Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: sea__ w 14 Lipiec 2007, godz.17:25

Tytuł: Efekty oparte na modyfikacji brył podstawowych - Samouczek Pawła Maziejuka v.1
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 14 Lipiec 2007, godz.17:25
      Autorem tego samouczka jest Paweł Maziejuk. Dzieki uprzejmości autora mamy możliwość zaprezentowania go na naszym forum. Dziękujemy


      Zrzuty ekranowe są w dużej rozdzielczości, więc zachodzi konieczość używania "suwaków".
-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Samouczek ten pokazuje, jak ładne efekty można osiągnąć, bazując głównie na podstawowych bryłach i ich modyfikacji w programie Rhinoceros.


Zaraz po włączeniu programu Rhino wyświetlają nam się cztery okienka - to jest nasza scena, na której powstanie nasz pojazd. Najpierw umieszczamy na scenie prosty element, jakim jest kula. (Bryła -> kula)


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=390;image)


Potem umieszczamy ją na scenie, określając środek i promień kuli.
W ten oto sposób mamy już na naszej scenie ładną okrągłą kulę! Jednakże sama w sobie kula jest dość nudna na dłuższą metę, tak więc zmieńmy ją odrobinę...
Mając zaznaczoną wspomnianą wcześniej kulę, włączamy jej punkty kontrolne.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=392;image)


Teraz możemy kontrolować kształt wytworzonej przez nas bryły po prostu poprzez przeciąganie punktów, tworząc obiekt jaki tylko byśmy chcieli otrzymać.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=394;image)


Aby zobaczyć nieco więcej niż tylko parę linii konturowych, możemy włączyć opcję "rzutnia pocieniowana"; po prostu zaznaczamy, na którym widoku ma być widoczny obiekt już pocieniowany, a potem klikamy na ikonę "rzutnia pocieniowana".


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=396;image)


Zauważmy, że nasz obiekt, pomimo iż ma nieco bardziej atrakcyjne kształty, to wciąż brakuje mu "tego czegoś" (diabeł tkwi w szczegółach!). Spróbujmy zatem dodać parę istotnych szczegółów; będzie to dopiero dostępne, kiedy będziemy mieli większe pole do popisu jeśli chodzi o możliwości modyfikacji obiektu. Innymi słowy - potrzeba nam więcej punktów kontrolnych.
Możemy to zrobić za pomocą opcji przebudowania (edycja -> przebuduj)


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=398;image)


Teraz widzimy, iż nasza bryła od razu nabrała innego wyglądu, teraz możemy dokończyć modelowanie korpusu naszego pojazdu.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=400;image)


Teraz pora, aby nasz pojazd miał jakiś ładny lakier... może niebieski?
Właściwości takie jak kolor, texturę, przezroczystość, błysk, mat powierzchni można ustawić za pomocą "właściwości obiektu"; mogą one być zdefiniowane indywidualnie dla każdego obiektu lub domyślnie dla grupy obiektów poprzez ustawienie odpowiednich parametrów we właściwościach warstwy, do której należą.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=402;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=404;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=406;image)


Jak każdy szanujący się pojazd, tak samo ten powinien posiadać jakieś silniki. Stwórzmy w takim razie dwa wyloty spalin, do tego wykorzystajmy znany sposób na stworzenie pożądanego efektu bazując na prostych bryłach - tym razem znów wybierzemy kulę.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=408;image)


Uformujmy ją odpowiednio. Aby uzyskać ładną symetryczną bryłę, wystarczy umieścić punkty kontrolne należące do jednej płaszczyzny w innej płaszczyźnie. Aby zrobić to precyzyjnie, bardzo przydatna jest siatka, włączmy więc uchwyty.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=410;image)


Gdy już mamy ukształtowaną dyszę wylotową, zróbmy małą obwódkę owej dyszy. Zrobimy to oddzielając część dyszy powierzchnią.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=412;image)


Tworzymy powierzchnię w miejscu, w którym chcemy oddzielić dwie części dyszy (powierzchnia -> płaszczyzna prostokątna dwa rogi)


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=414;image)


Po jej odpowiednim umiejscowieniu dzielimy ją za pomocą opcji "podziel" i zaznaczamy obiekty do podzielenia (a więc dysze) oraz obiekty tnące (a więc płaszczyznę cięcia).


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=416;image)


Teraz mamy podzieloną dyszę, możemy więc zmieniać wszystkie właściwości oddzielonych części (za pomocą opcji "właściwości obiektu"), ale potrzebujemy dwóch dysz i to ładnie wyskalowanych. Nic trudnego! Po zmianie właściwości poszczególnych elementów, aby teraz łatwiej manipulować całą dyszą, grupujemy wszystkie jej elementy (zaznaczamy wszystkie elementy wciskając jednocześnie shift i włączamy polecenie "grupa")


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=418;image)


Teraz możemy dobrać odpowiedni rozmiar dyszy za pomocą opcji "skaluj"...


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=420;image)


... i zrobić dwie dysze za pomocą opcji "kopiuj".


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=422;image)


Teraz tylko pozostaje nam precyzyjnie je umieścić i połączyć je z całą karoserią pojazdu.
Dokonujemy tego za pomocą operacji sumy (Narzędzia Bryły -> operacje Boolean) zaznaczając oba obiekty.
Pojazd ma już widoczne dysze wylotowe, pora aby dodać szyby, światła, oraz maskę.
Wszystkiego tego można dokonać za pomocą opcji rzutowania na powierzchnię.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=424;image)


Stwórzmy ładną szybę. Najpierw na widoku z góry rysujemy krzywą. Wybierzmy krzywą z punktów kontrolnych.
Następnie po zamknięciu krzywej korzystamy z opcji rzutowania na powierzchnię; zaznaczamy krzywą którą właśnie wytworzyliśmy, a następnie powierzchnię, na którą ma być zrzutowana krzywa (należy uważać, aby wybrać powierzchnię z odpowiedniego widoku, abyśmy dostali pożądany kierunek rzutu).


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=426;image)


Dzieląc powierzchnię przy pomocy zrzutowanej krzywej (tak samo jak dzieliliśmy dysze silnika) możemy teraz ustawić właściwości wydzielonych powierzchni.


(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=131.0;attach=428;image)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dalsza część samouczka umieszczona w części drugiej w dziale " Zrobiłem/am Tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić".

Tytuł: Odp: Efekty oparte na modyfikacji brył podstawowych - Samouczek Pawła Maziejuka
Wiadomość wysłana przez: kruk w 14 Lipiec 2007, godz.18:37
dzięki sea__
właśnie sie zastanawiałem nad sposobem na ugryzienie głowy krokodyla, ale przypomniałeś mi o pewnych opcjach z których ostatnio nie korzystałem ;D  teraz moge pomyśleć o sprawie z innej strony :)
Tytuł: Odp: Efekty oparte na modyfikacji brył podstawowych - Samouczek Pawła Maziejuka
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 14 Lipiec 2007, godz.19:15
no podziękowania w pierwszej mierze należą się głównie autorowi lekcji, sea__ tym razem wykonał swoją dobrą, moderatorską robotę, to gwoli uściślenia  8)
Ale lekcja po przeniesieniu na nasze forum - nabrała rumieńców - zapraszamy autora do aktywnego uczestnictwa w naszym forum
Tytuł: Odp: Efekty oparte na modyfikacji brył podstawowych - Samouczek Pawła Maziejuka
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 14 Lipiec 2007, godz.19:25
Dokładnie, podziękowania należą autorowi tej lekcji, moja rola sprowadza się do zamieszczenia tego na naszym forum.