Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Modelowanie 3D => Wątek zaczęty przez: vv3k4i w 09 Czerwiec 2008, godz.08:31

Tytuł: Fillet
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 09 Czerwiec 2008, godz.08:31
Na załączonym obrazku jest kilka krawędzi. Zaokrąglałem je komendą filletSrf, ale nie dało to pożądanego efektu. Niestety żadna inna komenda fillet nie działa,jak mogę to ładnie zaokrąglić? Albo przynajmniej dlaczego żadna inna komenda nie działa?
Z góry dzięki
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: kruk w 09 Czerwiec 2008, godz.08:42
a możesz pokazać o które krawędziach mowa i jakie są efekty które otrzymujesz?
przy okazji Sopwith Baby był pokazany sposób na zrobienie gładkiego przejścia pomiędzy płaszczyznami ;)
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 09 Czerwiec 2008, godz.08:59
Po zwykłym zaokrągleniu filletSrf wygląda to tak, jak w załączniku.
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: kruk w 09 Czerwiec 2008, godz.10:06
napiszę na szybko - czyli bez wsparcia obrazkowego i z polskimi poleceniami ;)

z krawędzi które chcesz zaokrąglić zrób polilinię. następnie poprowadź po niej rurę o promieniu jaki cie interesuje do zaokrąglenia. dalej, przytnij powierzchnie (polipowierzchnie) które chcesz zaokrąglić tą rurą. na koniec za pomocą 'połącz powierzchnie' albo 'scal powierzchnie' uzupełnij brakującą przestrzeń.
możliwe, że będziesz musiał chwile poeksperymentować z ustawieniami i najlepszym sposobem wypełniania, ale powinno to zdać egzamin.

w tutorialach na forum jest pokazane to rozwiązanie więc możesz poszukać wersji obrazkowej, albo poczekać na moją wersję do wieczora ;)


powodzenia :)
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 09 Czerwiec 2008, godz.10:57
Wszystko fajnie. Problemów kilka po drodze wyszło, ale już jest prawie dobrze. Pozostał jeden problem, a w zasadzie dwa :> Promień na samym dole, czyli między podłogą a ściankami musiałem zrobić co najmniej połowę mniejszy niż ten zaoblenia idącego w pionie aż do podłogi, chyba wiecie dlaczego, jak nie, to popróbujcie. Jeśli na to też jest recepta, to połowa problemów z głowy. Kolejny problem polega na tym, że promień zaoblenia pionowego idącego aż do podłogi mogę zrobić tylko taki, jak całego siedzenia. Ten promień powinien być trochę większy. W NX-ie takie rzeczy robi się w 5 minut a nie 2 godziny :), będzie się trzeba przyzwyczaić.
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: kruk w 09 Czerwiec 2008, godz.11:10
wszystko to kwestia wprawy i poznania poleceń. to przychodzi z czasem i otrzaskaniem ;)
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 09 Czerwiec 2008, godz.11:10
jak się nauczysz porządnie filletować w Rhino to zejdziesz do 2 minut... cierpliwości... ;D
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 09 Czerwiec 2008, godz.11:28
Wierzę na słowo, mam nadzieję, że do tej wprawy dojdę szybko, gdziekolwiek ona jest :)
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 09 Czerwiec 2008, godz.14:45
A ode mnie na zachętę 2 pkt, bo naprawdę widać, że zmagasz się z programem. Oby tak dalej !!!
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: kruk w 09 Czerwiec 2008, godz.15:13
uważaj Odyńcu bo też mogę zacząć udowadniać że zmagam się z Rhino tylko dla punkcików (czego to ludzie nie robią do nabijania liczników na forach ;D). tylko nie wiem kto by mi udzielał odpowiedzi na te pytania, których wciąż przybywa ;)

żartowałem :P
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 09 Czerwiec 2008, godz.16:05
Kruku - Ty nie jesteś początkujący i niepotrzebne są Ci punkty zachęty.

A ten... jaaaa ... vv3k4i (ale sobie wybrał nicka, jak jakieś hasło normalnie) uczy się i zadaje ciekawe i konkretne pytania na podstawie swoich bojów z programem, zdania nie zmienię - jak dla mnie +2.
Tytuł: Odp: Fillet
Wiadomość wysłana przez: vv3k4i w 10 Czerwiec 2008, godz.05:39
Dzięki za słowa otuchy :)

Mam jeszcze kilka pytań i zastanawiam się, czy nie zrobić z tego WIP :) Wrzuciłem kilka zrzutów, co nieco już można zobaczyć, taka sobie motorówka stylizowana na wczesne lata ubiegłego wieku.

Na pierwszym rysunku widać jak podle wyszedł BlendSrf. Jest jakaś możliwość kontrolowania jego kształt przez np. punkty kontrolne, jak w przypadku filleta? Może w inny sposób zrobić taką krawędź?

Jak macie uwago odnośnie mojej techniki (optymalizacja) to walcie śmiało :)

---------

Jednak udało mi się znaleźć opcje do modyfikacji blendSrf, na ostatnim rysunku widać dobrze kształt, fajne sprawa.

Do jakiego stopnia mogę uprościć skomplikowaną powierzchnię, np siodłowatą, używając polecenia Powierzchnia -> Narzędzia edycji powierzchni -> dopasuj do tolerancji, żeby nie stracić danych kształtu krawędzi? Czy później zwiększając ilość punktów kontrolnych uzyskuję taki sam efekt jak przed zmniejszeniem ich ilości?