Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: sea__ w 08 Sierpień 2008, godz.14:11

Tytuł: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 08 Sierpień 2008, godz.14:11
Jako że tytuł wyjaśnia prawie wszytko to do pracy  ;).
 
Wymagania:
- minimalna znajomość Rhino ( rysowanie krzywych, tworzenie powierzchni ect..)
- trochę czasu  ;)



Rysujemy sobie za pomocą krzywych  ogólny zarys muszelki.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9608;image)




Dzielimy sobie muszelka na takie trzy części. Górna to tam gdzie zbiegają się linie "rowki" muszelki, dolna będzie stanowić ich zarys. Wykorzystujemy jakieś linie pomocnicze- tnące ....

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9610;image)

Czas na właściwą strukturę muszelki. Korzystając z uchwytów  i zaczynamy rysować "krzywą falistą muszelkową  ;)" .

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9612;image)

Krzywa ta posłuży to nadania końcówce muszelki odpowiedni kształt. Wybieramy polecenie  "Krzywa z dwóch widoków".

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9614;image)

Pierwszą krzywa będzie nasza krzywa falista, drugą dolny zarys muszelki.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9616;image)

Po obliczeniach powinniśmy otrzymać takie coś  :D.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9618;image)

Kasujemy niepotrzebne krzywe i łączymy pozostałe. Efektem powinno być zarys muszelki składający się z dwóch części.  Co do samej krzywej " muszelkowej" warto jej jeszcze nie kasować . Od jej kształtu zależy zarys muszelki. Jeżeli nam się nie uda na początku od razu "trafić w kształt" to wystarczy ją tylko zmodyfikować i ponownie wykorzystać  :D.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9620;image)

Krzywa przekroju poprzecznego. Dla porównania efektu będą 2 krzywe - prosta i łukowata. Na początek prosta. Wykorzystujemy  " Wyciągnięcie po 2 prowadnicach".

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9622;image)

Otrzymaliśmy połówkę muszelki. Na bokach muszelki widać płaskie powierzchnie, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Wystarczy trochę powyginać krzywa zarysu i sprawa załatwiona.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9624;image)

Po modyfikacji wygląda o wiele lepiej.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9626;image)

A tak wygląda całość.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9628;image)

A tak wygląda muszelka utworzona przy pomocy łukowatej krzywej przekroju poprzecznego.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9630;image)

Dól też wygląda w miarę realistycznie.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9632;image)

Wersja z innego profilu krzywa.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9646;image)

A co można zrobić z tą płaską muszelką? trzeba by ja odpowiednio wyprofilować. Można do tego użyć polecenia  Zegnij. Ustalamy obiekt do zgięcia, początek grzbietu zgięcia i jego koniec, następnie wyginamy.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9654;image)

Po wyginaniu ( mocno obciąża komputer ) wygląda tak:

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9656;image)

Można też inaczej powyginać tę powierzchnię. Ponieważ  dla tej polipowierzchni nie można włączyć punktów kontrolnych możemy wykorzystać polecenie Klatka. Można w menu wywołać lub z paska narzędzi.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9658;image)

Wybieramy Obiekty edycji klatki- program poprosi o wybranie schwytanych obiektów ( będzie to nasza muszelka) po wybraniu obiektu zatwierdzamy.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9660;image)

Następnym krokiem jest wybranie obiektu kontrolnego - może być prostopadłościan. Posłuży do modyfikacji naszej muszelki. Konstruujemy podstawę  i wysokość naszej bryły.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9664;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9662;image)

Ustalamy punkty kontrolne klatki, ilość oraz ich stopień. Ustalamy sobie doświadczalnie w zależności od wielkości muszelki. Dalej region do edycji oraz głębokość opadania. Po tych ustawieniach mamy juz gotową klatkę.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9666;image)

Przeciągając punktu kontrolne klatki modyfikujemy także kształt  naszego obiektu  :D. Po nadaniu odpowiedniego kształtu klatkę kasujemy.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9668;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=714.0;attach=9670;image)

Sposobów na wykonanie jest wiele. To tylko jeden z nich  ;D.
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: HAV w 08 Sierpień 2008, godz.15:19
O muszelki, wakacje, kogoś nad bajoro ciągnie (http://forum.armacenter.pl/images/smiles/icon_hahaha.gif)

Dzięki za tutka, chociaż bardziej Ci tu wachlarzyk wyszedł (http://forum.armacenter.pl/images/smiles/jezor2.gif)
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 08 Sierpień 2008, godz.17:28
hehe, dobre, dobre...
cokolwiek to jest  ;D
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: Hal9000 w 08 Sierpień 2008, godz.22:25
Idealna sprawa dla poczatkujacego:) +
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: satrab w 08 Sierpień 2008, godz.23:00
Bardzo nietypowa rzecz do modelowania w Rhino ;) ale mnie temat zaciekawił i zacząłem na szybko podobnego robić po swojemu ale wyszło mi mocno uproszczona muszelka, więc zrobiłem z niej mydelniczkę  ;D później wrzucę do free nurbs'a efekt.
Uznanie dla Ciebie za poświęcony czas na zrobienie tutka  :)
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: tekaj w 03 Sierpień 2014, godz.18:25
Dzięki. Jak na moje początki z Rhino jestem bardzo zadowolony ;)
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 05 Sierpień 2014, godz.21:37
Ok, dawno tego nie odwiedzałem. Model fajny :]
Tytuł: Odp: Tutorial - muszelka.
Wiadomość wysłana przez: rafaelo223we w 03 Maj 2018, godz.13:09
Takie wykresy zawsze sprawiały mi największe problemy na matematyce

________________________________________
sejfy (http://www.e-sejfy.pl/)