Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Modelowanie 3D => Wątek zaczęty przez: HAV w 18 Lipiec 2007, godz.01:24

Tytuł: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: HAV w 18 Lipiec 2007, godz.01:24
Zacząłem niedawno przygodę z Rhino 3 i wszelkiej maści tutkami do niego i niestety poległem :/

Tworzę młotek zabawkę na podstawie tutka - problem pojawił się przy wykorzystaniu funkcji Cap planar holes - powierzchnia i owszem zamknęła się, ale że tak powiem, od środka. Przy cieniowaniu i rzutni pocieniowanej efekt jest ten sam, ale już przy renderingu wygląda tak jak powinno:

przed Cap planar holes
(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/capplanarholes1.jpg)

po Cap planar holes
(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/capplanarholes2.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/capplanarholes3.jpg)

rendering po Cap planar holes
(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/capplanarholes4.jpg)

screen z tutka
(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/capplanarholes5.jpg)



Pytanie jak odwrócić powierzchnię, żeby zamknęła się od zewnątrz?


Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 18 Lipiec 2007, godz.07:43
Hej Havoc - chodzi o kierunek normalnych (Normal Direction), są skierowane odwrotnie, stąd geometria ustawiła się "do wewnątrz" . Jest specjalna komenda do pokazywania i zmiany kierunku normalnych, Jest ona na przykład w Menu Analyze -> Direction. Zaznaczasz swoją powierzchnię i klikasz na tę opcję. Strzałki powinny być w kierunku do zewnątrz, a są do wewnątrz. Aby to zmienić zaznacz powierzchnię i kliknij te wspomnianą już opcję. W okienku poleceń będziesz miał parametry tej funkcji, ostatnia to Flip (Odwróć) - klikasz na "zewnętrznej" powłoce Twojej powierzchni i strzałki powinny przestawić się o 180 stopni i już powinno być OK.
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: kruk w 18 Lipiec 2007, godz.10:33
najlepiej ustawić sobie w opcjach oznaczanie wewnętrznej (lewej) strony powierzchni innym kolorem, który najmniej wykorzytujesz ;)
nie pamiętam w tej chwili gdzie dokładnie ta opcja jest ukryta (nie ma to jak skleroza ;) ), lecz pewnie Odyniec pomoże zlokalizować tą zakładeczkę  ;D
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: HAV w 18 Lipiec 2007, godz.12:59
Dzięki, już działa.

Generalnie problem tkwił nie tyle w powierzchni, co w krzywych. Po zakryciu płaskich otworów (owe cap planar holes - może komuś się przyda jeśli z polskiej wersji korzysta :P) nie dało się zmienić kierunku powierzchni, jedynie podejrzeć zwrot strzałek. Zmiana kierunku powierzchni przed cap planar holes też nie skutkowała stworzeniem powierzchni tak, jakbym sobie tego życzył.

Błąd zrobiłem przy rysowaniu krzywych prowadnicy - jedna była odbiciem lustrzanym drugiej, obie prowadnice miały ten sam zwrot. Należało zmienić kierunek jednej z prowadnic, dzięki czemu obie krzywe prowadnic i krzywa przekroju poprzecznego mają ten sam zwrot...
Trochę to nieprecyzyjnie sformułowałem - generalnie chodzi o to, by wszystkie strzałki krzywych tworzących daną powierzchnię, miały kierunek zgodny (lub przeciwny) z  ruchem wskazówek zegara.


Przynajmniej tak wygląda moja teoria na ten temat, może niekoniecznie słuszna, ale grunt, że efekt jest taki, jaki chciałem  ;D
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 18 Lipiec 2007, godz.20:04
Super HAVOC - ciesze się, zę rozwiązałeś problem, niestety nie zawsze jestem w stanie na wszystko odpowiadać, ale na szczęście mamy już sporo aktywnych użytkowników  8) Czekamy na Twój finalny młotek na na naszym forum!!! i nie tylko na młotek :)
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: HAV w 19 Lipiec 2007, godz.13:18
Eee tam, młotek jak młotek - nic specjalnego :P

(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/mlotekfinal.jpg)
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 19 Lipiec 2007, godz.17:53
"Młotek jak młotek" od tego sie zaczyna :):) a potem... :)
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 19 Lipiec 2007, godz.18:10
sea__ - nie przesadzaj   :), taki młotek zrobić w NURBS - wcale łatwo nie jest, a że młotek jak młotek, znaczy, że Havoc dobrze opanował tutoriala. I jakoś jestem dziwnie przekonany, że jeszcze nas wszystkich zaskoczy...
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 19 Lipiec 2007, godz.18:17
Od młotka się zaczyna... :) ja zaczynałem od walca  i coraz bardziej mnie sie to podoba:)
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: HAV w 19 Lipiec 2007, godz.21:12
Odyniec nie przesadzaj z tą trudnością ;)


... a jak już się człowiek z młotkiem upora to sięga po butelki (http://www.ofp.lua.pl/images/smiles/icon_hahaha.gif)... choć jeszcze bez gwintu (http://www.ofp.lua.pl/images/smiles/jezor2.gif)
(http://img.photobucket.com/albums/v471/havoc1984/rhino/flacha.jpg)
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 19 Lipiec 2007, godz.21:26
ooo  :o to pamiętam też kiedyś robiłem, a jak już mówisz, że przesadzam, to znaczy że masz +3 do współczynnika - znajomość Rhino HAVOC (:-)
Tytuł: Odp: Cap planar holes
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 20 Lipiec 2007, godz.22:02
Fajniutka ta butelka :) byle tak dalej.