Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Rhinoceros w praktyce => Wątek zaczęty przez: Odyniec w 09 Kwiecień 2009, godz.20:44

Tytuł: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 09 Kwiecień 2009, godz.20:44
No wiadomo  :)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 10 Kwiecień 2009, godz.16:47
Rendering, mapy środowiskowe, cienie w czasie rzeczywistym, wygładzanie tekstur i krawędzi w akcji

Obrazek pochodzi z newsgroupy Rhino, autorem jest clement

aha - karta graficzna - ATI HD4870
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 16 Kwiecień 2009, godz.22:59
To z małych nowości tak na szybko:
niektóre z nich są opisane na stronie rhino - ale chciałem sprawdzić czy to faktycznie działa :)

1. Obok nazwy widoku w górnym lewym rogu pojawiła się strzałeczka pozwalająca na rozwinięcie menu widoku lewym przyciskiem
2. Kursor zmienia się gdy polecenie jest w trakcie wykonywania (np wskazujemy krawędzie do filletowania)
3. "ClippingPlane" można zastosować do wybranych okien, nie tylko do jednego (komenda z paska EnableClippingPlane)
4. Pojawiło się rozbudowane menu kontekstowe
5. Coś co pojawiło się pewnie jako następstwo poprawy wyświetlania siatek wogóle, to poprawne wyświetlanie powierzchni które modyfikuje się za pomocą siatki kontrolnej. Nie wiem czy jasno to napisałem :)
Jak ktoś ma rhino 4 (i chyba jest to tylko na ATI) to niech zrobi sobie powierzchnię z 4 krzywych, włączy punkty kontrolne powierzchni i zmodyfikuje ją nimi. To jest moja codzienna zmora, bo teoretycznie siatki się zmieniają, ale wyświetlane są tak jak przed edycją. W Rhino 5WIP tego nie ma a modyfikacja siatki wyświetlana jest na bieżąco nawet podczas przeciągania punktów - SUPER :)
6. Opcja "Mirror" pojawiły się "podkomendy" dzięki którym możemy zaznaczony obiekt odbić względem osi X lub Y bez rysowania osi odbicia. Do tego program pamięta czy poprzednio chcieliśmy zachować oryginał czy nie

No i na razie to tyle. Prace rozpoznawcze - trwają :)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kubbek w 17 Kwiecień 2009, godz.09:32
To ja mam dwa pytania do nowości:
1. botak - piszesz, że "pojawiło się rozbudowane menu kontekstowe" - gdzie, jakie? Zaintrygowało mnie to a niczego podobnego nie znalazłem.
2. Na obrazkach załączonych przez Odyńca są widoki renderowane z cieniami. Widok z cieniami jest super, ale nie znalazłem opcji włącznia oświetlenia ambient.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 17 Kwiecień 2009, godz.16:10
ja odpowiadam za siebie :)
ad 1. - prawy przycisk myszy na pasku gdzie wpisujesz komendy. Masz listę komend najczęściej używanych
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 19 Kwiecień 2009, godz.12:30
Trochę odpowiadając na drugie pytanie kubbek'a pokaże co jeszcze nowego odnalazłem w 5WIP:

W opcjach wyświetlania widoku doszła nowa zakładka "Shadow" gdzie można ustalić sobie jak mają być wyświetlane cienie.
Co ciekawe taka opcja pojawiła się nie tylko przy widoku typu "rendered" i "shaded" ale i przy wszystkich pozostałych.
Jak na razie nie udało mi się uzyskać cienia przy widoku "Wireframe" ale może będzie to działać przy cieniowaniu wybranych obiektów.
W załącznikach znajduje się podgląd w jaki sposób możemy sobie te cienie kontrolować. Podgląd został zrobiony bez użycia dodatkowego światła - tylko to co jest w standardzie

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=945.0;attach=11662;image)

Pojawiły się również dwa nowe sposoby wyświetlania modelu:
1. Rendered shadows
2. Technical
Mi szczególnie spodobał się "technical" działa bez zarzutów nawet przy scenach z wieloma modelami  :D

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=945.0;attach=11664;image)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 19 Kwiecień 2009, godz.12:46
Nowe opcje w Rendererze Rhino
Ponieważ ten temat zasługuje na całkiem nowy wątek, to ograniczę się tylko do takiego małego zrzutu ekranu, co dodali nowego.
Nareszcie jest to w pełni funkcjonalne i przyjazne w użytkowaniu, a edytor materiałów jest o niebo lepszy niż ten z V-raya.

Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: satrab w 19 Kwiecień 2009, godz.14:03
Edytor materiałów w sumie już znany od czasów bety Brazila i RDK wypuszczonego pod niego. Mi ten edytor kojarzy się badzo z 3Dmax'em ;)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 20 Kwiecień 2009, godz.11:28
Dopiero teraz zauważyłem...
W końcu pliki mają podgląd w okienkach windowsowych :)
w ikonce pojawia się domyślny widok modelu z pliku w trybie wireframe.
Podglądy oczywiście pojawiają się na wszystkich plikach rhino, nie tylko tych z WIP 5
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: WIKTOR w 29 Kwiecień 2009, godz.14:21
Edytor materialow zywcem odgapiony od 3d maxa :) Ale to dobrze :D Wogole ten Maxowy edytor to jest najlepszy z jakim sie spotkalem i byloby milo zobaczyc takowy w Rhino...
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 14 Maj 2009, godz.23:36
Kolejne dwa nowe elementy:
1. Teraz mamy razem z programem zainstalowane coś takiego jak "BoxEdit" (screen1)
W Rhino4 jak ktoś to chciał, to musiał sobie zainstalować to jako wtyczkę (można znaleźć ją na stronie firmowej rhino)

2. Do analizy krawędzi dodano wykrywanie "Non-Manifold Edges" (screen2)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kubbek w 15 Maj 2009, godz.10:38
Cytuj
2. Do analizy krawędzi dodano wykrywanie "Non-Manifold Edges" (screen2)

I do czego to służy?
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 15 Maj 2009, godz.12:25
"Non-Manifold Edges" to zmora.

Nie wiem czy dobrze to wytłumaczę, ale są to krawędzie które są "niepodzielne"
Powiedzmy, że masz dwa sześciany które mają jedną wspólną krawędz. Jak będziesz chciał takie sześciany odjąć od czegoś, to wyskoczy Ci komunikat "Non-Manifold Edges... boolean to faild"

Najczęściej takie błędne krawędzie powstają przez ekstrudowanie płaskich obiektów mających wspólny punkt.

edit:
długo nie czekałem :/ pojawił się komunikat (praca w rhino 4) jak bym wiedział gdzie te krawędzie są, to bym sobie pracy zaoszczędził  :(
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: satrab w 15 Maj 2009, godz.12:55
Przy renderowaniu takie krawędzie sprawiają, ze na ekranie pojawiają się różne niewyjaśnione zjawiska ;) więc warto się pozbywać takiej wadliwej geometrii.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kruk w 15 Maj 2009, godz.13:22
dobra rzecz jeśli będzie działać prawidłowo w wersji finalnej.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kruk w 01 Czerwiec 2009, godz.13:16
pytanie do wtajemniczonych

wiadomo czy rozwinięta będzie paleta możliwości Rhino względem 2D ?
dotychczas pod tym względem AC daje większe możliwości i to pomimo tego jaki jest toporny i głupi... ::)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 01 Czerwiec 2009, godz.13:43
Coś tam trochę nagrzebali jeśli chodzi o 2d
A czego konkretnego byś oczekiwał?

Wydaje mi się, że jest wszystko dzięki czemu można przygotować w prosty sposób dokumentację 2d
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kruk w 01 Czerwiec 2009, godz.14:09
dwie dziedziny sie kłaniają na starcie:

- linie, brakuje dla nich opcji poza wrzuconymi naprędce i dobrze ukrytymi typami linii (grubości i skala linii, to dość istotne zagadnienia przy szykowaniu dokumentacji papierowej),
- wymiary i wymiarowanie - porównując z AC to trochę tego brakuje, zwłaszcza wymiarowania w opcji kontynuuj i od bazy. A także większej ilości opcji definiowania stylów wymiarowania.

