Nakrętka
Lekcja I – Autor: Hal9000
Witam, dziś przedstawiam swoją pierwszą lekcje w, której zaprezentuję jak wykonać nakrętkę z gwintem za pomocą programu Rhino 4. Postaram się wszystko tak opisać aby było jasne i zrozumiałe dla bardzo początkującego grafika. Całość będzie składała się z trzech lekcji w których wykonamy nakrętkę, śrubę i przygotujemy prostą scenę pod silnikiem renderującym V-ray.
Życzę fajnej zabawy z programem Rhino i moja lekcją ;D.
Rozdział I - Zanim zaczniesz.
Na początek musimy sobie zorganizować miejsce pracy – czyli odgarniamy wszystko z biurka łokciami na boki i przystępujemy do ustawień programu ;D.
Zaczynamy od ustawień jednostek i siatki, czyli inaczej mówiąc formatujemy sobie swoje środowisko pracy w programie.
Z menu górnej listwy programu wybieramy Narzędzia / Opcje, po ukazaniu się okna Opcje Rhino przechodzimy na opcję Jednostki.
W pasku Jednostki modelu: wybieramy jednostki Milimetry. Po dokonaniu zmian, nasze okno powinno wyglądać jak na poniższym obrazku.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/wst_01.jpg)
Następny etap, to ustawiania siatki planu konstrukcyjnego – przechodzimy w opcjach Rhino na: Siatka Rzutni.
Ustawiamy Rozmiar Siatki Rzutni na 200 milimetrów.
Odstęp małych linii siatki ustawiamy co 1 mm, a Główne linie siatki co 10 mm. Odstęp uchwytu też ustawiany co 1 mm – w tym przypadku uchwyt wypada w miejscach gdzie krzyżują się linie rzutni.
Naszą siatkę rzutni można przyrównać do trzech kartek bloku milimetrowego w układzie X, Y, Z, na których będziemy kreślić krzywe.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/wst_02.jpg)
Krótki opis graficzny rzutni i jej poszczególnych linii.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/wst_03.jpg)
Rozdział II - Wykonanie podstawowej bryły nakrętki.
Wybieramy ikonę Wielobok: Centrum, Promień, wprowadzamy ilość ścian (stron) i=6, z których ma być zbudowany nasz wielobok. Włączamy opcje Uchwyt i Ortogonalnie co zapewni nam dokładne rysowanie wieloboku (rys.1).
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/01_sruba.jpg)
Rysunek 1
Teraz zaczynamy rysować nasz wielobok. Przechodzimy na dolne, lewe okno (Przód), ustawiamy kursor w punkcie zero - zerkając na dolną część ekranu (rys.2) aby upewnić się czy położenie kursora jest w pożądanej pozycji 0, klikamy lewy przycisk myszki i rysujemy wielobok o promieniu 40mm (rys.3).
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/02_sruba.jpg)
Rysunek 2
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/03_sruba.jpg)
Rysunek 3
Gdy mamy już narysowaną krzywą wieloboku musimy ją teraz skopiować. W tym celu zaznaczamy naszą krzywą i przy użyciu ikony Kopiuj (rys.4), kopiujemy ją i wklejamy przy pomocy ikony Wklej (rys.5). Teraz obie krzywe nakładają się na siebie, a nowa krzywa jest zaznaczona kolorem żółtym.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/04_sruba.jpg)
Rysunek 4
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/05_sruba.jpg)
Rysunek 5
Nową krzywą przesuwamy wzdłuż osi Y o 35mm dalej, obserwując w dolnej części naszego ekranu jej położenie na osi Y (rys.6).
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/06_sruba.jpg)
Rysunek 6
Teraz na podstawie wyrysowanych krzywych należy zbudować bryłę. W tym celu wybieramy ikonę Wyciągnięcie Po Profilach, zaznaczmy nasze obie krzywe i klikamy prawy przycisk myszki (rys.7). Po wykonaniu tych czynności nasz ekran powinien wyglądać tak jak na rysunku nr 8.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/07_sruba.jpg)
Rysunek 7
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/08_sruba.jpg)
Rysunek 8
Jeżeli wszystko wyszło pomyślnie, to klikamy prawy przycisk myszki dla akceptacji lub wciskamy Enter. Teraz program pyta nas o właściwości wyciągania i ewentualnego przebudowania domyślnych parametrów ścian obiektu (rys.9). Przy tak prostych ścianach nie ma potrzeby zmieniania ustawień, więc klikamy w oknie Opcje Wyciągnięcia po Profilach na OK.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/09_sruba.jpg)
Rysunek 9
Nasza nakrętka powoli nabiera kształtu – usuwamy obie krzywe, które posłużyły nam do narysowania ścian obiektu, zaznaczając poszczególne (rys.10) i usuwamy klawiszem Delete.
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/10_sruba.jpg)
Rysunek 10
Teraz należy pozamykać płaskie otwory tzn. przednią i tylną część utworzonej przez nas sześciokątnej rury. Zaznaczamy obiekt i wybieramy opcje z górnego menu Bryła / Zakryj Płaskie Otwory (rys.11).
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/11_sruba.jpg)
Rysunek 11
W ten sposób otrzymaliśmy zwartą bryłę przyszłej nakrętki. (rys.12)
(http://i207.photobucket.com/albums/bb7/9000hal/12_sruba.jpg)
Rysunek 12
Cały tutorial w wersji Acrobat v.6 do pobrania - rozmiar 28Mb:
http://www.forum.rhino3d.pl/images/hal/rhino_3d_v4_tutoria_lekcja_1_nakretka_pl.pdf