Pierwsza część samouczka modelowania samolotu Sopwith Baby napisana przez naszego użytkownika marka.
Dziękujemy i niecierpliwie czekamy na dalsze :).
Witam
Mam przyjemność zaprezentować prosty tutorial z modelowania samolotu Sopwith Baby. Idąc za przykładem kolegów sea_ i HAL9000 postaram się wyłożyć przysłowiową „kawę na ławę”. Będziemy się opierać na zeskanowanych rzutach z książki „Sopwith Fighters in action” wydanej przez Aricraft numer 110.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1625;image)
Oprócz rzutów wskazane jest posiadanie innej dokumentacji np. zdjęć, opracowanych planów modelarskich, monografii itp. My jednak skupimy się nad prostymi planami i zobaczymy, co nam z tego wyjdzie?
Przygotowywanie bitmap.
Pomocne programy: Corel, Gimp lub programy do obróbki zdjęć, dostarczane np. ze skanerami.
1. Podczas skanowania wyodrębniamy poszczególne rzuty ewentualnie wykorzystujemy do tego ww. programy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1627;image)
2. Następnie każdy rzut należy ustawić tak, aby oś modelu była równoległa do osi rzutni, ze względu na niedokładność ustawienia książki w skanerze lub tak, jak na załączonym obrazku ustawienia rzutu pod innym kątem.
Przed.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1629;image)
Po transformacji
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1631;image)
3. Zapisujemy obraz z rozszerzeniem, jakie obsługuje, Rhino, np. JPEG.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1705;image)
4. Następną czynnością jest przygotowanie stanowiska pracy. Opisy znajdują się w wątkach zamieszczonych na naszym forum.
Na pasku pomocniczym włączamy: „Ortogonalnie”, „ Uchwyt Ob.”, „Chwyć koniec obiektu”, „ Chwyć za przecięcie” i „Rzutuj uchwyty”.
Wstawianie bitmap
Niezbędne narzędzia, jakimi będziemy się posługiwać.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1633;image)
1. Za pomocą funkcji Układ Rzutni > Bitmapa > Umieść Bitmapę Tła umieszczamy na poszczególnych rzutniach wcześniej przygotowane bitmapy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1635;image)
2. Układ Rzutni > Bitmapa Tła > Przesuń Bitmapę Tła – ”łapiemy” nasz rysunek włączamy opcje Uchwyt i umieszczamy w Punkcie zerowym rzutni.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1637;image)
3. Teraz musimy się zastanowić, w jakiej skali zamierzamy wykonać samolocik?
Ja zamierzam go narysować jako przykładowy projekt i ustalam długość całkowitą na 200mm, w późniejszym czasie nie będzie żadnego problemu z przeskalowaniem.
4. Na rzutni Prawy wyznaczamy prostą o długości 200mm, której początek znajduje się w Punkcie zerowym, drugą prostą rysujemy prostopadle na końcu ogona samolotu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1639;image)
5. Uruchamiamy opcję Układ Rzutni > Bitmapa Tła > Skaluj Bitmapę Tła
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1641;image)
6. Kursor myszy kierujemy na Punkt zerowy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1643;image)
7. Następnie na przecięcie linii, która wyznacza nam koniec obrysu samolotu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1645;image)
8. Skalujemy naszą bitmapę do żądanych wymiarów.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1647;image)
9. W taki sam sposób postępujemy z rzutem Góra, ponieważ mamy narysowaną linie wymiaru wyznaczającą długość samolotu.
Przed
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1649;image)
Po transformacji
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1651;image)
10. Rysujemy linie pomocnicze 1 i 2.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1653;image)
11. Dalej postępujemy jak w punkcie 5. 6. 7. 8.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1655;image)
I oto efekty naszej pracy
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=209.0;attach=1657;image)
Usuwamy linie pomocnicze wymiary i przystępujemy do obrysowywania samolotu.
i C.D.N
marek