Marku
Nie, zdecydowanie nie! W tak małych jednostkach - ster pawężowy i rumpel to standard!
Silnik praktycznie jest stosowany w 99% jachtów turystycznych. Do wielu portów wręcz nie można wchodzić na żaglach. Silniki zaburtowe - najczęściej spotykane na jachtach do 7-8 metrów są przeważnie montowane na tzw. pantografie. Nie jest to urządzenie znormalizowane, ale poszczególne jego realizacje są do siebie bardzo podobne i różnią sie w szczegółach. Na jachtach większych montuje się już silniki stacjonarne ( o mocy powyżej 8-10 KM).
Co do tej papierkowej dokumentacji to bywa z tym różnie. Jeżeli wykonawca (gotowego jachtu - na bazie kompletnych skorup laminatowych) ma duże doświadczenie to czasem wystarcza kilka rysunków. Jeżeli mowa o dokumentacji np. wykonania modelu pokładu to sporządzam ich w toku budowy około 50. Co innego jeżeli mowa o dokumentacji na potrzeby produkcji seryjnej jachtu w stoczni, jest tego dużo więcej!
Pozdrawiam
Jacek