Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Rhinoceros w praktyce => Wątek zaczęty przez: kruk w 10 Lipiec 2007, godz.10:58

Tytuł: [pytanie] mesh
Wiadomość wysłana przez: kruk w 10 Lipiec 2007, godz.10:58
chciałem się dowiedzieć o czwartą odsłonę Rhino, jak sobie radzi z powierzchniami typu 'mesh' ?

jak idzie z kontrolowaniem tych powierzchni, ich docinaniem, przebudową... po prostu interesuje mnie wszystko co 'czwóreczka' potrafi zrobić z kształtami rodem z koszmaru konstruktora.

dla porównania - w trójce nie jest łatwo wyrwać się poza kształty łatwo definiowalne gemetycznie. wystarczy zacząć szaleć z punktami kontrolnymi a później zaczynają dziać się cuda :-[
Tytuł: Odp: [pytanie] mesh
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 10 Lipiec 2007, godz.11:43
Rhino nigdy nie był, nie jest i wątpię, aby kiedykolwiek był edytorem siatek polygonowych. Wbudowana ich obsługa związana jest głównie z potrzebą wymiany danych z innymi programami, a także faktem, iż do procesu renderingu krzywe NURBS są zamieniane na siatki (mesh'e). Narzędzia więc, nawet w wersji 4 Rhino do ich tworzenia i modyfikacji są bardzo ograniczone.
No, ale w wersji 4 pojawiło się blisko 70 !!! nowych poleceń związanych z siatkami. Tutaj (http://www.rhino3d.com/4/mesh.htm) jest ich pełna lista. Częściowo zostały one już wcześniej dodane do Rhino 3 w postaci tzw. pakietu Bonus Tools.

Te ciekawsze to:
MeshBooleanSplit
(http://www.rhino3d.cz/data/imgs/01185l.png)
SplitMesh,TrimMesh
(http://www.rhino3d.cz/data/imgs/01186l.png)
Możliwość analizy mapowania za pomocą map środowiskowych na mesh'ach
(http://www.rhino3d.cz/data/imgs/01187l.jpg)
ThicknessAnalysis
(http://www.rhino3d.cz/data/imgs/01188l.png)
OffsetMesh
(http://www.rhino3d.cz/data/imgs/01189l.png)

Jednakże, jeśli potrzebujemy naprawdę poszaleć z siatkami poly pod Rhino - wystarczy zaopatrzyć się w odpowiedni plugin (http://meshcad-for-rhino.sycode.qarchive.org/) - do zwykłych siatek jest to , a jeśli ktoś chcę tworzyć powierzchnie typu Subdivision Surfaces (n-gony) to powinien się zainteresować tym (http://www.tsplines.com/rhino/) rozszerzeniem.
A ogólnie Kruk - ściągaj wersje testową Rhino 4 i przekonaj się sam  8) - Nie ma żadnego problemu w posiadaniu wersji 3 i 4 w tym samym czasie i na tym samym komputerze! Działają one zupełnie niezależnie.

Wszystkie obrazki pochodzą z serwisu rhino3d.cz
Tytuł: Odp: [pytanie] mesh
Wiadomość wysłana przez: kruk w 10 Lipiec 2007, godz.13:21
dzięki za tak obszerne info  :)

ale chciałem się zapytać o jeszcze jeden drobiazg...
jak bardzo siatki mesh mordują Rhino? znaczy się - jak mocno go spowalniają ;)
Tytuł: Odp: [pytanie] mesh
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 10 Lipiec 2007, godz.14:47
Robiłem testy dokładne i siatki poly mordują go (od wersji Rhino 4) w takim samym dokładnie stopniu, jak np 3dsmaxa. Czyli jedynym ograniczeniem jest ilość RAM i szybka karta graficzna, bo przy siatkach poly procesor już nawet aż takiej ważnej roli nie spełnia.
Tytuł: Odp: [pytanie] mesh
Wiadomość wysłana przez: Krzychu w 11 Styczeń 2008, godz.14:16
Witam !
Odgrzewam temat siatek.
Jak zamienić siatkę na nurbs ?

Pozdrawiam !

Tytuł: Odp: [pytanie] mesh
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 11 Styczeń 2008, godz.15:10
Albo jednym z plugin ów do Reverse Engineeringu albo plugin em T-splines, albo nieudokumentowaną funkcją Rhino 4, która nie zawsze działa, ale w tej chwili nie pamiętam jej nazwy. Sprawdzę.