Jako że tytuł wyjaśnia prawie wszytko to do pracy ;).
Wymagania:
- minimalna znajomość Rhino ( rysowanie krzywych, tworzenie powierzchni ect..)
- trochę czasu ;)
Rysujemy sobie za pomocą krzywych ogólny zarys muszelki.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9608;image)
Dzielimy sobie muszelka na takie trzy części. Górna to tam gdzie zbiegają się linie "rowki" muszelki, dolna będzie stanowić ich zarys. Wykorzystujemy jakieś linie pomocnicze- tnące ....
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9610;image)
Czas na właściwą strukturę muszelki. Korzystając z uchwytów i zaczynamy rysować "krzywą falistą muszelkową ;)" .
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9612;image)
Krzywa ta posłuży to nadania końcówce muszelki odpowiedni kształt. Wybieramy polecenie "Krzywa z dwóch widoków".
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9614;image)
Pierwszą krzywa będzie nasza krzywa falista, drugą dolny zarys muszelki.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9616;image)
Po obliczeniach powinniśmy otrzymać takie coś :D.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9618;image)
Kasujemy niepotrzebne krzywe i łączymy pozostałe. Efektem powinno być zarys muszelki składający się z dwóch części. Co do samej krzywej " muszelkowej" warto jej jeszcze nie kasować . Od jej kształtu zależy zarys muszelki. Jeżeli nam się nie uda na początku od razu "trafić w kształt" to wystarczy ją tylko zmodyfikować i ponownie wykorzystać :D.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9620;image)
Krzywa przekroju poprzecznego. Dla porównania efektu będą 2 krzywe - prosta i łukowata. Na początek prosta. Wykorzystujemy " Wyciągnięcie po 2 prowadnicach".
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9622;image)
Otrzymaliśmy połówkę muszelki. Na bokach muszelki widać płaskie powierzchnie, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Wystarczy trochę powyginać krzywa zarysu i sprawa załatwiona.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9624;image)
Po modyfikacji wygląda o wiele lepiej.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9626;image)
A tak wygląda całość.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9628;image)
A tak wygląda muszelka utworzona przy pomocy łukowatej krzywej przekroju poprzecznego.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9630;image)
Dól też wygląda w miarę realistycznie.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9632;image)
Wersja z innego profilu krzywa.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9646;image)
A co można zrobić z tą płaską muszelką? trzeba by ja odpowiednio wyprofilować. Można do tego użyć polecenia Zegnij. Ustalamy obiekt do zgięcia, początek grzbietu zgięcia i jego koniec, następnie wyginamy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9654;image)
Po wyginaniu ( mocno obciąża komputer ) wygląda tak:
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9656;image)
Można też inaczej powyginać tę powierzchnię. Ponieważ dla tej polipowierzchni nie można włączyć punktów kontrolnych możemy wykorzystać polecenie Klatka. Można w menu wywołać lub z paska narzędzi.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9658;image)
Wybieramy Obiekty edycji klatki- program poprosi o wybranie schwytanych obiektów ( będzie to nasza muszelka) po wybraniu obiektu zatwierdzamy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9660;image)
Następnym krokiem jest wybranie obiektu kontrolnego - może być prostopadłościan. Posłuży do modyfikacji naszej muszelki. Konstruujemy podstawę i wysokość naszej bryły.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9664;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9662;image)
Ustalamy punkty kontrolne klatki, ilość oraz ich stopień. Ustalamy sobie doświadczalnie w zależności od wielkości muszelki. Dalej region do edycji oraz głębokość opadania. Po tych ustawieniach mamy juz gotową klatkę.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9666;image)
Przeciągając punktu kontrolne klatki modyfikujemy także kształt naszego obiektu :D. Po nadaniu odpowiedniego kształtu klatkę kasujemy.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9668;image)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9670;image)
Sposobów na wykonanie jest wiele. To tylko jeden z nich ;D.