Ja mogę wam coś powiedzieć więcej od środka jako, że studiuje informatykę i robiłem już projekt związany z grafiką komputerową.
Spostrzeżenia słuszne już padły, mianowicie programiści ciągle kurczowo trzymają się liczenia wszystkich operacji związanych z renderingiem przez CPU, szczególnie, że większość programów graficznych lubi opierać się na OpenGL'u, co dodatkowo ułatwia sprawę.
Robiłem symulacje wózka inwalidzkiego w 3d w OpenGL'u i całość obliczeń standardowo wykonywana jest na CPU, także wystarczyło wymodelować wózek parę obiektów typu ławka, kosz na śmieci i latarnie, a już w trybie wierzchołkowym można było zauważyć spadek tępa animacji. Żeby obliczenia dotyczące grafiki przeszły na kartę graficzną od strony programisty oznacza to stworzenie sobie dodatkowo o wiele więcej trudu, bo albo piszemy od podstaw silnik graficzny (co w tej chwili robią już inny zajmując się tylko tym) lub wykorzystujemy gotowe silniki, które już zmuszają kartę do pracy. Teraz o tyle dobrego, że nVidia pomyślała i coraz bardziej i przystępniej promuje CUDA oraz Phisix, które mogą w niedługim czasie przenieść w wielu dziedzinach obliczenia na karty graficzne, które są o wiele sprawniejsze w operacjach wierzchołkowych. W Rhino też wszystkie operacje przeliczania wierzchołków np. po wycięciu jednej powierzchni w drugiej mogły by być swobodnie przeliczane przez kartę graficzną co było by o wiele szybsze. Na dodatek nurbsy w OpenGL są nie jako już od podstawowej wersji wbudowane co bardzo ułatwia pisanie takich aplikacji jak Rhino, tylko szkoda, że nie używa się do tego silnika graficznego. Także musimy czekać, aż powstanie coś na CUDA czy też jakiś alternatywny silnik graficzny dla programów 3d
Co do silników takich jak np VrayRT czy taki jak chyba z tego co pamiętam w podglądzie HyperShot'a ciągle nie korzystają z GPU, po prostu silnik jest napisany w inny sposób, silniki renderujące opierają się w większości wypadków na przeliczaniu odbić światła, fotonach co zabiera wile czasu, tam może to być przeliczane w inny uproszczony sposób, jaki to już trzeba by było się zagłębiać w dokumentacje takich silników.