Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Rhinoceros w praktyce => Wątek zaczęty przez: afrykanerro w 13 Sierpień 2008, godz.15:08

Tytuł: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 13 Sierpień 2008, godz.15:08
Witam Wszystkich
Gdzieś obiło mi sie o uszy więc zakładam że w Rhino można zagęszczać siatkę.. Problem tkwi w tym ze po imporcie modelu do mojego softu CAM'owskiego ów model wygląda jak by go kafelkami obmurowano. Gdzie to mogę znaleźć ?


Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: kruk w 13 Sierpień 2008, godz.15:41
może w opcjach eksportu poszukaj.
chociaż to pewnie zależy od tego w jakim formacie pracujesz i do jakiego formatu chcesz to przenieść.....


pozdrawiam :)
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: satrab w 13 Sierpień 2008, godz.15:43
Może więcej info, jaki to soft, jaki format, może jakiś screen?
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 13 Sierpień 2008, godz.16:32
To jest model darmowy zrobiony bodajże w max'ie. Tak wygląda po wczytaniu do Rhino. Prawda że wszystko wygląda gładko jak dup..... :D

(http://img151.imageshack.us/img151/13/new2zo9.th.jpg) (http://img151.imageshack.us/my.php?image=new2zo9.jpg)

Potem model zapisany w formacie 3dm wczytuje do CAM'a czyli w moim przypadku jest to SprutCAM. I wychodzą wspomniane wcześniej kafle

(http://img291.imageshack.us/img291/7154/new3lh7.th.jpg) (http://img291.imageshack.us/my.php?image=new3lh7.jpg)
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: satrab w 13 Sierpień 2008, godz.19:08
Może wina leży po stronie CAM'a, tzn może coś jest źle ustawione, że tak je czyta?
A CAM nie czyta jakiegoś innego formatu, który wspiera Rhino? może jakiś STL czy coś. Ja się nie znam na CAMie generalnie, ale może zjawi się ktoś  doświadczony i się wypowie.
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 13 Sierpień 2008, godz.20:01
Nie ma różnicy w STL wygląda podobnie.
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 13 Sierpień 2008, godz.23:05
Rhino po prostu ma możliwość wygładzania wyświetlanych siatek trójkątów - Twój CAM - widać nie - ot i cała filozofia, tak mi się wydaje
Prosiłbym także o nieumieszczanie fotek na imageshacku - to w tej chwili jeden z najwolniejszych serwerów obrazków - zawsze można obrazki wrzucić bezpośrednio do nas.
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: satrab w 13 Sierpień 2008, godz.23:10
W sumie to taka specyficzna sytuacja, bo tu nie chodzi o model NURBS zrobiony w rhino tylko jakiś model z 3d maxa, który nie wiadomo jak by robiony. Jak bym posiadał tego Sprut'a  to bym zobaczył co i jak u mnie ale nie posiadam ;)
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: kruk w 13 Sierpień 2008, godz.23:16
może gdyby popracować trochę nad tym modelem, by mu wygładzić siatkę w Rhino to lepiej by sie prezentował w Twoim SprutCAMie.
poza tym, może różnica skali obiektu przez ciebie pobranego, a tego co chcesz osiągnąć w CAMie powoduje rozłażenie sie siatki na szwach ???
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 14 Sierpień 2008, godz.16:44
Wydaje się że satrab ma rację. Wczytywałem modele zrobione w Rhino i wszystko wygląda dobrze :(

No ! ale trzeba iść dalej :)

Macie jakieś ciekawe modele twarzy które mógłbym pomęczyć na mojej maszynce :) ? Jak coś to zapraszam na mojego gadulca 10685114 w celu dogadania spraw przyziemnych ;)
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 14 Sierpień 2008, godz.21:22
Nie znalazłem odpowiedniego działu więc wkleję tutaj. Dzisiaj popełniłem obróbkę zgrubną maski pośmiertnej Aleksandra Macedońskiego. Plik w moim ulubionym formacie :-\ STL.. ale udało się nie trafić w śruby mocujące. Skan 3D znalazłem na stronie jakiegoś muzeum. Jutro dokończę jeśli starczy czasu :)

(http://img90.imageshack.us/img90/6196/macedjn6.th.jpg) (http://img90.imageshack.us/my.php?image=macedjn6.jpg)

