Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Podstawy dla początkujących => Wątek zaczęty przez: lemik w 23 Czerwiec 2016, godz.12:15

Tytuł: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: lemik w 23 Czerwiec 2016, godz.12:15
Stworzyłem obrys litery za pomocą krzywa, interpoluj punkty i teraz chciałbym zrobić bryłę ale z zaokrąglonymi bokami, tak aby litera była półokrągła, jak na razie zrobiłem wyciągnięcie do bryły i kombinowałem przez zaokrąglenie, ale to za mało, litera musi być ładnie zaokrąglona od brzegów do środka, jest jakiś sposób na to?
Tytuł: Odp: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: HAV w 26 Czerwiec 2016, godz.22:26
Zajrzyj tu:
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,1760.msg11980.html#msg11980

i tu:
http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,1776.0.html

W pierwszym linku masz tutka do UV Curves.
Tytuł: Odp: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: lemik w 27 Czerwiec 2016, godz.09:47
Dzięki tutorial przyda mi się, ale chyba nie o to chodziło, tak przynajmniej mi się wydaje, albo ja nie umiem zastosować krzywych UV. Chodzi o zrobienie z narysowanej krzywej wypukłej literki, tak jak jest znaczek rhino zrobiony.
Tytuł: Odp: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: lemik w 27 Czerwiec 2016, godz.18:00
jakieś pomysły, podpowiedzi?
próbowałem funkcji loft, nie za bardzo wychodzi
Tytuł: Odp: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: HAV w 28 Czerwiec 2016, godz.19:24
1. Wrysowujesz dodatkowe krzywe, żeby nadać wypukłość literce i po nich wyciągasz powierzchnie przez Sweep 2 rails, Loft etc. wedle uznania i potrzeb

albo

2. Z obrysu litery wyciągasz bryłę przez Extrude, całość "obudowujesz" klatką kontrolną - Cage. Dalej to już zabawa w przesuwanie pktów.
Tytuł: Odp: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: lemik w 01 Lipiec 2016, godz.18:15
Dzięki, spróbuję wykonać
Tytuł: Odp: Wypukły półokrągły napis, litery
Wiadomość wysłana przez: lentz w 02 Lipiec 2016, godz.18:55
Sam się kiedyś głowiłem nad czymś takim, jak narysował HAV.

Oto moje rozwiązanie:

1. wyciągnąć litery do bryły (z nadmiarem)
2. wrysować powierzchnię obrysu górnej części (cztery splajny i powierzchnia z 2,3,4 krzywych)
3. przenieść tą powierzchnię na żądaną wysokość
4. wybrać "różnicę Boole'a"
   a. zaznaczyć po kolei wszystkie litery + Enter
   b. zaznaczyć powierzchnię obrysu + Enter
5. jeśli obetnie nie tą część, co trzeba, to musisz po Undo odwrócić kierunek płaszczyzny obrysu

Zaletą tego rozwiązania jest to, że masz pełną kontrolę nad kształtem gotowej litery.
Można też wrysować na przykład kulę lub elipsoidę i poprzez "Część wspólna Boole'a" uzyskać kształty.
Wszystko zależy od tego, jaki kształt i co chcesz mieć na wyjściu.
Mam nadzieję, że o to Ci chodziło.