Zaloguj się lub zarejestruj. 21 Listopad 2024, godz.13:37

Autor Wątek: Tutorial - muszelka.  (Przeczytany 18234 razy)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Tutorial - muszelka.
« dnia: 08 Sierpień 2008, godz.14:11 »
Jako że tytuł wyjaśnia prawie wszytko to do pracy  ;).
 
Wymagania:
- minimalna znajomość Rhino ( rysowanie krzywych, tworzenie powierzchni ect..)
- trochę czasu  ;)



Rysujemy sobie za pomocą krzywych  ogólny zarys muszelki.





Dzielimy sobie muszelka na takie trzy części. Górna to tam gdzie zbiegają się linie "rowki" muszelki, dolna będzie stanowić ich zarys. Wykorzystujemy jakieś linie pomocnicze- tnące ....


Czas na właściwą strukturę muszelki. Korzystając z uchwytów  i zaczynamy rysować "krzywą falistą muszelkową  ;)" .


Krzywa ta posłuży to nadania końcówce muszelki odpowiedni kształt. Wybieramy polecenie  "Krzywa z dwóch widoków".


Pierwszą krzywa będzie nasza krzywa falista, drugą dolny zarys muszelki.


Po obliczeniach powinniśmy otrzymać takie coś  :D.


Kasujemy niepotrzebne krzywe i łączymy pozostałe. Efektem powinno być zarys muszelki składający się z dwóch części.  Co do samej krzywej " muszelkowej" warto jej jeszcze nie kasować . Od jej kształtu zależy zarys muszelki. Jeżeli nam się nie uda na początku od razu "trafić w kształt" to wystarczy ją tylko zmodyfikować i ponownie wykorzystać  :D.


Krzywa przekroju poprzecznego. Dla porównania efektu będą 2 krzywe - prosta i łukowata. Na początek prosta. Wykorzystujemy  " Wyciągnięcie po 2 prowadnicach".


Otrzymaliśmy połówkę muszelki. Na bokach muszelki widać płaskie powierzchnie, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Wystarczy trochę powyginać krzywa zarysu i sprawa załatwiona.


Po modyfikacji wygląda o wiele lepiej.


A tak wygląda całość.


A tak wygląda muszelka utworzona przy pomocy łukowatej krzywej przekroju poprzecznego.


Dól też wygląda w miarę realistycznie.


Wersja z innego profilu krzywa.


A co można zrobić z tą płaską muszelką? trzeba by ja odpowiednio wyprofilować. Można do tego użyć polecenia  Zegnij. Ustalamy obiekt do zgięcia, początek grzbietu zgięcia i jego koniec, następnie wyginamy.


Po wyginaniu ( mocno obciąża komputer ) wygląda tak:


Można też inaczej powyginać tę powierzchnię. Ponieważ  dla tej polipowierzchni nie można włączyć punktów kontrolnych możemy wykorzystać polecenie Klatka. Można w menu wywołać lub z paska narzędzi.


Wybieramy Obiekty edycji klatki- program poprosi o wybranie schwytanych obiektów ( będzie to nasza muszelka) po wybraniu obiektu zatwierdzamy.


Następnym krokiem jest wybranie obiektu kontrolnego - może być prostopadłościan. Posłuży do modyfikacji naszej muszelki. Konstruujemy podstawę  i wysokość naszej bryły.



Ustalamy punkty kontrolne klatki, ilość oraz ich stopień. Ustalamy sobie doświadczalnie w zależności od wielkości muszelki. Dalej region do edycji oraz głębokość opadania. Po tych ustawieniach mamy juz gotową klatkę.


Przeciągając punktu kontrolne klatki modyfikujemy także kształt  naszego obiektu  :D. Po nadaniu odpowiedniego kształtu klatkę kasujemy.



Sposobów na wykonanie jest wiele. To tylko jeden z nich  ;D.
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpień 2008, godz.16:42 wysłana przez sea__ »

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Sierpień 2008, godz.15:19 »
O muszelki, wakacje, kogoś nad bajoro ciągnie

Dzięki za tutka, chociaż bardziej Ci tu wachlarzyk wyszedł

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Sierpień 2008, godz.17:28 »
hehe, dobre, dobre...
cokolwiek to jest  ;D

Offline Hal9000

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 574
  • Reputacja na forum: +154/-0
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Sierpień 2008, godz.22:25 »
Idealna sprawa dla poczatkujacego:) +
W pracy: Rhino 5.0 PL, Bongo 2, V-ray 2,  Clayoo - Intel Core i7-4790K, Quadro K600, Ram 24 Gb 1600 MHz, IIYAMA 27".
DELL Precision Tower 7810
W domu: Intel Core i7-4790K,Rhino 4.0 PL - Nvidia GeForce GTX 750 Ti, Ram 8 Gb 1800 MHz, IIYAMA LCD 24".

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Sierpień 2008, godz.23:00 »
Bardzo nietypowa rzecz do modelowania w Rhino ;) ale mnie temat zaciekawił i zacząłem na szybko podobnego robić po swojemu ale wyszło mi mocno uproszczona muszelka, więc zrobiłem z niej mydelniczkę  ;D później wrzucę do free nurbs'a efekt.
Uznanie dla Ciebie za poświęcony czas na zrobienie tutka  :)

tekaj

  • Gość
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Sierpień 2014, godz.18:25 »
Dzięki. Jak na moje początki z Rhino jestem bardzo zadowolony ;)

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #6 dnia: 05 Sierpień 2014, godz.21:37 »
Ok, dawno tego nie odwiedzałem. Model fajny :]

Offline rafaelo223we

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Reputacja na forum: +0/-0
Odp: Tutorial - muszelka.
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Maj 2018, godz.13:09 »
Takie wykresy zawsze sprawiały mi największe problemy na matematyce

________________________________________
sejfy