Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: Odyniec w 03 Lipiec 2007, godz.09:12

Tytuł: [modelarstwo][Rhino3PL] Lekcja projektowania samolotu !!! cz. 4 (język polski)
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 03 Lipiec 2007, godz.09:12
Autorem lekcji jest Dominik Damas (sea__),

18. USTERZENIE PIONOWE

Do zaprojektowania wykorzystamy przekroje poprzeczne zmniejszone do odpowiedniej skali. Możemy też postąpić inaczej,  zeskalować obrys sterów do odpowiedniej skali (1:36).
Ale  i tak potem trzeba wprowadzać przy drukowaniu odpowiednie poprawki, bowiem właściwą skala w której my projektujemy to 1:33. Możemy też wybrać własną skalę.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/164.jpg)

Wykorzystując znane już operacje tworzymy końcowe żebra powierzchni. Wypełniamy je potem powierzchnią. Końcówki możemy wypełnić masą plastyczną albo wykorzystać Siatkę Krzywych. Sposób postępowania ilustrują poszczególne zrzuty.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/165.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/166.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/167.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/168.jpg)



19.USTERZENIE POZIOME

Przednie stery poziome wykonujemy taką samą techniką jak inne elementy. Mając kilka żeber budujemy konstrukcję złożoną z żeber końcowych.
Rozwijamy  powierzchnię i sprawdzamy czy wszystko jest w porządku. Przy sterach znajdują się małe lotki, my jednak tworzymy linie prostą. Po rozwinięciu powierzchni dorysowujemy potrzebą linie.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/169.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/170.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/171.jpg)

Końcówka steru budujemy wykorzystując Siatkę Krzywych. Uzyskamy w ten sposób rozwijalną powierzchnię. W razie potrzeby dokonujemy korekty. Dorysowujemy potem końcówkę lotki steru.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/172.jpg)

 
20. SILNIK

Kształtowanie powierzchni silnika będzie też wymagało trochę wysiłku. Powodem tego jest jego nietypowy kształt. Po narysowaniu osi i krzywych obrysu rozmieszczamy je odpowiednio.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/173.jpg)

Ponieważ kształt silnika jest dość skomplikowany, do wykonania powierzchni rozwijalnych potrzebny będzie  jeszcze jeden przekrój.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/174.jpg)

Gdy to zrobimy wykorzystując uchwyty rysujemy od nowa zarys silnika. Tworzymy linie proste,   które będą potem krzywymi prowadnicy. Na rysunku poniżej pierwotny kształt zaznaczony jest na kolorem czerwonym, a nowy błękitnym.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/175.jpg)

Na początku silnika znajduje się wlot powietrza. Jego wykonanie jest proste, wiec nie wymaga szczegółowego opisu wykonania. Rysunki objaśniają jego konstrukcje.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/176.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/177.jpg)

Wywołujemy z menu Powierzchnia —Krzywe Płaskie wskazując na tylnią cześć wlotu powietrza. Tworzy ono powierzchnię tylko z jednej krzywej. Drugie polecenie z tego samego rodzaju   Krzywe Krawędziowe posłuży do konstrukcji przedniej części silnika.
Tworzy ono powierzchnie miedzy dwiema, trzema bądź czterema krzywymi. Efekt jest widoczny poniżej.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/178.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/179.jpg)

Przykładowe powierzchnie po rozwinięciu:

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/180.jpg)


21. KOŁPAK ŚMIGIEŁ

Kołpak to łatwy do wykonania. Możemy od razu podzielić go na część stożkową oraz walcową. Możemy też narysować jedną krzywą, stworzyć powierzchnie i wywołać z menu Edycja- Eksploduj.  Ja narysowałem oś symetrii i jedną krzywą obrysu kołpaka śmigła wraz z piastą.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/181.jpg)

Następnie wywołujemy z menu Powierzchnia—  Powierzchnia  Obrotowa. Oś symetrii będzie nasza naszą „osią obrotu” a krzywa zarysu naszą „krzywą do obrócenia”. Zaznaczamy w Opcjach Obrotu odpowiednie opcje i wartości, zatwierdzamy. Tak otrzymany obiekt eksplodujemy.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/182.jpg)

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/183.jpg)

Śmigła zostawiam do wykonania projektantowi. Nie powinno być z nimi żadnego problemu.


22. POZOSTAŁE ELEMENTY

Do wykonania  zostały  jeszcze golenie, koła i inne nie pokazane elementy. Koła  wykonane zostaną ze sklejonych wielu krążków albo jednego wyprofilowanego bloczku. W Internecie jest opisanych wiele sposobów wykonania tego elementu.
Goleń będzie składać się ze stalowego rdzenia ( może to być drut ze spinacza biurowego) a właściwy wymiar zewnętrzny wykonamy naklejając na ten rdzeń papier. Można też wytoczyć goleń  na tokarce.
Inne drobne elementy wykonamy już bez problemu. Możemy też wprowadzać własną modyfikacje.

(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/184.jpg)


23.PLIKI WIDEO DO POBRANIA

Pliki wideo do pobrania znajdują się w części pierwszej lekcji w postaci załączników.

Przy opracowaniu lekcji autor korzystał z planów opublikowanych w numerze 12/2001 czasopisma Modelarz
Tytuł: Odp: [modelarstwo][Rhino3PL] Lekcja projektowania samolotu !!! cz. 4 (język pols
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 03 Lipiec 2007, godz.09:48
To wszystko, lekcja jest już cała wrzucona na nasze forum, jeszcze raz gratuluję i dziękuję autorowi.