Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: sea__ w 01 Lipiec 2007, godz.16:23

Tytuł: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 01 Lipiec 2007, godz.16:23
Rozwijanie powierzchni stanowi cel naszego projektowania. Czasami jednak zdarzają się jednak anomalie od których nerwicy można dostać (patrz przykład  poniżej). Mamy na zrzucie widok przedniego segmentu kadłuba samolotu Starship 2000. Fioletowa powierzchnia wyznacza zarys komory podwozia.

Wycinamy ja wykorzystując polecenie Utnij. Czas na rozwinięcie. Program czasami nie potrafi rozwinąć powierzchni poleceniem Rozwiń powierzchnię rozwijalną. Wykorzystujemy wiec drugie polecenie Rozwiń  dostępne w zakładce Bonus– Powierzchnia. Deformacja jest niewielka w pełni akceptowalna.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=64;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=66;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=70;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=72;image)

Cały segment składa się z dwóch części. Zobaczmy jak wyglądają rozwinięcia. Jedno rozwinięcie jest z wycięciem drugie bez. Dotyczy jednak tej samej powierzchni.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=74;image)

Jak widać rozwinięcie zaczęło się od góry kadłuba. W ogromnej części opracowań modelarskich miejsce stuku powierzchni znajduje się na dole a nie w widocznej górnej części kadłuba. Mamy wtedy dwie drogi wyjścia. Podzielić ten element poleceniami Podziel i jedna usunąć, albo wykorzystać Utnij  od razu jedna połowę usunąć.
   
     Dalej pomocne będzie Lustro. Robimy lustrzane odbicie odpowiedniej połowy powierzchni i zatwierdzamy.
Następnie łączymy Ctrl +J nasze połówki. I powierzchnia gotowa. Dodajemy sklejki do montażu na styk albo na zakładkę i konstrukcja gotowa.

   A teraz małe wyjaśnienie na przykładach w myśl zasady „zobaczyć znaczy uwierzyć”. Na zrzucie poniżej mamy
Tę samą powierzchnię jak poprzednio. Jest to etap wyciągania „powierzchni po 2 ścieżkach” - dopasowywanie łączenia krzywych. Miejsce łączenia krzywych umiejscowiłem na górnej powierzchni kadłuba. Po utworzeniu powierzchni i wycięciu komory rozwijamy. Efekt widoczny poniżej. Rozwinięcie następuje od miejsca łączenia krzywych.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=76;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=78;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=80;image)

Sprawdźmy te teorie dalej. Tym razem miejsce łączenia krzywych umiejscowię na lewej stronie kadłuba. Dalsze rysunki nie wymagają komentarza.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=98;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=100;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=102;image)


Rozwinięcie nastąpiło właśnie od lewej strony, tam gdzie znajdowało się miejsce łączenia krzywych. Ustawmy teraz łączenie we właściwym miejscu. Z dołu kadłuba.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=104;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=106;image)


Jak widać rozwinięcie jest prawidłowe. Wniosek jest oczywisty Uważnie dobierajmy miejsca łączenia krzywych.

Poniżej mały przykład dopasowywanie krzywych z niewielkim przesunięciem. Niewielkie przesunięcie deformuje tworzoną powierzchnię co szczególnie widać przy rozwinięciu.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=108;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=110;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=112;image)

Jedną ze sztuczek którą czasem się stosuje jest podział kadłuba na połówki. Potem te połówki się rozwija wykorzystując lustro, dubluje i łączy. Dzielimy przy pomocy powierzchni, patrz poniżej.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=114;image)

z reguly Wiadomości te są znane ale zabraklo tego w samouczku  o Starshipie wiec bedzie to niejako uzupelnienie .:)


Tytuł: Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 01 Lipiec 2007, godz.17:57
sea__ co ja mam napisać ?! Dzięki i oby tak dalej! Świetny materiał !!!
Tytuł: Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 01 Lipiec 2007, godz.19:26
No bo ja chce, zeby pomiędzy tekstem byly obrazki i potrzebuję wiadomości, jaka bedzię ścieżka przykładowa do obrazka, tak jak jest w Starshipie :).
Tytuł: Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Krzychu74 w 01 Lipiec 2007, godz.22:12
Witam!
sea__: dzięki za tutorial. :)
Co do zdjęć w tekście to wstawiając na serwer forum chyba się nie da zrobić, żeby były między akapitami. Spróbuj dać fotki na zewnętrzny serwer np. Imageshack:
http://www.imageshack.us/
i wtedy bez problemu można wstawiać zdjęcia w tekście.

Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 02 Lipiec 2007, godz.07:47
Wygląda na to, że Krzychu74 ma rację, póki nie powstanie serwis www do naszego forum, aby wstawiać obrazki pomiędzy tekstem należy użyć zewnętrznego serwisu hostującego zdjęcia, np. imageskack, fotosik.pl lub innych. Dzisiaj jeszcze dokładnie wyjaśnię tę sprawę i napiszę dokładnie jak to zrobić.

Wrzuciłem już w tym dziale mini lekcję, jak linkować z zewnętrznego serwera.
Tytuł: Odp: Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: kruk w 02 Lipiec 2007, godz.11:13
nie wiem czy pojawiła się tu na forum już ta kwestia (dopiero przeglądam zawartość więc prosze o wyrozumiałość). a mianowicie, jak sobie radzicie z powierzchniami bardziej "organicznymi".

standawdowe rozwijanie powierzchni niemal zawsze się wykłada na powierzchniach mających cokolwiek wspólnego z kulą albo zdeformowaną rurą. natomiast "wypłaszczanie" (taka urocza ikonka z rozjechanym kotem, za którą bym udusił jej pomysłodawcę) generuje błędy które są czasem dość poważne jeśli chodzi o utrate albo zysk na powierzchni.

tniecie więc powierzchnie na strzępy, czy korzystacie z jakiś pakietów specjalistycznych w których znajdują sie inne metody wypłaszczania powierzchni?
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 02 Lipiec 2007, godz.12:25
Ogólnie, póki co, forum zawiera informacje bardziej dla początkujących użytkowników, więc temat rozwijania powierzchni został po raz pierwszy poruszony na tym forum przez sea__ właśnie tutaj.

Co ro rozwijania, jako takiego - są w zasadzie jego dwie główne nurty - rozkładanie powierzchni rozwijalnych (developable surfaces) na płaszczyznę i rozkładanie powierzchni nierozwijalnych na płaszczyznę. Powierzchnie rozwijalne muszą w każdym punkcie swej powierzchni spełniać warunek, iż
krzywizna Gaussa takiej powierzchni jest równa zeru, co z kolei oznacza, że jedna z krzywizn głównych jest zerowa, a z polskiego na nasze oznacza to, że powierzchnie takie są zakrzywione tylko w jednym kierunku.

Półkula, kula jest więc książkowym przykładem powierzchni nierozwijalnej.

tniecie więc powierzchnie na strzępy, czy korzystacie z jakiś pakietów specjalistycznych w których znajdują sie inne metody wypłaszczenia powierzchni?

Zależy wszystko od tego, co chcemy osiągnąć. Jeśli np. projektujemy model kartonowy, to na strzępy  :), a jeśli np. rozkład blach, czy coś podobnego, to specjalistyczne narzędzia, ale jak słusznie wspomniałeś, wynik to zawsze w pewnym sensie kompromis.
Kiedyś był świetny plugin do Rhino o nazwie Expander, ale dziś McNeel tworzy równie dobre narzędzie do Rhino4 - Squish (http://en.wiki.mcneel.com/default.aspx/McNeel/AdvancedFlattening.html) - ja jak już muszę coś rozłożyć nierozwijalnego, korzystam właśnie z niego. (czy to to samo, co z tym kotem???  :D :D :D)
Aby nauczyć się lepiej wykorzystywać rozwijanie w Rhino, obojętnie od sposobu, polecam np. tę książkę (http://www.sklep.architekci.pl/go/_info/?id=304).

Ps. Cieszę się, iż moje wypowiedzi są bardzo ściśle śledzone pod względem poprawności gramatycznej, często się mylę, nie jestem omnibusem, ale tu akurat mam rację (dla zainteresowanych (http://mozillapl.org/forum/post-42812.html&highlight=))
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 02 Lipiec 2007, godz.18:49
Poprawione :) odrazu lepiej.
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 02 Lipiec 2007, godz.19:37
BRAWO SEA___

ale fajnie, to działa !!!
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Dakar w 02 Lipiec 2007, godz.19:45
Spuszczam nochala do ziemi w podziękowaniu....
Toż to siook...
Nawet mi obrazek pasuje....