Świetną sprawą w r4 jest polecenie 'Make 2D Drawing' tylko brakuje mu możliwości ustalania planu cięcia dla tego rysunku, ale pewnie tego nie ruszyli bo polecenie to było chyba tak trochę 'na przyczepkę'.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 01 Czerwiec 2009, godz.15:23
No faktycznie tego to nie ma (na razie)
W tej chwili nowe odnośnie 2d jest:
- można zaimportować / eksportować ustawienia stylu wymiarowania (czyta z pliku 3dm)
- można wybrać punkt bazowy kreskowania (jednocześnie jest to miejsce od którego zaczyna kreskować)
- w opcji "blok tekstu" dodano justowanie
- można wyszukiwać tekst w dokumencie
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kruk w 02 Czerwiec 2009, godz.08:56
to jest już jakiś postęp, lecz nadal brakuje dużo. trzeba liczyć na to, że do czasu premiery R5 dorzucą to i owo w takiej ilości, że AC nie byłby potrzebny ;)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: satrab w 05 Czerwiec 2009, godz.01:04
Taka drobnostka... dlaczego ikony w R5 są większe ;) ? Może łatwiej w nie trafić, ale więcej miejsca zajmują.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: xwoody w 05 Czerwiec 2009, godz.10:26
można zainstalować sobie wersje mniejszą poszukaj w toolbarach (paski narzedzi)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Czerwiec 2009, godz.10:57
... i odwrotnie - do Rhino 4 wrzucić sobie te większe, w katalogu z toolbarsami są dwie wersje - default i default_32x32
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: satrab w 05 Czerwiec 2009, godz.11:04
Ok,  w sumie nie raz przeglądając katalog Rhino widziałem, jakieś tam różne pliki toolbarów, ale jakoś nie pomyślałem teraz o tym. Dzięki.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kruk w 08 Październik 2009, godz.11:20
wie ktoś o postępach w pracach nad r5 ?
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 08 Październik 2009, godz.17:38
Wszelkie postępy można śledzić (http://download.rhino3d.com/rhino/5.0/wip/) tutaj. W tej chwili np. dzieje się ważna rzecz - przepisują cały edytor materiałów.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 04 Styczeń 2010, godz.23:13
Wiadomo coś może o ostatecznym terminie wydania Rhino 5:)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Styczeń 2010, godz.09:46
Więcej będzie wiadomo w czerwcu, planowo na koniec 2010, ale opóźnia się minimalnie wszystko bo projekt ciągle jest w pierwszych fazach WIP (prototypownie nowych funkcji) Więcej tutaj (http://www.rhino3d.com/nr.htm)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 05 Styczeń 2010, godz.10:01
Dzieki Odyniec :) takie odpowiedzi lubie - szybko, krótko zwięźle i na temat :) szkoda ze im tak długo zejdzie no ale widać że warto poczekać :)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: jkrzew w 27 Styczeń 2010, godz.12:33
Witam Kolegów!
Nurtują mnie 3 zagadnienia odnośnie Rhino 5 w wersji 64 bit. Pierwsze to jak wygląda obsługa dużych pamięci RAM (2, 4, 6 do 16 GB RAM). Czy ktoś z Szanownego Grona miał okazję pracować lub widzieć lub wie jak to działa - no i właśnie  - czy działa? Drugi problem to karty graficzne "do ciężkiej pracy", czy mogą być jakieś problemy ze sterownikami, czy karta powinna mieć jakiś określony typ, sterownik itp? Czyli jednym słowem jaka karta graficzna? I ostatni problemik to czy działa obsługa wieloprocesorowości, powiedzmy dwa procesory czterordzeniowe, 8 GB RAM i jakaś-(jaka?) karta graficzna + Windows 7 64 bit. Czy coś takiego ma sens dla pracy pod Rhino 5 WIP? Czy to jeszcze aby nie za wcześnie, żeby kupować sprzęt "w ciemno" bez działającej wersji komercyjnej Rhino 5? Stoję przed koniecznością wymiany kompa i chciałbym się "przesiąść" na coś solidnego, ale oczywiście w ramach rozsądku. Tylko czy za rok, jak wejdzie komercyjna wersja Rhino 5, to "wypasiony" komp na dziś będzie na początku 2011 lekkim "złomikiem"?
Pozdrawiam
jkrzew
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: botak w 27 Styczeń 2010, godz.13:41
Z RAM'em nie mam problemu, ale tez nie do końca wiem jak to sprawdzić.
Program działa i tyle (mam 12GB) Nie mam żadnego silnika renderującego pod niego (64bit)

Przy skomplikowanych operacjach (które stwarzałem specjalnie aby sprawdzić działanie programu) działają wszystkie rdzenie na moim procku. (windows Vista 64bit)
Prawdopodobnie jeśli Windows 7 będzie w normalny sposób używał 2 procków, to i Rhino nie będzie miało z tym problemu.

Podejrzewam, że raczej za rok czy dwa nie będziesz w stanie wygenerować w Rhino obciążenia (przy normalnej pracy) które przerośnie 2 procesory. Więc jak dla mnie można śmiało inwestować.

Co do karty, to musi ktoś się wypowiedzieć kto dokładniej śledzi proces powstawania nowego nosorożca.
Nie wiem czy oni szykują tam jakieś sztuczki czy nie.
Chociaż Kartę można kupić tańszą i potem wymienić.

