przez drugi zawór. Zostanie zamieszczona jeszcze jeden przykład. Poprawiona będzie w nim tylna część silnika i pokazana budowa świec. Na tym zakończę przykład budowy silnika.
A prace z tego wątku zostaną przeniesione do działu „Prace w Toku”
I oczywiście kilka rzutów silnika.
marek
-
Po męczarniach ;) i przy pomocy kolegów, za co jeszcze raz dekuję, mogę kontynuować dalszą część związaną z budową silnika. ;D
Zajmiemy się poprawieniem i dokończeniem układu ssącego silnika.
Rysujemy zarys tylnej części silnika i za pomocą polecenia znajdującego się w zakładce Powierzchnia wybieramy Obrotowa.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7505;image)
Na rzutni góra rysujemy dwie elipsy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7507;image)
Wyciągamy trzy powierzchnie, dwie tworzące miejsce mocowania kolektora z korpusem silnika. I jedna jako element korpusu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7509;image)
Zaokrąglamy powierzchnie.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7511;image)
I wykonujemy szyk biegunowy. Poleceniem Operacja Boolean-Suma sumujemy korpus silnika z wcześniej wykonanymi końcówkami.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7513;image)
I zaokrąglamy powierzchnie w miejscach połączeń.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7515;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7517;image)
Następnym elementem będzie prawdopodobnie rozdzielacz zapłonu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7519;image)
Wykonujemy dwa izolatory, grupujemy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7521;image)
I umieszczamy na obwodzie silnika.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7523;image)
Świece
Na górnej rzutni rysujemy dwa odcinki w miejscach gdzie znajdują się świece.
Na rzutni Przód oś świecy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7525;image)
Poleceniem Krzywa z 2 Widoków generujemy dwa odcinki w miejscu gdzie w rzeczywistości znajdują się świece w cylindrze.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7527;image)
Rysujemy obrys i wykonujemy świece wykorzystując polecenie Obrotowa.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7529;image)
Na końcu robimy kulkę i sumujemy bryły.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7531;image)
Teraz wykonamy gniazda świec, do tego celu wykorzystamy walec o średnicy zewnętrznej cylindra i dwa mniejsze wyciągając rury na odcinkach wykonanych poprzednio.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7533;image)
Operacja Boolean- Różnica. Pozostają nam ucięte walce pod odpowiednim kątem.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7535;image)
Powtarzamy tą czynność z cylindrem wycinając w nim gniazda na świece i kopiujemy wcześniej wykonane świece na swoje miejsce.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7537;image)
Teraz trochę zabawy z krzywą z punktów kontrolnych ewentualnie zaglądamy do wątku http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,337.0.html i mamy przewody wysokiego napięcia.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7539;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7541;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=7543;image)
To już będzie koniec wątku poświęconego budowie silnika. Do naszego samolotu radzę wykonać silnik o uproszczonej konstrukcji, co i ja uczynię. ;D ;D ;D
Pozdrawiam
marek