Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.10:11

Autor Wątek: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.  (Przeczytany 13245 razy)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« dnia: 07 Sierpień 2007, godz.19:21 »
Pierwsza część samouczka modelowania  samolotu Sopwith Baby napisana przez naszego użytkownika marka.
Dziękujemy i niecierpliwie czekamy na dalsze :).



Witam

      Mam przyjemność zaprezentować prosty tutorial z modelowania samolotu Sopwith Baby. Idąc za przykładem kolegów sea_ i HAL9000 postaram się wyłożyć przysłowiową „kawę na ławę”. Będziemy się opierać na zeskanowanych rzutach z książki „Sopwith Fighters in action” wydanej przez Aricraft numer 110.


     Oprócz rzutów wskazane jest posiadanie innej dokumentacji np. zdjęć, opracowanych planów modelarskich, monografii itp. My jednak skupimy się nad prostymi planami i zobaczymy, co nam z tego wyjdzie?




Przygotowywanie bitmap.
Pomocne programy: Corel, Gimp lub programy do obróbki zdjęć, dostarczane np. ze skanerami.

1. Podczas skanowania wyodrębniamy poszczególne rzuty ewentualnie wykorzystujemy do tego ww. programy.



2. Następnie każdy rzut należy ustawić tak, aby oś modelu była równoległa do osi rzutni, ze względu na niedokładność ustawienia książki w skanerze lub tak, jak na załączonym obrazku ustawienia rzutu pod innym kątem.
   
   Przed.


   Po transformacji



3. Zapisujemy obraz z rozszerzeniem, jakie obsługuje, Rhino, np. JPEG.


4. Następną czynnością jest przygotowanie stanowiska pracy. Opisy znajdują się w wątkach zamieszczonych na naszym forum.

      Na pasku pomocniczym włączamy: „Ortogonalnie”, „ Uchwyt Ob.”, „Chwyć koniec obiektu”, „ Chwyć za przecięcie” i „Rzutuj uchwyty”.



Wstawianie bitmap
Niezbędne narzędzia, jakimi będziemy się posługiwać.


  1. Za pomocą funkcji Układ Rzutni > Bitmapa > Umieść Bitmapę Tła umieszczamy na poszczególnych rzutniach wcześniej przygotowane bitmapy.


2.  Układ Rzutni > Bitmapa Tła > Przesuń Bitmapę Tła – ”łapiemy” nasz rysunek włączamy opcje Uchwyt i umieszczamy w Punkcie zerowym rzutni.


3. Teraz musimy się zastanowić, w jakiej skali zamierzamy wykonać samolocik?
Ja zamierzam go narysować jako przykładowy projekt i ustalam długość całkowitą na 200mm, w późniejszym czasie nie będzie żadnego problemu z przeskalowaniem.
 

 4. Na rzutni Prawy wyznaczamy prostą o długości 200mm, której początek znajduje się w Punkcie zerowym, drugą prostą rysujemy prostopadle na końcu ogona samolotu.



5. Uruchamiamy opcję Układ Rzutni > Bitmapa Tła > Skaluj Bitmapę Tła


6. Kursor myszy kierujemy na Punkt zerowy.


7. Następnie na przecięcie linii, która wyznacza nam koniec obrysu samolotu.


8. Skalujemy naszą bitmapę do żądanych wymiarów.



9.  W taki sam sposób postępujemy z rzutem Góra, ponieważ mamy narysowaną linie wymiaru wyznaczającą długość samolotu.

Przed


Po transformacji


10. Rysujemy linie pomocnicze 1 i 2.


11. Dalej postępujemy jak w punkcie 5. 6. 7. 8.


I oto efekty naszej pracy


Usuwamy linie pomocnicze wymiary i przystępujemy do obrysowywania samolotu.
i  C.D.N
marek

« Ostatnia zmiana: 07 Sierpień 2007, godz.20:10 wysłana przez sea__ »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.20:13 »
nooo, zapowiada się na świetny i wyczerpujący tekst, brawo ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D marek!


Offline Krzychu74

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 328
  • Reputacja na forum: +89/-0
  • NAR = Niedzielny Amator Rhino
    • Mikromodele
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #2 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.22:18 »
Witam!
Dwupłat na pływakach + tutorial... no no no, trzeba tu będzie często zaglądać, żeby się podszkolić i pokibicować w powstawaniu tak fajnego samolotu.

Pozdrawiam.
WIP: s.s. "Californian" 1:400
Sie zrobi: m.s. "Costa Concordia"
Sie zrobiło: s.s "Ivernia", s.s "Lucania" (oba w 1:400), reszty  nie pamiętam. Tyle tego było...

www.mikromodele.cba.

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Sierpień 2007, godz.22:59 »
No, a ja znów poznaje nowe opcje - stokrotne dzieki Sea__
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 595
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Sierpień 2007, godz.19:22 »
:)Podziękowania należą się autorowi tutoriala- markowi. Moja rola ograniczyła się tylko do zamieszczenia  tutaj tego opracowania.

BERP

  • Gość
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.10:29 »
Cześć

To ja po raz koleiny dziękuję autorowi za przygotowanie takiej lekcji!!!.
Tym razem rozwiałem swoje wszelkie (przynajmniej na chwilę obecną) wątpliwości odnośnie skalowania. Długo podpytywałem tu i ówdzie i próbowałem dojść do pożądanych efektów metodą prób i błędów. Prawie się udało, bo brakowało mi kilku szczegółów jakże ważnych w tej dziedzinie, które tu zostały rozwiane, za co OGROMNE DZIĘKI.
Mam nadzieję, że niebawem będę mógł pokazać, czego się nauczyłem na tym forum na razie mam ogromne wątpliwości czy w ogóle coś pokazywać, bo jestem laikiem w projektowaniu i tyle  :-[.

