Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D
RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: Odyniec w 03 Lipiec 2007, godz.09:12
-
Autorem lekcji jest Dominik Damas (sea__),
18. USTERZENIE PIONOWE
Do zaprojektowania wykorzystamy przekroje poprzeczne zmniejszone do odpowiedniej skali. Możemy też postąpić inaczej, zeskalować obrys sterów do odpowiedniej skali (1:36).
Ale i tak potem trzeba wprowadzać przy drukowaniu odpowiednie poprawki, bowiem właściwą skala w której my projektujemy to 1:33. Możemy też wybrać własną skalę.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/164.jpg)
Wykorzystując znane już operacje tworzymy końcowe żebra powierzchni. Wypełniamy je potem powierzchnią. Końcówki możemy wypełnić masą plastyczną albo wykorzystać Siatkę Krzywych. Sposób postępowania ilustrują poszczególne zrzuty.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/165.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/166.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/167.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/168.jpg)
19.USTERZENIE POZIOME
Przednie stery poziome wykonujemy taką samą techniką jak inne elementy. Mając kilka żeber budujemy konstrukcję złożoną z żeber końcowych.
Rozwijamy powierzchnię i sprawdzamy czy wszystko jest w porządku. Przy sterach znajdują się małe lotki, my jednak tworzymy linie prostą. Po rozwinięciu powierzchni dorysowujemy potrzebą linie.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/169.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/170.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/171.jpg)
Końcówka steru budujemy wykorzystując Siatkę Krzywych. Uzyskamy w ten sposób rozwijalną powierzchnię. W razie potrzeby dokonujemy korekty. Dorysowujemy potem końcówkę lotki steru.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/172.jpg)
20. SILNIK
Kształtowanie powierzchni silnika będzie też wymagało trochę wysiłku. Powodem tego jest jego nietypowy kształt. Po narysowaniu osi i krzywych obrysu rozmieszczamy je odpowiednio.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/173.jpg)
Ponieważ kształt silnika jest dość skomplikowany, do wykonania powierzchni rozwijalnych potrzebny będzie jeszcze jeden przekrój.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/174.jpg)
Gdy to zrobimy wykorzystując uchwyty rysujemy od nowa zarys silnika. Tworzymy linie proste, które będą potem krzywymi prowadnicy. Na rysunku poniżej pierwotny kształt zaznaczony jest na kolorem czerwonym, a nowy błękitnym.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/175.jpg)
Na początku silnika znajduje się wlot powietrza. Jego wykonanie jest proste, wiec nie wymaga szczegółowego opisu wykonania. Rysunki objaśniają jego konstrukcje.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/176.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/177.jpg)
Wywołujemy z menu Powierzchnia —Krzywe Płaskie wskazując na tylnią cześć wlotu powietrza. Tworzy ono powierzchnię tylko z jednej krzywej. Drugie polecenie z tego samego rodzaju Krzywe Krawędziowe posłuży do konstrukcji przedniej części silnika.
Tworzy ono powierzchnie miedzy dwiema, trzema bądź czterema krzywymi. Efekt jest widoczny poniżej.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/178.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/179.jpg)
Przykładowe powierzchnie po rozwinięciu:
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/180.jpg)
21. KOŁPAK ŚMIGIEŁ
Kołpak to łatwy do wykonania. Możemy od razu podzielić go na część stożkową oraz walcową. Możemy też narysować jedną krzywą, stworzyć powierzchnie i wywołać z menu Edycja- Eksploduj. Ja narysowałem oś symetrii i jedną krzywą obrysu kołpaka śmigła wraz z piastą.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/181.jpg)
Następnie wywołujemy z menu Powierzchnia— Powierzchnia Obrotowa. Oś symetrii będzie nasza naszą „osią obrotu” a krzywa zarysu naszą „krzywą do obrócenia”. Zaznaczamy w Opcjach Obrotu odpowiednie opcje i wartości, zatwierdzamy. Tak otrzymany obiekt eksplodujemy.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/182.jpg)
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/183.jpg)
Śmigła zostawiam do wykonania projektantowi. Nie powinno być z nimi żadnego problemu.
22. POZOSTAŁE ELEMENTY
Do wykonania zostały jeszcze golenie, koła i inne nie pokazane elementy. Koła wykonane zostaną ze sklejonych wielu krążków albo jednego wyprofilowanego bloczku. W Internecie jest opisanych wiele sposobów wykonania tego elementu.
Goleń będzie składać się ze stalowego rdzenia ( może to być drut ze spinacza biurowego) a właściwy wymiar zewnętrzny wykonamy naklejając na ten rdzeń papier. Można też wytoczyć goleń na tokarce.
Inne drobne elementy wykonamy już bez problemu. Możemy też wprowadzać własną modyfikacje.
(http://www.forum.rhino3d.pl/images/dominik/184.jpg)
23.PLIKI WIDEO DO POBRANIA
Pliki wideo do pobrania znajdują się w części pierwszej lekcji w postaci załączników.
Przy opracowaniu lekcji autor korzystał z planów opublikowanych w numerze 12/2001 czasopisma Modelarz
-
To wszystko, lekcja jest już cała wrzucona na nasze forum, jeszcze raz gratuluję i dziękuję autorowi.