Sezon na kaczki...wrrr...
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 02 Lipiec 2007, godz.19:51
Hehe, Dakar, nie zabijaj ludzi..., prawie się udławiłem kanapką....

 ;D ;D ;D ;D
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: BERP w 09 Lipiec 2007, godz.14:48
CZEŚĆ :-)

Ze swojej strony chciałem na maxa podziękować Tobie  Sea_ za tak niesamowity „podręcznik :-) „ do nauki tego programu a Tobie Odyniec za forum i umieszczenie wszystkiego w przystępnej formie.
Dla niektórych to koleiny program, który pewnie z łatwością opanują dla mnie Sea_, Odyniec  to coś więcej …to spełnienie marzeń (o lepszym lub gorszym projektowaniu przez moją osobę).
Materiał, który przygotowałeś Sea_ sprawił, że znów częściej się uśmiecham …….! Wersja angielska była dla mnie nie do przebrnięcia.

Po prostu szczere dzięki !!!!

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 09 Lipiec 2007, godz.14:52
Cała przyjemność po naszej stronie, ale podwójna dla sea_  8)
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 10 Lipiec 2007, godz.18:40
Dziękuję  BERP za słowa uznania :), Odyniec ma w tym swoją zasługę, bo On  tu mnie ściągnął :).
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 10 Lipiec 2007, godz.18:46
Jednym słowem - wszystkim nam miło, a teraz chłopaki i dziewczyny, DO roboty!, jest jej tyle, że można książki pisać, a Ty, BERP, także możesz napisać swój rozdział... zapraszamy
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: marek w 18 Czerwiec 2008, godz.20:16
Pozwoliłem sobie na dołączenie krótkiego przykładu o rozwijaniu do wątku SEA_ gdyż chciałem, aby tutoriale o tej samej tematyce znajdowały się w jednym miejscu. Chcę przybliżyć sposób wykonywania i rozwijania tzw. ruloników. Jest to jeden z podstawowych elementów w budowie modeli kartonowych. Wymiary będą przybliżone kartonowcy wiedzą dokładniej, jakie przyjąć wartości, może się z nami podzielą. Podam tylko metodę, w jaki należy postępować.
W zakładce krzywa znajduje się narzędzie spirala płaska

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9178;image)

Po oznaczeniu centrum spirali wpisujemy w pasku poleceń wpisujemy pierwszy promień spirali np. 0.25
Przełączamy na tryb skok wpisujemy np. 0.3 (jest to grubość kartonu plus klej)
Podajemy drygi promień 2mm

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9180;image)

Wyciągamy zamknięto krzywą planarną o potrzebnej nam długości 40mm

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9182;image)

I co teraz robimy, wpisujemy rozwiń rozwijalną powierzchnie? Nie! W zakładce krzywa z obiektu znajduje się narzędzie utwórz krzywe uv, wykorzystujemy to narzędzie! Efekt taki sam, ale zaoszczędzimy kilkanaście sekund.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9184;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9186;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9188;image)

Uwaga to polecenie można wykorzystać tylko z rulonikami cylindrami i tym podobnymi obiektami. A jak ta metoda sprawdzi się w praktyce to dowiemy się od praktyków.
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 18 Czerwiec 2008, godz.21:09
Dzięki za  dalsze rozwiniecie tematu  ;D- plusik.
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: marek w 18 Czerwiec 2008, godz.21:23
Dzięki za  dalsze rozwiniecie tematu  ;D- plusik.
Nie ma, za co. Podziękowania to należą się tobie za ciekawy temat, który można rozwijać i rozwijać. ;) Mam jeszcze kilka pomysłów, ale to wszystko teoria zobaczymy jak moje przemyślenia pokryją się z praktyką.  ;D
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: kruk w 18 Czerwiec 2008, godz.21:51
nie jestem pewien czy zastosowanie UVałów w taki sposób ma sens. zdecydowanie się nie sprawdza gdy powierzchnia ma kąty różne niż 90 stopni. na przykład robię z tej samej spirali zawiniętą powierzchnię tylko lekko ją krzywię w wyciągnięciu (10*). i dla porównania rozwijam standardowo (Unroll Developable Surface) a następnie tworzę krzywe UV (Create UV Curves) zaznaczone na czerwono.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9194;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9196;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9198;image)