Ps. Wybacz Odyńcu to ostatni raz :)
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 14 Sierpień 2008, godz.21:34
 ;D
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: zzz02 w 21 Sierpień 2008, godz.11:20
model z maxa w obu programach wyświetla się poprawnie
sprut cam po prostu nie stosuje wygładzania, które w pewnym sensie oszukuje wzrok
rzeczywisty model wygląda tak jak w sprutcamie, bowiem jest to kwestia wizualizacji modelu

sprutcam stosuje cieniowanie płaskie żeby nie było niespodzianek po wyfrezowaniu
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cieniowanie_płaskie

w rhino jest cieniowanie phonga, które przelicza wektor normalny cieniowania dla każdego pixela
stąd ta gładkość i w maxie i wrhino
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cieniowanie_Phonga
http://en.wikipedia.org/wiki/Phong_shading

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Phong-shading-sample.jpg)

rhino chyba nie ma możliwości zagęszczania siatki, musisz się postarać o lepszy model albo skorzystać z narzędzia meshsmooth w 3dmaxie, tylko że to nie jes takie beztroskie narzędzie tego typu to ślepy algorytm wygładzi ci wszystko, a najbardziej podatne na wygładzenia są ostre krawędzie

a może zrobić tak: wyfrezować to co jest i przy pomocy papieru ściernego doszlifować mechanicznie detal
chyba najlepsza metoda

wydaje mi się że kombinowanie przy exporcie nic nie da bo to jest model z maxa, w maxie modeluje się takie organiczne powierzchnie w meshu, na renderach przy zastosowaniu filtrów schodków nie widać i to artystom wystarcza
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 21 Sierpień 2008, godz.12:08
Rhino domyślnie stosuje wygładzanie geometrii -pisałem już o tym w tym wątku.
Co oczywiście - nie znaczy, że nie można uzyskać efektu widoku na model bez wygładzania, taki jak w tym Sprutcamie. Bo Rhino obsługuje każdy popularny dziś rodzaj cieniowania.
Menu Tools-> Options -> Appearance -> Advanced Settings -> Shaded - >Shading Setting i zaznaczyc opcję Flat Shading
i także nie będzie niespodzianek po wyfrezowaniu.






Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: satrab w 21 Sierpień 2008, godz.12:15
Nom to się wyjaśniło. Chyba chwilowo zapomniałem, że poza NURBSami wszystkie inne modele 3d to "tylko" mniej lub bardziej szczegółowe zbieraniny wielokątów. W sumie miałem napisać to co Odyniec, ale zostałem uprzedzony. Dodaje ilustrację na przyszłość, a także info, że wystarczy w menu viewport'u[rzutni] zaznaczyć opcję Flat Shade[Płaskie Cieniowanie]

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=720.0;attach=9792;image)

I efekty jak widać:

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=720.0;attach=9790;image)

Co do zagęszczenia siatki.... to tak trochę inaczej można by, ale samo Rhino nie wystarczy, ale z np. T-Splines można by to zrobić jak Odyniec w tym poście http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,646.msg4522.html#msg4522

PS. Witam nowego użytkownika zzz02
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: kruk w 21 Sierpień 2008, godz.12:41
zaznaczyć opcję Flat Shade[jak to po polsku się zwie?]

Płaskie Cieniowanie lub Płaski Cień
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 22 Sierpień 2008, godz.19:49
Dziękuję Wam za posty :) Wydaje się że dzisiaj ostatecznie rozgryzłem sposób konwersji plików 3ds do SprutCam'a bez widocznych "kafli"

(http://img170.imageshack.us/img170/8595/convbg5.th.jpg) (http://img170.imageshack.us/my.php?image=convbg5.jpg)


Siatkę udało mi się zagęścić w Z-Brush'u. Efekty są bardzo miłe dla oka co prawda nie idealne ale jak dla mnie lekkie pofałdowanie powierzchni będzie dobrze wyglądało po wykończeniu modelu na maszynie. Model ze zdjęcia musiał mieć jakieś wady ( puste powierzchnie ) drugi natomiast wyszedł już bez żadnych błędów :)

(http://img134.imageshack.us/img134/597/conv2us1.th.jpg) (http://img134.imageshack.us/my.php?image=conv2us1.jpg)

Link to tutka dzięki któremu można zagęszczać siatki : http://www.southerngfx.co.uk/general/tutorials/19-highrezzb/tutorial.htm
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 22 Sierpień 2008, godz.20:02
gratuluję budżetu na programy - skaczesz po aplikacjach jak zając  ;D
Tytuł: Odp: CNC
Wiadomość wysłana przez: afrykanerro w 05 Wrzesień 2008, godz.12:42
Hehe jak bym miał tyle programów pewnie sam skakał bym jak zając ze szczęścia :D