No i wiadomo, zawsze będzie tak, że roczny komputer będzie już "stary".
Ale nie wszyscy potrzebują zawsze najnowszego (szczególnie do pracy)
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Robertos w 01 Lipiec 2010, godz.12:36
Z RAM'em nie ma problemów. Wczoraj wciągałem 5,5 GB chmurę punktów. Było tam kilkadziesiąt milionów punktów ze skanu kadłuba. Pracuję na Win XP 64bit i takiego wykorzystania pamięci jeszcze nie widziałem. Rhino zajęło 23 GB :o RAM'u... i pracowało dalej mimo że mam tylko 8 GB. Widać więc że jest w stanie bez problemu dzielić pamięć pomiędzy fizyczną a wirtualną. Niestety problemem było wyświetlenie tej chmury, karta grafiki nie dała rady  :( (GF 9500GT).

Co do kart, to wkońcu jest normalna sprzętowa akceleracja. Nie wiem jak jest teraz, ale z doświadczenia bym unikał kart ATI. Gorzej sobie radzą z OpenGL niż Nvidie. Specjalnie odpalałem sobie największe swoje modele i różnica w szybkości wyświetlania w stosunku do ver 4 jest duża.

Ogólnie jestem pod wrażeniem jeśli chodzi o szybkości działania, wydajności i wykorzystania sprzętu. Co do wielu procesorów to skoro wykorzystuje wszystkie rdzenie to i z obsługą wieloprocesorową sobie poradzi. Póki co nie mam możliwości wykorzystania firmowego dwuprocesorowego Hadrona, ale jak mi się trafi to zdam relację.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 25 Sierpień 2010, godz.18:13
Witam wszystkich Rhinomaniaków.

Wiadomo coś może o przyszłej cenie naszego Rhinocerosa 5?
Jak on bedzie sie zachowywał z V-rayem?
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Robertos w 25 Sierpień 2010, godz.18:50
O cenie jak narazie nic nie słyszałem. Jeśli chodzi o ver. 64bit to V-ray na nim nie działa. Wymaga natywnych 64bit plug-in'ów. Co do 32bit to niestety nie miałem okazji sprawdzić. Jak już na forum pisali ASGVis szykuje nową wersje V-ray'a zoptymalizowaną dla "piątki".

Jak dzisiaj po update'cie v5 zauważyłem poza zupełnie nowym interface, że i material editor sie zupełnie zmienił. Bardziej przypomina mi ten Max'owy. W ogóle nowe zmiany mi się już podobają i jak tylko wyjdzie to chyba pierwszy się rzucę do upgrade'u  ;D

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Skuzi w 16 Listopad 2010, godz.13:55
Ostatnio i ja dobrałem się do Rhino 5 WIP i zrobiłem kilka prostych renderów. Nie znam się na tym praktycznie, ale efekty jak dla mnie są miłe z porównaniu z poprzednim standardowym silnikiem renderującym.  ;)

zarzucam kilka renderków
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 16 Listopad 2010, godz.22:18
 ŁAAAŁ piękne
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Skuzi w 17 Listopad 2010, godz.12:23
Jak na moje podstawy i bez większych zabiegów oświetleniowych, bo się na tym  nie znam, to nowy silnik daje przyjemne dla oka już zrzuty.
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: kruk w 20 Listopad 2010, godz.12:52
ŁAAAŁ piękne
nie widziałeś reszty :p
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: marcijen w 08 Grudzień 2010, godz.00:04
Szybkie rendery w wewnętrznym Rhino 5 WIP
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 08 Grudzień 2010, godz.17:24
Witam
Czy Maxwell dziala pod rhino 5 lub jakis inny zewnetrzny silnik?
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 08 Grudzień 2010, godz.20:12
Maxwell działa i to nawet pod Rhino 5 WIP 64bit !!!
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: LarryPL w 04 Lipiec 2011, godz.21:57
ja mam rhino 4 sp8 widows 64 bits, ale u mnie maxwell mówi, ze działa tylko od wersji rhino 5 :(
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 26 Sierpień 2011, godz.22:07
Można gdzieś zobaczyć jakiś większy zbiór renderów wykonanych na standardowym silniku rhino 5? pozdrawiam
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: skalanya w 05 Wrzesień 2012, godz.18:11
Jest może jakaś informacja na froncie o tym że rhino 5.0 wyjdzie do końca 2012 roku?
Dużo mają jeszcze poprawek?
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: sterowiec w 05 Wrzesień 2012, godz.19:00
Info z 18 lipca:
"Rhino 5.0 is now very stable and ready to put into production. (...) We still have a few tune-ups and minor bugs to fix. Plus, the documentation, translations, and marketing materials need to be finished"
Tytuł: Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
Wiadomość wysłana przez: dodek102 w 19 Październik 2012, godz.07:44
Witam . Czy RhinoGold działa pod Rhino 5 . Z góry dziekuje , pozdrawiam.