Zaloguj się lub zarejestruj. 08 Maj 2024, godz.14:22

Autor Wątek: Obracanie brył w perspektywie  (Przeczytany 14389 razy)

botak

  • Gość
Odp: Obracanie brył w perspektywie
« Odpowiedź #15 dnia: 11 Październik 2008, godz.22:56 »
Chyba powinieneś napsać jak obrócić kamerę względem osi konkretnego/danego obiektu...

Marek to ma chyba 6 zmysł, że odgadł o co Ci chodzi.

Rhino obraca kamerę dookoła środka okna widokowego - sposób Marka jest najlepszy,
chociaż mało czytelny  ;)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Obracanie brył w perspektywie
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Październik 2008, godz.22:59 »
chyba ja także Ciebie dobrze zrozumiałem w moim ostatnim poście, w programach CADowskich - zapominasz na chwilę o kamerze - a skupiasz się na globalnym lub lokalnym układzie współrzędnych - to jest ważne jeśli o chodzi o transformacje, czyli np. obrót.
Pamiętać należy - że z programów fx 3d możesz chcieć obracać względem Pivota (środka ciężkości) - i tę metodę najlepiej znasz  - wtedy najłatwiej jest to zrobić za pomocą tego darmowego rozszerzenia - Boxedit - ale to też tylko do czasu, kiedy - nie poznasz NURBS w stopniu pozwalającym już na samodzielne podejmowanie decyzji.

Jacqubes

  • Gość
Odp: Obracanie brył w perspektywie
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Październik 2008, godz.23:31 »
Czyli, jeśli nie chcę używać wtyczki, to pozostaje mi funkcja obrót 3-D tak, żeby ustawić wcześniej odpowiednio obiekt (położyć oś obrotu obiektu równolegle do osi Z ), a później tylko zbliżyć kamerę na obiekt. Albo zamiast używać funkcji obrotu 3-D, zmienic aktualne położenie układu współrzędnych ( z tym drugim mam jednak problem, jakoś nie potrafię odpowiednio zdefiniować położenia osi współrzędnych ).

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Obracanie brył w perspektywie
« Odpowiedź #18 dnia: 12 Październik 2008, godz.08:49 »
aaaaaa

nareszcie załapałem dokładnie o co chodzi :o ;D

ja znam dwa sposoby ustawiania celu kamery co w rzutni perspektywy stanowi jednocześnie oś obrotu.
pierwszy to wykorzystanie opcji Zoom Selected (Powiększ wybrane). wystarczy wybrać obiekt (obiekty) który chcemy mieć w pobliżu osi obrotu i kliknąć ikonkę:

sprawi to, że te obiekty zajmą cały widok, ale przy okazji staną sie osią obrotu :)  Jeżeli wybierzemy Punkt to możemy sie zdziwić tym jaki on potrafi być wielki, a później nakręcimy sie rolką by wrócić do jakiś rozsądnych rozmiarów ;D

drugi sposób to wykorzystanie okienka Właściwości (Properties).

Gdy nie jest zaznaczony żaden obiekt wyświetlane są właściwości samej aktywnej rzutni. W tej sytuacji powinny nas interesować współrzędne Celu (Target) - możemy je ustawić ręcznie wpisując koordynaty XYZ celu kamery albo też użyć przycisku Place (wybaczcie ale nie pamiętam jak sie nazywa po polsku) i wskazać w rzutni cel dla kamery.

może to komuś pomoże :)

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Obracanie brył w perspektywie
« Odpowiedź #19 dnia: 12 Październik 2008, godz.09:43 »
dzięki tobie zrozumiałem w pełni w czym jest problem ;)
więc nie dało sie wcześniej napisać w jaki sposób sobie z tym poradzić :D

lepiej do krakowa przez warszawe niż do warszawy przez szczecin ;)


PS: korzystając z drugiej wspomnianej przeze mnie metody warto pamiętać, że celując gdzieś przestrzeń cel dla kamery ma współrzędne leżące na którejś przestrzeni (xy, xz, yz) dlatego warto celować w jakiś uchwyt (koniec, środek albo najlepiej punkt) i wtedy łatwiej sie poruszać z dala od początku układu współrzędnych ;)
« Ostatnia zmiana: 12 Październik 2008, godz.10:21 wysłana przez kruk »

geminuspm

  • Gość
Odp: Obracanie brył w perspektywie
« Odpowiedź #20 dnia: 22 Styczeń 2009, godz.17:39 »
Dzisiaj znalazłem w sieci u McNeela małego plugina, który załatwia ten problem i dorzuca jeszcze troszkę

Gumball
do pobrania http://en.wiki.mcneel.com/default.aspx/McNeel/GumballDemo.html
 za pomocą którego możemy równocześnie  obracać, skalować, przemieszczać, i .... trzeba samemu zobaczyć 8)

A przez Szczecin warto z innych powodów  ;D ;D ;)
« Ostatnia zmiana: 23 Styczeń 2009, godz.00:47 wysłana przez geminuspm »