Pozdrawiam

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.16:27 »
BERP - ja tam bym się wychylił na Twoim miejscu. Chętnie zobaczę co spłodziłeś nawet jeśli to jest Twoim zdaniem nie ciekawe. Od czegoś trzeba zacząć. Pokazując coś, możesz korygować błędy swoich prac na podstawie doświadczeń innych Forumowiczów.
Jeśli nie będziesz odbierał krytyki zbyt osobiście, a konstruktywnie, to wydaje mi się że możesz sporo się nauczyć - właśnie tutaj, na forum ;D
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.17:16 »
BERP - jak sam widzisz, forum jest póki co - całkowicie początkujące, więc śmiało publikuj wszystko, co zrobisz. Wiem także, że niektórzy użytkownicy już nieco są znudzeni tak początkującym poziomem naszego forum, ale jeśli ktoś zna profesjonalnie Rhino, wie również dobrze, że warto poczekać do momentu, aż więcej użytkowników nauczy się tego programu. Paradoksalnie to dobre właśnie głownie dla tych, którzy już coś mocno potrafią - wtedy będą mogli wymieniać również oni, swoje doświadczenia i swoje lekcje z innymi. Tak naprawdę, to my Rhino jeszcze w ogóle nie zaczęliśmy się zajmować... możesz mi wierzyć... Śmiało więc publikuj swoje dokonania, choćby to była prosta kreska.  ;D ;D ;D ;D

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.20:16 »
No to teraz podziękuje właściwej osobie - Wielkie Dzięki Marek, tutka juz zassałem  :D
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline marek

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 333
  • Reputacja na forum: +149/-1
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.20:19 »
Drobnostka  ;)
Koledze sea_ też się należą podziękowania bo też ma w tym swój wkład  ;)
po niedzieli podeślę następną część  ;D
marek
« Ostatnia zmiana: 10 Sierpień 2007, godz.18:25 wysłana przez marek »

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.20:23 »
wspaniale, wspaniale, widać trafiłem na odpowiednich ludzi w odpowiednim czasie (:-)

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 556
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Sierpień 2007, godz.20:26 »
No to, że tak powiem - dzieki chłopaki  ;D
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

BERP

  • Gość
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #12 dnia: 10 Sierpień 2007, godz.08:17 »
Cześć

Kurcze ogromne dzięki za tak miłe przyjęcie mojej osoby na forum (chodź na razie wnoszę tu bardzo mało) i słowa zachęty do podzielenia się tym, co skleciłem, sklecę. Może się mylę …nie, nie mylę się.. panuje tu świetna atmosfera a to w dzisiejszych zdziczałych czasach rzadkość.
 Wracając do sedna sprawy, jeżeli nie będzie Wam przeszkadzało to, że mini relacja z tego, co robię będzie się trochę ciągła z powodu wiadomych czas (mam zobowiązania modelarskie, czyli projekty do sklejenia) to chętnie wszystko pokarzę. Jeżeli chodzi o krytykę to nigdy nie miałem z nią problemów :) wręcz oczekuje jej i żądam jak dla mnie jest ona warunkiem koniecznym dalszego rozwoju we wszystkim.

Hal zgadzam się z Tobą w 100% pokazując coś na bieżąco można uchronić się przed błędami, które potem w dalszej pracy mogą totalnie zablokować jest również szansa pytania na bieżąco jak przejść przez pewne trudności, które dla Was są oczywiste i nie wymagają np godziny na rozwikłanie. Wyznaję trochę zapomnianą zasadę „ wolę się zapytać nawet o pozornie prostackie rzeczy i wiedzieć na zawsze niż udawać, że wiem i tak naprawdę nie wiedzieć nigdy”

Odyniec masz rację forum jest początkujące :) mimo to zobacz jak dynamicznie się rozwija …sukces ….kogo wiadomo GRATULUJĘ. Zdaję sobie sprawę, że niektórzy mogą być już znudzeni wałkowaniem podstaw, dlatego postaram się ich rozbawić tym, co pokarze i tym, o co będę pytał …zapewniam potrafię :). Mogę pokazać prostą linie ;-) więc najpóźniej za trzy tygodnie (upragnione wakacje i wyjazd) zapodaję relację licząc na krytykę i pomoc.

Dzięki za słowa zachęty.
Pozdrawiam Wszystkich

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1472
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Modelowanie samolotu Sopwith Baby.
« Odpowiedź #13 dnia: 10 Sierpień 2007, godz.16:13 »
Dzięki BERP za wyrazy poparcia.
Forum może właśnie dlatego się rozwija dynamicznie, że raczej póki co unikam "promocji" tego forum wśród użytkowników PRO. Oni znajdą tutaj swój czas za około rok. Jak ognia również unikam ludzi, którzy może i naprawdę są świetni w Rhino, ale po publikacji swojej pracy, zamiast pomagać, bezlitośnie i niekonstruktywnie mieszają z błotem każdą pracę poza swoją i najlepiej się czują, jak codziennie ktoś się do nich modli na ich własnym ołtarzyku..  ;D

A póki co nie offtopikujemy więcej i czekamy na dalszy ciąg lekcji  ;D
« Ostatnia zmiana: 10 Sierpień 2007, godz.16:15 wysłana przez Odyniec »