jeśli spojrzycie na wymiary krzywych z UV i krawędzi rozwiniętej powierzchni (jest w pasku poleceń) to zauważycie mankament tego polecenia w tym przypadku. UVały służą jednak do czegoś innego i tu w rozwijaniu lepiej korzystać z narzędzi do tego przeznaczonych.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9200;image)


ps: mam nadzieję, że nikomu nie popsułem koncepcji, ale UV mają zastosowanie tylko przy kątach prostych...
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: marek w 18 Czerwiec 2008, godz.22:01
Masz racje kruku, ale to była ciekawostka a po drugie nie spotkałem się z rulonami projektowanymi i zwijanymi pod kątem jest to raczej czynność niewykonalna. Przeważnie jest rysowany nożyk i zaznaczony kąt do ucięcia po sklejeniu. ;)
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: kruk w 18 Czerwiec 2008, godz.22:16
Bardziej chciałem zwrócić uwagę na to, że jest to metoda, która ma mocne ograniczenia gdyż poza koniecznością zachowania kątów prostych dochodzi także konieczność pilnowania obkurczeń powierzchni (Shrink Trimmed Surface) i pierwotnego ukierunkowania UV.

Dla lepszego zobrazowania drugiej kwestii oto rysunek:

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=9202;image)

Oczywiście powierzchnia została potraktowana Create UV Curves, natomiast nie została obkurczona...

Nie chodziło mi o to by ciąć rulony na skos :P , bardziej o to, że nie zawsze powierzchnia zachowuje wszystkie właściwości w stanie idealnym i wtedy możliwe są różne wybryki Nosorożca ;)
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: marek w 18 Czerwiec 2008, godz.22:36
No tak może niepotrzebnie zrobiłem to zamieszanie. Wiadomo, że w stosowaniu tej metody do innych brył mija się całkowicie z celem gdyż, jaką bryłę potraktowalibyśmy Create UV Curves zawsze będzie prostokąt. Ale przy ruloniku i cylindrach, oczywiście bez skosów ta metoda jest w 100% pewna. A to chodzi tylko o kartonik. Za wprowadzenie zamętu w głowach przepraszam. Ale dobrze, że poruszyłeś ten temat gdyż pomogło to wyjaśnić niedomagania tej metody. ;D Ja po prostu lubię niestandardowo wykorzystywać funkcje rhino. ;) ;) ;)
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: kruk w 18 Czerwiec 2008, godz.22:54
no problemos ;D

odpowiadałem zdecydowanie nie dla ciebie czy sea__ którzy to zęby stracili na Nosorożcu ;) , a dla tych bezimiennych zaglądaczy którzy sie nie rejestrują na forum :D

Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: marek w 16 Grudzień 2008, godz.19:17
Pozwoliłem sobie Sea na jeszcze jeden tutorial w Twoim wątku o rozwijaniu, na pewno nie będziesz miał nic przeciwko temu. ;D Kolega leon 12 ma z tym lekki problem, myślę, że pomoże mu to w rozwinięciu narożnika. Tą metodą możemy po modyfikacji rozwijać prawie wszystkie tego rodzaju bryły, sfery, elipsoidy i wszystko, co nam się spodoba.

Rysujemy profil za pomocą opcji obrotowa ( ewentualnie obrotowa po prowadnicach w zależności od kształtu naszej powierzchni) wykonujemy powierzchnie o dany kąt. Kąt musimy dobrać doświadczalnie tak, aby po sklejeniu nasza sklejka jak najbardziej przypominała oryginał. Do przykłady ustaliłem kąt 30 stopni.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10796;image)

Dublujemy granicę

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10798;image)

Wyciągamy po prowadnicach (Loft)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10800;image)

Rozwijamy powierzchnie (Unroll Developable Surface)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10802;image)

Klonujemy

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10804;image)

Teraz musimy wykonać powierzchnie pomocniczą z obrysu

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10806;image)

Rozwijamy ją

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10808;image)

I ustawiamy wzdłuż sklejek.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10810;image)

Zaznaczamy sklejki i za pomocą skaluj 1-D ustawiamy je tak, aby ich długość była równa długości powierzchni pomocniczej.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10812;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=74.0;attach=10814;image)

Owocnego rozwijania ;)
Tytuł: Odp: [Rhino3PL] Traktat o powierzchni rozwijaniu :P
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 16 Grudzień 2008, godz.19:31
Rozwijanie powierzchni zaokrąglonych ( np. narożników ) może stanowić czasem problem wiec za to uzupełnienie należy się +  :D.