Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.11:23

Autor Wątek: Pudełeczko-fillet  (Przeczytany 12537 razy)

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Pudełeczko-fillet
« dnia: 13 Sierpień 2008, godz.22:32 »
Kiedyś w internecie znalazłem tutorial o fillet-owaniu pudełeczka, niestety nie mogłem znaleźć linka i podzielić się nim z wami. Więc postanowiłem wykonać go we własnym zakresie jest to czysty plagiat! ;) ;) ;) Jeżeli odnajdę tą stronę to zraz zamieszczę linka gdyż jest tam dużo materiałów, z których mógłby skorzystać każdy z nas.
Wykonujemy sześcian



Zaokrąglamy powierzchnie



Ucinamy, co niepotrzebne



Wykonujemy siatkę z krzywych i mamy to, co każdy już zna.



A teraz jak to robią inni.
Na ściankach sześcianu rysujemy łuki



Ucinamy powierzchnie





I łatamy tak powstałą dziurę  ;)





A taka jest różnica między naszymi pudełeczkami.



pozdrawiam
marek
« Ostatnia zmiana: 13 Sierpień 2008, godz.23:02 wysłana przez marek »

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Sierpień 2008, godz.09:04 »
Powiem szczerze że mnie to bardzo zaciekawiło. Dobre rozwiązanie dla niewykonalnych zaokrągleń w Rhino - czasem tak się zdarzy ze się przekracza dopuszczalny promień i wychodzą rózne cuda, a tą metoda można naprawić te niedoskonałość. +
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Sierpień 2008, godz.18:08 »
Dziękuję za plusika, chociaż na niego nie zasłużyłem, bo ja nie jestem autorem tutoriala. :(  Chciałem go wam zademonstrować gdyż sam pomysł jest bardzo ciekawy i pomocny w naszych pracach.
marek

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Sierpień 2008, godz.18:11 »
To masz jeszcze ode mnie... 'mimo, że nie zasłużyłeś'

Narożnik łatałeś przez Patch czy Surface from Network of Curves

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #4 dnia: 14 Sierpień 2008, godz.18:19 »
Narożnik jest wykonany poleceniem Patch.
marek

Rafals

  • Gość
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Wrzesień 2009, godz.10:58 »
Witam serdecznie jestem nowym użytkownikiem rihno więc robię wszystkie tutki jakie spotkam i w brew pozorom nie mogę sobie poradzić z tym już na samym początku, po zaokrągleniu chce ucinać i nie mogę. po zaokrągleniu pierwszych 2 płaszczyzn wszystko się da ale jak się nałożą 2 zaokrąglenia na siebie  to już nie daje rady, jeśli mnie wzrok nie myli wtedy robi się taka mała dziurka na rogu i mam wrażenie ze nie stykają się tam ten zaokrąglenia. Był bym wdzięczny za radę. jeszcze po gimnastykuję się z tym może dam rade.

Rafals

  • Gość
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Wrzesień 2009, godz.11:29 »
Hmmm ten sam efekt zaokrąglenia wyszedł mi poprzez bryła/zaokrągl krawędź/łączenie krawędź i zaznaczyłem wszystkie pionowe i poziome krawędzie.

botak

  • Gość
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Wrzesień 2009, godz.12:13 »
nie ten sam - podobny, ale jednak inny  ;)

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Wrzesień 2009, godz.14:13 »
Różnica jest zauważalna na obrazku powyżej jaśniejszy sześciokąt jest wykonany tak jak Ty to napisałeś a ciemniejszy wykonany metodą podaną prze zemnie.  ;)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Wrzesień 2009, godz.21:52 »
to ja dołożę oliwy do ognia - patch to rozwiązanie dobre... ale przenieś taki model do innej aplikacji NURBS.... (patch produkuje geometrię typu trimmed (ograniczoną wycinkowo)

Skoro już wątek istnieje  - rozszerzmy go do 7-8 krawędzi (bardziej typowy problem - nierozwiązywalny automatycznie) i zacznijmy od nowa...
podkreślam - bez patcha...  :)
« Ostatnia zmiana: 28 Wrzesień 2009, godz.21:59 wysłana przez Odyniec »

botak

  • Gość
Odp: Pudełeczko-fillet
« Odpowiedź #10 dnia: 28 Wrzesień 2009, godz.23:08 »
Oliwę to się chyba dolewa  :P

I w całym tutorialu stworzonym przez Marka, najistotniejsze nie jest to jaką komendą została stworzona powierzchnia, tylko jakie krzywe ją ograniczają. Faktycznie często jest tak, że krawędzie stykające się pod kątem prostym, ograniczają możliwość zaokrąglenia połączeń powierzchni. To co zaproponował Marek jest jakimś rozwiązaniem.

Inną całkowicie jest sprawą, że użytkownicy Rhino nagminnie korzystają z opcji filetowania powierzchni.
I wtedy wszyscy klną naczym świat stoi, że program jest do dupy, bo nie potrafi zafiletować krawędzi np. w sześcianie.
A program potrafi, tylko wiedza użytkownika jest do d... I nikomu nie chce się poszukać odpowiedniego narzędzia, tylko klikają jak te baranu to co jest bezpośrednio dostępne na pasku.

I chyba o to chodziło Rafals'owi -  że po co się męczyć z filletem powierzchni na takiej bryłce, skoro jest fillet do brył i takie narożniki wykonuje od tak (takie jak ten pierwszy model z tutoriala)

Ale Rafals jak popracuje na programie jeszcze jakiś czas to pewnie spotka się z modelem w którym jeden z promieni filletu bryłl blokuje inny. I wtedy dobrze by było aby przypomniał sobie ten tutorial.